Arabier Mish op de AVS Ledendag!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Arabier Mish op de AVS Ledendag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 20:09

Gisteren, op 18 september, organiseerde het Arabisch Volbloedpaarden Stamboek een ledendag in Houten, tegelijk met de westernarabierenwedstrijd van de DAWRA. De ledendag was op ontzettend leuke wijze gevuld met gratis instap-clinics voor AVS-leden, waarin die kennis konden maken met onder andere in-hand trail (western onderdeel), voorbrengen en opstellen (zoals op de arabierenshows gebeurt), paarden showklaar maken (scheren enzo), en rijclinics waarin toegelicht werd wat er van je gevraagd wordt als je op een show mee zou doen aan een van de rij-onderdelen.

Ik vond het echt een ontzettend leuk initiatief, en heb heel lang zitten twijfelen of ik nou mee zou gaan of niet. En zo ja, dan voor de theorie alleen, of... zou ik mijn jonge merrie meenemen? Die zijn we pas net een ruime maand wat onder het zadel aan het oppakken (in het voorjaar ingereden en toen weer even vrij gehad), en was eigenlijk nog nooit mee geweest naar vreemd terrein. Zou een hele gave nieuwe ervaring voor haar kunnen zijn...

Uiteindelijk toch de knoop doorgehakt om Mish mee te slepen, en dus gingen we op pad :D

1. Daar waren we dan :D
Afbeelding

Voor de dag hadden we een box gehuurd waar Mish gedurende de dag lekker kon chillen, flink vol hooinet mee zodat ze niks te kort kwam. We hadden ons opgegeven voor de In-Hand Trail, het voorbrengen en de Classic Pleasure. De clinics waren in principe heel vrijblijvend: we hadden ons dan wel opgegeven, maar ter plekke mochten we altijd nog besluiten om toch niet mee te doen met onderdelen. Mocht het dus niet zo fijn lopen met Mish, dan konden we zo besluiten om het gewoon niet te doen. Deze dag was vooral bedoeld om haar een fijne ervaring te geven met op vreemd terrein zijn en daar toch met de baas aan het werk gaan. :D

De eerste clinic van de dag was de In-Hand Trail. Daar had ik ontzettend veel zin in; met Mish hebben we veel gegrondwerkt, dus theoretisch gezien zou ze veel ervan prima moeten kunnen. In het begin vond ze de drukte en al die arabieren om haar heen maar eng en raar, maar al gauw ging de werkmodus aan <3

2. In stap over de balkjes heen
Afbeelding

3. In het vierkant van de balken. Het was de bedoeling dat we erin liepen, paard dan stilzetten, 360 graden met de klok mee om de middenhand lieten draaien, en daarna weer rustig eruit liepen. Dit deed Mish zo netjes dat de begeleider bij dit onderdeel vroeg of we dit al vaker hadden gedaan :D
Afbeelding

4. Even belonen. Braaf paard :D
http://boktimg.nl/img/m/4nqzJ8.jpg

Om ons heen waren er namelijk af en toe best wel paarden die het spannend vonden en daarbij even tekeer gingen, ik vond het reuze knap hoe goed Mish zich erbij hield. We waren ook echt met tien paarden tegelijk in de bak, wat ze absoluut niet gewend is.

5. Over de drafbalkjes heen
Afbeelding

6. En dan nog door het hek.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

Daarna had Mish weer een poosje rust op stal, voordat we haar eruit plukten voor het volgende onderdeel! Dit was het voorbrengen en opstellen. Normaal gesproken worden paarden ook in draf voorgebracht op shows, waarbij het de bedoeling is dat ze echt in showmodus met staart over de rug opgefokt binnen komen draven om zichzelf zo mooi mogelijk te tonen. Dit deel heb ik bewust met Mish geskipt; ik was haar immers aan het leren om braaf en relaxt op vreemd terrein te zijn, en dat stond daar voor mijn gevoel haaks tegenover. Nam niet weg dat het niet leuk was om eens te oefenen met haar opstellen.

