Haflinger x Arabische volbloed; goede kruising?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:56

Karin"]
[quote="Fellor schreef:
Ik vind het geen goede combinatie voor zover ik ze ken. Alemaal iets te heet voor hun eigen kracht en zo onmbetrouwbaar als de pest. Als ze gaan rennen bijvoorbeeld z\ijn ze zo paniekerig als een arabier en walsen met de kracht en ongevoeligheid van een haflinger overal doorheen.


Ik vind dat wel heel generaliserend met betrekking tot beide rassen. Arabieren zijn niet per definitie paniekerig en Haflingers zijn niet per definitie ongevoelig.

De kruising Haflinger x Arabier kan goede paarden opleveren. In een ver verleden is de Haflinger 'veredeld' met Arabisch bloed. Haflingers voeren dus al een bepaald percentage Arabisch bloed (en daarom zou je ze officieel niet meer tot de koudbloeden mogen rekenen).

Een Haflo-Arabische hengst die voor het NRPS heeft gedekt, is S.Marnix. Zie ook [FA] S.Marnix
[/quote]

Er staat niet voor niets voor zover ik ze ken . Je kan geen enkel paard van een bepaald ras generaliseren....
Maar die ik ken hebben wel net de slechtste eigenschappen meegekregen van beide..

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:11

Je hebt het met 'voor zover ik ze ken' over de kruisingen die je kent. En vervolgens generaliseer je m.b.t. de zuivere rassen waaruit die kruising bestaat. Daar heb ik het over, dat vind ik namelijk niet terecht.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:22

Karin schreef:
De kruising Haflinger x Arabier kan goede paarden opleveren. In een ver verleden is de Haflinger 'veredeld' met Arabisch bloed. aflingers voeren dus al een bepaald percentage Arabisch bloed (en daarom zou je ze officieel niet meer tot de koudbloeden mogen rekenen).


Sterker nog, de stamvader van de Haflinger had heel veel Arabisch bloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:54

Karin schreef:
Je hebt het met 'voor zover ik ze ken' over de kruisingen die je kent. En vervolgens generaliseer je m.b.t. de zuivere rassen waaruit die kruising bestaat. Daar heb ik het over, dat vind ik namelijk niet terecht.


Ik generaliseer niks aan arabieren of haflingers, zeg alleen dat de kruisingen die ik ken slechte eigenschappen bevatten die wel degelijk vaak voorkomen bij dei paarden. Maar heb geen zin me op dit punt te gaan verdedigen ofzo, want er werd om een mening gevraagd. En heb zelf vaker op arabieren en haflingers gezeten, geloof me, heb niks tegen die rassen, integendeel.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 15:07

hey
mijn verzorgpony is een haflo arabier. Ze heeft de bouw van een haflinger maar het hoofdje en de gangen van een arabier. Als je haar los gooit in de bak gaat z echt showen. Met rijden is ze ook vrij pittig. Maar ze heeft wel aanleg om hoog in dressuur te komen en met springen ook. Het zijn lieve paardjes maar soms wel met een eigen wil soms net zo eigenwijs als een haflinger. Of ze gaan lekker lopen showen. Vorige keer was ik buiten aan het rijden en ze was best druk. Ik kan voorbij een wei met paardje die gingen er in galop vandoor. Mieke wou ook mee maar dat mocht ze niet. Ze gingen lopen showen echt leuk. Dan is ze wel pittig om te rijden maar dat maakt het jusit leuk
hier een paar foto;s
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

groetjes anouk

Leo

Berichten: 50115
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 17:13

Iedereen erg bedankt alvast voor hun mening

Over mijn merrie onder het zadel kan ik dus weinig zeggen, maar ze is in de omgang nog vrij gevoelig, vergeleken met andere haflingers die ik ken en heb bereden. Het bloed van moederskant is wel erg drammerig en haar moeder was zelf net een stoomwals, onberijdbaar. Dat drammerige zit er bij Leo ook wel een beetje in, en snel opgeven doet ze niet, maar doordat ze zo gevoelig is met een bit in 'r mond is er goed met 'r te werken. Op stal en op het land is ze erg gewillig, loopt makkelijk met je mee en walst niet over je heen.

