waarom keuren veel mensen tuigpaarden onder het zadel af?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

waarom keuren veel mensen tuigpaarden onder het zadel af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-12 12:31

hallo,
mijn vraag hierbij is waarom keuren veel mensen tuigpaarden onder het zadel af?


wij zijn namelijk met 3 meiden thuis en hebben allemaal een tuigpaard in ons bezit. voor de dressuur*
wij zelf hebben altijd zoals zoveel mensen zeggen een normaal paard gehad haha voor de sport.
maar zijn door dit ras helemaal over gehaald.

wel hebben wij de tuigpaarden voor de dressuur sport en niet voor een kar.
en tuigpaarden onder het zadel is helemaal in opkomst.

wat ik de plus punten vind van tuigpaarden.

*altijd vrolijk en vriendelijk karakter
*meer beweging als het gemiddelde sport paard (wij hebben dan de tuigers die de benen naar voren gooien en niet hoop optrekken).
* veel front
*en ze kunnen nog goed springen ook.
* meestal 4 witte benen en bles (moet je natuurlijk van houden).

vodansa lancet x gribaldi
Gouddam K crespo vdl x blanc rivage.
brina goodtimes x burggraaf x pion
diamond vivaldi x havidoff


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: waarom keuren veel mensen tuigpaarden onder het zadel af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:34

tuigpaarden zijn, zoals de naam het al zegt, oorspronkelijk gefokt voor in het tuig. O.a. hun gangwerk is daarop gebaseerd. Dit gangwerk is niet bepaald het voorbeeld van wat men in de dressuurring wil zien ;)

Een tuiger zal ook niet perse méér beweging dan het gemiddelde sportpaard hebben, maar ándere beweging.

het tuigpaard is overigens geen ras, maar een fokrichting binnen het KWPN

Ra_chel
Berichten: 2299
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: daar waar ik graag zijn wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:36

ik denk omdat de bouw van een tuiger niet even geschikt is voor alle (hogere) oefeningen binnen de dressuur , daarbij gooien veel tuigers toch hoog op ,wat echt niet lekker zit.
verder is het vooral de voorkeur van de ruiter zelf, de ene wil een tinker en de ander een arabier......

ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar geloven wij helemaal niets van...

wijsheid vind je in vele boeken,
wijs zijn is soms ver te zoeken.

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-12 12:43

hallo ik snap dat de tuigpaarden geen ras is maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel.
wij zeggen altijd wij hebben tuigpaarden die afgekeurd zijn voor de kar haha want wij zoeken juist de tuigpaarden op die niet het been hoog optrekken wat je vaak ziet maar juist naar voren gooien dus echt meer voor de dressuur.
vind ik wel dat ze makkelijker bewegen dan het gemiddelde dressuur paard.

vodansa lancet x gribaldi
Gouddam K crespo vdl x blanc rivage.
brina goodtimes x burggraaf x pion
diamond vivaldi x havidoff

renskesanne

Berichten: 1638
Geregistreerd: 08-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:39

volges mij kan je een tuigpaard ook gewoon voor dresuur enc. gebruiken. en andersom ook :).

Rietepetiet

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Wognum

Re: waarom keuren veel mensen tuigpaarden onder het zadel af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:43

Vind het ook hele fijne paarden hoor tuigpaarden! Willen altijd keihard voor je werken! Denk zelf wel dat er meer werk aan zit met een tuigpaard in de dressuur maar je heb ook daar uitzonderingen in! Ik heb zelf een half tuigpaard merrie, nou moet ik zeggen dat je het aan haar gangen niet ziet maar wel een beetje aan haar bouw! Maar ik vind het super werkwillige dieren! Willen altijd lopen!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:44

Tuigpaarden zijn er niet op gebouwd en gefokt om het gewicht achter te dragen, het zijn stuwers. Ze kunnen best ver komen als je wat een rijtypische hebt hoor; er lopen best wel een flink aantal Z/Z2, zelf hoger, maar voor het echte hogere werk komen ze eigenlijk altijd net te kort qua draagkracht. Maar het zijn inderdaad vaak leuke werkwillige paarden om mee te werken! :)

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Elmira30

Berichten: 1529
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: tussen allerlei huizen

Re: waarom keuren veel mensen tuigpaarden onder het zadel af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 09:13

Mijn bijrijdpaard is een tuiger (helaas wel een luie), maar echt een superpaard! Loopt voor de kar, doet dressuur, kan springen en naar het bos. Ze is lekker nuchter, en heeft een superkarakter. Ik hoef niets anders meer hoor.

Een dag niet gelachen...is een dag niet geleefd!

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:55

renskesanne schreef:
volges mij kan je een tuigpaard ook gewoon voor dresuur enc. gebruiken. en andersom ook :).


Anderom lukt niet zo best. We hebben het dan namenlijk over de showrubrieken en daar sla je met een dressuurpaard een aardige flater.

