Een beetje tussen kunst en kitsch: metallic Manari Nur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Een beetje tussen kunst en kitsch: metallic Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 15:38

Manari Nur is onze 2-jarige Akhal-Teke merrie. Ze is door mij gefokt uit mijn Russische AT merrie Muzanna en de uit de republiek Dagestan afkomstige, inmiddels 31-jarige, dekhengst Kardash 4.

Ze staat vooral de hele dag buiten vies te zijn en zeker met dit warme weer neemt ze graag eens een zandbad. Toch zie je haar rastypische metallic glans als de zon op haar velletje schijnt dusdanig dat ik soms denk “eigenlijk is het best een beetje kitsch, zo...” :+

Haar kleur is afhankelijk van de lichtval omdat haar haren gladder en holler zijn dan die van andere paarden. Daardoor glanst haar vacht ook meer (maar dat is nog best moeilijk vast te leggen).

1.Afbeelding
Eerst even inzoomen voor het beeld: metallic én stoffig. :')

2.Afbeelding
Warmste moment van de dag? Ach, wat!

3.Afbeelding

4.Afbeelding
Ze bokt ook graag lekker wild en lekker overdreven. :') (Met zelfs nog wel ergere uithalen dan deze...)

5.Afbeelding
Maar dat gaat niet altijd helemaal goed. :x (Ja, ze hing eventjes in het draad...)

6.Afbeelding

7.Afbeelding
Als ze dan eventjes rustiger aan doet komen de vliegjes haar plagen rond haar ogen. Dus dan moet je ze even van je afschudden...

8.Afbeelding
Kijk haar oren ook. :D

9.Afbeelding
Ze is ook echt niet in de groei en overbouwd, of zo... _/-\o_

10.Afbeelding

11.Afbeelding
Bij het spelen met lichtval heeft ze ineens een totáál andere kleur. :wow:

12.Afbeelding
En appeltjes!

13.Afbeelding
Zo zie je maar wat lichtval doet! Een beetje kunst... een beetje kitsch... :D

14.Afbeelding
Tot slot, nog twee foto’s van haar mooie, lieve mama. :+:

15.Afbeelding

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Een beetje tussen kunst en kitsch: metallic Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:43

Wat zijn ze allebei toch verschrikkelijk knap :+: En ik blijf het zeggen, de ontzettend volwassen uitstraling van Manari blijft me verbazen.

Krijgt Manari eigenlijk ook nog een traditioneel kort kapsel of laat je haar manen eerst nog lang?

Bootsiebob

Berichten: 5543
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:44

Geweldige foto's en wat een prachtige paarden heb je toch <3
Geen kunstenaar die daaraan kan tippen!
Muzanna's koppie heeft ook een hele mooie uitstraling

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Een beetje tussen kunst en kitsch: metallic Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:49

2 knappe dames op de plaat vastgelegd.

Ik blijf fan van jou paardjes.

Prachtige dieren !

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:50

Ontzettend mooie paarden! Is dat typisch dat de manen afgeschoren worden?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:54

Oh wat is ze al groot :oo Naar mijn idee is het nog helemaal niet lang geleden dat ze geboren werd :')

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 15:56

Berdien schreef:
Wat zijn ze allebei toch verschrikkelijk knap :+: En ik blijf het zeggen, de ontzettend volwassen uitstraling van Manari blijft me verbazen.

Krijgt Manari eigenlijk ook nog een traditioneel kort kapsel of laat je haar manen eerst nog lang?

<3 Ze is echt in sommige opzichten nog heel puppy. Laatst had ik het over leeftijdsgenoten die al een seizoen op de baan lopen en mijn man verkondigde daarna dat hij zich dat gewoon niet kon voorstellen met Manari te doen... ze was nog zo baby...

Maar in andere opzichten lijkt ze juist al zo “af” idd.
Overigens beginnen de manen uit te dunnen. We kijken of dat doorzet. Dat is wel een beetje rastypisch dus zou goed kunnen dat het vanaf nu alleen nog maar minder wordt. Dan gaat wel de schaar erin. Kwestie van mooi zo lang het duurt... en duurt dat nog even? Mooi. :D :+


Bootsiebob schreef:
Geweldige foto's en wat een prachtige paarden heb je toch <3
Geen kunstenaar die daaraan kan tippen!
Muzanna's koppie heeft ook een hele mooie uitstraling

Dankjewel. :o Soms vind ik mijn paardjes ook net een schilderij.
Muzanna heeft vooral van die mooie Aziatische ogen, vind ik. Manari heeft de ogen van haar vader. :D :D


joey2010 schreef:
2 knappe dames op de plaat vastgelegd.

Ik blijf fan van jou paardjes.

Prachtige dieren !

Dank u! :D <3


The_Cat schreef:
Ontzettend mooie paarden! Is dat typisch dat de manen afgeschoren worden?

