Paarden 1.70+

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paarden 1.70+

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 22:06

Een paard van 1.80 vind ik eigenlijk nooit in een box van 3x3 passen, ook een dingetje om op te letten. Die van ons redden het allebei niet in de 3x3 box, de ene veegde zijn benen stuk langs de wand en de ander stootte permanent overal zijn lijf. Zowel in de 2.5x4.5 box als de 3x5 box ging het wel goed, hoewel de 3x5 box duidelijk veel meer bewegingsvrijheid (draairuimte) geeft. Ook de paarden die we in deze maat voor het trainingscentrum langs zien komen passen eigenlijk alleen in de grote boxen (naast die van ons, hebben we er nog 3. 2 boxen van 2.5x4.5 en 1 van 3x5, hoewel de linke paarden daar wel voorrang in hebben i.v.m. tot 2.10 volledig dicht te maken). In de 3x3 boxen kan technisch gezien wel, maar je ziet ze eigenlijk altijd klemlopen.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Chasingmood

Berichten: 3593
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Paarden 1.70+

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 22:30

ohja inderdaad de trailer. Mijn vorige paard van 185 paste ook niet in normale trailers.
Nouja, hij paste in principe wel, maar de achterste stang kon niet dicht achter zn billen, hij stond dan echt voor tegen de stang aan met zn borst, en achter met zijn kont tegen de klep.

Ook moet je heel erg kijken naar wat jouw plannen zijn met je paard. De meeste grote paarden zijn prima voor de dressuur, juist heel gewenst in de voltige, maar niet zo handig in het springen of crossen. (geld zeker niet voor allemaal hoor, maar veel wel)

Digitale portretten, mens en dier:
https://www.instagram.com/avh.art/
Alle du møter kjemper en kamp du ikke vet noen ting om. Vær snill. Alltid

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 07:40

avietar schreef:
Wat een prachtig paard Suikermeisje!
En die van jou ook Nimber, zowel je vorige als huidige. 1.82... En nog groeiend dus?

Bedankt voor de reacties en de tips en aandachtspunten. Bij een aantal zaken had ik nog niet stilgestaan, zoals bijvoorbeeld de noodzaak van een grotere trailer qua hoogte, of dat de breedte van een paard verschil maakt in hoe 'groot' het paard aanvoelt.


Ik rij ook een paard van 1,65. Die voelt net zo groot omdat ie zo breed is. Is ook gewoon een rijpaard. Onderhoud is ook idd een stuk duurder. Ik heb het idee dat ze ook wat sneller wat mankeren.
Mijn andere paardje is gelukkig niet zo'n kasteel.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paarden 1.70+

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 07:48

Ik sta vol pension en vanaf e pony betaald iedereen dezelfde prijs, die van mij heeft wel extra hooi nodig. Maar er zijn ook paarden die minder krijgen dus dat compenseert.

Dat ze meer mankeren dan een kleiner paard is mij ervaring tot zover of niet.

Stallen is wel een dingetje. Daar kun je thuis wel wat aan doen. Op pension zit je helaas wel aan vaste maten van de boxen vast.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:16

Hier een KWPN van 1,85 en het is een zeer lief en veelzijdig paard. Maar.... groot zijn is idd ook niet handig met stallen en trailers. Nu staat hij aan huis en hebben we dat probleem niet meer en ook onze trailer hebben we iets wat aangepast, maar eerlijk is eerlijk het past ook maar net aan :+

Ik ik wilde een groot paard omdat ik zelf ook niet klein ben :) en ik had me zelf geen beter paard kunnen wensen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mvermeulen1 op 17-05-17 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

You gotta roll with it
You gotta take your time
You gotta say what you say
Don't let anybody get in your way

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:18

ik heb nu een friese merrie (fabe x oltman) van dik 1.70 m;

Afbeelding

en ik heb een kwpner gehad (Kimberley x fruhling) van ong 1,74 m.

