moeder dochter(s) pony fjord tinker connemara of iets anders

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Palmpje1
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-11-17

moeder dochter(s) pony fjord tinker connemara of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 21:14

Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier en zou graag gebruik maken van jullie ervaring.

ik ben van plan om een pony te kopen voor mijn dochters van 10 en 13, beiden zitten ze nu 4 jaar op paardrijles.

Zelf wil ik er ook graag af en toe op rijden, ik ben 1.85m lang en weeg 75 kg.(heb tot 10 jaar terug een haflinger gehad) ik weet dat een paard waarschijnlijk veel beter past bij mijn lengte en gewicht. Maar voor mijn dochters wil ik graag een pony.

het lijkt er op dat we keuze hebben uit een tinker,grote fjord of grote connemara. dit omdat het bredere pony s zijn en ik denk ik niet op een smalle e pony kan gaan zitten. het gaat me niet zo zeer om het plaatje maar meer of ik de pony niet te veel belast. of hebben jullie misschien nog andere tips? of past 1 van deze rassen toch totaal niet.

natuurlijk is een flinke haflinger ook een idee maar ik heb zoveel ellende (qua gezondheid) gehad met mijn haflinger dat ik het liever niet meer wil, tuurlijk hoeft dat niet weer zo te zijn maar gevoelsmatig zeg ik nee.

mijn meiden vinden het nu heerlijk om te tutten en te wandelen, buiten te rijden en aan te rommelen in de bak maar als ze straks dagelijks gaan rijden is wat extra uitdaging ook wel leuk, sprongetje, dressuur wedstrijd en ik vraag me dan af of een tinker genoeg te bieden heeft (ik hoop dat ik niemand kwets hiermee, zo is het niet bedoelt) of is er dan ook weer verschil in type tinkers? ik vind ze wel prachtig.

een connemara lijkt me ook super voor de meiden maar ik ben bang dat ik toch te zwaar ben.

heeft iemand een tip of advies?

ik hoor het heel graag.


SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: moeder dochter(s) pony fjord tinker connemara of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:31

Ik vrees dat je inderdaad te zwaar bent voor de connemara, zijn wel super kinderponys trouwens. Een fjord die groot genoeg is is denk ik snel te sterk voor je dochters. Ik zou gaan voor een tinker. Sterk genoeg om jou te dragen en over het algemeen genoeg brave exemplaren die leuk zijn voor zowel je dochters al voor jou

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: moeder dochter(s) pony fjord tinker connemara of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:19

Wat leuk: een zoektocht!
Ik wil je even meegeven dat tinkers over het algemeen hele leuke veelzijdige paarden zijn, maar ook graag voor zichzelf denken. Niet onderschatten haha.

live a life you will remember

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: moeder dochter(s) pony fjord tinker connemara of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:27

Fjorden vind ik heel prettige paarden, vroeger heb ik leren rijden op een manege met alleen maar Fjorden. Er zullen vast hele sterke tussen zitten, maar je kan natuurlijk zoeken naar een die gewoon correct aan de hulpen is :) veel succes in je zoektocht!

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: moeder dochter(s) pony fjord tinker connemara of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:31

Waarom ga je niet gewoon kijken naar ponies die te koop staan. Wie weet vind je wel een grote Fjord die niet te sterk is voor je dochters.

Een Connie zou wel kunnen, maar dan moet het echt wel een grote zijn, een flinke stevige E pony van het zwaardere type

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:31

Ik zou gewoon eens gaan kijken op marktplaats wat voor grote (wellicht paardgefokte) pony,s er te koop aangeboden worden en wat je aanspreekt. Waarom een specifiek ras ;-).

De meeste haflingers van de huidige generatie vind ik persoonlijk niet kind geschikt. Fanatiek, sterk en met sterke eigen wil moet je sterk en consequent in je (kinder)schoenen staan om ze baas te kunnen blijven of ze moeten überhaupt braaf zijn.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:43

Hoe fanatiek wil je zelf gaan rijden? Is dat 1x per maand een keer uitstappen, wekelijks een bosrit van 3 uur of iets er tussenin?

In het eerste geval kan je imo prima uit de voeten met iedere D-pony of groter.
In het tweede geval zal je wat kritischer moeten kijken. En je zult dan ergens concessies moeten doen. De pony is vooral voor je dochters. Hun wensen zullen dan vooraan moeten staan. Niet of jij er perfect op past ;)
Laatst bijgewerkt door assie op 29-11-17 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Palmpje1
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 22:45

wat leuk zeg, nu al reacties. het is zeker erg leuk om te zoeken, heb er een muisarm van :) en inderdaad hoeven we niet voor een speciaal ras te gaan alleen vind ik veel e pony s er zo smalletjes uit zien, en dan kom ik daar met mijn 1.85m. we kijken rustig verder. bedankt allemaal.