Ja, is rastypisch idd. De paarden worden traditioneel onder vilten dekens gehouden van kop tot staart en het beetje manen dat ze van nature hebben (Manari heeft behoorlijk manen voor haar ras; haar moeder heeft zielig spriethaar dat niet verder dan handbreedte wil groeien) schuren ze dan af. Wat dan nog overblijft werd traditioneel met een mesje afgeschoren.
Voor keuringen is dit ook wel een beetje de norm. Invlechten mag, maar gebeurt echt heel erg weinig. :j
De afgeschoren manen staan veel beter, want zelfs een sportcoupe zit er bij mijn oudere merrie niet meer in. :+


Pepperrr schreef:
Oh wat is ze al groot :oo Naar mijn idee is het nog helemaal niet lang geleden dat ze geboren werd :')

Ja, ik moet haar ook op een krukje borstelen. :')

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:04

Als ze op een goede dag verdwenen zijn uit je wei dan zou ik een beetje in de buurt van De Bilt zoeken om ze terug te vinden :+ :Y)

Ze zijn echt heel erg mooi. :j

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 17:08

NatasjavE schreef:
Als ze op een goede dag verdwenen zijn uit je wei dan zou ik een beetje in de buurt van De Bilt zoeken om ze terug te vinden :+ :Y)

Ze zijn echt heel erg mooi. :j

_O- :D :D
Leuk compliment. Toegegeven, het is ook elke dag genieten!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Een beetje tussen kunst en kitsch: metallic Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:22

Ik dacht al te zien dat haar manen aan het uitdunnen zijn... -O-
Manari ziet er echt al volwassen uit ja, maar ze heeft toch nog haar puppy-blik hoor. <3

En Muzanna heeft nog steeds haar prachtige, wijze blik!

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Een beetje tussen kunst en kitsch: metallic Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:05

Wat is ze beeldschoon! Ik vind dit echt zo'n prachtig ras ook. Een Akhal Teke is echt wel een beetje mijn ultieme pennydroom. <3
Ik geniet heerlijk mee van jouw foto's.

DemiSisa

Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-15

Re: Een beetje tussen kunst en kitsch: metallic Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:23

Wat een prachtige merries heb je toch ook! Op foto 12 lijkt Manari al net een volwassen paard <3

urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:52

Wat is ze toch ontzettend gaaf. Vind dat je haar kleur goed hebt weten vast te leggen <3

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 12:47

Retjethorse schreef:
Ik dacht al te zien dat haar manen aan het uitdunnen zijn... -O-
Manari ziet er echt al volwassen uit ja, maar ze heeft toch nog haar puppy-blik hoor. <3

En Muzanna heeft nog steeds haar prachtige, wijze blik!

Ja, jammer hè dat de manen meer sliertjes beginnen te worden... Ze bleef lang verharen, vooral onder de manen, en is wat gaan schuren. Of het weer bijgroeit moeten we maar zien... zo niet, ja het blijft een Teke... :Y)
Manari is heel groot al en ook nog heel baby in veel opzichten. :j
Muzanna kent het klappen van de zweep. Ik vroeg haar om mooi te kijken op de eerste foto en om te kijken op de laatste foto en dan is het echt *zucht* zo goed, ben ik nu klaar? :+ Manari poseert nog niet op commando. Maar die heb ik nog niet zo vaak geplaagd met de camera.


DreamGuide schreef:
Wat is ze beeldschoon! Ik vind dit echt zo'n prachtig ras ook. Een Akhal Teke is echt wel een beetje mijn ultieme pennydroom. <3
Ik geniet heerlijk mee van jouw foto's.

Dankje! Was het voor mij ook! Liefst een zwarte AT hengst... stiekem nog steeds een droom... maar twee mooie valk merries is ook wel heel speciaal moet ik zeggen. Wat dat aangaat weinig meer te wensen. <3


DemiSisa schreef:
Wat een prachtige merries heb je toch ook! Op foto 12 lijkt Manari al net een volwassen paard <3

Dankjewel! Soms vergeet ik zelf dat ze nog zo jong is. Haar mama was veel meer puppy op deze leeftijd. :j


urosa schreef:
Wat is ze toch ontzettend gaaf. Vind dat je haar kleur goed hebt weten vast te leggen <3

Dankjewel! En is echt lastig hoor, want ze is heel beweeglijk en het licht schiet echt over haar vacht dan. :j Heel apart effect maar dat mis je snel als je probeert het te fotograferen.

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Een beetje tussen kunst en kitsch: metallic Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:14

Het blijft een prachtig paard, zo gracieus! <3 Ik wilde vragen naar Manari's manen maar zag dat je daar al antwoord op had gegeven, ik ben benieuwd hoelang ze nog lang blijven. Al vind ik de traditionele korte manen bij Muzanna ook erg mooi :j

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Een beetje tussen kunst en kitsch: metallic Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:38

Wat wordt ze groot zeg! Bijzonder mooi is ze <3

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 20:39

JolisaJ schreef:
Het blijft een prachtig paard, zo gracieus! <3 Ik wilde vragen naar Manari's manen maar zag dat je daar al antwoord op had gegeven, ik ben benieuwd hoelang ze nog lang blijven. Al vind ik de traditionele korte manen bij Muzanna ook erg mooi :j

Dankje! Ja, de manen mogen nu even bijgroeien (deel is handbreedte, deel is dus wel nog lang; zijn dus twee laagjes) en als dat niks wordt dan gaat het er idd af. :7


NikkiDeKerf schreef:
Wat wordt ze groot zeg! Bijzonder mooi is ze <3

Dankjewel! Is voor mij wel wennen hoor, zo’n grote Teke. :')