Om opgesteld te worden is het de bedoeling dat ze hun voorbenen netjes naast elkaar hebben staan, met de achterbenen relatief iets achter de massa; eentje iets verder naar achteren dan de ander. Ze dienen dan hun hals mooi vooruit te strekken, met hun gewicht naar de voorbenen, zodat ze hun topline zo goed mogelijk oprekken.

9. Dat was nog niet altijd even simpel _O-
Afbeelding

10. Maar, toen ik eenmaal een wortel te leen kreeg, begonnen we ergens te komen. Alles voor voedsel... :')
Afbeelding

11. Ennnn... ook zonder gekke bek!
Afbeelding

12.
Afbeelding

Na wederom een pauze, deden we nog mee aan het rijonderdeel, de Classic Pleasure. Bij deze clinic kwamen drie Pleasure-types voorbij zoals ze op show getoond worden, waarvan Classic Pleasure het dressuurmatige onderdeel was. De andere onderdelen waren Western Pleasure en Hunter Pleasure.

Rijtechnisch verwachtte ik nog helemaal niks van onszelf... Immers, we pakken onder het zadel net pas twee of drie weekjes de galop mee, om je een idee te geven van ons niveau. Bovendien was dit de eerste keer op vreemd terrein, met behoorlijk wat toeschouwers, met elf andere paarden in de bak, een hoop herrie...
Ik ging ervoor om braaf een rondje te kunnen sturen, geen galop, geen gekke dingen, en als het dan goed ging was het goed :)

Ze vond het uiteindelijk inderdaad allemaal behoorlijk spannend; ik voelde me in het begin alsof ik een behoorlijk bommetje onder me had dat elk moment kon exploderen. Zij gespannen, ik vond het toen ook spannend, ging zelf naar voren duiken, reed niet meer fatsoenlijk... en toen riep mijn vriendin langs de kant dat ik moest stoppen met mieren en gewoon moest gaan rijden _O- Oja, dacht ik toen. Ik ging pittiger rijden, paardje kon meer ontspannen, en ineens... reden we daar toch maar zomaar samen rond!

13. Kijk die trotse kop van mij :') Ik werd weer met mijn neus op de feiten gedrukt: als ik maar gewoon op haar durf te vertrouwen, betaalt zij dat vertrouwen dubbel en dwars aan me terug, dan past ze wel op me, ook al vindt ze het spannend :)
Afbeelding

14.
Afbeelding

15. Ooh, jij braaf paard!
Afbeelding

Toen konden we nog door, maar ben ik lekker afgestapt; ze had het zo goed gedaan, meer kon ik niet van haar vragen. :)

16. Wel hebben we nog eventjes het showhalster van een vriendin gepast om eens te kijken hoe die Mish stond :D (vond je niet erg toch? :* ) Ben me toch maar eens aan het oriënteren, vind het ook wel tof om zelf zo'n halster te hebben. Staat d'r best goed, of niet?
Afbeelding

Kort daarna hebben we haar weer opgeladen en zijn we fijn weer naar huis gereden, waar ze heerlijk bij haar beste maatje Olina terug in de wei mocht. Zowel Mish als ik was best moe van al die indrukken, maar in alle opzichten hebben we een heerlijke ervaring gehad. :)

Bedankt voor het lezen, ik hoop jullie hiermee ook een leuk inkijkje te hebben kunnen bieden in deze leuke en leerzame dag.