Ir111

Berichten: 11942
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:47

Mijn postuur lijkt wel wat op het jouwe. Ik kon geen Connemara vinden die geschikt was, allemaal (ondanks de maat) niet stevig genoeg om bij mij te passen. Lang verhaal kort; ik ben uiteindelijk thuis gekomen met een Freiberger. Gouden keus, echt een fantastisch paard en qua bouw ook echt een goede match met mij.

Foto's in de link in mijn onderschrift. Ik heb een zwaarder type, er zijn er zat die iets meer rijtypisch zijn.

Edit: de foto's doen het niet meer zie ik, hier een linkje naar een foto die het wel doet: Ir111 @ [BKR] Freiberger / Franches-Montagnes
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 29-11-17 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:48

Mijn fjord is in de bak een fantastische kinderpony, kan je iedereen op zetten. Echter ook erg werkwillig voor de gevorderde ruiter.

Op buitenrit kan hij ooit wel pittig zijn, zeker in zn uppie. Wel goed te doen hoor!

Ik zou een fjord op zich dus zeker niet afraden!

Palmpje1
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-11-17

Re: moeder dochter(s) pony fjord tinker connemara of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 22:56

ik wil er wel iets vaker op rijden dan een keer uitstappen. en mijn meiden worden waarschijnlijk ook best lang met een vader van 2m. dus het moet wel een pony zijn waar ze even op voor uit kunnen.

ik heb de foto gezien, heel mooi, ik ga me er eens in verdiepen.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:05

Er zijn e-Connemara's die prima geschikt zijn voor een volwassene. 2 stalgenoten hebben er eentje gekocht (beiden import) en dat zijn stevige pony's met een prima karakter. Meisjes van 10 rijden er zo op weg, maar een volwassene ook. Ze zijn laat volgroeid, pas met een jaar of 8 uitgezwaard, dus verkijk je niet op een 5 jarige.
Generaliserend: Tinkers zijn wellicht te sterk van karakter voor je dochters, net als (sommige) Fjorden. Als ze sterk in hun schoenen staan kunnen ze er wel mee overweg, maar de 'willing to please' factor is wat lager. Wat je graag wilt is dat ze er tzt ook zelfstandig lekker mee op pad kunnen gaan.

haffishetti

Berichten: 122
Geregistreerd: 01-08-12
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:26

Misschien is een Schwarzwalder fuchs iets? Ook een stevige koudbloed met een nuchter karakter. Heb er zelf geen, maar mocht als 12 jarige al op een net zadelmakke rijden, zo braaf was hij.
Hier een website die misschien kan helpen: http://sfsn.nl/

Argon ♥ Blondie ♥ Wiebe *♥ Struner ♥
Tippie ♥ Poppy ♥ Jessie ♥

Lumi

Berichten: 4436
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: moeder dochter(s) pony fjord tinker connemara of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:32

Hier op de stichting meerdere tinkers waar iedereen op kan. Zowel met volwassenen als met hele kleine kinderen braaf. Kunnen een dressuurproefje rijden en ook leuk springen. Bomproof ook allemaal.
Zijn wel uitgezocht op werk met mensen met een beperking natuurlijk, maar voor dat werk zijn het perfecte paarden, dus ik zou ze zeker aanraden als kinderpony :j


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: moeder dochter(s) pony fjord tinker connemara of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:41

Ik zweer bij een connemara. Het is dat ik nu een onwijs brave geweldige lieve draver heb maar anders was het zeker een connemara geworden. Tegenwoordig zijn er ook grooooote connemaras, laatst zag ik een van 1.60 :oo

Zowel tinkers, fjorden en haflingers vind ik tegenwoordig niet geschikt voor kinderen gezien hun temperament wat ze gebruiken met hun kracht en gewicht. Er zijn vast wel hele brave maar die zijn lastig te vinden. Ik heb een fjord gehad en die was zeker niet geschikt voor kinderen. De tinkers die ik gereden heb waren enorm heet, en de Haflinger had ook zijn eigenwijze karakter.

Fleur ❤️

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:43

Ik heb een Connemara en vind het een enorm leuk ras, maar ik denk niet dat hij geschikt zal zijn voor iemand met jouw lengte. Het zijn sport pony’s en zo ontzettend breed zijn ze dus niet. Een Tinker of Fjord daarintegen moet lukken!

