De friese hengst Brandus

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

De friese hengst Brandus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 22:55

ik weet niet zeker of ik het hier goed plaats, maar wou graag wat meer weten over brandus. in de winter ga ik een jonge brandus beleren en als het goed gaat ook in de wedstrijden.
maar wat ik wel weten wou de nakomelingen van Brandus doen die het wat goed in de sport?
ik hoop dat jullie wat meer weten!
groetjes Hedwig

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 08:42

HedwigG schreef:
ik weet niet zeker of ik het hier goed plaats, maar wou graag wat meer weten over brandus. in de winter ga ik een jonge brandus beleren en als het goed gaat ook in de wedstrijden.
maar wat ik wel weten wou de nakomelingen van Brandus doen die het wat goed in de sport?
ik hoop dat jullie wat meer weten!
groetjes Hedwig


Zover als ik weet over brandus-nakomelingen is dat ze enorm goed kunnen bewegen!!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78500
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 14:04

Ik ken Brandus van de concoursen, toen Lambertus Huckriede hem reed. Geweldig mooie hengst en helemaal super bewegingen! Is ook niet voor niks toen NK geworden.
Helaas weet ik niks over zijn nakomelingen, ik zit niet in de friezen. (In de hackney's, vandaar dat ik wel wat weet over de concours friezen.)

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 14:05


eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 14:13

Nakomelingen van Brandus schijnen vaak laat-rijp te zijn. Ik heb zelf ook een jonge Brandus ingereden. Brandus schijnt wel nakomelingen te hebben die het goed doen in de sport, maar zover ben ik met deze jonge Brandus niet gekomen.

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 19:10

oke bedankt voor de reacties! en ik zie over een tijdje wel wat ze doet Knipoog ik hoop natuurlijk dat ze het goed doet!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:30

Ken er een paar van Brandus en lopen inderdaad allemaal mooi. Hebben ook meestal veel en lang behang. In de dressuur doen ze het vaak goed. Dat laat rijp heb ik ook wel eens gehoord. Ze hebben wat meer tijd nodig.

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 11:34

Kyona schreef:
Ken er een paar van Brandus en lopen inderdaad allemaal mooi. Hebben ook meestal veel en lang behang. In de dressuur doen ze het vaak goed. Dat laat rijp heb ik ook wel eens gehoord. Ze hebben wat meer tijd nodig.


oow dat zou mooi zijn!
maar dat van laat rijp haar moeder is dat ook... kan ze dan wel drachtig worden?

carmenenjan
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 17:08

HedwigG schreef:
ik weet niet zeker of ik het hier goed plaats, maar wou graag wat meer weten over brandus. in de winter ga ik een jonge brandus beleren en als het goed gaat ook in de wedstrijden.
maar wat ik wel weten wou de nakomelingen van Brandus doen die het wat goed in de sport?
ik hoop dat jullie wat meer weten!
groetjes Hedwig

carmenenjan
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 17:19

Hai Hedwig.Wij hebben een zoon van Brandus.Echt een superpaard!!Enorm intelligent.Wij zijn hem toen hij 4 jaar was gaan beleren.Tenminste onze instructeur.Het ging zo snel.Alles leek hem makkelijk af te gaan.Na 2 weken drie keer in de week rijden deed hij keerwendingen en schouderbinnenwaarts.Onze instructeur was idolaat van hem.Nou heeft hij een chronische peesblessure en kan hij helaas niet meer in de sport meedoen.Hij loopt nu voor de koets en we leren hem wat kunstjes omdat hij daarin plezier heeft, want hij blijft leergierig.Verder is hij een showpik.Hoe meer mensen hoe stoerder hij wordt.Hij is pas gecastreerd met 4 jaar en daardoor van uiterlijk een echte gespierde hengst gebleven.Maar innerlijk scoort hij niet minder.Echt 100% eerlijk, super intelligent en leergierig en veel werklust.Hij reageerde met inrijden in elk geval goed op veel belonen.Als de jouwe is zoals de onze krijg je echt een superpaard,zowel aangespannen als in de dressuur.We hopen het voor je!

Men_Sven

Berichten: 2571
Geregistreerd: 02-09-03
Woonplaats: Texel!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:50

Ik heb nu ook een brandus op proef....egt SUPER veel behang erg werkwillig en kan super lopen;-)

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:47

carmenenjan schreef:
Hai Hedwig.Wij hebben een zoon van Brandus.Echt een superpaard!!Enorm intelligent.Wij zijn hem toen hij 4 jaar was gaan beleren.Tenminste onze instructeur.Het ging zo snel.Alles leek hem makkelijk af te gaan.Na 2 weken drie keer in de week rijden deed hij keerwendingen en schouderbinnenwaarts.Onze instructeur was idolaat van hem.Nou heeft hij een chronische peesblessure en kan hij helaas niet meer in de sport meedoen.Hij loopt nu voor de koets en we leren hem wat kunstjes omdat hij daarin plezier heeft, want hij blijft leergierig.Verder is hij een showpik.Hoe meer mensen hoe stoerder hij wordt.Hij is pas gecastreerd met 4 jaar en daardoor van uiterlijk een echte gespierde hengst gebleven.Maar innerlijk scoort hij niet minder.Echt 100% eerlijk, super intelligent en leergierig en veel werklust.Hij reageerde met inrijden in elk geval goed op veel belonen.Als de jouwe is zoals de onze krijg je echt een superpaard,zowel aangespannen als in de dressuur.We hopen het voor je!