Ik heb in de dressuur liever een Gelderse omdat die toch meer souplesse in de rug hebben en net wat vlakkere gangen dan een Tuigpaard.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:56

Lante schreef:
Tuigpaarden zijn er niet op gebouwd en gefokt om het gewicht achter te dragen, het zijn stuwers. Ze kunnen best ver komen als je wat een rijtypische hebt hoor; er lopen best wel een flink aantal Z/Z2, zelf hoger, maar voor het echte hogere werk komen ze eigenlijk altijd net te kort qua draagkracht. Maar het zijn inderdaad vaak leuke werkwillige paarden om mee te werken! :)


Juist niet. Tuigpaarden moeten juist wel op de achterhad om maximaal te kunnen reizen in de voorhand.
In het verrichtingsonderzoek wordt zeer de nadruk gelegt op het gebruik van het achterbeen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:02

Ik rij ook dressuur met een tuigpaard en krijg over het algemeen alleen maar leuke reacties.

Wel merk ik op wedstrijden met dit paard erg sterk dat veel juryleden hun eigen smaak mee laten tellen.
Ik rij regelmatig twee gelijkwaardige proeven met zo'n 20 punten verschil ertussen.
De ene vindt hem geweldig en geeft ons veel hoger dan we verdienen en de ander vindt het helemaal niks en punt ons erg laag. Nu is die van mij trouwens niet alleen een tuiger maar ook nog eens behoorlijk apart getekend.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: waarom keuren veel mensen tuigpaarden onder het zadel af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:04

20 punten verschil lukt ook met ieder ander willekeurig paard hoor.
Daar blijf ik me ook over verbazen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:05

O absoluut, met mijn andere paard gebeurd me dat ook wel eens. Maar toch wel met een iets lagere frequentie :=

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: waarom keuren veel mensen tuigpaarden onder het zadel af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:11

Punten verschil kan prima ik heb ooit verlies en winst 10min na elkaar met zelfde paard gereden (niet terecht ovwrigwns maar dat terzijde ;))

Idd tuigers zijn gefokt voor kar als e naar bewegingsmechanisme kijkt tillen ze vooral op... Jij zegt voorbeen grijpt daadwerkelijk naar voren dat is goed maar een echte tuiger zal erg veeel moeite ebben om het achterbeen meer onder massa te pkaatsen en rug te bollen (zo zijn ze immers niet gebouwd)
Tuurlijk net als haflingers etc zijn er uitzonderingen die het wel kunnen maar niet elke tuiger is geschikt voor serieuze dressuur.
Mbt oprichting is niet wat ik graag zie (zoals gemiddelde tuiger loopt) in dressuurproef ;)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:39

NatasjavE schreef:
Lante schreef:
Tuigpaarden zijn er niet op gebouwd en gefokt om het gewicht achter te dragen, het zijn stuwers. Ze kunnen best ver komen als je wat een rijtypische hebt hoor; er lopen best wel een flink aantal Z/Z2, zelf hoger, maar voor het echte hogere werk komen ze eigenlijk altijd net te kort qua draagkracht. Maar het zijn inderdaad vaak leuke werkwillige paarden om mee te werken! :)


Juist niet. Tuigpaarden moeten juist wel op de achterhad om maximaal te kunnen reizen in de voorhand.
In het verrichtingsonderzoek wordt zeer de nadruk gelegt op het gebruik van het achterbeen.


Ja, op een snel en actief achterbeen wordt gelet, ze letten er niet op of het paard het bekken kantelt in de beweging en achter tot dragen kan komen. Dat heeft een tuiger in de tuigerij namelijk niet nodig. Een tuiger heeft vaak moeite met het (correct) verzamelen. Het is niet voor niks dat de gemiddelde tuiger exterieurmatig nogal wat verschilt van het gemiddelde dressuurpaard.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: waarom keuren veel mensen tuigpaarden onder het zadel af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:05

Volgens de verrichtingsverslagen letten ze bij de Tuigers ook op het ondertreden.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: waarom keuren veel mensen tuigpaarden onder het zadel af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:08

'Ondertreden' is wat anders dan 'tot dragen komen'.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Anoniem

Re: waarom keuren veel mensen tuigpaarden onder het zadel af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:14

Mijn paard is Gelders x Hackney, maar dat weet ie gelukkig heel aardig te verbergen. Hij heeft een superdraf en doet het erg netjes in de dressuur. Draagt netjes en doet z'n benen vooruit in plaats van omhoog. Echt een heerlijk dier. Maar er staan meerdere tuigers bij ons op stal en die van ons is toch echt de enige met echt goede gangen voor de dressuur. En een fijn en vriendelijk karakter hebben ze ook niet allemaal.