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: Arabier Mish op de AVS Ledendag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:14

Wat een mooi fotoverslag zo Eline! En Mish heeft het toch maar knap gedaan in al die drukte, top! :D

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:16

*\o/* ze is zoooo braaf en zooooo leuk <3
Wat een leuk topic! Jullie hebben het netjes gedaan +:)+

Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Arabier Mish op de AVS Ledendag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:50

Knappe Mish!! Kan je nagaan hoe hard dat is gegaan!!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Arabier Mish op de AVS Ledendag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:53

Leuk jullie eens gezien te hebben! Ik heb ook nog foto's van jullie. Ergens tussen de 1000... Die volgen dus nog :')

BabiiVeeraa
Berichten: 1003
Geregistreerd: 11-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:56

Wat super leuk om je verslag te lezen!!
Fijn dat jullie zo genoten hebben, het plezier straalt eraf :D

Volgend jaar eens voor het echie? *\o/*

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 21:07

:D Toch wel merkbaar dus Vera, haha.

Wie weet... ik heb nog niks in de planning staan, we nemen het gewoon zoals het komt! Zou zomaar kunnen dat ik een keertje langskom, maar voor wat voor onderdeel.... echt geen flauw idee. Ik vind alles gewoon leuk _O-

Amanda, supertof dat je foto's hebt! Ben heel benieuwd! <3 zou ze graag zien zodra je ze klaar hebt!
Laatst bijgewerkt door Sadira op 19-09-16 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:07

Wat gaaf dat jullie dat gedaan hebben! Het ziet er leuk uit allemaal, best wel relaxt :D En het halster staat erg goed ;)

Eefje1987
Berichten: 167
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: Julianadorp

Re: Arabier Mish op de AVS Ledendag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:18

Wauw, wat is ze volwassen aan het worden!
Super gedaan!

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Arabier Mish op de AVS Ledendag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 21:19

Ze werd in de loop van de dag inderdaad steeds relaxter :D

Wat leuk dat je reageert, Evelien :) Dankjewel!

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arabier Mish op de AVS Ledendag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:23

Ze deed het allemaal maar zo keurig! Echt leuk dat jullie er waren :))

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Arabier Mish op de AVS Ledendag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 21:44

Ik vond het ook erg leuk dat we er konden zijn! :D Nogmaals bedankt :D

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: Arabier Mish op de AVS Ledendag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 22:35

*\o/* Daar is Mish, het prachtige vossemeisje! Wat een leuke foto's. En dat halster staat haar prachtig hoor :D . Niks mis met een mooie vos.

Wij deden ook mee, maar we kunnen nog wat van jullie leren, zo te zien. Het was echt leuk om al die onderdelen van het in hand te doen, en dat staat ook mooi op de foto. Mijn vos had het nog nooit gedaan en liep dus te ver hier en daar. Tja wij zijn best blond :o? . Jullie kijken ook zo mooi geconcentreerd bij de onderdelen. En bij het opstellen de 'wonder'wortels gewoon gebruiken, dan komt dat halsje er altijd wel een keertje op.

Leuk dat jullie er waren :))

Tieneke

Berichten: 21674
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Arabier Mish op de AVS Ledendag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:01

Wat ziet ze er goed uit! Je ziet ook dat ze heel attent is en op jou vertrouwt!

Ik ga binnen enkele weken iets soortgelijk met Adje doen, als dat zo lukt als bij jou en Mish, dan ben ik héél tevreden :D

fessie_lover
Berichten: 54
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Borne

Re: Arabier Mish op de AVS Ledendag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:30

Knappe Mish!
Wat doet ze het toch braaf op vreemd terrein. Wat voor hoofdstel rijd je mee?

Anoniem

Re: Arabier Mish op de AVS Ledendag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:47

Wat ziet het er ontzettend leuk uit, je trots is zichtbaar vanaf de foto's! Leuke ervaring voor jullie beide :)

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Arabier Mish op de AVS Ledendag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:54

Wat een leukerd is Mish en wat deed ze goed haar best, dat komt mooi uit op de foto's.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 22:36

Wat een lieve reacties allemaal <3

Ellen, jij doet het anders ook echt super met je drie beauty's. Niks van te zeggen hoor :) Ik ben met Mish best veel met grondwerk bezig geweest, ik hou wel van pielen op de vierkante centimeter, haha, en dat betaalt zich met dit soort dingetjes weer uit. Ik vond de in-hand ook zo leuk :D
En was supertof om jullie weer te zien :* Als Mish straks wat verder is moeten we ooit maar eens een dagje naar jou komen en lekker samen gaan rijden haha.

