Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 15:20

_O- ik heb beeld _O-

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:37

Hahaah ja ik ook. Mel vond het eerst ook bizar, andere paarden in de bak die iets anders deden dan zij. Terwijl ze het met racen toch ook wel mee moet hebben gemaakt zou je denken, maarja is vanzelf over gegaan.

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 22:09

Lauss_ schreef:
Hier ijzers, en die zijn er nog nooit onder uit gegaan. Behalve dan laatst die ene keer dattie m dr scheef onder/in had getrapt. Geen idee hoe die dat voor elkaar heeft gekregen. Met springen wel altijd beschermers om. Ook springschoenen, ik heb hele simpele goedkope van br.



Ik had echt niks moeten zeggen… ik weet niet waar de paarden last van hadden maar ze waren helemaal gek vanavond, en toen ik ze binnen zette miste sullie dus een ijzer voor -O-

Ongelukkig afgetrapt denk ik, achterbeen had een sneetje en een wondje. Geen springles dus voor mij vanavond.
Hopelijk heeft mn hoefsmid snel tijd, en denk dat ik alles dr maar af laat halen. We gaan toch t indoor seizoen in..

Oh en wel even iets heel vets!! Ik heb me opgegeven voor een eventingtraining van Tim Lips :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 00:53

Gaaf, Laus! :wow: En wat balen van z'n ijzer!

Hier nog steeds blootvoets en toevallig was de smid er vandaag, dus ik heb even gevraagd wat hij van Aurochs hoeven vindt. Die waren iig prima in orde, en ook haar kreupele poot herstelt voorspoedig. 8-) Pijnstilling wordt langzaam afgebouwd en dat gaat goed. Ik voel me echt heel oppervlakkig, maar ik wil wel heel graag rijden inmiddels. _O-

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9319
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:43

Nog even geduld dan kun je weer met Miss brokkenpiloot.
Ik rijdt overigens gewoon door met een missend ijzer, zelfs nog wel eens op concour.
Mits we op zandgrond rijden waardoor ze toch wegzakken. Hier overigens het winterseizoen ook vaak zonder ijzers.
Gaat prima en als we buitenrijden gewoon rekening houden met de bodem.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:34

Het ligt er idd ook echt wel aan hoe de ijzers er onder liggen. Bij Emily ben ik nu echt tevreden. Super lichte ijzertjes, geen uitstekende takken, en elke keer perfect er onder.
Ze heeft ze ook echt nodig, zonder is ze om de andere dag kreupel. De hoeven zijn gewoon slecht, wordt niet echt beter ook. Het is wat het is.

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:56

Als het alleen zijn ijzer was had ik wel gereden maar helaas had hij ook zijn achterbeen opengehaald :Y) net een appje van de smid, hij komt morgenmiddag! Denk dat ik alles er maar af laat halen. Kan hij ook niks meer verliezen :')

Fijn dat het herstel van Auroch de goede kant op gaat! En ik snap wel dat je ondertussen wil rijden hahah

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:16

Fijn dat het de goede kant op gaat allemaal!
Ik vind dat je er echt nuchter onder blijft mkango :D doe je goed, zelf was ik echt een wrak toen mel in verband stond. Maar die was ook echt het ongelukkigste paard ooit in die stal en volgens mij houdt auroch zich nog goed? Knappe dame

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:22

Sintara schreef:
Fijn dat het de goede kant op gaat allemaal!
Ik vind dat je er echt nuchter onder blijft mkango :D doe je goed, zelf was ik echt een wrak toen mel in verband stond. Maar die was ook echt het ongelukkigste paard ooit in die stal en volgens mij houdt auroch zich nog goed? Knappe dame
Ja, ik heb zo’n mazzel met deze stal! Er zijn wel wat boxen (stuk of 5) in het geval van uiterste nood, maar het uitgangspunt is 24/7 buiten. Auroch staat dus in een klein overdekt paddockje ter grootte van een box, waarin ze dus nog alles kan zien en zich niet eenzaam of opgesloten voelt met altijd een ander paard naast haar. Momenteel staat haar vriendinnetje Poco er ook dag en nacht, want die heeft een flinke wond opgelopen net boven haar oog. :(:)

De eerste paar dagen stond ik ook stijf van de stress hoor, maar nu is het gewoon een kwestie van wachten tot alles voldoende genezen is om iig van de boxrust af te mogen.

Maar als je nagaat dat ze al een week of wat op boxrust staat, is ze nog steeds heel relaxed. En wat doe je als de grond nat is, maar er wel net een grote berg hooi neergekwakt is?
Juist, gewoon erbij gaan liggen. :D
Afbeelding

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 17:59

Heerlijk <3
Had mel toen met de sneeuwstorm gedaan, ik had haar 30 kilo los hooi gegeven want het was niet zeker of ik de rest van het weekend kon komen, open weiland..
Iig kwam ik dus de dag erna, had ze een bed voor zichzelf opgemaakt en lag als een prinsesje in het hooi hooi te eten _O-

Anoniem

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 18:01

Awwwh, cute! <3 Auroch stond hier gewoon haar hooi te eten, maar ik zocht een droge zitplek, dus dat werd het hooi. _O-

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 18:11

Oohh je ligt er zelf :D dat kan natuurlijk ook hahaah

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:00

Hahahha heerlijk is dat!