(zie profiel voor een indruk, trouwens :) )

_Jorien_

Berichten: 2901
Geregistreerd: 25-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:16

Interessant al die meningen over tuigers. Ik heb zelf ook een tuigpaard. Dressuur, spring, rij buiten en binnenkort gaat hij ook weer voor de wagen.
Merk wel met wedstrijden dat ik toch meer moeite moet doen en meer moet laten zien, dan een gemiddeld dressuurpaard, wil ik een winstpuntje rijden. Plus dan moet je een jury hebben die je ook niet meteen 'afstraft' als je op een tuiger de ring inkomt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: waarom keuren veel mensen tuigpaarden onder het zadel af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:12

Weet je, ben eigenlijk wel blij dat het geen heel populair rijpaard is, anders gaan ze die ook weer zo fokken dat ie meer rijtypisch is, zoals bij al zoveel rassen gebeurt is.

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-12 09:24

het valt mij vaker op dat mensen zeggen van ja de jury vind dit ras niks daarom krijg ik lage punten.
nou ik vind dit de grootste flauwe kul.
ieder mens heeft zijn ras dat is natuurlijk waar.

en zijn ook vaak de zelfde mensen die dit zeggen (sorry als je je aangesproken voelt).
maar als jij een goede proef neer zet krijg jij gewoon je punten wel. ongeacht wel ras jij start

wij hebben ook altijd een haflinger gehad (manchester) wij reden hier mee tussen de gewone paarden laat ik het maar zo zeggen.
maar wij kwamen meer thuis met boven de 200 punten dan dat wij er onder zaten.
en zaten ook vaak 20 punten verschil in tussen nummer 2 en kwamen 9 van de 10 keer thuis met een 1ste prijs ook op kampioenschappen tussen de kwpners.

en dit zelfde verhaal hebben wij ook met onze tuigpaarden.
en meer mensen om ons heen.

vodansa lancet x gribaldi
Gouddam K crespo vdl x blanc rivage.
brina goodtimes x burggraaf x pion
diamond vivaldi x havidoff

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Re: waarom keuren veel mensen tuigpaarden onder het zadel af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 11:39

Ik hoop niet dat je hiermee op mijn post doelt?

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-12 14:31

Debbie schreef:
Ik hoop niet dat je hiermee op mijn post doelt?


hallo ik bedoel dit in het algemeen.
en wij horen dit vaker om ons heen.
maar bij ons rijden er zoveel mensen dan op een gewoon paard die altijd boven gemiddeld rijden.
dus niet iedereen word afgestraft vanwege tuigpaard fries enz.
ik zeg niet dat je nooit afgestraft kan worden op het ras waarmee je rijd.
maar vind wel dat veel mensen dit erg snel roepen terwijl ik dan echt denk van maar hallo je rijd toch ook niet goed.

vodansa lancet x gribaldi
Gouddam K crespo vdl x blanc rivage.
brina goodtimes x burggraaf x pion
diamond vivaldi x havidoff

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:43

Oh dat geloof ik ook zeker. Wanneer iemand slechte punten rijdt licht het maar al te vaak aan de jury.
Of aan het paard.. die heeft het vaak ook gedaan ;)

Maar wat ik dus eerder in dit topic poste is dat ik af en toe merk dat er juryleden zijn, vooral wat oudere mannen, die zo'n tuiger in de baan wel erg leuk vinden en mij veel hogere punten geven dat we verdienen. En omgekeerd komt dit natuurlijk ook voor, en zo rij je in twee gelijkwaardige proeven zo 20/30 punten verschil.

Natuurlijk heb je dit niet alleen met tuigers maar met veel soorten paarden.
Maar sinds ik met mijn (toch wel vrij opvallende) tuiger wedstrijden rij valt het me meer op dan wanneer ik wedstrijden rij op mijn andere 'gewone' paard.
(En dat valt dus de ene keer positief en de andere keer negatief uit)

Maar ach.. je een klein beetje laten beinvloeden door je eigen smaak is menselijk toch? Zo ook voor jury's..

wittewitte
Berichten: 49
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:46

Na mijn halve tuiger waarmee ik succesvol in de subtop heb gereden, heb ik (zelf zzl jurylid) na heeeel lang zoeken eindelijk een opvolger: een volle tuiger. Niet een paard dat de benen hoog optrekt, maar een paard dat geweldig vanuit de schouder beweegt, zit als een huis en een waanzinnig gebruik van de achterhand heeft. Ook niet een paard met een lange rug, maar een prachtig zwart compact paard met mooie opvallende aftekeningen. Ik kom zo veel paarden in de dressuursport tegen, maar ik wist na de eerste keer dat ik dit waanzinnige dier onder het zadel zag beweging opeens weer waarom mijn passie de dressuursport is. Het gemak, de souplesse, de losheid gecombineerd met een super karakter en werkwilligheid hebben mij doen besluiten een tuiger te kopen voor de dressuursport.
Ik keur dus beslist geen tuigpaarden onder het zadel af..........


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers