Ras van de maand: de Tinker

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:08

Hier ook in het bezit van een 11 jarige tinkerdame.
Ze is een 3 - 4 maanden voor ik haar kocht vanuit Engeland naar Nederland gekomen. Ik vond haar bij een handelaar.
Ik kende het Tinker ras alleen vanuit de boeken. En vind dat daar wel meer aandacht aan besteedt mag worden dat er steeds meer tinkers zijn die zo niet zijn. Waaronder de mijne :o
Ik zeg altijd dat ik de belgische kusttram wilde, maar ik heb de hogesnelheidslijn gekocht.
Onze 5 jaar samen staan vol met ups en downs. Waarvan we op dit moment uit ons diepste dal, weer zachtjes aan omhoog aan het klimmen zijn.
Ze kan nerveus zijn, lomp en schrikkerig. Maar ook super braaf, knuffelig (wanneer ik het hardst nodig heb) en grappig.

Afbeelding
Afbeelding


Voor mij is er geen mooier ras dan de tinker met de baard, snor, behang en centenbakkie <3

Gypsy's goud rinkelt en glittert niet. Het glanst in de zon en hinnikt in het donker.


vidya

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:00

Ik heb sinds 3 maanden een tinker en ik verbaas me elke keer weer over hoe ontzettend leuk hij is!!

Toen ik hem kocht zeiden mensen wat gekscherend: een stinkerd, een dooie, saai hoor...

Nou, als ik met een bang meisje van 9 op z'n rug door de bossen stap terwijl zij aan t genieten is.. Als ik na twee weken stil staan zo op kan stappen,.. Als ik zonder problemen hem rustig kan vlechten en groomen...
Dan ben ik blij met mijn super (s)tinker!
Tuurlijk zo koppig als een ezel, maar zo waanzinnig lief, zo dol op aandacht en natuurlijk gek op snoepjes. Voor mij nooit weer anders!
Afbeelding

Positive vibe

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:36

Ik heb een 2,5 jarige Irish cob ruin. 5 April wordt Elano 3 jaar oud. Hij is alles wat ik zocht, inclusief zijn kleur! Ik wilde geen dooie maar ook geen paard dat van ieder blaadje schrikt. Elano is een echte goedzak en vind een heleboel wel best. Hij is enorm leergierig, houdt van meer van aandacht dan van eten en gaat graag met mij op pad. We wandelen en fietsen heel wat kilometers samen. Op het land zou je zeggen dat er niet veel vaart in zal zitten, maar als we op pad gaan is het een totaal andere paard in positieve zin! Draven vind hij helemaal geweldig om te doen en dat doet hij ook gerust op volle snelheid. Verder veranderd hij per seizoen van kleur, doordat hij stekelharig is (sabino).
Helaas heeft Elano pssm1. Gelukkig heeft hij nog geen symptomen dus dat gaan we proberen zo te houden. :D

En ik hoor vaak dat de tinkers lui zijn.. Nou, dan moet je eens met Elano gaan rennen. Je moet wel pittig hard kunnen rennen wil je hem bij kunnen houden met zijn draf. Oortjes erop en gaan! Uiteraard kan hij ook langzamer draven op commando, maar dat ik niks aan. En de benen strekken is goed voor beide! :))


Close-up van zijn snor op dit moment.
Afbeelding

Klein vacht overzichtje.
Afbeelding

In de herfst wordt hij 'gewoon' donkerder tussen zomer en winter in, dus niet veel bijzonders. Terwijl hij in de lente erg grijs wordt tijdens het verharen.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:38

Hier rond mijn 16e in aanraking gekomen door een verzorgpaard wat een tinker was.
Mooi aan de tinker vindt ik de diversiteit in het ras. Van de kleur, het karakter, de stokmaat, type. Er is voor ieder wat wils.
Mijn verzorgpaard was simpel zwart met 4 witte sokken en een bles, rond de 1.55m, super rustig liever lui dan moe. Als je met een groep ging galopperen was hij de laatste, maar zodra de rest stopte, stopte hij ook en mocht iedereen wachten op hem. Met geen mogelijkheid zou hij ook maar enig moeite doen om sneller bij de groep te komen.
Op mijn 19e heb ik mijn eigen tinker gekocht. Een mooie stekelvos (compleet andere kleur) 4 witte sokken bles, super lange manen en dikke staart en sokken. Inmiddels meet hij 1.66m. Ontzettende clown, dol op aandacht, maar onder het zadel heel voorwaarts en actief. Een galop in een groep met hem is of een strijd als hij niet de snelste is, of heerlijk ontspannen zolang hij maar voor aan loopt.

