--

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shinedown

Berichten: 1013
Geregistreerd: 19-03-09

--

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 21:44

--
Laatst bijgewerkt door Shinedown op 07-04-22 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Tuigerhengst Don Juan aan het beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:24

Waarom een paard op zijn 'flikker' geven omdat hij naar de stijgbeugel trapte? Dit lijkt me absoluut niet de manier om een paard iets te leren. Als hij dit gedrag vertoond lijkt het me een teken dat hij het nog niet kan verwerken, neem dan een stapje terug.

Verder ziet het er leuk uit hoor, maar zou aanraden het toch wat genuanceerder te doen voor het paard zelf. ;)

Shinedown

Berichten: 1013
Geregistreerd: 19-03-09

Re: Tuigerhengst Don Juan aan het beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 23:46

Het is gewoon een 'eeh!', verder geen slag of stoot hoor.
We behandelen hem met respect, maak je maar geen zorgen.

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 00:15

Ik wil niet meteen negatief zijn, maar heb meerdere topics gezien en vind dat jullie wel flink het tempo erin hebben; om mezelf even zachtjes uit te drukken.

Om maar een voorbeeld te geven:
Het paard kan nog niet eens aan een halstertouw en dan ga je al beginnen met een dekje en zadel.
Picture this:
Paardje krijgt zadel op zn rug, schrikt 'ergens' van en schiet weg.
De jongen heeft niets om vast te houden, enkel het halster dus daar is in geen enkel geval houden aan. (zeker niet als je ook nog eens op een ton staat)
Zadel flikkert op de grond, paard schrikt ervan & heeft meteen weer een negatieve ervaring te pakken.

Persoonlijk zou ik met dit paard en de verhalen die je erover typt, wat meer tijd nemen.
Maar goed, dat is persoonlijk.

In elk geval succes ermee! :)

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Re: Tuigerhengst Don Juan aan het beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 01:33

Ik ben het helemaal met Kyno eens.
Het ziet er vriendelijk uit maar je moet wel weten wat je eerst moet doen. Eerst het volledige respect dat een paard aan de hand naar je luisterd!

P_Tries

Berichten: 5157
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Almere

Re: Tuigerhengst Don Juan aan het beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 07:13

Wauw Kyno, het is dat je me voor bent, maar ik had werkelijk hetzelfde in mijn hoofd.. :+

Begin eens met een halstertouw? Het is super dat ie niks geeft om dat zadel, maar je hebt gewoon absoluut geen houvast als je alleen halster vast hebt.

Maar om eventjes gewoon over het feit zadel erop te praten, ziet er goed uit, enkel vraag ik me dan weer af, waarom sta je op zo'n ton?

Tip van de dag: Denk een beetje aan je veiligheid en dan lekker doorgaan wat je met don juan wil doen.. ;)

x_Ladylover
Berichten: 88
Geregistreerd: 28-02-09

Re: Tuigerhengst Don Juan aan het beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:01

Veel plezier verder nog met hem! :D

Shinedown

Berichten: 1013
Geregistreerd: 19-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 12:10

--
Laatst bijgewerkt door Shinedown op 07-04-22 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:10

Vind dit nou een perfect voorbeeld van hoe het nou juist niet moet. :n
Sorry TS, kan er met de beste wil van de wereld helaas niets anders van maken.

Hoe kan je in godsnaam een paard gaan inrijden terwijl het de meest pure basis nog niet eens kent?
En waarom met 2,5 al beleren ohz.? Die tuigers zijn zowiezo laat volwassen en laat uitgegroeid. In je andere topic heb je het er nog over dat hij zo mager is omdat hij nog heel veel groeit. Denk je dan dat je goed bezig bent door hem nu al zo te belasten om er straks op te gaan zitten?
Verdiep je hier maar eens in:
Afbeelding

Een paard zo genadeloos afstraffen omdat hij iets niet kent en dus eng vind.... nee sorry. Aan wie is het te wijten dat het paard zo wordt overdonderd, en die beugels niet kent?
Wat denk je dat er gebeurd als 't paard een sprong opzij maakt en het zadel valt? Uit jou post blijkt dat dat dus al wel is gebeurd. Dan kun je over vertrouwensband en *blablabla* gaan praten, maar neemt niet weg dat dit gewoon echt niet een behoorlijke manier is om een paard te beleren.

Overigens kan je 'longeren zonder longeerlijn' wel vervangen door 'opjagen en peerd laten lopen'; longeren zonder lijn is toch wel iets heel anders dan waar jullie mee bezig zijn.
Gooi dat paard terug op 't land, ga hem eerst eens halstermanieren leren en leer hem netjes aan een halstertouw te lopen. Ga werken aan de basis... want die is nl. nog vér te zoeken.

Shinedown

Berichten: 1013
Geregistreerd: 19-03-09

Re: Tuigerhengst Don Juan aan het beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 13:13

Is er iets mis met wennen aan het zadel, nee precies. Zie jij ergens iets staan van dat we er op gaan rijden? Ik niet, want dat zijn we nog lang niet van plan (lees een jaar ofzo).

Ik ga er verder niet meer op in, we gaan er echt nog lang niet opzitten. Wennen aan het zadel is nu alleen maar slim, dan kent hij dat.

Hij vond er btw niks engs aan ;).

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Tuigerhengst Don Juan aan het beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:16

Ben benieuwd wat werkelijk slim was geweest. Had er dan een zadel opgelegd toen hij nog geen jaar was... Komt op hetzelfde neer. :+ Hij zou niet anders gereageerd hebben, gezien hij het blijkbaar wel eng vond. Waarom in één keer 2 stappen verder terwijl voor zo'n jong dier 1 stap wel genoeg is? Jonge dieren hebben, net als kinderen die wat leren op school, tijd nodig het te verwerken en je moet ze niet in één keer teveel informatie willen meegeven, dit werkt averechts.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:18

Ik zie hier dus gewoon het nut niet van in....
je legt een zadel er los op, met een beetje pech leert 't peerd dat hij maar 1 beweging of bok hoeft te geven en dat 'dat ding' weer van z'n rug ligt, en je jaagt hem een beetje door de wei.

In mijn beleving noem je dat eerder 'aanklooien' dan 'een paard beleren'.... :=

Ga overigens met Muzefee mee. Daarbij kan ik gewoon weg echt niet snappen dat je je tijd en energie gaat steken in dit soort nutteloze dingen, paard zal er niet veel wijzer van worden, maar krijgt idd wel weer iets te verwerken.
En dat terwijl de pure basis er niet eens normaal in zit. Het is net als een boek openslaan en ergens halverwege beginnen.
Lijkt mij niet meer dan logisch dat je eerst bezig gaat met het normaal voetjes geven en laten bekappen, en netjes aan een halstertouw mee lopen. Kijk dát zijn dingen, dáar begin je normaal gesproken al heel vroeg mee, soms zelfs als ze nog een stuk jonger zijn.
Maar jullie slaan die dingen compleet over en dan moet er ineens hup een zadel op. Dan mis je toch echt de meest belangrijke basis...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Tuigerhengst Don Juan aan het beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:55

Dit word een hele discussie :D
maar over de foto's leuke paard :D
Jammer dat het van veulen af aan de basis niet heeft geleerd want ik weet uit ervaring (dat was met een shet) dat het dan heel moeilijk word :D