wat voeren jullie je tinker per dag

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Tinkermuts

Berichten: 9379
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 05:39

Die van mij krijgt ook behoorlijk wat eten, 3 kilo biks, 1,5 kilo muesli en 2 plakken hooi, dit krijgt hij twee keer per dag, maar hij staat nu wel al dag en nacht op stal, hiernaast krijgt hij ook nog wat appels en brood, dat beest vreet me nog eens arm, maar hij werkt wel veel en het is natuurlijk een flinke jongen Haha! , minder geven is voor hem echt geen optie want dan zie ik hem gelijk invallen, een echte vreettinker dus Knipoog


Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:38

ook niet buiten? is er geen mogelijkheid voor met hem?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 09:42

Die van ons het volgende :

bij de vorige stal kon je kiezen
zomers : onbeperkt hooi/kuil en af en toe paar dagen in het land als er genoeg gras was. Verder niets! En allemaal moddervet!
Daarom wij gekozen voor een mager landje. 2x per dag flinke bulten kuil/hooi en vaak brood en 1x per dag 1 kilo basisbrok.

's Winters : 2x daags hooi/kuil op stal en 2x daags 1 kilo basisbrok en af en toe nog brood etc
Overdag weer in de "magere" wei.
Resultaat...nog steeds behoorlijk volle Tinkers Lachen

Nu bij onze "eigen" stal (dit jaar staan ze nog in de paddock)
Paarden overdag en 's nachts buiten :
2x daags 1 tot 1,5 megadikke plak hooi per Tinker (en bij wat dunnere plakken dik 2 plakken per Tinker) en 's avonds halve kilo muesli en halve kilo basisbrok en een heel brood.

's Winters : 2x daags diezelfde hoeveelheid hooi. Plus 2 x daags halve kilo muesli en halve kilo basisbrok (overigens alleen mijn Tinker krijgt die brok, de rest wordt er lichtelijk wat geflipt van dus die krijgen dat niet) en 1x per dag een heel brood.

Enneh...goed uitziende Tinkertjes, die overigens bij het ruiken van eten al dik worden. Pffff...Jammer hoor, want ze vinden het allemaal zo lekker! hahaha

Vanaf volgend jaar hebben we er weide bij. Dan zijn we van plan ze overdag in de wei te laten en 's avonds halve muesli en halve brok en 1 of 2 plakjes hooi per Tinker in de paddock.

Ze werken allemaal niet echt heel veel. Stelletje recreatie ruiters wij. Gemiddeld 1 of 2x per week buitenrit.

lieve Hyena....mis je...

twist

Berichten: 701
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:08

nou ik weet het niet maar zover ik het weet krijgt mijn tinker
het minst denk ik
hij staat 24 voor 7 in de wei het helejaar door
en word steets van wei gewiseld
zodat hij steets op een goede gras land staat
verder krijgt hij dravers brok wat weinig eiwit bevat
en dat alleen als ik hb gereden
en de hoeveel heid nog niet een kilo
en in de winter krijgt hij zooo 3 keer per dag van de boer
samen met de andere paarden een flinke pak kuil
dat word verdeelt over de wei en dat gedeelt moet worden met de
andere paarden
en hij krijgt ook lekkers zoals een paarden snoep
en zo nu en dan wat om te verwennen maar dat is echt niet veel hoor
en bij mijn tinker zi je echtniet de ribben zitten
hij is toch altijd wel vors en ik rij zo bijna 6 dagen in de week
het lijkt wel als ik de rest bekijk dat ik hem aan het verhongeren ben joh
maar hij ziet er gewoon uit vind ik

maar goed als iemand wat anders vind zou ik het graag willen weten
ben altijd wel in voor goede raad Knipoog

groet jaimy

Tinkermuts

Berichten: 9379
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:59

He Pellie, Chakotay heeft de hele zomer al buiten gestaan, maar omdat hij hier in de tuin v/h bedrijf waar wij naast wonen staat (is een megatuin hoor met een flink stuk grasland erin), en het nu al aardig nat begint te worden heb ik hem al op stal gezet, ik kan het niet naken om de tuin helemaal verrot te laten lopen, hij heeft ook zulke lieftallige kleine voetjes Knipoog Haha! .

