Ras van de maand: de draver

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

Ras van de maand september poll opties

de Shetlander
50 (26%)
de Clydesdale
78 (41%)
de Groninger
59 (31%)

Totaal aantal stemmen: 187


ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Re: Ras van de maand: de draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:31

Mijn dravertje, al bijna 5 jaartjes lang! Eigenlijk heeft ze niet echt draversgangen, heeft een super zacht galopje en een kalm drafje :D

Afbeelding

Esmeralda, forever in my heart ♥
Eluna, the best thing that ever happened to me ♥


ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ras van de maand: de draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:33

Zelfs in dit topic zie ik vooroordelen :+ .

Het heeft niets te maken met of een draver gekoersd heeft of hij een makkelijke galop heeft :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:43

Sinds wanneer is draver een ras? Volgens mij is het een bonte verzameling van rassen waaruit een goed dravend paard is ontstaan. Springpaarden zijn ook geen ras, dressuurpaarden ook niet.

Draver is een paard gefokt om (hard) te draven door deze kenmerken uit verschillende rassen samen te laten komen. Wel kan ik de gedachte volgen dat er de laatste decennia uitsluitend met dravende dravers gefokt wordt onderling en daar dus een nieuw, door de mens gemanipuleerd, ras uit zou kunnen ontstaan.

ThioroJarig

Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:01

Een draver is een ras met (gesloten) stamboek zoals bvb kwpn, volbloed, selle francais etc etc.
Je komt echt niet de baan op met eender welk paard dat toevallig beetje kan draven.
Ja het is een ras gemaakt door mensen, maar dat zijn ongeveer alle rassen.

Springpaarden of dressuurpaarden zijn types, waaraan verschillende rassen kunnen voldoen, op lager niveau zelfs eender welke paardachtige die z'n voeten recht voor elkaar kan zetten.

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:28

danzzz schreef:
Sinds wanneer is draver een ras? Volgens mij is het een bonte verzameling van rassen waaruit een goed dravend paard is ontstaan. Springpaarden zijn ook geen ras, dressuurpaarden ook niet.

Draver is een paard gefokt om (hard) te draven door deze kenmerken uit verschillende rassen samen te laten komen. Wel kan ik de gedachte volgen dat er de laatste decennia uitsluitend met dravende dravers gefokt wordt onderling en daar dus een nieuw, door de mens gemanipuleerd, ras uit zou kunnen ontstaan.



Zo blijkt mij opmerking over het ras geen overbodige luxe :D :+

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:30

Thioro schreef:
Een draver is een ras met (gesloten) stamboek zoals bvb kwpn, volbloed, selle francais etc etc.
Je komt echt niet de baan op met eender welk paard dat toevallig beetje kan draven.
Ja het is een ras gemaakt door mensen, maar dat zijn ongeveer alle rassen.

Springpaarden of dressuurpaarden zijn types, waaraan verschillende rassen kunnen voldoen, op lager niveau zelfs eender welke paardachtige die z'n voeten recht voor elkaar kan zetten.


Kwpn en Sf zijn geen ras maar typefokkerij, stamboeken zijn ook niet gesloten ;)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:40

balance schreef:
Ik weet dat er in NL ook monté dravers zijn (harddraven onder zadel) maar zijn er ook Pacers? In wedstrijd verband?


Wat je wel ziet, is dat de dravers met Amerikaans bloed (en daarmee - vaak - pacerbloed) ook aanleg voor tölt en uiteraard telgang (pace) hebben. Wat ook weer een extra voordeel van een draver is, als je daarvan houdt. En Duitsland is er echt een (dure) markt voor töltende dravers.

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Re: Ras van de maand: de draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:07

Leuk, de draver in de spotlights!!
Hier ook de trotse bezitter van een draver. Zijn papieren zijn helaas ergens verloren gegaan, dus geen idee van afstamming. Het schijnt dat hij vroeger gekoerst heeft maar ik heb hem pas sinds zijn 15de dus het fijne weet ik er niet van.