Tiene, lief, dankjewel, leuk dat je dat aan Mish ziet! Gaaf dat je ook met Adje op pad gaat, wat ga je met haar doen? Alvast veel succes :D

Joyce, dat is een Barefoot Contour Physio hoofdstel; is een hoofdstel waar je bitloos mee kan, maar je kan de neusriem er ook af slopen en er een bit aan hangen, of een kaptoom-neusriem erop zetten. Kun je dus meerdere dingen mee. Mish reageert er heel prettig op met rijden :)

Nikki en Maflinger_S, dankjewel :D

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Re: Arabier Mish op de AVS Ledendag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 00:23

Aah knappe Mish!! En knappe Eline ;)

Wij waren er ook, maar zo druk in onze eigen planning van de DAWRA wedstrijd dat ik niet echt tijd heb gehad om ergens tussendoor ook bij de AVS onderdelen te gaan kijken. Leuk zo toch wat mee te krijgen van jullie top dag!

Lekker komen In hand trailen bij de Dawra! ;) Zo te zien is ze daar al super goed in namelijk!

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Arabier Mish op de AVS Ledendag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 00:43

Eerst de brug maar eens overwinnen :')

Ik heb jou wel even in actie gezien :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27970
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Arabier Mish op de AVS Ledendag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:14

Die brug die komt wel joh! Is maar één onderdeeltje! En sinds dit jaar mogen we verkennen te paard (=ernaast in de in hand) dus kun je nog even oefenen. Enneh....Oefendag.....? :):)

Vond het leuk om eventjes bijgepraat te hebben, en veel succes en plezier met Mish en Olina weer!

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Arabier Mish op de AVS Ledendag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 17:08

Hihi ja vreemde ondergronden en Mish zijn nog niet zo'n hele denderende combi := Het is al heel wat dat ze inmiddels binnen 5 minuten te laden is, want oh oh die klep van de trailer klinkt zo eng :P

Oefendagen zijn tof! Dat vind ik echt ideaal! Dus wie weet!

Dankjewel en vond het ook supergezellig om jou ook weer te zien, en nog steeds mega jammer dat ik Daantje niet even een knuffel heb kunnen geven. Hopelijk snel weer eens :D

Anoniem

Re: Arabier Mish op de AVS Ledendag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:11

Het was echt zo'n onwijs leuke dag <3

Ik ben graag mee gegaan als chauffeur, groom, mentale steun en fotograaf en doe het volgende keer zo weer :D

Marije, die oefendagen van de DAWRA, zijn die all breed?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27970
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Arabier Mish op de AVS Ledendag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 01:23

Ja, maar wel met voorrang voor dawra-leden... ;) <<) O:)

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:23

Dank je wel Eline. We doen ons best met de merries, maar ze zijn nog zo groen eigenlijk (net als hun begeleiding voor deze dag). Dit was voor het eerst voor ze. Deze oefeningen van de in hand zijn zo leuk om te doen met de paarden. Het was erg leuk om in de praktijk eens te zien hoe het ging. Er was ook super uitleg bij en allemaal geduldige mensen, hahaha. Voor thuis heb ik nu zoveel inspiratie. Gaan we lekker oefenen. Vos ging best makkelijk, maar hij is al wat verder getraind.

Rije, stond jij nu bij de 'chute' (hopelijk zeg ik het goed)? Dat vond ik ook een heel goede oefening om te doen. Helaas had Vos na 1 keer zo iets van 'dat heb ik nu gedaan, volgende', hahaha. Brug ging hij wel heel makkelijk over. Nu eens kijken in de agenda of ik nog eens kan kijken bij een volgende oefendag. :)

Edit: Eline (en Desire), je bent altijd van harte welkom hoor. Kunnen we lekker samen een rondje buiten maken of zo!