Als hij dus zomers in het land staat voer ik hem praktisch niets bij, alleen lekkernijen tussendoor, appels, wortels brood enz.
Ik zet dan wel verschillende stukjes weide af zodat hij steeds goed wat gras heeft.

Ik denk niet dat je je aan een bepaald voerschema moet houden, doe ik in ieder geval niet, gewoon kijken of je paardje goed op gewicht blijft, aan de hand daarvan kun je meer of minder voeren, de meeste tinkers worden inderdaad van de lucht al dik, dan gewoon niet te veel krachtvoer, maar lekker kuil of hooi, het heeft natuurlijk ook weer veel te maken of het paardje veel of weinig moet werken, oftewel veel factoren om rekening mee te houden, vandaar dat ik denk dat het een beetje op het oog moet doen OK dan!

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:31

Pellie schreef:
jeetje mymy, is dat niet de omgekeerde wereld? maar 2 plak hooi en geen gras??? waarom zo weinig hooi? een paard is een dier wat graast, dat heeft ie ook nodig vind ik.


nou mijn paard doet heel de dag niks hoor Tong uitsteken staat heel de dag stil loopt aventoe rond hij staat nu niet op gras omdat wij 2 maande gelede hebbe gezaait dus.. nu staat ie voorlopig op zand en kale wei...
hij is wel dik hoor..
wat moet ik dan volgens jou voeren ?

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:18

mymy schreef:
nou mijn paard doet heel de dag niks hoor Tong uitsteken staat heel de dag stil loopt aventoe rond hij staat nu niet op gras omdat wij 2 maande gelede hebbe gezaait dus.. nu staat ie voorlopig op zand en kale wei...
hij is wel dik hoor..
wat moet ik dan volgens jou voeren ?


Voor een tinker heel weinig doet vind ik de hoeveelheid voer (brok etc) ook nogal wat, en het ruwvoer (hooi) erg weinig. Ik zou de hoeveelheid hooi flink omhoog gooien, en de brok stukken minder, zeker als hij aan de dikke kant is.
Een paard is gemaakt om de hele dag door te eten, niet om een paar keer per dag een maaltijd te krijgen. Jordy staat 's winters ook niet op het gras, maar krijgt dan wel onbeperkt hooi.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:23

dobbel schreef:
Het probleem is dat ie van mij elke keer zo dik wordt maar op zijn manier de hele dag honger heeft.

Haha! Haha! Wat een feest der herkenning!
Op dit moment krijgt Novia drie maal daags een klein emmertje Lucerne (zo'n emmertje waar bijv paardensnoep in zit) met een handje bix of granen er doorheen.
(ter vergelijking, de andere paarden op stal krijgen drie maal een grote emmer vol lucerne, een echt grote afsluitbare emmer waar bijv de mayonaise van de snackbar in zit Verward )
En 's avonds hooi.
En ze heeft ook wat 'overconditie' momenteel.


Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:17

het is geen tinker hoor Tong uitsteken maar lijkt er wel een beetje op kwa bouw
en hij krijg 4 x per dag wat is dat niet genoeg Tong uitsteken

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:53

Die van mij staat op de wei en krijgt daar ook nog onbeperkt hooi bijgevoerd. Daarnaast krijgt hij ongeveer 3 kg. brok per dag, af en toe geef ik hem zelfs een schep extra. Maar is hij is wel erg groot (meer dan 1.65m) en werkt vrijwel elke dag flink.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 21:26

tinker of niet mymy, het is wel een paard. supertje gaf de reden al aan waarom je beter meer hooi kan voeren en minder brok. Lachen

ik heb je profiel even bekeken, het gaat over Kevin? Leuk paardje heb je, welsh cob ofzo?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:06

jacks krijgt best veel als ik het zo zie, 3 kilo vito gold ( voer speciaal voor sobere rassen is een soort muesli mix) 2 plakken weide hooi en een halve baal stro. Hier doet hij het heel goed op, maar hij moet er dan ook 6 dagen in de week flink voor werken. Eerst stond hij op 2 kilo voer, maar viel daar op terug en wilde niet meer lopen. Nu met 2 kilo gaat het goed.