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 12:49

Pfff sullie staat met vermoedelijk een hoefzweer, of is bevangen… veearts wist het niet zo goed.. hij is sinds gister ineens stokkreupel. Echt heel naar. Mn hoefsmid is op vakantie en 2 anderen hadden ook geen tijd.. daarom vanochtend maar de veearts laten komen. Hij reageert behoorlijk op de tang, en bij zn kogel zit wat vocht. Hij reageerde alleen overal in zijn hoef op de tang. Veearts dacht ook aan bevangenheid maar dat geloof ik zelf eerlijk niet zo..

Hij kon er nu niet zo veel mee, heb pijnstillers gekregen en moet nu weken in de biotex. Probeer nog deze week een smid te regelen die kan komen checken..

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 18:38

Nou wel goed dat je de veearts hebt laten komen. Ik denk dat die wel de eerste moet zijn om te kijken. Hopelijk valt het mee.. Wel heel erg poedersuiker... Komt hij nog op het gras?

Hier gaat het wel oke.. Het is echt afwachten tot aankomende woensdag.. Dan komt de osteopaat. Hopelijk kan ze er wat van maken

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9319
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 20:04

Even een zuurkoolverband aanleggen en dat over een dag of 2 er af halen. Veel effectiever dan weken in de biotex. Toevallig de voet waar laatst het ijzer onderuit was?

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 20:11

Ik heb er liever een goede smid bij dan een veearts als het echt een hoefzweer is. Heb m sinds vanmiddag van de wei gehaald en in de bak met een klein stukje wei gezet.

Hij loopt zo ontzettend slecht echt heel poedersuiker om te zien…

Morgen komt er een hoefsmid, kijken of hij de zweer kan vinden..

Dat heb ik wel eens vaker gehoord kyrkelover, hoe doe ik dat het beste? Kan t gewoon in een zak en dan vastplakken? Nee niet de voet waar t ijzer af was.. de andere.. maar wel sinds zaterdag helemaal van de ijzers af. Had m wel gevoelig verwacht maar eigenlijk niks te zien, maandag nog gereden. Dinsdagochtend was die nog goed en savonds toen ik m binnen wou halen kon die nauwelijks meer lopen.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9319
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 20:17

Hier eentje van de ijzers.. 1 buitenrit (let op hier wel stenen).
Ik hoopte op een hoefzweer, nouuu heel de zool/voet gekneusd.
Zeker als ze op de hele voet reageert denk ik daar eerder aan dan een zweer
Afbeelding
Exact zoals jou verhaal. Zondag gereden. Maandag ochtend in de wei alles prima en in de avond haal ik hem op 3 benen van de wei.
Gelukkig was het na 2 weken en ijzertjes snel opgelost.

Voor enkel in de bak rijden en in een wei staan vind ik het wel heftig.

Je gooit wat zuurkool op selefaan folie(of hoe je dat ook schrijft).
Dan watten of een luier of net wat er om en vervolgens aftapen met ducktape.

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 20:30

Oke thanks, ga ik morgen eens proberen dan.
Jeetje ziet er idd uit als een flinke kneuzing.. ben heel benieuwd wat de hoefsmid morgen zegt -O-

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:11

Jeetje wat een kneuzing kyrke! Terwijl de voet er verder best netjes uitziet.

Hopelijk is sully ook snel weer op de been..

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9319
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 21:10

Ben benieuwd of de hoefsmid nog wat gevonden heeft Laus.

Hier is het natuurlijk herfstvakantie voor de kids en dat betekent lol met de "knol" tijd.
Dan ga je natuurlijk zonder zadel en hoofdstel springen..

Afbeelding

En dan moet ruiter nummer 2 natuurlijk ook. Deze jongen van 12 rijdt net een half jaartje. No problemo voor Roi, die doet wel mee met die ongein.


Zoiets krijg ik dan doorgestuurd terwijl ik saai achter mn buro op het werk zit.

Uiteraard is buitenrijden met dit weer ook helemaal het einde.
Dus de meid van 13 op de volbloed samen met de jongen op de pony op pad. Langs elkaar galopperen, dijk op dijk af. Allemaal geen probleem.


Heerlijk dat zoiets allemaal kan. En wat kan paardrijden dan toch lekker simpel zijn. Gewoon lol en rijden maar.

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 08:52

Heerlijk zulke filmpjes! Genieten <3

De hoefsmid vermoed wel een hoefzweer, maar hij zit erg hoog nog dus snijden kon niet. Heeft t wel een beetje open gemaakt maar kwam niks uit.. voor nu moet ik 2 keer per dag weken, dus ik stond vannochtend om 7uur al met t paard in een emmer biotex. Nu hopen dat de zweer uitbreekt, na het weekend komt mijn eigen smid weer, die is dan terug van vakantie.. morgen pak ik m in met de zuurkool, hopelijk helpt dat wat beter!

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9319
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:28

Ja veel smeden/dierenartsen roepen nu voortaan animalentex, maar dat werkt exact hetzelfde als zuurkool en is vooral een pak duurder.
De zuurkool weekt de voet waardoor een zweer eerder kans heeft om door te breken.
Overigens was het beeld destijds bij die volbloed met zijn gekneusde voet hetzelfde. Niks te vinden dus dat was of kneuzing of hoge zweer. De eerste paar dagen zie je die kneuzing namelijk nog niet.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 15:28

Zonder zadel springen op een EV? Gekkies XD Die schoften zijn zo pijnlijk hoog

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 16:37

Euridicey schreef:
Zonder zadel springen op een EV? Gekkies XD Die schoften zijn zo pijnlijk hoog


Eens. Ik heb 1 keer zonder zadel gereden en zowel merrie als ikzelf vonden dat niet voor herhaling vatbaar :') .