Peter kan prima galopperen, dit is rond zijn 30ste verjaardag. Onze laatste keer in actie, voor meer foto's zie mijn onderschrift.
Afbeelding

Met zijn 33 jaar is hij sinds ik geëmigreerd ben, volledig met pensioen, maar nog steeds fotogeniek zoals afgelopen winter:
Afbeelding

Qua karakter een goud eerlijk paard, sensibel en erg werkwillig. Kon ook heel behoorlijk springen in zijn jongere jaren.
En gemaakt van ijzer en staal lijkt het wel, in de 18 jaar dat ik hem heb nooit ziek geweest.

Might as well share, might as well smile, life goes on for a little bitty while ~ Alan Jackson

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:15

Wat leuk, de draver in de spotlights!

Tja, waar moet ik beginnen... :+ Bij Rex natuurlijk! Rex ken ik al sinds mijn 15e, dat is nu 21 jaar geleden. Hij is nu 34 jaar, en wat hebben we allemaal niet gedaan en meegemaakt in die tijd...

Hij heeft vele endurancewedstrijden gelopen, t/m 75 km, in totaal bijna 1500 wedstrijdkilometers. En al die jaren geen enkele keer afgekeurd, hoewel hij al 20+ was toen we ermee begonnen. Echt een superpaard om mee op pad te gaan, hij keek nergens van op. En toen hij eenmaal doorhad dat het niet de bedoeling was om full speed door de Ardennen te scheuren, kon ik hem meestal aan een los teugeltje of bitloos rondrijden. Hij lette zelf op de route (goede neus..?), en zodra we in de vetgate kwamen ging hij op pauzestand en ging de hartslag omlaag (bij de voorkeuring had hij soms 27 slagen per minuut ofzo... heb al veel dierenartsen verbaasd zien kijken :D ).
Wat hem ook wel kenmerkt is dat hij een vijfganger is, natuurtölter nog wel: hij kon vroeger hele stukken tölten aan een lang teugeltje, ook bergaf; ideaal tijdens endurancewedstrijden, of als ik zonder zadel reed!
Verder echt typisch een draver in zijn veelzijdigheid, werkwilligheid, en zijn vermogen om met je mee te denken: we hebben een tijd western gereden, hij liep aangespannen (gewoon op zijn simpele trensje en zonder oogkleppen etc.), we deden grondwerk, we deden samen in 2005 mee aan de allereerste Nederlandse TREC-wedstrijd, we gingen zwemmen, hij heeft twee van onze jonge paarden opgevoed en helpen inrijden door ze als handpaard mee te nemen... noem het maar op!
Mijn zoektocht ooit naar meer informatie over dravers leidde tot het maken van een drukbezochte website, de oprichting van Vereniging Dravers.nl, en meetings met vele andere draverenthousiastelingen. Zo mooi hoe we tijdens een meeting zonder enig probleem altijd een stuk of 10 vreemde dravers bij elkaar in het weiland konden zetten! 8-)
Momenteel rijd ik zelf niet meer op Rex, maar mijn moeder (65) rijdt nog zeker elke week op hem. En ze heeft nog altijd haar handen vol! Ook mijn zoontje van 5 rijdt regelmatig op hem, of loopt met hem door de bak, waarbij Rex voorzichtig aan een lang touwtje volgt en direct op elke beweging reageert. Daarnaast doet hij als coachpaard nog regelmatig mee aan sessies met mijn cliënten. 34 jaar levenservaring is ook 34 jaar mensenkennis, dat is onbetaalbaar!
Rex is echt mijn maatje, zo'n paard waar je mee opgroeit, en dat je maar één keer in je leven tegenkomt!

Afbeelding

Afbeelding


Behalve Rex hebben we momenteel nog twee dravers (fan... hoezo? :+ ).

