Op zoek naar een veelzijdig ras, helpen jullie mee?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cursebreaker

Berichten: 11429
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:49

Heleennn schreef:
Ik heb als kind gesprongen met een connemara, was echt een super beest. Kon je alles mee, liep ook gewoon in manege lesjes en de volgende dag liep hij een eerste plaats op concours. Hij is helaas verkocht naar Italië, maar als ik zo'n pony nog eens tegen kom koop ik hem zelf! Het was een vrij robuuste pony, best breed en goed op de benen. Ik denk dat hij rond de 1m45 was, dat is voor mij zelfs nu nog heel goed te doen en ik ben 1m65. Het hangt er echt vanaf welke bouw de pony heeft of het past of niet.


dan nog is jouw 1.65 en TS haar 1.78 echt een behoorlijk verschil vind ik zelf. Niet zozeer qua gewicht ofzo nog maar ook de lengte van de benen e.d. dan kun je zo'n pony best 'in de weg zitten'. Dus het is zeker logisch en begrijpbaar dat TS ook kijkt naar de stokmaat, ondanks dat sommige rassen zeker wat meer kunnen hebben met hun bouw. Maar met 1.78 zou ik ook niet snel kiezen voor een pony met een stokmaat van onder de 1.50, hoe geweldig het karakter is en de inzetbaarheid van het beestje.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Op zoek naar een veelzijdig ras, helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:52

Met 1.78 zou ik gaan voor een paard van minimaal 1.58, ook als ze rond gebouwd zijn en liever zelfs 1.63-1.68. Dus de ponyrassen of ponykruisingen vallen dan eigenlijk wel af.

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 16:52

Ik krijg veel opmerkingen dat ik me niet moet verkijken op een bepaald ras, wat ik helemaal begrijp.
Ik probeer voor mijzelf de zoektocht iets specifieker te maken door naar leuke rassen en bijhorende eigenschappen te kijken :=
Als ik het zo hoor is dit niet helemaal de manier _O- maar er komen erg leuke rasjes voorbij moet ik zeggen <3

lfrwinterz

Berichten: 96
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:55

New Forest?

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Op zoek naar een veelzijdig ras, helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:57

Andalusier? Zijn ook in kleinere maten te krijgen als je niet zo’n hele grote wilt maar door barokke bouw past het wel mooi. Ben zelf net zo lang en reed tijd op eentje van 158 en dat paste nog mooi.

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 17:00

xelodi schreef:
Ik krijg veel opmerkingen dat ik me niet moet verkijken op een bepaald ras, wat ik helemaal begrijp.
Ik probeer voor mijzelf de zoektocht iets specifieker te maken door naar leuke rassen en bijhorende eigenschappen te kijken :=
Als ik het zo hoor is dit niet helemaal de manier _O- maar er komen erg leuke rasjes voorbij moet ik zeggen <3


Ook maak ik de zoektocht iets specifieker, de stokmaat moet minimaal 1.65 zijn zodat ik met een goed gevoel lange ritten kan maken.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Op zoek naar een veelzijdig ras, helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:04

Ik heb toch ook echt gewoon een standaard kwpner, dressuur gefokt maar kan prima springen, crossen, buiten rijden etc.

Als je een beetje een paard hebt met een werkwillig karakter kom je al een heel eind :)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:06

xelodi schreef:
xelodi schreef:
Ik krijg veel opmerkingen dat ik me niet moet verkijken op een bepaald ras, wat ik helemaal begrijp.
Ik probeer voor mijzelf de zoektocht iets specifieker te maken door naar leuke rassen en bijhorende eigenschappen te kijken :=
Als ik het zo hoor is dit niet helemaal de manier _O- maar er komen erg leuke rasjes voorbij moet ik zeggen <3


Ook maak ik de zoektocht iets specifieker, de stokmaat moet minimaal 1.65 zijn zodat ik met een goed gevoel lange ritten kan maken.