Afbeelding

#snotterzegt

SMDR93

Berichten: 426
Geregistreerd: 17-01-15

Re: Paarden 1.70+

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:27

Afbeelding
Ik heb een Chellano Z nakomeling van 1.760

Cerutti Z v. Chellano Z 08-05-2004 - 14-08-2017
Every rider has that one special horse. That one horse who changes everything about them.

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Paarden 1.70+

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:28

Met grote paarden moet je er ook altijd aan denken dat ze niet door alle deurtjes passen en vooral ook niet met een ruiter er op. Op wedstrijd altijd even kijken of je overal onderdoor past en vergeet ook niet om altijd een opstapje mee te nemen! Soms hebben grote paarden ook stevige benen en dan is het soms lastig om fijne peesbeschermers te vinden en springschoenen in maat xxl. Het is ook minder makkelijk om de juiste bitmaat te vinden, met een beetje pech heb je groter nodig dan 15 en wordt de spoeling dun.

Seven

Berichten: 21133
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:29

Wij hebben een kwpn ruin van 1.80
Je merk eigenlijk nooit iets van z'n grote we hebben ze aan huis, hebben grote stallen van 4x 3.5
3x 3 stal zou ik hen echter niet graag in zien hij slaapt graag op stal en ligt dan helemaal plat wat in 3x 3 wel erg krap word zeker omdat veelal de buiten maten zijn.

Foto van hem
Afbeelding
Afbeelding

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:14

Stalling is inderdaad een probleem , in een 3 bij 3 box gaat niet.
De stal die de onze heeft is 5 bij 6 die eigenlijk bedoeld was voor de fok merrie's.
Qua voeren vindt ik het meevallen en de onze ziet er perfect uit, denk ook dat het eraan ligt wat je voert, bv onderhouds brok of een wat duurdere, wij voeren Havens Derby en hij krijgt 2x per dag krachtvoer van 1,5 schep per keer, wel hooi zoveel hij wil.
Het enigste probleem wat wij hebben is een goed merk bit bv stang en trens ik heb 14,5 nodig en de betere (naar mijn mening) gaan maar tot 13,5.
Peesbeschermers full passen niet, extra full is moeilijk te vinden. ( als iemand extra full weet uit te halen hoor ik dat heel graag )
Dekens laat ik op maat maken terwijl hij niet fors gebouwd qua breedte.
En onze hard houten omheining is 150 hoog vanaf de grond gemeten.

De beste stuurlui staan aan wal.

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:39

Klaas, extra full peesbeschermers worden vaak verkocht als beschermers voor achter, maar ze zijn meestal te hoog. Je zou eens de beschermers kunnen proberen die de Fries hierboven op de foto om heeft, of anders flextrainers van Harry's horse, deze zijn wat minder vormvast. Stang en trens kun je van Sprenger ook in grotere maten krijgen, sowieso tot 15. Daarvoor kun je het beste naar een goede winkel die ze voor je kan bestellen.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:45

heel simpel, ik gebruik geen beschermers of anders om de benen :+ en dekens gebruik ik ook niet maar heb wel een regendeken liggen voor het geval dat. Hij heeft maat 225 en het was even zoeken naar de goeie pasvorm in deze maat. maar Nika heeft grote maten wat redelijk ligt.

You gotta roll with it
You gotta take your time
You gotta say what you say
Don't let anybody get in your way

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:46

Pipodipo schreef:
Klaas, extra full peesbeschermers worden vaak verkocht als beschermers voor achter, maar ze zijn meestal te hoog. Je zou eens de beschermers kunnen proberen die de Fries hierboven op de foto om heeft, of anders flextrainers van Harry's horse, deze zijn wat minder vormvast. Stang en trens kun je van Sprenger ook in grotere maten krijgen, sowieso tot 15. Daarvoor kun je het beste naar een goede winkel die ze voor je kan bestellen.


ik weet alleen niet welk merk die beschermers zijn. Van peesbeschermers heb ik BR of lamicell. die vallen groot. Harry's horse passen helaas niet..

ik heb id ook een dekenprobleem, maar dat ligt bij haar meer aan haar hals. ik heb momenteel de amigo xl 215.

