Shet x fjord

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Shet x fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 14:51

Hey, ik zou later mijn oudste shet willen laten dekken. Ik vind fjord een heel leuk ras. Shetlanders en fjorden zijn mijn favorieten dus die combi zou geweldig zijn. Ik heb mezelf er op internet ook al in verdiept, in die kruising. En ja, hoewel een shetmerrie klein is kan er een fjordenhengst op. Het veulen past zich aan naar de baarmoeder. De natuur regelt het. Het veulen blijft bij de bevalling niet klem zitten hoor ;) Er zijn best veel kruisingen met fjord en shet.

Mijn vraag is, zijn er mensen die een shet x fjord hebben en kunnen die een foto sturen? Ik ben benieuwd wat voor kleur er bij jullie uit zijn gekomen. Of jullie ervaringen met het ras :o

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Shet x fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:52

Ik gok dat niemand dit bewust zal doen ivm de risico's. Want het kan wel degelijk enorm mis gaan, ook omdat een fjord niet alleen maar veel groter is maar ook veel breder. Waardoor het veulen ook een flink kans heeft op brede schouders en daarmee op problemen bij de bevalling. Dan beter een kleine maat fjord kopen!

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Shet x fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:54

Enige wat ik kan bedenken: niet doen
T zijn 2 totaal verschillende soorten paarden, waarom zou je dat willen kruisen. Koop een leuke fjord of een leuke shetlander, maar de kruising gaat je denk ik niet veel soeps opleveren. Het hoogteverschil tussen een fjord en shet is ook wel echt flink, ik denk dat je je shet dan onnodig veel risico laat lopen.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:12

Ik raad dit ook af, veel echte kleine fjorden zijn er niet meer dus dan zit je al snel als je een grotemaats shet neemt van 1m05 en een fjord van 1m50 met een verschil van 45cm. Dat klinkt op de roze wolk weinig maar het is gewoon niet handig. Een veulen die al snel amper nog aan de uier van mama kan en die meer melk drinkt dan mama eigenlijk kan bieden waardoor het veulen vroegtijdig al afgespeend moet worden wat dan terug voor het mentale en fysieke van het veulen niet goed is. De veiligste manier is dan volgens mij een kleine fjord merrie met een grote shet hengst maar ieder zelf respecterend fokker wil hier niet aan meewerken. Momenteel gaan fjorden aan best mooie prijzen dus als er al gefokt wordt gaan ze liever bij het ras blijven dat brengt meer op dan een kruising waar je niet veel meer mee kan dan verkopen als toekomstige kinderpony of menpony.

Je hebt wel shetjes die look a like fjordjes zijn door dat ze een aalstreep hebben. Kijk maar eens naar creme dun en baydun bijvoorbeeld. Mogelijk dat je later kan uitkijken naar zo eentje. De kruising dat je wil bestaat ik heb ze ook al gezien maar het is zeker geen aanrader om bewust te doen.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Shet x fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:22

Wat Lori zegt is een heel mooi advies, ik zie dat je ook al op het tabblas kleurengenetica bent geweest om iets te leren over kleuren enz.

Ik ken toevallig een shetlander met deze kleuren. Is wel ene heel leuk dier dus ik kan er goed inkomen dat je dat ook zou willen. Alleen is de kruising bewust maken niet heel gezond. Je schrijft dat een veulen niet vast zal blijven zitten, helaas is dit in sommige situaties wel het geval. Dan past het veulen simpelweg niet langs de bekken. Wat je dan moet doen is heel akelig en zal ik je besparen.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:34

isa06x schreef:
Hey, ik zou later mijn oudste shet willen laten dekken. Ik vind fjord een heel leuk ras. Shetlanders en fjorden zijn mijn favorieten dus die combi zou geweldig zijn. Ik heb mezelf er op internet ook al in verdiept, in die kruising. En ja, hoewel een shetmerrie klein is kan er een fjordenhengst op. Het veulen past zich aan naar de baarmoeder. De natuur regelt het. Het veulen blijft bij de bevalling niet klem zitten hoor ;) Er zijn best veel kruisingen met fjord en shet.