2 volledig verschillende paarden, maar beiden o zo leuk. Met mijn eigen paard ben ik western gaan rijden, wat hij helemaal fantastisch vind. En daarnaast rijden wij buitenritten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:52

Wij hebben ook een tinker..
Toen ik mijn huidige partner ontmoette, had hij totaal geen kaas gegeten van paarden.. Maar al vanaf het begin was hij gek op tinkers..

In 2013 heb ik in het geniep een prachtig tinkerveulen gekocht voor hem bij van de Gorterstraat..

Dit was de verkoopfoto.. Ik werd meteen helemaal verliefd op hem.. <3
Afbeelding

Vriendlief is in de loop van de jaren echt heel erg samen met hem gegroeid.. In 2017 werd hij vier en is hij ingereden.. En toen kwam daar eindelijk het moment.. Mijn vriend op zijn eigen tinker.. <3


Afbeelding

Afbeelding


Zoals jullie kunnen lezen, zijn we dus ook heel erg trots op onze Sneakers van de Gorterstraat.. :D

<3 Sneakers <3

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:53

Hier ook een knappe tinker merrie.
Onze tinker heet Luna en word dit jaar 17 jaar oud. Wij hebben haar al sinds ze 2 jaar is, dus alweer 15 jaar! Helaas heeft luna wel zomereczeem, gelukkig hebben we dit goed onder controle en heeft ze er bijna geen last meer van jeuk.
Luna is een schat van een pony maar wel een met een handleiding.
Zo is luna hartstikke lief en mag graag tutten, maar als ze er dan klaar mee is, is ze er ook echt klaar mee en kan ze onrustig worden. Met rijden kan ze ook heel koppig zijn. als er bijvoorbeeld een krukje in de bak staat die er de dag ervoor niet in stond kan die in een keer heel eng zijn als je haar niet eerst de kans geeft om aan hand te laten kijken wat het is. Doe je dit niet dan vertikt ze het om er langs te lopen.
Ook is luna totaal geen "sportpony". in het verleden hebben we dit wel met haar geprobeerd om wedstrijden met haar te rijden en wekelijks hiervoor les te nemen. Wij merkten dat wij luna hier niet gelukkig mee maakte. Wij rijden haar op dit moment veel bitloos en met barebackpad hier doet ze het super goed op. Ook nemen we regelmatig een sprongetje. Dit vind luna dan weer geweldig. jaren terug deden we dan ook regelmatig mee aan onderlinge springwedstrijden op stal en hadden we wekelijks springles. Omdat luna dit zo leuk vond en voor haar doen goed kon kreeg ze de bijnaam springtink op stal.
Wij hopen dan ook nog heel wat jaar van haar te mogen genieten <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Ras van de maand: de Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 07:32

Wat een ontzettend leuke verhalen! Ik ben toch wel een beetje op zoek naar een tinker en ga er western mee rijden, dus Sanne van jouw verhaal en foto’s hebbik extra genoten.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:02

Ceetje_bokt schreef:
Wat een ontzettend leuke verhalen! Ik ben toch wel een beetje op zoek naar een tinker en ga er western mee rijden, dus Sanne van jouw verhaal en foto’s hebbik extra genoten.



Haha super leuk. Ik zeg doen, mijn paard wordt er zo ontzettend blij van. Helemaal als ik rollbacks met hem ga doen, hij denkt zo gigantisch goed mee dat ik soms echt wel even de knop van mijn zadel vast pak :). Veel succes naar het vinden van jouw toekomstige topper :)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18120
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Ras van de maand: de Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-18 03:26

Het is zover.. tijd voor een samenvatting van dit topic. Zou het jou nou leuk lijken om een samenvatting te maken? Stuur die dan vóór het einde van de maand naar een rassensub moderator. Wij kiezen er 1 uit en de inzending zal op de VP geplaatst worden met vermelding van je boktnaam.

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ptl4ever en 58 bezoekers