Wie nog meer Paard x Pony?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Wie nog meer Paard x Pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 14:00

Hoi Bokkers,

Voor mijn KWPN merrie (klein uitgevallen) overweeg ik om haar te dekken met een goed aansluitende ponydekhengst. Ik ben onwijs fan van pony's (NRPS, Welsh, New forest), maar de D-maat is net te klein voor mij. Ik hoop daarom op een leuke E-pony, hopelijk iets stoerder dan de moeder te kunnen fokken, zodat we meer allround op kunnen gaan.

Toch heb ik zo mijn twijfels. Ik ben weleens kruisingen tegen gekomen waarvan ik de verhoudingen echt niet vond kloppen (groot hoofd, kort voorbeen etc.). In hoeverre kan het lichaam dan nog functioneel zijn in gebruik en kan een ponyhengst dan überhaupt wel de merrie verbeteren? Ik snap dat fokken altijd een risico/gok blijft.

Dus mijn vraag, wie heeft zijn paard of pony (andersom kan natuurlijk ook) laten dekken met een pony of paard? Wat was de reden hiervoor en ben je tevreden met hoe het heeft uitgepakt?

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wie nog meer Paard x Pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:14

Ik zal later even een foto toevoegen, maar wij hebben een hele gave E pony/klein paard gefokt.
Dat was een KWPN hengst x New forest merrie.
Die heeft echt het beste van beide werelden meegekregen. Ik heb nog altijd contact met de nieuwe eigenaresse, die er nog altijd gelukkig mee is (heeft hem inmiddels al zo'n 10 jaar in bezit)

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:24

Ik heb mijn pony gekocht toen ze 4 was (overbouwd en iets boven de 1.40) met het idee van die trekt wel bij en groeit nog wat... Dit is helaas niet gebeurd en pony is iets van 145 gebleven en nog steeds flink overbouwd. Ik ben echt gek met haar hoor, maar zou zelf denk ik haar niet zo hebben gefokt, en voor het mooie ziet het er niet echt mooi uit zegmaar, ik bovenop haar.
Vader is een lusitano van 1.60 en moeder een arabier van 1.40.
Ik denk dat pony x paard echt wel heel leuk kan uitpakken, maar dan idd goed kijken naar de verhoudingen en met name het stukje overbouwd staan. Dit zie ik toch wel vaker bij pony x paard. Denk dat veel front bij 1 van de 2 ouders wel belangrijk is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:25

Wij hebben er 4 die allen uit een KWPN moeder komen en de vaders zijn Don Cremello du Bois en Casanova du Bois. Alle 4 zitten prima in verhouding en lijken grote E-Pony's te worden.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9320
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:06

Dit wordt best veelvuldig gedaan.
En als je goed op de bouw van beide ouderdieren let kunnen daar zeer leuke exemplaren uitkomen.
Zo heb ik met mijn E pony hengst ook 2 grotere merries gedekt waar echt wel leuke dieren uitgekomen zijn.

roelie74

Berichten: 103
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Alteveer. (gr)

Re: Wie nog meer Paard x Pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:17

Hier een Don Cremello X Numero Uno. Moeder is 1.70 en het doel was om wat kleiner te gaan. Dit is mislukt. Merrie is nu als 2 jarig ruim boven de 1.60. Ze is wel heel goed gelukt. En als ik meer stallen had gehad had ik dezelfde keuze weer gemaakt. Ondanks dat ze wat groot is uitgevallen.

LaDonna75

Berichten: 2142
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Wie nog meer Paard x Pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:35

Ik heb hier op stal een pony die ponyhengst x paardenmoeder is. NRPS gefokt, vader de bekende hengst Casper en moeder half-arabier uit een Duitse rijpaard.
Het kan prima, er zijn genoeg voorbeelden, mits je kijkt naar het type.