#snotterzegt

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Paarden 1.70+

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:00

Ik verzorg momenteel een Hannoveraan van 1.73.

avietar
Berichten: 21
Geregistreerd: 15-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-17 11:02

Prachtige paardjes (haha) allemaal! Vind ik leuk om te zien.

Alle aandachtspunten zijn heel verhelderend. :) Sommigen hebben het al aangegeven, maar hebben jullie bewust gekozen voor grote paarden? Als jullie de keuze hadden, zouden jullie dan weer gaan voor een groot paard of een maatje kleiner?

En eigenlijk mijn belangrijkste vraag: is het een beginner aan te raden om als eerste paard een grote te nemen?

In principe ben ik niet zo van het 'oefenen' met een kleinere zodat je ervaring hebt voor een grotere. Bij honden werkt het ook niet zo dat als je een mastiff wil dat je dan gaat oefenen door eerst een labrador te nemen. Maar ik vroeg me af hoe daar vanuit paardenbezitters naar wordt gekeken.

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Paarden 1.70+

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:06

Ligt helemaal aan het karakter :j
Ik vind grote paarden meestal fijner om op te rijden maar doorzitten is een hel. Op pony's is dat meestal een stuk makkelijker.
Heb niet bewust gekozen om een grote te verzorgen trouwens. Maakte mij niets uit, al was het een shet. Als ik er maar plezier van heb en lekker bezig kan zijn op stal.

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:07

Hier 2 grote jongens staan. Een Shire (grootste paardenras ter wereld - wel koudbloed) en een KWPNer. Beide 1.80+. Maar handig?? Nee. Shire is een heel bewuste keuze geweest en daar had ik dan ook van gebaald als hij kleinder dan 1.80 m. was gebleven. Wel ben ik heeeel blij dat hij geen 2 m.+ is. Het is nu ook een enorm gedoe om passend tuig te vinden en trailers zijn allemaal te klein.
KWPNer is gewoon toevallig. Erg grote merrie, grote hengst dus dat het geen damesmaatje zou zijn viel te verwachten. Maar wat mij betreft had hij het bij 1.70 m. mogen houden.
Beide heren heb ik sinds jaarling, geen idee wat ze zouden gaan doen qua hoogte.

Jouw vergelijking gaat bij paarden trouwens niet op. Hoe groter het dier wil niet zeggen hoe moeilijker te rijden of lastiger karakter. Ik heb vreselijke donders gereden van 1.60 m en kleiner en super lieve grote reuzen. Wat dat betreft is het echt observeren en uitproberen.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:09

Mijne is een BWP, vader Gris De La Bruyerre, moeder Laeken. Mevrouw is maar liefst 1,76m groot!

Hebben nog een andere BWP bij opa, door hem gefokt, is nu denk ik een 1,70 groot maar is nog niet uitgegroeid op het moment dus die haal 1,72 zeker nog wel.

snorkel1986

Berichten: 2984
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:10

Selka schreef:
Hier 2 grote jongens staan. Een Shire (grootste paardenras ter wereld - wel koudbloed) en een KWPNer. Beide 1.80+. Maar handig?? Nee. Shire is een heel bewuste keuze geweest en daar had ik dan ook van gebaald als hij kleinder dan 1.80 m. was gebleven. Wel ben ik heeeel blij dat hij geen 2 m.+ is. Het is nu ook een enorm gedoe om passend tuig te vinden en trailers zijn allemaal te klein.
KWPNer is gewoon toevallig. Erg grote merrie, grote hengst dus dat het geen damesmaatje zou zijn viel te verwachten. Maar wat mij betreft had hij het bij 1.70 m. mogen houden.
Beide heren heb ik sinds jaarling, geen idee wat ze zouden gaan doen qua hoogte.