Een vriendin van mij kent de hengst een beetje, en volgens haar is het een heel lief en gehoorzaam dier, goed in de omgang. Van wat ik zelf van hem heb gezien, kwa lichaamsbouw, bewegingen en sportprestaties vind ik hem goed geschikt om mijn merrie te verbeteren, ook al weet ikzelf niet zoveel van fokken af. Lips are sealed
De zus van m'n vriendin vond een haflinger x die hengst wel een goede kruising.

WennieJ88

Berichten: 2563
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Emmen, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:12

Ik zou niet weten waarom er geen goede uit kan komen, nou heb ik hier ook niet zoveel verstand van... maar je kan het altijd proberen, heb ik ook gedaan maar dan met een ander ras Haha!

Mijn paard heeft ook een half broer/zus dat een haflo arabier.. ik vind 'het' persoonlijk wel een mooie..Haha!
Afbeelding

Groetjes wendy!!

Leo

Berichten: 50115
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 18:27

Een Basgier Kwijl

Die hengst zal ook een optie blijven prachtdier Kwijl

Erg mooi dat zwarte ook Fijn dier, deze haflo

Die waarvan eerder foto's waren geplaatst was ook erg leuk De kleur spreekt me zelf wat minder aan, maar ach, smaken verschillen en verder vind ik het een superleuk paardje

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:01

DE vraag die je je duidelijk moet stellen is denk ik: Wat wil ik fokken?
JE wil er een voor jezelf begreep ik, dus je zal er wel op willen rijden, maar wat wil je er mee bereiken?
Als je namelijk de sport echt in wil, dan kan je er voor kiezen om een arabier er op te zetten, maar dan kanje beter denk ik gewoon een ouder dier kopen, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
Maar vind je het gewoon leuk om voor jezeld zo;n gok te maken dan is dat heel leuk, maar met een kruising is fokken naar mijn idee nog veel meer gokken dan met een zelfde ras.
Maar welke vraag ik aan jou nog heb:
Jij vond die vos op een van die fotos niet zo heel mooi, althans de kleur, maar die zwarte wel? Want denk dat je veulen meer kans heeft op zo'n voskleur!
Maar ik zou gewoon is voor jezelf wat punten opschrijven wat voor idee jij bij een veulen hebt en wat je wil verbeteren, en daar de hengst op uit kiezen, of het een haflinger of arabier wordt maakt niet uit.
Maar btw er zijn ook erg mooie haflingerhengsten, waar je opslag verliefd op kan worden Haha!

Leo

Berichten: 50115
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 19:32

Maestro v/d Bosrand Lovers

Maar nogmaals; heb nog genoeg tijd om te beslissen

Peerkie

Berichten: 80
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:50

Zo'n kruising lijkt mij een ENORME gok. Heb Haflo's gezien die eruitzagen als een elegant Arabje met Haflingerkleur, maar ook wel eens een behoorlijk lomp dier waar echt geen Arab in terug te vinden was. Een wereld van verschil dus. Geen idee hoe je van tevoren kan weten wat de uitkomst zal zijn, maar een grote gok blijft het. Wat het karakter betreft heb ik ook al vaker gehoord/gelezen dat ze van beide rassen de wat minder prettige kanten combineren, en ook nog dat ze makkelijk de zwakke lichamelijke punten van beide ouders zouden erven. Of dat allemaal waar is weet ik niet, ik ken niemand van nabij die er eentje heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:58

Peerkie schreef:
Zo'n kruising lijkt mij een ENORME gok. Heb Haflo's gezien die eruitzagen als een elegant Arabje met Haflingerkleur, maar ook wel eens een behoorlijk lomp dier waar echt geen Arab in terug te vinden was. Een wereld van verschil dus. Geen idee hoe je van tevoren kan weten wat de uitkomst zal zijn, maar een grote gok blijft het. Wat het karakter betreft heb ik ook al vaker gehoord/gelezen dat ze van beide rassen de wat minder prettige kanten combineren, en ook nog dat ze makkelijk de zwakke lichamelijke punten van beide ouders zouden erven. Of dat allemaal waar is weet ik niet, ik ken niemand van nabij die er eentje heeft.