Leuk dat je zo'n goed paard hebt (had) maar dan wel superjammer natuurlijk dat hij nu niet meer in de sport kan. Toch een beetje te snel te veel gedaan?

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:30

Ik heb niet eerder een fries gehad, dus kan ook niet vergelijken met andere nakomelingen, maar het meeste wat ik hiervoor over Brandus-bloed heb gelezen slaat ook op Tjalko.

Hij is vreselijk werklustig en leergierig, maar daardoor ook erg ongeduldig en paniekerig als er iets verkeerd gaat. Hij is nu 6 en begint nu pas een beetje volwassen te worden, qua lijf en qua karakter. Tjalko is veel luxer dan Brandus zelf is, dat zal hij wel van zijn moeder hebben. Hij beweegt zich heel fijn, heft totaal niet en heeft een zeer goede stap en galop. Ik vind het echt een topper!
Ook heeft hij veel beharing, volle sokken en een flinke bos manen die groeien terwijl je ernaar kijkt! Maar goed, als je mijn profiel bekijkt, zal je zien dat ik dat zijn enige nadeel vind... Haha! Knipoog

carmenenjan
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 15:18

horseyfries schreef:
Leuk dat je zo'n goed paard hebt (had) maar dan wel superjammer natuurlijk dat hij nu niet meer in de sport kan. Toch een beetje te snel te veel gedaan?

[Nou hij had die blessure al toen we hem kregen,zonder dat we het wisten.Wij hadden hem 2 dagen en wilden hem longeren omdat hij op dat moment nog niks kon en hij liep kreupel.Na een jaar revalideren tot hij er dol van werd (en wij ook wel een beetje) bleek zijn blessure blijvend te zijn en was het advies hem te laten inslapen of ermee aan het werk te gaan want het kon ook stabiel blijven.Onze instructeur heeft hem 2x per week gereden gedurende een half uurtje maar na 2 maanden was hij kreupel aan zijn andere been.Toen was het wat ons betreft einde verhaal.Hij heeft nog 3 peesherstellende injecties van een dokter in belgie gehad en dat zou nieuw peesweefsel aanmaken.Volgens deze arts zou hij dan weer gewoon in de sport mee kunnen doen.Ik moet zeggen je zie t er niks aan maar ik durf hem niet meer voor de sport te gebruikenGewoon lekker inde wei en af en toe voor de koets dat hij zijn eigen tempo kan bepalen en dus niks overbelast.Inslapen doen we nooit zolang hij geen pijn heeft.Ik heb gezien hoe hij zich heeft ingezet voor ons toen hij beleerd werd en zolang hij gelukkig is en vrolijk is het niet eerlijk om hem (nu hij niks meer kan doen voor je) hem in te laten slapen.Maar leergierig blijft hij en hij heeft er nu plezier in om wat kunstjes te leren en af en toe lekker stappen voor onze marathonwagen.quote]
[/quote]

dihjo

Berichten: 155
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:55

carmenenjan schreef:
.Wij hebben een zoon van Brandus.Echt een superpaard!!Enorm intelligent.


Ik heb er ook één. Is eigenlijk hetzelfde verhaal (behalve de peesblessure dan). Superlief, enorm werkwillig en superleergierig. Loopt lekker mee in de dressuur. Er kan een kind op maar ook een zeer ervaren ruiter kan er nog genoeg uithalen.

Waar ik nou benieuwd naar ben: Welke vader had zijn moeder ?

carmenenjan
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:44

dihjo schreef:
Ik heb er ook één. Is eigenlijk hetzelfde verhaal (behalve de peesblessure dan). Superlief, enorm werkwillig en superleergierig. Loopt lekker mee in de dressuur. Er kan een kind op maar ook een zeer ervaren ruiter kan er nog genoeg uithalen.

Waar ik nou benieuwd naar ben: Welke vader had zijn moeder ?

De vader van zijn moeder is Naen en zijn moeder is Willemijn van 's Gravenmoer.Ben vorige week toevallig bij Brandus geweest ivm onze trouwerij en heb voor de foto's op hem gezeten.Na de foto's heeft ze ons wat meer over Brandus verteld en het is precies onze Tomas.Tomas is ook net als de jouwe voor iedereen betrouwbaar maar eigenlijk tegen kinderen nog liever en zachter en zelfs tegen mij is hij veel rustiger dan tegen mijn man waar hij weleens mee "stoeit".Brandus was ook zo zeiden ze daar;ze hadden daar een nestje jonge poesjes bij Brandus in de stal. 6 weken hebben ze in zijn stal gelegen zonder dat Brandus er op ging staan, sterker nog hij was er bijzonder voorzichtig mee.Ze zeiden daar ook dat kan bij geen enkele andere hengst dan bij Brandus.Wat een superkarakter he!
Maar als je verhalen over die van jou hebt zijn wij daar wel benieuwd naar.Laat ze maar horen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:49

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Marjon_
Berichten: 10665
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:22

_linda_ hier heeft ook een Brandus; Brandy!

Lavita330
Berichten: 4509
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:23

Mijn paardje is ook van brandus Lachen
Kijk maar eens in me profiel daar staan wat filmpjes van hem in

EmmaK

Berichten: 1925
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Anjum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:39

wat is het toch een gave hengst, ik heb wel op een paar nakomelingen van Brandus gereden

thomas is toch verkocht naar Amerika? Lachen