Starbucks Diamond, gefokt als gangenpaard (zijn vader stond in Duitsland ter dekking als Töltende Draverhengst). Bucks is buiten opgegroeid, heeft niet de typische opvoeding van een koerspaard gehad, en heeft een bijna tegenovergestelde persoonlijkheid dan Rex. Van hem heb ik dus weer heel andere dingen mogen leren, en dat gaat nog steeds door! Momenteel zijn we vooral bezig met werken aan de hand; grondwerk en rechtrichten. Er gaat weer een nieuwe wereld voor me open. Aan het gangenwerk zijn we nog niet eens toegekomen samen. Als coachpaard is Bucks ideaal om leiderschapsissues aan te kunnen snijden.

Afbeelding


En Snuffel (Ali Shuffle), die mijn moeder kocht als opvolgster van haar oudere Groninger merrie. Na een korte koerscarrière mocht ze als rijpaard verder, en dat doet ze met veel plezier. Daarnaast is ze onverwacht mijn meest favoriete coachpaard geworden. Ze is zacht en beleefd, maar tegelijkertijd ontzettend duidelijk in haar reacties. Echt een heerlijk paard om mee te werken; ze geeft het niemand zomaar cadeau, maar staat ook altijd klaar voor een knuffel!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nina_rex op 03-08-17 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Nevaya

Berichten: 360
Geregistreerd: 08-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 10:32

Heel leuk!

Mijn lieve Rolex (Roscoff Elegance) is in totaal nu 4,5 jaar in mijn bezit en 12 jaar oud. Het is een Franse Draver en heeft ook een frans paspoort. Hij heeft vroeger gekoerst toen hij een jaar of 1,5/2 was en toen hij te langzaam bleek is hij onder het zadel beleerd. Het is een super fijn paard met een gouden karakter. Kan overal met hem naar toe maar als we naar buiten gaan wil hij wel heel graag voorop lopen.
We hebben samen gezwommen, wedstrijden gesprongen tot 80 cm en inmiddels doen we dressuur. Een lange tijd geleden heb ik hem ook voor de wagen gehad en ook dit was voor hem geen enkel probleem. Hij kan heel makkelijk springen en we hebben 1,15 onder de man gesprongen en hij springt 1,35 los.
In de dressuur doet hij het ook niet onverdienstelijk en we mogen nu L2 starten! Het is een super veelzijdig paard en ik zou hem absoluut niet kunnen missen. Hij wil altijd overal zijn best voor doen en leert ook heel snel, oftewel mijn beste vriendje.

Afbeelding
Afbeelding

Nevaya Z1+1
Rolex L2+0
Shalvaya

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Ras van de maand: de draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:15

Wat een gave verhalen komen hier voorbij zeg! Ik vond de Draver al erg leuk maar begin door jullie enthousiasme fan te worden.
De paarden die al op 1,5 of 2 jaar beleerd zijn (voor de wagen of onder het zadel), merken jullie daar iets aan dat ze zo jong al aan het werk moesten? Fysiek of mentaal? Of is er geen verschil te merken met een Draver/ander paard dat ouder was bij het beleren?

funnypony11
Berichten: 856
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:26

Ik heb een super gave bonte draver merrie :D (in Engeland gefokt)
Heb haar nu ongeveer een jaar en de eerste endurance wedstrijd er al op zitten!
Ik vind vooral het karakter erg leuk en dat ze lekker snelheid kunnen maken!
Ze is nu 6 en heeft al super veel lef! Loopt overal langs/overheen/onderdoor.
Maar rennen blijft toch wel het liefste wat ze doet!

Mijn super pony:

Afbeelding
De eerste keer een sprongetje:
Afbeelding
Afbeelding

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:39

De draver is echt een ondergewaardeerd ras. Als je een leuk veelzijdig paard wil met pit wat voor je door het vuur gaat is dat het ras wat je hebben moet.

