Poolse Arabieren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marengo
Berichten: 203
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Velddriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 19:53

Hoi Jeanine,

Ik vermoed dat de moeder van je paardje Piroscza heet, als dat zo is komt ze hier vandaan, en kan ik je vertellen dat ze een hele, hele rustige en vriendelijke merrie was. Cool

Ze staat nu in Oldenzijl, waar ik haar naartoe verkocht heb toen ze 3 jaar was. Over het algemeen zijn de Poolse paarden goed, en vriendelijk in het werk: ze worden namelijk ook op karakter geselecteerd. Ik vermoed Verward Verward dat de vader van je paardje dan Kupol is, dit is een russische hengst en staat bij de kossack stud. Zeker weten doe ik dit niet: ik weet alleen dat ze indertijd een keer gedekt is met Kupol.

Het zou kunnen dat je paardje, of niet begrijpt wat je wil als je been geeft, of gewoon wat lui is voor het been. Beide zaken zijn op te lossen. Alleen met sporen zou ik alleen rijden als je erg goed je been stil kunt houden: anders blijf je aan het prikken. Misschien is het simpeler om een kort zweepje mee te nemen zodat je je paard een tikje kunt geven als hij niet reageert op je been, let wel: tikje hé, geen klap Haha!
Je stem gebruiken kan trouwens ook wonderen doen......
OK dan!

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 12:04

Jeetje miena....wat kunnen een paar woorden doen zeg...... pffff.

De reden is dat ik op het moment....dus op het moment en niet voor altijd, met sporen rij is omdat hij me dan beter begrijpt. Hij snapt gewoon nog niet zo goed de hulpen. Dan kan ik wel door blijven drijven. Ik denk dat je dan op den duur het effect van zo een lomp manege paard krijgt. Je stompt hem hartstikke af, zoals men dat noemt.
En bovendien is hij gewoon niet gevoelig bij zijn buik, wel in zijn mond.

(Ik heb op van die spaanse paarden gereden(ik heb 3.5 jaar in Spanje gewoond), nou je hoefde je been er maar ff aan te leggen en weg waren ze.)

Door hem nu de hulpen zo duidelijk te maken( met een spoortje en een zachte been), snapt hij me later ook als ik zonder sporen rij. Je hulpen dus steeds kleiner maken.
Ik por hem echt niet of zo hoor. Ik heb wel een beetje ervaring. Ik had gewoon een andere kijk op arabieren.
En trouwens, je kunt beter zo een paard hebben als zo'n paard die je de hele tijd maar op de handrem moet zetten. Daar word je pas moe van.

Gelukkig heeft niet ieder persoon de zelfde manier van denken en handelen, dan zou Bokt wel erg saai worden.

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 12:09

Hoi Marango... Nee, zijn moeder heet echt Pirosna en ik weet ook alweer hoe zijn vader heet. Hij heet Sha- Peru. Evengoed bedankt voor je antwoord. Misschien is het evengoed wel verre familie Haha! .

marengo
Berichten: 203
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Velddriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:55

Aha, kijk zo worden we wijzer. Bloos!

Nu nog even weten wie de vader en moeder van Pirosna zijn...... Haha! Haha!

Sha Peru is in ieder geval niet Pools, kan de rest wel ff voor je uitzoeken, maar moet dan idd wel de vader en moeder van Pirosna weten Verward Verward

marengo
Berichten: 203
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Velddriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:56

Niet dat we nieuwsgierig zijn hoor, maar de belangstelling is wel gewekt....ahum.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 23:22

Hier werdverwezen naar het arabieren forum waar echte kenners zitten?
Euhmmm betweters en amateurs voor sommigen lijkt mij beter op zijn plaats...

Maar ja dat ben ik uiteraard ook Haha! (wel met diploma)

ik denk marengo dat dit geen pool is, iig van geen volle

en voor de eigenaresse men vind dat ten alle tijden je hoe dan ook gecorrigeerd mag worden, mijn tip meid doe wat jij denkt wat goed is voor je paardje, het is tenslotte jou paard wat een ander ook zegt een je weet zelf gewoon beter, veel plezier en geniet ervan OK dan!

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 10:23

Ik kan je zegge dat sha-peru russisch gefokt is....

Nienke87
Berichten: 43
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:42

Sha-Peru (v. Pasch Vacan) is idd russich gefokt.

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 19:42

Dat is leuk om te horen. Nou nog een foto!!!!
En wat heb jij een mooi arabje Dorinda...om op te eten. Daar zit wel wat pit in zo te zien......

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:41

Jeannine schreef:
Dat is leuk om te horen. Nou nog een foto!!!!
En wat heb jij een mooi arabje Dorinda...om op te eten. Daar zit wel wat pit in zo te zien......


hihi dankjewel, maar ik ga haar toch echt niet op eten hoor!! (ze word wel afentoe doodgeknuffelt Clown )

Elmars_Floor

Berichten: 1770
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:47

Hey wij hebben een pirosna (merrie) bij ons op stal staan.. OK dan!
v. Vulkan
m. wijsterhoeve's piroska

Cheese! Foto van pirosna Cheese! :

Afbeelding

En waarschijnlijk is dit de moeder van jou arabiertje Schijnheilig

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:18

dakhilah schreef:
hoi,
Ik rijd/reed al mn paarden en dus ook de arabieren gewoon met een spoortje !! wat is daar niet goed aan dan!! Verward .....
gr,sas.


Ik rij de mijne ook met een spoortje. Is voor het verfijnen van de hulpen Knipoog

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:18


danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:29

skara schreef:
Het eerste wat ik doe als mijn paard ergens van schrikt is haar geruststellen en niet met mijn benen in haar buik gaan porren, want dan maak je het alleen maar erger.



ja inderdaad

en als jou paard 6 is loopt ie niet meer dakhilah?
(sorry niet aanvallend bedoeld!) voor deze reactie, maar ik vind het een beetje een vreemde manier.
ik zie er niet echt het nut van in.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:31

sporen zijn gewoon verfijning van je hulpen, toch niks ergs aan?

Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:43

Hey,

Ik kan nu misschien héél raar uit de bocht komen maar volgens mij is de titel Poolse Arabieren en niet de discussie over het spoorgebruik (ik kan ook miszitten, vergeef mij dan Schijnheilig).

Mijn arabje is zelf Crabbets x Pools x Egyptisch/Spaans. Maar ik ken wel een paar Polen.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:56

SymO schreef:
sporen zijn gewoon verfijning van je hulpen, toch niks ergs aan?



nee, zo bedoel ik het niet!
sporen zijn ook verfijning voor de hulpen.
maar ik ben van mening bij een paard wat net onder t zadel is die voorwaarts genoeg is dat dat niet echt nodig is.
ik zeg niet DAT er iets mis is met sporen hoor Knipoog
ik rijd er zelf toch ook mee.
ik vond het alleen een vreemde manier. Lachen
Laatst bijgewerkt door danifur op 23-12-04 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:56

ZaimFahd schreef:
Hey,

Ik kan nu misschien héél raar uit de bocht komen maar volgens mij is de titel Poolse Arabieren en niet de discussie over het spoorgebruik (ik kan ook miszitten, vergeef mij dan Schijnheilig).

Mijn arabje is zelf Crabbets x Pools x Egyptisch/Spaans. Maar ik ken wel een paar Polen.


inderdaad. laten jullie daar over verder praten. Lachen