Jouw vergelijking gaat bij paarden trouwens niet op. Hoe groter het dier wil niet zeggen hoe moeilijker te rijden of lastiger karakter. Ik heb vreselijke donders gereden van 1.60 m en kleiner en super lieve grote reuzen. Wat dat betreft is het echt observeren en uitproberen.
ha ha wel grappig hier een shire staan van 160/ 165 een kleintje dus... maar wel een schat

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:10

ik heb er beide keren niet voor gekozen, maar ik moet heel eerlijk zijn dat de kwpner o.a. is verkocht omdat ik (ik ben 1.61m) moeite had om hem klein en snel te maken in de galop.
De friese merrie is helaas in hoogte doorgeschoten, maar is gelukkig korter in de rug en minder horizontaal gebouwd. Al is het nog een hele toer voor mij om haar ook bijelkaar te houden.
ik zou hierna niet weer voor een groot paard kiezen...

#snotterzegt

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:14

snorkel1986, jeetje echt een kleintje! Zo klein heb ik ze nog niet gezien.
Jammere aan de kleintjes vind ik het Tinker stempel. :o Ik krijg nu al vaak te horen: wooo dat is een grote tinker.. En dat is echt geen leuke vergelijking haha. Hij lijkt totaal niet op een tinker.

Ik vind tinkers super leuk maar die van mij is een Royal Shire Horse whaha.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Paarden 1.70+

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:17

Shires zijn Shires en geen xxl tinkers :D.

Met trailers is het ook oppassen geblazen. In het segment van 1,5, 1 3/4 zijn er trailers genoeg die de hoogte hebben, maar ze missen dan vaak het laadvermogen. Want een trailer van 2.45 lijkt heel handig, maar wat moet er mee als er geen 700 kg in kan?

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Paarden 1.70+

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:21

Pipodipo, goede opmerking! Ik kan met mijn jongens nooit op pad met een 1 1/2 paards vanwege het laadvermogen. En met zijn tweeën is ook lastig. Een 3 of 4 paards trailer is leuk maar de auto die daarvoor moet..

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

meggiemeg

Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paarden 1.70+

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:28

Heb nu een kwpn-er van 1.84 een bonte samber en hiervoor een schimmel van ook over de 1.80 ook een kwpn-er. Zie mijn profiel voor de foto's

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:53

avietar schreef:
Prachtige paardjes (haha) allemaal! Vind ik leuk om te zien.

Alle aandachtspunten zijn heel verhelderend. :) Sommigen hebben het al aangegeven, maar hebben jullie bewust gekozen voor grote paarden? Als jullie de keuze hadden, zouden jullie dan weer gaan voor een groot paard of een maatje kleiner?

En eigenlijk mijn belangrijkste vraag: is het een beginner aan te raden om als eerste paard een grote te nemen?

In principe ben ik niet zo van het 'oefenen' met een kleinere zodat je ervaring hebt voor een grotere. Bij honden werkt het ook niet zo dat als je een mastiff wil dat je dan gaat oefenen door eerst een labrador te nemen. Maar ik vroeg me af hoe daar vanuit paardenbezitters naar wordt gekeken.


Ik vond zijn karakter heel goed, heel rustig en braaf. Daar kon ik wel wat mee. Als ik een ander paard zoek wordt het een kleinere. Ik ben maar 1,64 en die grote van mij is niet geschikt voor waarvoor ik hem kocht; springen. Als je op een kleinere past zou ik daar voor gaan en niet zo'n grote. Mijn 2e paardje is maar 1,56. Heel verschil maar past me een stuk beter.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: blokfluit, Cookie2222, DenieesB, Eapy, Ginny135, ryukapple, WillemijnL en 10 bezoekers