Big lick/soring

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Big lick/soring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 22:43

Oké, dus ik had een paar dagen geleden een topic geplaatst met een vraag over Hackney paarden. Nu ik erachter gekomen ben hoe de discipline die ze doen heet, kan ik een beter topic maken! :j. Ik heb nog nergens op Bokt dit topic gezien (behalve bij de bokt nieuwsredactie).

-

• ik zie de laatste tijd vaker op mijn Tiktok mensen die soring/big lick doen of dr in trainen (niet zo heftig als ik op sommige yt beelden zie, maar). Altijd heb ik gedacht dat het niet helemaal “normaal” of natuurlijk was hoe ze liepen. Ze hebben enorme knieacties, waarbij ik me niet kan voorstellen dat het nou echt goed is. Ik ben dus eventjes in het engels op onderzoek gedaan, aangezien je dan veel betere resultaten krijgt dan in het NL, en kreeg nogal schokkende beelden voor mn ogen geworpen :(. Nu doen wss niet alle mensen die deze discpline rijden dit, maar er zitten ook aardig wat tussen die dit wel doen/deden…

-

• ik heb gelezen dat ze een soort brandend zalfje in de kootholte wrijven waardoor ze zo gaan lopen. Sommige kootholtes waren helemaal “afgebrand”. Door dit zalfje gaat het been branden/pijn doen bij aanraking van de grond. Daar door lopen ze zo snel en hoog.
Dan hebben we ook nog een soort (zware) “schoen” met een ketting dr aan om alles tijdens de show “flitsender” te maken..

-

•ik geloof dat de echte shows nu illegaal zijn gemaakt, al wordt er nogsteeds in soring geoefend. Zonder enige zalfjes.

-

Ik heb me dit laten vertellen door yt en internet. Dus echte levens ervaring heb ik nou ook weer niet :P. Verbeter me hierbij ook alsjeblieft als er iets instaat, wat helemaal niet waar is! Ik heb dit onderwerp op Bokt geschreven, om mensen hier bewust van te maken en of wat meer informatie hierover te geven. Ook wil ik graag jullie mening hier over horen!

Nogmaals : vast niet alle paarden eigenaren die deze discipline rijden doen/deden dit. Voel je daarbij ook zeker niet aangesproken.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Big lick/soring

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:49

Amerikaans fenomeen. En de wet die dit nu echt aan banden zou moeten leggen lag op een stapel die Trump bij aantreden had moeten tekenen, die heeft dat niet gedaan.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 22:56

tamary schreef:
Amerikaans fenomeen. En de wet die dit nu echt aan banden zou moeten leggen lag op een stapel die Trump bij aantreden had moeten tekenen, die heeft dat niet gedaan.


Dus het is nog niet illegaal gemaakt?

Avalanche

Berichten: 15952
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Big lick/soring

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:59

Klopt, dit is niet illegaal. En natuurlijk is het dierenmishandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 23:59

Big lick paarden zijn alleen geen hackneys, maar m.n. Tennessee walking horses, die niets met tuigpaarden te maken hebben. Idd je reinste dierenmishandeling.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 09:33

Mkango schreef:
Big lick paarden zijn alleen geen hackneys, maar m.n. Tennessee walking horses, die niets met tuigpaarden te maken hebben. Idd je reinste dierenmishandeling.


Oh, goed dat je ‘t zegt! Ik dacht dat hackney paarden dit deden.. sorry!
Laatst bijgewerkt door Bibi_2022 op 31-03-22 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Big lick/soring

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 09:54


Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 09:56


Avalanche

Berichten: 15952
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 09:58

Mkango schreef:
Ik kwam gisteren ook dit artikel tegen, waarin je goed kunt zien wat dat padding en soring doet met het lichaam van het dier: https://www.horsenation.com/2019/07/09/ ... ing-horse/
Arme dier is helemaal misvormd en kapot.

Echt, wat vreselijk dit. Ze is ook ingeslapen, arm, arm dier.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 10:03

Big lick is inderdaad Tennessee Walking horses.
Kettingen en pads zijn trouwens ook niet per definitie soring, soring is echt het opzettelijk pijn doen dmv chemicaliën zodat ze de benen hoog optrekken. Padding en kettingen hoeven geen pijn te doen en gebeurt ook veel in andere disciplines/ rassen. Denk aan IJslanders, hackney, tuigpaarden etc. Er zijn trouwens ook (veel) andere disciplines binnen de TWH. Sommige met (minder grote) pads, maar ook zonder pads en kettingen.
Voor zover ik weet is soring illegaal en de big lick (helaas) legaal. Ze zeggen dat er zeer strenge controles zijn, maar het is en blijft Amerika dus in hoeverre dit echt zo is..

