Hoe groot wordt mijn Tinker?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinks
Berichten: 521
Geregistreerd: 20-02-04

Hoe groot wordt mijn Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 22:41

Hallo allemaal,

Vorig jaar is mijn Tinkermerrie bevallen van een merrieveulen die ik in principe altijd wil houden. Aangezien ik niet zeker ben wie haar vader is vraag ik me af hoe groot ze zou worden. Kijken of ze dan een beetje in de buurt van de vader komt die mij verteld is.
En bovendien ben ik ook wel een beetje nieuwsgierig wat ze gaat worden.
Een paar maanden geleden heb ik haar schoft gemeten en die lag op 1,25 m. haar kont was toen ongeveer 1.30m. Nu is ze ff niet meer overbouwd dus zeg maar dat ze rond de 1.30 ligt het zal wel ietsjes minder zijn maar ok. 5 mei wordt ze 1 jaar oud. Hoeveel cm zou ze nog groeien? Wat is jullie ervaring? Ik heb begrepen dat een Tinker langzamer groeit dan een kwpner en dus langer door blijft groeien. Toch? Deze kennis heb ik namelijk opgedaan aan de hand van een verkooppraatje dus of het klopt.... dat vraag ik me af.
Alvast enorm bedankt voor de reakties.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:20

Meet mams ook eens op... Da's alvast een indicatie...

Volgens mij moet je je voorbereiden op een behoorlijke maat. Toen we Chubby 2,5 jaar geleden kochten was ze ergens tussen de 1.45 en 1.50. Inmiddels meet ze ruim 1.60 (ze is nu net/ bijna 4)

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:34

en het klopt dat tinkers over het algemeen langer doorgroeien.
doordat ze zwaargebouwde gewrichten hebben groeien tinkers soms wel tot hun 6e levensjaar.
ik denk inderdaad dat je je kunt voorbereiden op een aardig maatje Lachen

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 14:56

Mijn Ciara was toen ze 1 was 1.35 hoog. Nu is ze 4 jaar en 1.50 hoog. Ze groeit misschien nog een paar cm en zal uiteindelijk denk ik zo`n 1.53 worden. Die van jou zal daar ook wel in de buurt uitkomen verwacht ik.

Tinks
Berichten: 521
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 21:12

He Turbotinker we wonen dicht bij elkaar in de buurt!
Ok dat is dan een van de weinige verkooppraatjes die klopte. Een Tinker groeit lang door. Vooral in de breedte natuurlijk.
Haar moeder is nu waarschijnlijk 6 a 7 jaar (samen met een vriending gekeken). En ongeveer 1.48m. Is alleen door mijzelf gemeten en nooit officieel dus vandaar. En door de verkoper en die zei 1.52m. De vader van het veulen zou zo rond de 1.50m liggen. Het is een ierse hengst waarvan ik een foto en afmeting heb gekregen. Maar aangezien de handelaar gezien de maat wel meer dingen zegt weet ik dus niet of het klopt. Ze zei namelijk dat mijn merrie wel 1.55 zou worden omdat ze niet groeit als ze een veulen draagt en deze schade op latere leeftijd in haalt. Heb weer van anderen begrepen dat dit een fabeltje is. Vandaar dat ik weinig vertrouwen in de handelaar heb. Vanaf nu zou ik er dus nog ongeveer 20 cm bij op mogen tellen? Dus dan komt ze rond de 1.50m uit.
Is dat ook wat jullie bedoelen met een grote maat?