Dat bedoelde ik dus ook..

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:18

Ik weet niet of ik het mooi vind.
Ik vind Haflingers erg mooi.
Maar arabieren vind ik weer minder. Het probleem is ook een beetje dat je of een lelijk of een mooi beestje krijgt.
Net wat Peerke zegt. Je weet niet wat eruit komt.
En een paard met een arabieren bouw, een haflinger karakter en een arabieren snelheid. Dat lijkt me niet echt een leuke combi

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 20:40

Ik had ook een Haflo-arabier. Hij is 26 jaar oud geworden. Het was een vos (vader was een koffievos-Arabier). Hij had het lichaam van een haflinger het hoofd van een arabier. Zijn kinderen hadden een haflingerkleur.
Hij kon ongelovelijk goed springen en was Z-dressuur !! Ook deden we samengestelde wedstrijden en liep hij voor de koets *LOL*
Verder was hij heel koelbloedig, vond tijdens buitenritten niks eng.
Ik wou dat hij er nog was!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:34

Je hebt die van mijn achterbuurmeisje toch weleens gezien Verward Dat is ook een haflo

Ik heb superleuke dieren gezien, maar ook minder leuke. Maar dat risico heb je ook als je met KWPN-ers fokt Knipoog

Tjitx

Berichten: 479
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:37

ik heb ook een haflo, de kleur van een haflinger, lange blonde manen en het koppie en de bouw van een arabier. Hij heeft super gangen, kan showen maar is verder erg koel tussen de oren. Ik heb m nu 4 maanden onder het zadel en we maken al lekker buitenritjes zonder dat hij veel schrikt. Hij leert super snel maar heeft wel karakter, geen makkie dus.
Ik heb m uit frankrijk, zijn vader is een egyptische arabier en zijn moeder een slanke haf.Ik ben er echt super blij mee. Hij is ongv 1.53.
Ik vind het een super combi!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:41

Die bedoelde ik ook Knipoog

Leo

Berichten: 50115
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 20:56

Ik heb 'm inderdaad wel eens gezien ja

Hij lijkt vanuit de verte kleiner dan in werkelijkheid Verward

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:52

Dan moet je even van dichtbij kijken, haal ik de stroom wel even van het draad af voor je Knipoog
Het is wel een E-pony denk ik hoor. 1.50 haalt hij zeker wel, ik heb er nog nooit naast gestaan

Leo

Berichten: 50115
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 18:41


Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 12:22

Mij lijkt het een leuke kruising

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:48

het zijn ook leuke kruisingen

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:23

er zijn er heel veel van! meestal zijn het zweetvossen maar ze hoeven niet bepaald op een arabier of op een haf te lijken. Het zijn lieve pony's *LOL*

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 13:50

mijn moeder heeft ook een haflo, lijkt heel erg op de verzorgpony van miekelover,
ook het lijf van een haflinger, en het koppie van een arabier, maar wel iets groffer dan die van mieke, in mn profiel staat wel een foto van hem,
het is echt een hardstikke lief dier met de gevoeligheidsgraad van een arabier en de ondeugendheid van een haflinger,
verder hardstikke betrouwbaar, een goede leermeester en laat zich alleen met respect behandelen,
echt een topper dus, ik heb ontzettend veel van hem geleerd!

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 17:59

ik rij ook een haflo maar die heeft meer de uitstraling van een haf alleen echt het pit van een arabier je kan er veel mee hele leuke kruizing.