Geniet van de momenten dat het goed gaat,
ze duren vaak te kort

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:20

Pellie schreef:
tinker of niet mymy, het is wel een paard. supertje gaf de reden al aan waarom je beter meer hooi kan voeren en minder brok. Lachen

ik heb je profiel even bekeken, het gaat over Kevin? Leuk paardje heb je, welsh cob ofzo?


tnx jij hebt ook un mooi paardje tinker Haha!
ras weet ik niet Tong uitsteken wat hij is ik hoor wel is vaker van mensen welshcop..
maarja ook weer anders dus :S
maakt ook nie zo veel uit haha
groetjesss

EmmaK

Berichten: 1925
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Anjum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:48

dobbel schreef:
hoezo niet er staad bij ons een z1 paard die krijgt ook

alleen basis brok en verder niks en presteerd heel goed.

misschien nu nog wel ja....
basisbrok is alleen eigenlijk brok voor het onderhouden van je paard een z1 dressuur paard lijkt mij dat die veel getraint moet worden, en vind ik het raar dat die alleen basisbrok krijgt zonder een toevoeging of een andere brok Verward Verward

Im Artfully Maid Dana

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 08:18

jacks krijgt 3 kilo fyo gold? dat is wat anders dan mijn 600 gram wat Gam kreeg. Lachen

ik ben benieuwd hoe je paard nu onder het zadel is. gam is van zichzelf erg laidback wat je ook in het werken terug ziet, tenzij ik een zweep in mijn hand heb dan is hij soms niet te stuiten en kan ik hem niet in de hand houden. het is voor mij moeilijk om hier de juiste weg in te vinden want als hij zo laidbak is moet ík hard werken en dat is niet de bedoeling hihi.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 10:39

pellie kan je dan niet meschien iets meer krachtvoer geven inplaats van 600 naar 800 ofzo Lonan was ook altijd zo kreeg toen 1 kilo brok dat is nu verdubbeld en je kan het goed merken met rijden en dat is voor bijden veel plezieriger

emmelske Ik weet zeker dat dit paard zolang hij hier staad alleen maar basis brok krijgt hij wordt 4 tot 5 keer in de week getraind van een half uur tot maximaal een uur en het dier doet het echt super.
Meer heeft het dier niet nodig.

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:51

Pellie schreef:
jacks krijgt 3 kilo fyo gold? dat is wat anders dan mijn 600 gram wat Gam kreeg. Lachen

ik ben benieuwd hoe je paard nu onder het zadel is. gam is van zichzelf erg laidback wat je ook in het werken terug ziet, tenzij ik een zweep in mijn hand heb dan is hij soms niet te stuiten en kan ik hem niet in de hand houden. het is voor mij moeilijk om hier de juiste weg in te vinden want als hij zo laidbak is moet ík hard werken en dat is niet de bedoeling hihi.



Als ik Jacks minder dan 3 kilo geef wil hij helemaal niet meer werken en wordt dan echt heel sloom en traag. Nu hij al geruime tijd op 3 kilo staat zit hij lekker in zijn vel en staat weer klaar bij de deur om te werken. Voor een zweep gaat hij niet harder lopen, ik rijd hem momenteel met sporen om hem voor het been te maken en de zweep gebruik ik als correctiemiddel. Maar daar wordt hij niet warm of koud van. Hij is dan soms ook liever lui dan moe en doet aan het eind van de les net alsof hij dood moe is.