Mijn vraag is, zijn er mensen die een shet x fjord hebben en kunnen die een foto sturen? Ik ben benieuwd wat voor kleur er bij jullie uit zijn gekomen. Of jullie ervaringen met het ras :o

Er zijn (enkele) kruisingen ja shetxfjord.. maar vaak juist de shet als hengst.

Er zijn ook shetten die een Fjorden kleur hebben maar waar geen Fjord in zit.

ik ken iemand die heeft een shet x Fjord (echt een foutje, merrie was shet, maar was echt wel heel spannend of het goed zou gaan).
Het veulen is amper groter geworden dan de moeder, dus om te vergroten hoef je dat risico niet te nemen.

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:14

isa06x schreef:
Hey, ik zou later mijn oudste shet willen laten dekken. Ik vind fjord een heel leuk ras. Shetlanders en fjorden zijn mijn favorieten dus die combi zou geweldig zijn. Ik heb mezelf er op internet ook al in verdiept, in die kruising. En ja, hoewel een shetmerrie klein is kan er een fjordenhengst op. Het veulen past zich aan naar de baarmoeder. De natuur regelt het. Het veulen blijft bij de bevalling niet klem zitten hoor ;) Er zijn best veel kruisingen met fjord en shet.

Mijn vraag is, zijn er mensen die een shet x fjord hebben en kunnen die een foto sturen? Ik ben benieuwd wat voor kleur er bij jullie uit zijn gekomen. Of jullie ervaringen met het ras :o

Ik heb een ooi moeten laten euthanaseren wegens te groot lam, die lijdensweg was glashelder zodra bevalling begonnen was, voor die tijd was er niks aan de hand (dacht niet eens dat ze dragend zou zijn). Pas toen lam er uit moest, klem kwam te zitten en stierf was er een probleem en dat was niet meer op te lossen met een keizersnede omdat dat klem zitten ook zenuwschade in de ooi gaf. Je hebt zo'n 80% kans op verlies van veulen en of merrie bij zo'n kruising omdat de vader de grootste van de 2 is en ook het verschil zo groot is. Kleine(re) vader op grotere moeder is geen probleem (afgezien van of hij er bij kan, dus misschien opstapje of KI nodig). Koop zo'n kruising als je die wil en als je de merrie kwijt wil, kan je zo bij een handelaar terecht ipv haar aan dit soort risico's bloot te stellen.

Dennenboom

Berichten: 700
Geregistreerd: 05-12-20

Re: Shet x fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:29

Deze kruising maken lijkt me niet verstandig. Misschien kun je op zoek gaan naar een fjorden merrie en die kruisen met een shetlander (natuurlijk of ki)?

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Shet x fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 16:38

Dankjewel allemaal. Ik ga een gewone fjord kopen later

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Shet x fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:42

Klinkt verstandig! Fijn dat je de adviezen hier ter harte neemt.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:45

Ik heb ooit een shet drachtig gekocht , dat wisten we niet drachtig van een ouderwets breed type haflinger! daar had hij bij gelopen... nou het veulen is gekomen de merrie voorgoed kreupel en die had vanaf toen altijd pijn!. Mijn advies:" Bezint eer gij begint! ". de merrie is geƫuthanaseerd, en het veulen is met de hand groot gebracht....Het heeft heel ,heel veel tijd en geld gekost, doe dat risico je lieveling niet aan!!

isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 21:33

kwita schreef:
Ik heb ooit een shet drachtig gekocht , dat wisten we niet drachtig van een ouderwets breed type haflinger! daar had hij bij gelopen... nou het veulen is gekomen de merrie voorgoed kreupel en die had vanaf toen altijd pijn!. Mijn advies:" Bezint eer gij begint! ". de merrie is geƫuthanaseerd, en het veulen is met de hand groot gebracht....Het heeft heel ,heel veel tijd en geld gekost, doe dat risico je lieveling niet aan!!


Zielig -O- gelukkig weet ik het nu

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Shet x fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:47

Je pakt het super goed op TS <3