Ondanks je niet echt op een ras wil zoeken: Misschien is een goed/correct omgeschoolde Draver iets voor je? :) Zijn hele leuke en veelzijdige recreatie paarden. Zou de "mijne" nooit meer willen ruilen! Heb dressuur wedstrijden gestart, gesprongen, lange buitenritten, bitloos, zonder zadel, grondwerk, you name it. Je kunt hier een kijkje nemen als je nieuwsgierig bent naar bokkers met Dravers [DRS] [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:07

Welsh cob sectie d: lekker breed en zeker als je er een hebt die flink aan de maat is kunnen langere mensen er ook heel goed op rijden. Ze kunnen dressuur, springen, endurance en aangespannen. Zijn sterk en ontzettend lief van karakter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-06-18 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:11

xelodi schreef:
xelodi schreef:
Ik krijg veel opmerkingen dat ik me niet moet verkijken op een bepaald ras, wat ik helemaal begrijp.
Ik probeer voor mijzelf de zoektocht iets specifieker te maken door naar leuke rassen en bijhorende eigenschappen te kijken :=
Als ik het zo hoor is dit niet helemaal de manier _O- maar er komen erg leuke rasjes voorbij moet ik zeggen <3


Ook maak ik de zoektocht iets specifieker, de stokmaat moet minimaal 1.65 zijn zodat ik met een goed gevoel lange ritten kan maken.

dan valt connemara af, je hebt ze wel groot maar zo groot wordt al lastig

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:30

Orchidee14 schreef:
Welsh cob sectie d: lekker breed en zeker als je er een hebt die flink aan de maat is kunnen langere mensen er ook heel goed op rijden. Ze kunnen dressuur, springen, endurance en aangespannen. Zijn sterk en ontzettend lief van karakter.

Daar dacht ik ook aan. Het gaat ook nog over het budget wat ts ter beschikking heeft.Er zijn nu eenmaal hele dure rassen en ook goedkopere.

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:40

Ik denk niet dat veelzijdig en braaf ras gebonden is!!!

Mijn haflinger kon alles maar was wat pittig maar een gouden paard om alles mee te doen!

Nu een tinker dood braaf maar ook zeker een alles kunner! Dat wil niet zegge dat dit karakter voor alle hafjes en tinkers geld!!!!

Ga opzoek na iets wat op de foto/advertentie jou al aanspreekt ga dan proef rijden en test het dier heel goed uit! En geloof me als de veel besproken klik er is voel je het meteen

Afbeelding

Anoniem

Re: Op zoek naar een veelzijdig ras, helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:03

Ik heb een arabisch volbloed gehad die behoorlijk veelzijdig was mits de goede ruiter er op reed.
Is nadat ze verkocht was doorverkocht naar een manege (helaas) en daar ook ingezet bij ponykamp en verhuur voor buitenritten, ik heb haar daar 1 keer opgezocht en hoorde allemaal geweldige verhalen, wist dat ze springen leuk vond etc maar ze had daar ook cross lessen gedaan en was erg populair in de buitenritten, bij mij was al gebleken dat ze met de juiste ruiter ook prima een dressuur proefje kon lopen.
Ik reed vooral recreatief/buitenritten etc. met haar. Maar veelzijdig was ze absoluut.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:21

xelodi schreef:
Ik krijg veel opmerkingen dat ik me niet moet verkijken op een bepaald ras, wat ik helemaal begrijp.
Ik probeer voor mijzelf de zoektocht iets specifieker te maken door naar leuke rassen en bijhorende eigenschappen te kijken :=
Als ik het zo hoor is dit niet helemaal de manier _O- maar er komen erg leuke rasjes voorbij moet ik zeggen <3

Met jouw 'eisen' kun je volgens mij wel alle kanten uit qua rassen, zolang ze maar niet te klein zijn. :) Welke rassen spreken jou zelf aan qua uiterlijk en karakter? Je kan ook altijd eens door de rassenlijst van de bokt wiki snuffelen om te kijken welke rassen jou aanspreken. :)