Palmpje1
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 23:46

grappig, in de meeste advertenties die ik lees staat dat tinkers bomproof, kinderpony, 100% betrouwbaar zijn, en hier lees ik dan weer andere meningen. dat maakt het er weer niet makkelijker op.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: moeder dochter(s) pony fjord tinker connemara of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 23:49

Gewoon proberen ts. Misschien zijn ze wel zo mak?
Houdt wel rekening met import paarden. Die zijn vaak veel ouder dan in de advertentie staat, hebben gebreken, zomereczeem, komen net van transport dus moe van de reis en vertonen niet hun ware gedrag.

Fleur ❤️

Palmpje1
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 23:52

No_No schreef:
Gewoon proberen ts. Misschien zijn ze wel zo mak?
Houdt wel rekening met import paarden. Die zijn vaak veel ouder dan in de advertentie staat, hebben gebreken, zomereczeem, komen net van transport dus moe van de reis en vertonen niet hun ware gedrag.



bedankt, goede tip om daar rekening mee te houden, en we kijken ook zeker naar een grotere connemara, kan alleen nog niks vinden.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: moeder dochter(s) pony fjord tinker connemara of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 00:00

Ik weet niet waar je woont? In de buurt van Deventer zit een die importeert

Fleur ❤️

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 00:06

Vooral die koudbloeden kunnen opzich super braaf zijn maar hebben soms ook hun eigen mening.
Ik en mijn zus en vriendinnen hebben verschillende tinkers.
Ik heb 1 die wat heter in hoofd is, leuk voor wat dressuur enz maar soms buiten niet altijd even braaf.
Mijn zus haar oude tinker superbrave waar je iedereen en alles op kan zetten.
Net zoals de oude tinker (overleden) van vriendin werdt zelfs voor gehandicapten gebruikt met tillift.
Nog een tinker merrie met wat eigen mening en als ze er niet mee eens was bokte ze gemeen.
Andere tinker nog groen en was wat angstig buiten.
Enz Hahaha kan ze allemaal wel op noemen maar elke tinker die ik ken zijn echt per paard anders. Dus ik zal zeggen ga kijken wat je aanspreekt, misschien dat er toch 1 bij zit die alle wensen vervult.
Of het nu een tinker, fjord of haflinger is.

Jetsknot.nl!! Leuke unieke paracord halsters, touwen, vliegenfrontriemen, hondenhalsbanden enz
Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
Lieve Guus ik zal je boevenstreken gaan missen.......

StalNollie

Berichten: 9104
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: moeder dochter(s) pony fjord tinker connemara of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 00:10

Ik had een d pony te koop was ideaal voor jullie

Afkomst uit ierland dus een zeer stevig gebouwde pony ( zeer fors zoals een grote gebouwde Harlinger)
maar zo iets zou je ook kunnen kijken maar die zijn zeldzaam

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 00:46

Gebreken liggen echt aan het paard zelf.
Ik heb zelf een haflinger gehad die kerngezond was en nooit iets mankeerde.

Is een welsh cob misschien nog een optie? Dat zijn ook hele leuke beestjes!

Bentley, kerstmuts, 8 maanden

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Re: moeder dochter(s) pony fjord tinker connemara of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 08:25

Ik heb 2 connemara's, die ik deel met mijn dochter. Een e- en een d-pony. Ik weeg ongeveer evenveel, maar ben wel 10 cm kleiner, maar ze kan me prima dragen iig.Afbeelding
Een vriendin heeft vd zomer 2 jaarling connemara's gekocht bij de Aalter Breeding Farm, die hadden toen ook nog 1 of 2 grotere 3-jarigen staan, zou je nog eens kunnen informeren. Waren met 3 jaar al e-pony.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 08:28

Palmpje1 schreef:
grappig, in de meeste advertenties die ik lees staat dat tinkers bomproof, kinderpony, 100% betrouwbaar zijn, en hier lees ik dan weer andere meningen. dat maakt het er weer niet makkelijker op.


Wij hebben een manege, we hebben 4 tinkers lopen. 1 bakbeest van 165, 2 merries van ongeveer 155 en een ruintje van 135. Alleen de grootste is eentje die weet hoe sterk hij is aan de hand, maar je kan de grootste beginner erop laten rijden. De rest is ook aan de hand en onder het zadel super makkelijk. Ik zou ze dus zeker geschikt achten. Op die van ons zou je zelfs een 8 jarig kind kunnen zetten. En gewoon goed zoeken en testen. Je hebt snel genoeg door of ze een beetje goed opgevoed en respectvol zijn


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers