Met de huifkar door Drenthe

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Met de huifkar door Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 15:33

Al vaak was er over gesproken, we moesten toch eens een keer een huifkartocht door Drenthe gaan maken. Afgelopen donderdag was het dan zo ver. Nadat de boodschappen gedaan waren en de huifkar was ingericht konden we op pad.

We hebben een huifkar en paard gehuurd bij Rijmaaran in Schoonoord. Ik ging zelf van donderdag t/m zaterdag mee en een aantal vriendinnen gingen tot zondag (of kwamen later). In de huifkar is een gasstelletje aanwezig en verder alles wat je nodig hebt. Aan de zijkant zitten 2 banken in de huifkar en deze kunnen met planken die onder de huifkar liggen omgebouwd worden tot een bed waar je met 4 mensen prima in kunt slapen (met z'n 5en is wat knus). In de banken kun je verder al je spullen kwijt, wat toch erg handig is.

We begonnen onze tocht dus op Rijmaaran in Schoonoord. Van Rijmaaran reden we door de prachtige Drentse bossen richting Ellertshaar, naar camping de Bosrand.

Afbeelding

Even lunchen onderweg
https://lh3.googleusercontent.com/Q9L7W ... 82-h576-no

Huifkar op de camping geparkeerd en paard uitgespannen. Paard stond bij een aantal koeien in de wei, dat vond ze wel spannend. Wij hadden mooi uitzicht op de wei.
Afbeelding

Volgende dag paard weer inspannen en we gingen op weg naar Orvelte
https://lh3.googleusercontent.com/nuqPg ... 70-h576-no

Afbeelding

Afbeelding

Onderweg, gelukkig hadden we een vliegendeken mee, want er waren erg veel dazen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je in de huifkar o.a. het gasstelletje en de matrasjes om de bedden mee te maken.
https://lh3.googleusercontent.com/1-1L8 ... 70-h576-no

Bij Orvelte de brug over
Afbeelding

Op camping Orvelte stond Veraline eerst alleen in de wei. We hadden de huifkar naast de wei geparkeerd zodat we haar in de gaten konden houden. Het was namelijk de eerste keer dat Veraline mee was op een meerdaagse tocht. Aangezien één van de meiden die mee was jaren lang op Rijmaaran heeft gewerkt, kon dat. Op een gegeven moment kwam er een andere huifkar aan, ook van Rijmaaran. Veraline was helemaal door het dolle heen, want er kwam voor haar dus een bekend paard aan.
Afbeelding

Blij met gezelschap
Afbeelding

Lekker ontbijtje de volgende ochtend, zo stonden we dus recht aan de wei.
Afbeelding

Weer onderweg, op naar Sleen naar camping Pieterom
Afbeelding

Afbeelding

Onderweg begon de kar ineens een raar geluid te maken, bleek dat we een lekke band hadden! Oeps... gelukkig waren we niet ver van Rijmaaran af op dat moment dus de redding was nabij en binnen een uur waren we weer onderweg, met een nieuwe band.
Afbeelding

Om in Sleen te komen, moesten we over een viaduct heen en een stuk over een wat drukkere asfalt weg. Maar ook dat is geen probleem, al lieten we er dan wel iemand naast lopen. Hier gaan we over de rotonde.

Afbeelding

Ik moest zaterdagavond helaas naar huis, maar op zondag zijn ze terug gereden van Sleen naar Rijmaaran in Schoonoord.

Al met al een heel geslaagd lang weekend weg! De Drentse bossen zijn prachtig en we hebben er allemaal erg van genoten.

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Re: Met de huifkar door Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:35

Leuk overzicht met leuke foto's, fijn dat jullie zo genoten hebben!

Elise_K

Berichten: 3802
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Re: Met de huifkar door Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:39

Wat gaaf! Dat moet echt genieten zijn geweest! De pony ziet er ook heel fijn en betrouwbaar uit :j

Kan iedereen daar zomaar een inspanning huren, of kon dat alleen omdat een van jullie daar heeft gewerkt?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Met de huifkar door Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 15:43

Iedereen kan op pad, zelfs mensen zonder ervaring. Die krijgen gewoon een hele braverd mee. Veraline is wel braaf (nergens bang voor) maar ze is een stuk pittiger om mee te mennen, vooral t eerste uur dat je onderweg bent heeft ze er flinke gang in. Daarom gaat ze normaal gesproken niet mee.

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Re: Met de huifkar door Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:47

Leuk! Ik vertrek vrijdag met mijn zoontje voor een week rondtrekken.
Ik ga voor de 6e keer, mijn zoontje voor het eerst. We hebben er heel veel zin in!

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:51

Ziet er erg leuk uit! Komt niet vaak voor dat ik zulke gezonde gezonde paarden voorbij zie komen :D Meestal mankeert er wel iets aan. In de zomervakantie komt er bijna dagelijks een huifkar van rijmaaran voorbij. Helaas zijn de paarden vaak kreupel, is het tuig verkeerd bevestigd, noem maar op. Het is duidelijk te merken als je paardenmensen treft of niet paardenmensen. Fijn om een keer te zien dat het ook goed kan :j

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:53

Cool Maaike! Je hoeft dus ook geen menbewijs te hebben of te kunnen mennen? Maar dat inspannen doe je ook niet zomaar zonder dat je dat kent toch?