Zelf ben ik helemaal gek geworden op de Rocky Mountain Horse en Akhal Teke door eigenaars van deze rassen op bokt te volgen. Vooral het karakter van deze rassen sprak mij heel erg aan, het zijn ook enorm veelzijdige paarden. De Akhal Teke is wat atletischer dan de Rocky Mountain Horse waardoor je bijvoorbeeld op hoger niveau aan wedstrijden zou kunnen meedoen als dat je doel is. Toen ik kennis ging maken met beide rassen, ben ik onverwacht verliefd geworden op een Akhal Teke, hoewel ik dacht dat de Rocky beter bij mij zou passen. :)

Er zijn zoveel rassen en ze zijn allemaal op hun eigen manier leuk, ik zou zeggen, kijk welke rassen je aanspreken en spreek met eigenaars. Ontmoet de paarden en wie weet kom je sneller met je droompaard naar huis dan je dacht! :D

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:38

Citaat:
k ben 1.78m dus elegante pony's vind ik een beetje tricky om op te stappen


Hier net zo maar heb in mijn hele leven al op van alles gereden van New Forest t/m mega KWPN'er van bijna 1.80 :) . Ben wel type lang en slank (plm 62 kg) dat maakt ook wel uit.
Het is maar net waarmee het klikt en wat je aanspreekt in een paard, hoeveel budget heb je beschikbaar, wat voor stalling sta je het liefst etc. Wel ben ik zelf niet van de koudbloeden, een keer een haflinger gehad (want ik vind haflingers, tinkers wel ontzettend mooi en leuk om te zien) maar dat was een strijd :+ hij veegde de vloer met me aan.

Ondertussen ben ik 54 en rij momenteel een draver. Superfijn paard. Sensibel maar niet druk, zeer betrouwbaar en goed opgevoed. Hij is 1.57. En dat staat prima. Heb eerder een draver gehad, was ook erg fijn paardje, die was 1.50, stond ook prima, alleen voor het dressuren vond ik het voor het oog wat minder. Dravers zwaren vaak behoorlijk uit over de jaren als ze niet meer in de koers zijn.

Niqui

Berichten: 2164
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:31

Ik denk ook aan de Welsh Cob: hele veelzijdige pony's!
Afbeelding

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 15:50

Ik heb de laatste tijd een echte fjorden liefde, daar ben ik zeker iets te groot voor of niet? :n

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Op zoek naar een veelzijdig ras, helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:53

Ik denk dat in feite iedere wat lichtere koudbloed of wat zwaarder type warmbloed in de basis geschikt is voor het doel zoals in de openingspost omschreven.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Op zoek naar een veelzijdig ras, helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:57

Met 1.78 zou ik voor een Fjord van minimaal 1.53 gaan. Ze zijn zeldzaam, maar ze zijn er op zich wel.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 16:42

xelodi schreef:
Ik heb de laatste tijd een echte fjorden liefde, daar ben ik zeker iets te groot voor of niet? :n

Ik ben 1.75 en rijd een fjord van ongeveer 1.45. Hij is wel breed gebouwd.

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 16:48

Niqui schreef:
Ik denk ook aan de Welsh Cob: hele veelzijdige pony's!
[ [url=m/Q5vBIL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hier dacht ik natuurlijk ook meteen aan :D . Kijk maar in mijn profiel hoe veelzijdig die van mij is :) .
Door hun brede bouw passen er gemakkelijk volwassenen op en daarnaast zijn ze er wel tegen de 1.60 te krijgen als je goed zoekt.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 16:50

Ik vind een slank persoon van 1.75 prima op een brede fjord van 1.45 passen hoor! Fjorden zijn onwijs leuk, en als je naar een fjord neigt zou ik gewoon eens bij een fjorden fokker gaan kijken, dan kun je verschillende typen en groottes proberen. Ze zijn onwijs veelzijdig!