Mijn oude paard was een prachtige grote vos draver en echt mijn maffe vriend. Zag soms spoken en was een dramaqueen maar echt goudeerlijk. Heerlijk karakterpaard zonder oiit een stap verkeerd te zetten. Het zijn de ultieme spiegels maar wanneer je hun vertrouwen hebt doen ze alles voor je.

Dressuur, springen, endurance, vrijheidsdressuur maar ook gewoon lekkere bosritjes. Alles ermee gedaan. Ze zijn eigenlijk overal voor in. Ons ultieme avontuur was op vakantie met de paarden naar Duitsland. Ook daar heerlijk gereden.

Daarnaast was mijn paard ook echt goed gefokt qua hardheid. Geen dag kreupel geweest.

Nevaya

Berichten: 360
Geregistreerd: 08-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:43

Nissima schreef:
Wat een gave verhalen komen hier voorbij zeg! Ik vond de Draver al erg leuk maar begin door jullie enthousiasme fan te worden.
De paarden die al op 1,5 of 2 jaar beleerd zijn (voor de wagen of onder het zadel), merken jullie daar iets aan dat ze zo jong al aan het werk moesten? Fysiek of mentaal? Of is er geen verschil te merken met een Draver/ander paard dat ouder was bij het beleren?


Mijne was 1,5/2 toen hij de baan op ging en 2,5 toen hij onder het zadel kwam. Eerste 2 jaar dat ik hem had (voor hij 4 jaar weg geweest is, verkocht door omstandigheden) heb ik hem vooral veel vrij gegeven.
Nu heeft hij nog steeds vaak een paar weken vrij en loopt hij zo'n 3 a 4 keer per week als hij wel getraind word. Ik merk wel dat hij mentaal gewoon veel relaxter is dan mijn 2 merries, helemaal niet snel onder de indruk. Fysiek is hij helemaal top, heb weinig problemen met hem. Hij is wel snel in 'paniek' als iets niet goed gaat maar dat had hij de eerste 2 jaar dat ik hem had helemaal niet. Dus ik denk dat dat komt door de 4 jaar dat hij weg geweest is. En als hij iets heel moeilijk vind gaat hij tölten maar dat komt nog weinig voor.

Nevaya Z1+1
Rolex L2+0
Shalvaya

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:44

Nina-Rex wat leuk dat Rex er nog is. Dat is lang geleden. Ik had altijd veel bewondering voor jullie. Rex is wel blijven hangen in mijn oude bokt geheugen.

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:46

Hier nog een draverfan.
Als kind heb ik jarelang dravers verzorgt, zij waren ook mijn eerste ervaring met paarden in het algemeen. Later ben ik op een manege gaan werken en daar waren zo veel vooroordelen over dravers en werden dravers als minderwaardig gezien dat je als beïnvloedbare puber daar van zelf een beetje in mee gaat. Ik heb toen 22 jaar lang een ander paard gehad. Toen mijn vorige paardje ouder werd en dingen ging mankeren, keek ik wel eens op marktplaats wat voor leuke paarden er aangeboden werden en de meeste die mij van de foto al aanspraken waren dravers, ik werd er gewoon toe aangetrokken, maar ik had in mijn hoofd dat mijn volgende paard een groninger of gelderse zou worden (heel wat anders dus). Toen mijn vorige paardje was overleden, kwam het idee van een draver steeds meer naar voren en ging ik op zoek. Op het eerste paard wat ik ging bekijken was ik meteen verliefd en die heb ik gekocht.

doe nou maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
pas op, dyslectie!!

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:06

Mijn draver is helaas in mei 2016 overleden maar ik heb van haar wel geleerd wat voor fantastisch ras het is.