Geniet van de momenten dat het goed gaat,
ze duren vaak te kort

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:16

?
geven jullie zo weinig?
ik weet dat dat hoort bij tinkers, maar tommy doet het gewoon heel goed op drie kilo (ik zal maar niet zeggen van hoeveel ik heb afgebouwd)

nu heeft hij ook een giga groeispurt gehad dit jaar, wat ook veel energie kost, plus dat we vrij pittige ritjes maken. verder krijgt hij twee a drie plakken hooi en een schepje muesli

nu is hij zo'n beetje uitgegroeid (in de lengte) dus wil wat minder biks gaan voeren deze winter(en meer hooi)
X shannon

http://www.paardenrecreatie.nl
alles voor de recreatieruiter
je kunt nu ook artikelen aanvragen!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:19

hahaha ik hoef dat ding soms alleen maar in mijn handen te hebben en zijn hersenpan draait door.

brok of kuil krijgt gam al helemaal niet meer want daar werd hij zo onhandelbaar van met rijden.

misschien moet ik dan wat meer proberen inderdaad en dan de lite E en de kruidenmuesli/garvo wat opvoeren.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 20:43

ja dat bedoelde ik ook hoor ik had het niet over brok.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:50

nee dat weet ik, het was ook in het algemeen bedoelt omdat er toch ook over brok gepraat wordt Lachen en dit is mijn ervaring daarmee.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 21:09

ja elk paard reageert weer anders op bepaald voer.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:25

Elk paard reageert inderdaad anders op voer maar elk paard heeft energie nodig om te werken en dat halen ze toch echt voornamelijk uit brok. Een paard wat "lui" is zou ik toch hoger in het voer (lees brok) zetten. Worden ze onhandelbaar dan zal je dat er uit moeten rijden, dat is vaker een rijtechnisch probleem dan een voerprobleem.

Ik heb soms sterk het idee (niet met jou in mijn achterhoofd Pellie, laat ik dat even heel duidelijk opschrijven Knipoog ) dat de meeste Tinkers te laag in het voer gehouden worden omdat ze anders "te druk" zijn.

Mijn paard heeft veel werk te verzetten en dus veel energie nodig en dan is hooi en ander voer echt niet voldoende. Hij moet wel pit hebben, lekker voorwaarts zijn, ik neem liever terug in tempo dan dat ik voorwaarts moet drijven.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 09:15

hey ik ken het verschil inmiddels wel tussen voorwaarts en onhandelbaar hihi. Haha! voel me niet aangevallen hoor, ik ben voor mezelf liever iets te voorzichtig en veel kunde over voeren heb ik ook nog niet maar wel lerende.

ik heb afgelopen winter zijn brok en kuil laten testen bij De Krater dmv een balanstest en dit was niet goed voor hem. Ook de hooisoorten die ik zocht voor gam, wat ik via verschillende leveranciers kreeg,heb ik bij hun laten testen en ook daar zat enorm veel verschil in.
Alles wat hij krijgt aan voer is persoonlijk aangemeten alleen niet op hoeveelheden, alleen of het geschikt voor hem is of niet.

En als meneer uitermate voorwaarts is dan wordt hij gewoon te sterk voor mij. Ik ben idd rijtechnisch niet zo onderlegd dat ik die kracht onder mijn kont kan houden en trekt hij mijn armen soms bijna uit elkaar.
Als hij onhandelbaar is dan is hij buiten zelfs niet meer in bedwang te houden, wordt hij nerveus, luistert slecht en wil de weg niet uit.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:10

Dat idee heb ik inderdaad ook wel vaak Percy, ik heb eerlijk gezegd ook vaak het idee dat tinkers al snel als druk/lastig bestempeld worden (niet voor jou bedoeld Michèle).
Ik heb bij Jordy ook zo vaak het advies gekregen hem minder te voeren, dan zou dat drukke er wel uitgaan..... Maar dat werkt dus gewoon niet. Ik heb hem al die tijd op evenveel voer gehad, en toch is alles goedgekomen, en is hij nu met dezelfde hoeveelheid voer veel beter handelbaar. Hoewel het nog steeds een absolute draak kan zijn waar geen rust in te krijgen is op sommige dagen, maar ach, ik heb nou eenmaal een tinker met identiteits-crisis Haha!

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 8 bezoekers