Ik heb een tijdje bij mensen in Canada gezeten met TWH. Zij doen ook mee in (hogere) competities en zijn fan van big lick, maar doen dit zelf niet. Zij gaan ook wel eens naar stallen in Tennessee en ze vertelden me dat ze daar heeeel voorzichtig zijn met wie ze binnen laten. Dat zegt denk ik ook wel wat :) Als je niks te verbergen hebt en het allemaal zo vriendelijk is, dan laat je toch juist iedereen naar binnen?
Sowieso een apart wereldje hoor. Vond die paarden ook niet wat, op ze rijden voelt echt alsof ze hun rug breken als je erop rijdt :+ Veel raakten continu hun eigen voorhoeven aan want alles gaat om de grote stride. Elke pas moet de stride zo ver mogelijk zijn. Naar mijn idee was het niet een heel gezond ras, althans niet de paarden die echt voor de show gefokt zijn.

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4699
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 10:44

Bibi_2022 schreef:
. Door dit zalfje gaat het been branden/pijn doen bij aanraking van de grond. Daar door lopen ze zo snel en hoog.

Het paard zijn benen doen constant pijn, niet alleen bij aanraking van de grond.
Als je filmpjes ziet over deze trainingsmethode zie je paarden ook vaak liggen in stal en omhoog geschopt/geslagen worden omdat ze zo'n pijn hun benen hebben ;(

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 10:48

Erg shady dit. En niet alleen het soring, wat dus verboden is, maar ook het werken met pads en kettingen om die beenactie te vergroten vind ik ook erg dubieus. En dat laatste gebeurt dus ook in nl en ook met dressuurpaarden waar de grotere beenactie in draf erg beloond wordt met meer punten. Noemen ze dat niet trainen in de schoenen?
Laatst bijgewerkt door troi op 31-03-22 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Big lick/soring

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 10:55

DSLD is erfelijk. De training zal zeker niet geholpen hebben maar dit paard had er ook zo bij kunnen staan zonder training.
Ik begrijp niet dat daar vanuit het stamboek nog niet tegen geselecteerd word.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 11:31

Sizzle schreef:
DSLD is erfelijk. De training zal zeker niet geholpen hebben maar dit paard had er ook zo bij kunnen staan zonder training.
Ik begrijp niet dat daar vanuit het stamboek nog niet tegen geselecteerd word.


Er is geen (gen-)test voor DSLD (nu ESPA geheten trouwens), het komt over het algemeen pas laat tot uiting als paarden allang veulens hebben gehad of verwekt, de vererving is onduidelijk (sowieso spelen vermoedelijk 3-4 genen een rol, oa 2 genen voor metalloproteases, en vermoedelijk is het een kwestie van meerdere repeats in 1 of meer van die genen, wat betekent dat 'schone' ouderdieren toch een veulen met ESPA kunnen krijgen) en daarnaast schuiven (grote) fokkers DSLD-hengsten onder het tapijt.

Kortom, ESPA is here to stay, en het komt bij veel meer rassen voor dan gedacht.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Big lick/soring

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 11:44

Ah ok, dat wist ik niet. Ik dacht dat dit al te testen was. Thanks!

Avalanche

Berichten: 15952
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 11:45

Sizzle schreef:
DSLD is erfelijk. De training zal zeker niet geholpen hebben maar dit paard had er ook zo bij kunnen staan zonder training.
Ik begrijp niet dat daar vanuit het stamboek nog niet tegen geselecteerd word.

Dan moeten ze zich eerst druk gaan maken om paardenwelzijn......

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:13

Ik kreeg deze video in mijn aanbevolen lijst.



Bizar dat de dieren zoveel moeite moeten doen met hun achterkant.
En waar kijken de jury's nou precies naar? Weet iemand dat?
Wat is zeg maar het 'perfecte plaatje' in deze vreselijke takt van sport?

Equikitt

Berichten: 96
Geregistreerd: 04-02-20
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 22:49

AlwaysH schreef:
Ik kreeg deze video in mijn aanbevolen lijst.

[ Video ]

Bizar dat de dieren zoveel moeite moeten doen met hun achterkant.
En waar kijken de jury's nou precies naar? Weet iemand dat?
Wat is zeg maar het 'perfecte plaatje' in deze vreselijke takt van sport?


Ik heb me al een tijd geleden verdiept in het hele thema van de big lick shows, en alle misstanden en schandalen die zich in dat wereldje afspelen. Ik weet dus inmiddels wel een beetje wat voor verschillende praktijken erbij komen kijken… maar oh man, zulke slow motion filmpjes van verschillende kanten opgenomen blijven toch wel behoorlijk schokkend. Zo kun je door dat hectische gemaai heenkijken en echt goed zien wat er daadwerkelijk met die benen gebeurt.