Naar mijn idee moet je vaak verdedigen als je draver hebt er zijn veel vooroordelen en het wordt ook nog weleens als een minderwaardig ras afgeschilderd. Geheel ten onrecht naar mijn idee het zijn veelzijdige paarden met veel werklust en, over het algemeen, een fijn karakter. Wel moet je reëel zijn ze zijn gefokt om hard te draven en daar zijn ze dan ook heel goed in maar grand prix dressuur zit er daardoor hoogstwaarschijnlijk niet in. Ze hebben de bouw en gangen vaak niet mee voor het echt verzamelde werk. Dat wil niet zeggen dat je geen dressuur kunt rijden maar wel dat je de verwachtingen reel moet houden en je paard in zijn waarde moet laten. De draver is een ideaal paard voor iemand die een veelzijdig paard met looplust, een gevoelig maar toch cool karakter zoekt

Ik heb met veel plezier endurance gereden met mijn draver. Haar enorme looplust, vlotte herstel en coole karakter komen daar goed van pas. daarnaast heb ik haar veel dressuurmatig gereden, gewerkt aan de hand, TREC wedstrijden gereden en veel plezier gehad.

Mijn draver kon overigens goed galopperen en die gang had ook haar voorkeur boven draven. Op mijn hartslagmeter kon ik ook zien dat haar hartslagen in galop, bij eenzelfde snelheid, lager waren in galop dan in draf. Ze was ook erg behendig en vast ter been en ik had ook echt altijd het volste vertrouwen dat ze wist wat ze deed, in welk tempo dan ook. :)

Wat ik trouwens ook wel apart vind is dat ik een draver vrijwel altijd herken. Hoewel ze vaak erg verschillend zijn qua exterieur is er een bepaalde gezichtsuitdrukking die erg kenmerkend is. :j


Foto's zal ik vanavond even toevoegen

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

jankawijnsma

Berichten: 450
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Raard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:29

Wat een leuk topic en wat fijn al die enthousiaste verhalen! Ik heb ook een draver Carin Volomon. Ze is al 32 jaar. Nou vond ik dat heel bijzonder maar in dit topic lees ik dat er meer 30-plussers rondlopen.
Het is een hele bijzondere merrie die ik vanaf mijn 14e al heb. Superveelzijdig maar vooral perfect voor de hele lange ritten die ik maakte. Ze is best wel een nerveus paardje maar totaal niet kijkerig en ze blijft lopen. Bij de meeste paarden merk ik dat ze de terugreis sneller lopen dan de heenreis, bij Carin ging heen en terug even snel en ze was ook echt blij als we weer op pad gingen zo heerlijk!
Dressuur, springen, spelletjes alles met haar gedaan. Verder een goudeerlijk karakter en super-sociaal naar andere paarden.

Ik ben ook fan en ik ben blij dat er meer zijn! *\o/*

Afbeelding

Carpe diem

AramisJames

Berichten: 270
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:08

Bij deze ook mijn bijdrage :D

Ik ben inmiddels 11 jaar in het bezit van mijn draver Aramis (officieel Thunder Khan), ingeschreven in het stamboek van de Belgische draver maar volgens mij half Frans / half Amerikaan :D
Ik herken het werklustige en het eenkennige ook zeker, hij werkt heel graag en doet alles voor je, zolang hij je maar kent en leuk vindt :+ . Hij is heel slim, heeft veel humor en een heel sprekend hoofd, zodat je het gelijk aan hem ziet als hij het ergens niet mee eens is :') . Kortom, ik geniet nog elke dag van hem en hij is voor mij zeker mijn "once-in-a-lifetime" paard <3

We hebben in het verleden wat gesprongen, maar onze focus ligt voornamelijk bij de dressuur. Sinds 2015 starten we ook en waren we op enkele wedstrijden de B al door. Sinds kort rijden we L1, waarin we ook al de nodige winstpunten en prijzen hebben behaald. Altijd super leuk als mijn kleine dravertje het goed doet tussen de grotere (dressuur)paarden :D
Ook voor buitenritten is hij een heerlijk paard, zolang hij maar voorop mag :+

