Paddock paradise spelletjes door Zafiro

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Paddock paradise spelletjes door Zafiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-20 23:12

Op mijn kleine berg in Spanje heb ik mijn twee paarden aan huis in een paddock paradise. We hebben dat vorig jaar uit de grond gestampt vanuit het niks en sinsdien zijn we continue bezig met verbeteringen en 'verleukingen'.

In het kader van paddock enrichment verstop ik bijna dagelijks wat lekkers in de paddock en vaak in deze boom.
Zafiro is mijn 2,5 jarige PRE hengst en hij laat graag zien hoe dat zoeken moet.
De eerste keer snapten de paarden er geen snars van en vond ik de dag erna het lekkers onaangeraakt in de boom. Inmiddels checken ze meerdere keren per dag de boom om te zien of er nog wat is verschenen. :+
Ze moeten rekken, strekken en stretchen om overal bij te kunnen. En leuk dat ze het vinden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Paddock paradise spelletjes door Zafiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-20 17:35

dankjulliewel!

Senna, hahaha, ja, een hele grote boomknuffelaar :D

superpony, wauw, dat klinkt leuk! Nieuwe dingen groeien is hier lastig omdat water zo schaars is, maar gelukkig groeit er al een hoop aan kruiden en eetbare planten aan de randen van de paddock. Leuk he, om er zo mee bezig te zijn?

kallipooh, mooi he! Dankjewel! :)

Chasey, klopt! Olijfbomen inderdaad. We hebben er een hele hoop van. Fruitbomen zijn superleuk zeg!


Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Paddock paradise spelletjes door Zafiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-20 13:06

Dank je Chaplin!

Superpony; ik woon in de provincie Castellon. Ik woon off grid, dus niet aangesloten op standaard waternetwerk, en we proberen zo lang mogelijk met ons regenwater te doen ;)
Ons land is een kleine berg en heel rotsig. Vorig jaar hebben we zulke heftige stormen gehad dat veel zand dat nog enigszins vruchtbaar was is weggespoeld.
Wat er vanzelf groeit groeit heel goed; olijven, dennen, amandelen, hulsteik, dat soort spul, maar nieuwe dingen planten is wel een ding. Maar dat geeft niet, genoeg andere mogelijkheden!

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Paddock paradise spelletjes door Zafiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-20 13:56

Nee, het is fantastisch hier! En ik ben toch niet zo'n moestuinierder hoor, ha! Dat scheelt ook.
Ik ben niet op een rotsige berg gaan wonen met de intentie tomaten te gaan telen :D

De grond is zo hard dat je eigenlijk 'raised beds' moet maken hier; een dikke laag waar de plantjes hun wortels in kwijt kunnen, anders komen ze er niet doorheen.
Compost wil je hier niet maken, slangen zijn namelijk ook gek op warme vochtige plekken ;)

Ik vind het prachtig, ons wilde land, zoals het is. En ik vind het ook wel heel mooi om juist te kijken wat er van nature wel groeit en waar je het wel mee kan doen, want dat is dan toch ook best weer veel! Wilde asperges bijvoorbeeld, en bramen groeien ook naast en in de paddock. En afgelopen maand hebben we allemaal genoten van de vijgen die rijp waren!

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Paddock paradise spelletjes door Zafiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-20 22:12

Oh ja! We hebben prachtige planten hoor. Vanalles dat je bij Ikea koopt als kamerplant staat hier gewoon naast ons terras te groeien :D Cactussen ook! Maar vooral veel dennen en olijven en zelf vind ik dat wilde heel erg prachtig.

Veel slangen en hagedissen hier, ook wel van formaat. De meesten doen niks en zo afentoe meoten we er eentje uit huis helpen, die heeft dan de verkeerde afslag genomen :Y)
Verder hebben we vossen, wilde zwijnen, genetkatten hier op ons land!

Het Spaanse landschap is echt heel verschillend. Wij zijn voor deze regio gevallen onder andere omdat het zo prachtig groen was! En dat is het ook echt, jaarrond.

Hooi heb ik niet. Moeilijke vraag, hahaha :+
De meeste paarden eten hier geen hooi.
Na een tegenvallende zoektocht naar fatsoenlijk hooi ben ik andersom gaan kijken; vanuit het aanbod. Ik voer nu iets dat een soort van hoogwaardig stro is aangevuld met alfalfa. En dat laatste ziet er hier uit als hooi zoals je dat in NL kent, alleen groener en bloemiger. Paarden vinden het heerlijk!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 bezoekers