Ik ben tijdens het kijken gewoon oprecht bang dat één van die paarden zich elk moment kan verstappen en spontaan door z’n benen zakt of wat breekt. Die wegknikkende achterbenen, en dan hoe ze voren met de hielen van die zware stacks op de grond knallen. Vreselijk. Geen goed woord voor over. Ik vraag me inderdaad ook wel af hoe de jury de combinaties beoordeelt. Fijne takt, maar mag nog met wat meer souplesse en door het lijf bewegen? -O-

Dit is trouwens ook wel een interessante video, over de verschillende disciplines binnen de Tennessee Walker shows, en de daarbij horende ijzers/stacks en toegelaten gewichten. Het begint met een best fijn beeld, maar dat beeld wordt per type schoen steeds onprettiger en onnatuurlijker tot je uiteindelijk uitkomt bij de big lick. Wel een filmpje van bijna tien jaar oud overigens, dus of de informatie nog 100% actueel is durf ik niet te zeggen. Maar gezien het feit dat het filmpje hierboven van een show uit 2022 is… :(


Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:01

Ik kan prima 'nare beelden bekijken', maar heb hier genoeg van gezien om het maar niet meer te kijken. Mijn bloed gaat ervan koken.

Dat dit in 2022 in een westers werelddeel nog toegestaan is, walgelijk!

Je reinste dierenmishandeling is het. Meer niet, minder niet.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:20

Bij de eerste heb ik al twijfels, blokjes/hakjes waren ooit om peesproblemen te helpen, met kortere pezen tot gevolg ... Als medisch ijzer zijn ze hier dus eigenlijk exit en voor gewoon gebruik waren ze al niet.
Daarna meer en meer stuwen ipv dragen en proberen achterbeen vanuit / incl. heup naar voren te gooien met zwalken tot gevolg. En dat moet dan uren comfy vol te houden zijn? Zittende op voorkant ipv billen trouwens ook nog eens?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:31

troi schreef:
Erg shady dit. En niet alleen het soring, wat dus verboden is, maar ook het werken met pads en kettingen om die beenactie te vergroten vind ik ook erg dubieus. En dat laatste gebeurt dus ook in nl en ook met dressuurpaarden waar de grotere beenactie in draf erg beloond wordt met meer punten. Noemen ze dat niet trainen in de schoenen?

Nee in de schoenen trainen is weer wat anders. Dan zit er een systeem van touwtjes aan de onderbenen vast die door het schoftje naar de handen van de groom lopen. Elke keer als het paard zijn benen op tilt kan de groom het touwtje even vast houden of iets aantrekken zodat het paard hogere knieactie krijgt en zijn passen dus moet verlengen.
De menner rijd dus het paard en de groom bedient de touwtjes.
In de juiste handen kan het een goede hulp zijn om het paard te leren tact te behouden terwijl het in de oprichting loopt voor de menwagen. Maar in de handen van een onbekwaam iemand is het levensgevaarlijk tot bijna mishandeling. Want je timing moet nagenoeg perfect zijn in het loslaten. Anders struikelt het paard voor de wagen op z'n snufferd en zijn de gevolgen niet te overzien als alles in de knoop raakt.

Een jaren geleden is er een topic gemaakt over een Hackney die zo getraind werd op het strand.

Equikitt

Berichten: 96
Geregistreerd: 04-02-20
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:26

tamary schreef:
Bij de eerste heb ik al twijfels, blokjes/hakjes waren ooit om peesproblemen te helpen, met kortere pezen tot gevolg ... Als medisch ijzer zijn ze hier dus eigenlijk exit en voor gewoon gebruik waren ze al niet.
Daarna meer en meer stuwen ipv dragen en proberen achterbeen vanuit / incl. heup naar voren te gooien met zwalken tot gevolg. En dat moet dan uren comfy vol te houden zijn? Zittende op voorkant ipv billen trouwens ook nog eens?


Oh, dat is zeker een goed punt om te benoemen, dankjewel!

De latere voorbeelden in het filmpje zijn zo veel extremer dat ik me eigenlijk een beetje ging verkijken op de eerste paar voorgestelde categorieën. := Die zien er dan ineens een heel stuk vriendelijker uit als je ze vergelijkt met het resultaat wat je krijgt als je er van die gigantische stacks onder timmert. Maar je hebt gelijk, zelfs het ‘lichtste’ type beslag wordt hier al ingezet om aan de (natuurlijke) beweging te sleutelen door de hiel te verhogen en een extra gewicht toe te voegen.