In 2016 heeft hij een zware longontsteking gehad met verschillende complicaties waardoor hij 10 weken in de kliniek heeft gestaan en in totaal ruim een half jaar buiten strijd is geweest. De kansen op genezing waren heel klein, maar hij bleek een echte vechter te zijn en een heel sterk paard. Tegen alle verwachtingen in, is hij toch genezen en voelt hij zich weer kiplekker! We kunnen weer alles doen wat we voor z'n ziekte deden, hij ziet er top uit en heeft nergens last van <3

Ondanks dat hij zo ziek is geweest en inmiddels alweer 16 jaar is, wordt hij nog regelmatig jonger geschat :')

Afbeelding

Afbeelding

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:41

Nissima schreef:
Wat een gave verhalen komen hier voorbij zeg! Ik vond de Draver al erg leuk maar begin door jullie enthousiasme fan te worden.
De paarden die al op 1,5 of 2 jaar beleerd zijn (voor de wagen of onder het zadel), merken jullie daar iets aan dat ze zo jong al aan het werk moesten? Fysiek of mentaal? Of is er geen verschil te merken met een Draver/ander paard dat ouder was bij het beleren?


Ze krijgen in NL vaak een super goede basisopvoeding. Ik denk dat veel jonge dieren niet zoveel leren als een draver.
Fysiek zijn niet zoveel cijfers over. Er is een onderzoek wat laat zien dat het niet uitmaakt of een paard op 2 jarige leeftijd heeft gekoerd of ze dan later ook nog koersen.

Wat denk ik een hoop mensen vergeten is dat de totale drafsport topsport is. Wij hebben geen ' recreatieklasse' , dus dit betekend dat alle dieren geprobeerd/getraind worden op dat niveau.

Dat maakt dat ze eerder uitvallen voor de drafsport. En dat vind men dan een ding, want ze houden het niet lang vol.

Terwijl als je dit vergelijkt met een stamboek als het KWPN, daar haalt een veel veel groter percentage de topsport niet.

Daarnaast hebben wij vind ik een uitmuntend fokbeleid. Het is super simpel: Slecht karakter of zwak gestel= niet hard gaan en weinig verdienen= niet boeiend om mee te fokken. Bij veel stamboeken word er met veel meer ' rommel' gefokt, ook omdat ze daar afhankelijk zijn van keuringen die subjectief zijn.

Overigens is die bonte denk ik geen draver, in Engeland zijn veel wildebaan/straatraces, daar zijn kruisingen toegestaan.

Ik heb in de 30 jaar nog geen bonte draver in de EU gezien en ik zie er best veel :D . Komt dus ook omdat ons stamboek helemaal niks heeft met kleur, als ze maar hard gaan :D

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:50

Ik ben bevooroordeeld omdat ik ermee opgegroeid ben, maar ik wil ook niets anders meer :+ Het zijn eerlijke, werkwillige paarden die alles wel doen als je ze met respect behandeld.

Mijn vorige Draver, die ik 10 jaar heb gehad, blonk nergens in uit, maar kon daarentegen wel alles een beetje :+ Klasse 3 startgerechtigd in endurance, meerdere jaren T4 niveau TREC gereden, liep nog regelmatig voor de sulky of een recreatiewagen, maar kon ook braaf met mijn 7-jarige achternichtje door de bak draven.

Afbeelding

Tijdens een oefencross

Tijdens een onderlinge menwedstrijd

Als kinderpony

Mijn huidige Draver is nu net een jaar onder het zadel. We hebben er al drie goed uitgereden endurancewedstrijden opzitten en twee TREC-wedstrijden, met een tweede en een eerste plaats als resultaat. Ze heeft meer talent voor dressuurmatig werk dan mijn vorige Draver, dus ik ben heel benieuwd wat de toekomst ons gaat brengen :)
Afbeelding

Daarnaast loopt ze nog regelmatig voor de sulky, springen we, en hebben we nog wat Working Equitation-plannen :)
Voor de sulky

WE-clinic

CarinaR

Berichten: 11945
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:40

Kayleigh327 schreef:
Ik heb een super gave bonte draver merrie :D (in Engeland gefokt)
Heb haar nu ongeveer een jaar en de eerste endurance wedstrijd er al op zitten!
Ik vind vooral het karakter erg leuk en dat ze lekker snelheid kunnen maken!
Ze is nu 6 en heeft al super veel lef! Loopt overal langs/overheen/onderdoor.
Maar rennen blijft toch wel het liefste wat ze doet!