Lente
Berichten: 27774
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Met de huifkar door Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:54

Wat ontzettend leuk!! Die gaat op mijn lijstje om een keer te doen!

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:55

Leuk hoor alleen ervaring met een dagtochtje....het is leuker als gewoon kamperen zeg maar....
Grappig om te zien dat ze zo blij was om een bekende te zien...leuke foto's....

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:57

veerledec schreef:
Cool Maaike! Je hoeft dus ook geen menbewijs te hebben of te kunnen mennen? Maar dat inspannen doe je ook niet zomaar zonder dat je dat kent toch?


Volgens mij mag iedereen er mee op pad. Er komen genoeg mensen voorbij die er totaal geen verstand van hebben. Volgens mij krijg je voor dat je op pad gaat een lesje en de basis informatie. Helaas komt er genoeg voorbij waarbij het tuig verkeerd zit :n Geen idee of je een instructieboekje mee krijgt. In principe zou iedereen met een huifkar op pad kunnen :D

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:58

Wat gaaf zeg Maaike! Ziet eruit als een heerlijk weekend :) Tof dat je zo een aanspanning kunt huren!

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 16:18

Jup iedereen mag op pad. Je krijgt dan uitleg en je rijdt een proefrondje door het bos om alles uit te leggen. Moet zeggen dat ik dat ook wel enigszins bijzonder vind, maar de paarden die meegaan zijn erg braaf. Kreupele paarden komt me overigens echt niet bekend voor. Ben er toch al verschillende keren geweest. Er zijn wel een aantal wat oudere paarden die misschien iets stijver lopen oid, maar kreupel sturen ze echt niet mee.

Je hebt dus geen menbewijs nodig idd. Geen idee of je normaal een instructieboekje mee krijgt, wij hadden Lisan de alwetende mee :+

Tuig is op zich niet super ingewikkeld, maar kan me voorstellen dat er wel eens iets niet helemaal goed zit. bij camping orvelte hielp de mevrouw daar de mensen die niet wisten hoe t allemaal wist ook heel goed mee met de paarden.

Bedankt voor alle leuke reacties :)

Minimouse, ga je ook bij rijmaaran? Veel plezier alvast!

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Re: Met de huifkar door Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:23

Nee, ik ga bij Olde Schippershuus!
Ontzettend veel zin in.. Het is zo heerlijk relaxed

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Met de huifkar door Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:30

Hartstikke leuke foto's, maar ik krijg al pijn in mijn tenen (wat voor mij heel knap is, haha) als ik de foto's zie van jullie voeten in slippers zo dicht naast die paardenhoeven. :=

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Met de huifkar door Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 16:32

Dat is ook niet echt mijn ding Rian, dus ik had ook gewoon schoenen aan.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Met de huifkar door Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:38

Ik zag het inderdaad. Vond ik heel goed van je. :)

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:42

Wat leuk, dit hebben wij meer dan 10 jaar geleden gedaan met onze men-vereniging. Daar paardjes gehuurd en gegaan, helemaal super was het. En zo te zien hebben jullie ook genoten!!

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Met de huifkar door Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:30

Groepje van Parafrid is dit toch? :))
Had al wat foto's op Facebook gezien, ziet er gezellig uit!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78500
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:38

Dat ziet er leuk uit, en als ik het zo zie krijg ik zin om dat ook een keer te gaan doen. Toevallig heb ik een veulen aan hun verkocht, daar rijd hun dochter nu wedstrijden mee, goede manier om zo'n bezoekje te combineren.
Kun je ook zelfbepaalde dagen huren? Of is het echt een week, of midweek, of een weekend? Als ik het zou doen zou het zaterdag-zondag-maandag en eventueel een dinsdag namelijk worden.

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Met de huifkar door Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:53

Lijkt me zo leuk he! Maar wat ik me nou afvraag. .. dan heb je dus die grote huifkar, 4 (?) Personen incl bagage en maar 1 pony? Is dat niet wat veel gevraagd want ik zie ook echt bospaden?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Met de huifkar door Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 19:25

Neon, je kunt altijd informeren wat er mogelijk is. Wij zijn do tm zo geweest maar geen idee of dat altijd zo kan. Maar vragen kan altijd natuurlijk! Wat grappig dat je daar een pony verkocht hebt. Ze doet het volgens mij erg goed op wedstrijd!

Girly, ze hebben het even zwaar om de huifkar op gang te trekken maar verder valt het wel mee. Als de kar maar eenmaal rolt gaat t wel goed. Gaan ook alleen maar in stap.

_Margot_

Berichten: 1147
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Westerlee

Re: Met de huifkar door Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:36

Bekend paard, bekend gebied, bekende mensen én bekende "redder in nood", het ziet er super gezellig uit!

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:42

_Margot_ schreef:
Bekend paard, bekend gebied, bekende mensen én bekende "redder in nood", het ziet er super gezellig uit!

Alfredo de bbq-man! *\o/*

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Met de huifkar door Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:59

Leuk leuk leuk!! Paardje ziet er ook super goed uit!

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Met de huifkar door Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 09:14

Leuk! Ik heb het in 2011 ook gedaan. Was geweldig heerlijk rustig en bijkomen was dat.