Het enige gangenpaard waar ik enige ervaring mee heb zijn IJslanders, en het is in het begin even wennen maar daarna kon ik al snel heerlijk lange stukjes tölt rijden. :j Ik kan me best voorstellen dat een TWH zonder (zware) ijzers wel redelijk vergelijkbaar voelt. Maar als je ziet hoe de ‘ruiters’ op die big lick paarden hangen, lijkt dat me inderdaad echt voor geen meter zitten. Het zijn net een soort bizarre, bungelende, te grote marionetten. :x

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Big lick/soring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:47

Heh bah wat een nare beelden..en wat een belasting op die achterbenen. Dat zouden ze echt direct af moeten schaffen is echt de reinste dierenmishandeling!

Ik heb weleens TWH in Nederland gezien, een was geen extreme beweger maar zag er heel comfortabel uit. De ander bewoog van zichzelf wat wankeler ofzo..de eigenaresse zei dat ze dat paard enorm moest trainen om hem stabiel en sterk genoeg te houden in de achterhand. Zij trainden dus gelukkig zonder zaken als een big lick oid maar kennelijk kan dat een nevenwerking zijn van de bouw bij een gangenpaard.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 22:50

Equikitt schreef:
AlwaysH schreef:
Ik kreeg deze video in mijn aanbevolen lijst.

[ Video ]

Bizar dat de dieren zoveel moeite moeten doen met hun achterkant.
En waar kijken de jury's nou precies naar? Weet iemand dat?
Wat is zeg maar het 'perfecte plaatje' in deze vreselijke takt van sport?


Ik heb me al een tijd geleden verdiept in het hele thema van de big lick shows, en alle misstanden en schandalen die zich in dat wereldje afspelen. Ik weet dus inmiddels wel een beetje wat voor verschillende praktijken erbij komen kijken… maar oh man, zulke slow motion filmpjes van verschillende kanten opgenomen blijven toch wel behoorlijk schokkend. Zo kun je door dat hectische gemaai heenkijken en echt goed zien wat er daadwerkelijk met die benen gebeurt.

Ik ben tijdens het kijken gewoon oprecht bang dat één van die paarden zich elk moment kan verstappen en spontaan door z’n benen zakt of wat breekt. Die wegknikkende achterbenen, en dan hoe ze voren met de hielen van die zware stacks op de grond knallen. Vreselijk. Geen goed woord voor over. Ik vraag me inderdaad ook wel af hoe de jury de combinaties beoordeelt. Fijne takt, maar mag nog met wat meer souplesse en door het lijf bewegen? -O-

Dit is trouwens ook wel een interessante video, over de verschillende disciplines binnen de Tennessee Walker shows, en de daarbij horende ijzers/stacks en toegelaten gewichten. Het begint met een best fijn beeld, maar dat beeld wordt per type schoen steeds onprettiger en onnatuurlijker tot je uiteindelijk uitkomt bij de big lick. Wel een filmpje van bijna tien jaar oud overigens, dus of de informatie nog 100% actueel is durf ik niet te zeggen. Maar gezien het feit dat het filmpje hierboven van een show uit 2022 is… :(

[ Video ]


-

Wow.. Ik vind het echt te erg voor woorden dat mensen hier voor de lol naar gaan kijken, en dat ze gewoon betalen om naar dierenleed te kijken. De paarden zijn duidelijk in ongemak. Geen een paard zou zulke knie acties/bewegingen moeten maken. Ik snap niet hoe mensen dit paarden kunnen aandoen en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Walgelijk, kan hier zo onwijs boos om worden -:(-

Equikitt

Berichten: 96
Geregistreerd: 04-02-20
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:40

Bibi_2022 schreef:
Wow.. Ik vind het echt te erg voor woorden dat mensen hier voor de lol naar gaan kijken, en dat ze gewoon betalen om naar dierenleed te kijken. De paarden zijn duidelijk in ongemak. Geen een paard zou zulke knie acties/bewegingen moeten maken. Ik snap niet hoe mensen dit paarden kunnen aandoen en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Walgelijk, kan hier zo onwijs boos om worden -:(-


Ik kom daar ook echt niet met m’n verstand bij. Hoe kunnen deze mensen, of het nou de trainers/ruiters/juryleden/eigenaren of de fans op de tribune zijn, naar deze paarden kijken en zich daarbij denken “Ja, dit is het perfecte plaatje, precies zo hoort het eruit te zien!”

Dat kun je toch al lang niet meer op ‘maar’ onwetendheid schuiven, je ziet het (bijna letterlijk) aan alle kanten rammelen. En dan durven deze mensen zich ook nog liefhebbers van de het TWH-ras te noemen. Liefhebben zie ik toch iets anders voor me… :x