Mijn super pony:

[ [url=m/0MuPSE.png]Afbeelding[/url] ]
De eerste keer een sprongetje:
[ [url=m/FRy4tX.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CPR2mw.png]Afbeelding[/url] ]



Bonte Dravers zijn in NL niet erkend. Deze zal in de NLse niet mee mogen doen.
Gypsy draver he

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:24

Wat een prachtige verhalen en Nina over Rex, ik vind dat zo'n gaaf dier <3

Maar goed dacht kom ff terug op mijn verhaal over draven / galopperen, het is niet meer dan logisch dat een paard wat getraind is om te draven in het werk niet zomaar gaat galopperen. Natuurlijk kunnen ze prima galopperen, maar ik merkte althans bij die 2 die ik heb gehad, dat ik ze daar wel van moest overtuigen. En dat het aanleren van galop heel goed gaat met eerst aan de longe, commando erop zetten, en dan onder het zadel met commando galopperen.
Maar hoe dan ook, kan zijn dat ik 2 uitzonderingen heb gehad (of in ieder geval een, Ushi draafde echt veel liever dan galopperen) of dat een van die 2 (Fred) nog zal blijken of hij makkelijker galoppeert dan draaft op enig moment want hem heb ik dus niet zo lang.

Nu zal het me boeien, ik kom zowel in draf als galop prima door het bos :P

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Dabo

Berichten: 11125
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Ras van de maand: de draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:48

Mijn Franse draver Narbella heb ik inmiddels al ruim 12,5 jaar... Ze is al 16 en ik heb een hoop met haar meegemaakt.
Nooit een dag spijt gehad dat zij in mijn leven is gekomen. We hebben al veel gedaan, Springen, dressuur, buitenritten, dameszadelrijden, schriktraining..
In de dressuur het tot de L2+7 geschopt, en eigenlijk alleen daarmee gestopt omdat we gingen verhuizen naar de Veluwe.
Ze is nu volleerd recreatiepaard <3 en ik ben zelfs helemaal overgestapt op bitloos wat ze super oppakt, zowel in de dressuur'trainingen' die we nog steeds bijhouden, als op buitenrit!

Ze is mijn allessie, mijn vriendinnetje, mijn spiegel. <3
Afbeelding

Afbeelding

[I Narbella, mijn dressuurdraver (eindstand) L2+7] <3 <klik>
[www.dabo-design.nl] <klik> Voor al je Biothane (bitloos) hoofdstellen, halsters, teugels..
Maar ook voor hondenlijnen, halsbanden, tuigjes enzzz!

tones

Berichten: 5273
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 23:10

Rex en Peter zijn toch wel de dravers die mij het allermeest bijgebleven zijn.

Sinds 2005 in het bezit van Morespeed Mac.
Hij is inmiddels 22 jaar en gedraagt zich als een jonge god.

In de eerste jaren dat ik hem had hebben we western gereden, man man, wat had hij een zalige jog.
Hij is een geweldig familiepaard voor mijn kinderen die alles met hem kunnen uitspoken.

Ook was hij opvoeder voor mijn merrie die we als veulen kochten, en later voor haar zoon.
Heeft hij uitstekend gedaan.
Fanatiek trainen doen we niet meer, maar af en toe een lekkere bosrit en dan ook flink hard gaan vind hij geweldig.

Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door tones op 03-08-17 23:19, in het totaal 2 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers