wie heeft er een Arabo fries?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 17:15

Wow mooie hengst, ik ben benieuwd hoe dat veulen gaat worden zeg!
Wordt het percentage Arabisch bloed dan niet te hoog voor in het stamboek?

Jan is in het kleine jaartje dat we hem hebben zoveel breder geworden dat hij flink uit zijn zadel was gegroeid... :oo
Ik rijd hem nu met het wijdere zadel van mijn Lusitano met een pad eronder en dat gaat gelukkig goed.
Hij gaat nu ook weer fijn vooruit met rijden!



GabberGill

Berichten: 5614
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: wie heeft er een Arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 23:31

Jawel veel te hoog zelfs.
Kom over de 60 namelijk, maar stamboek is niet heel belangrijk. Ik fok voor mezelf nog 1 en hij trekt me al even

Lukasje
Berichten: 11147
Geregistreerd: 06-01-15

Re: wie heeft er een Arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 15:19

Geldt er voor het EAFS een max qua % arabisch bloed ??

Don't take anything for granted

GabberGill

Berichten: 5614
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: wie heeft er een Arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:25

Ik moet het nog helemaal uitzoeken omdat een papier of stamboek niet echt uitmaakt voor mij. Ik wil gewoon deze hengst met de kwaliteiten die hij heeft. Ik ga dus nu op mijn gemak de mogelijkheden uitzoeken. Veulen fok ik voor mijzelf dus had er noig niet erg over nagedacht

Oblicaja

Berichten: 72
Geregistreerd: 07-05-15
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:42

Lukasje schreef:
Geldt er voor het EAFS een max qua % arabisch bloed ??


De nieuwe reglementen zijn:

6-40% arabier
Max 3,2% angelo-arabier
Min 50% fries
Max 25% van de rassen: PRE, lusitano, lippizaner, kladruper, orlov draver, morgan, hackneyen en warmbloed sportpaard...

En ze moeten zwart zijn.

Lukasje
Berichten: 11147
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:16

Oblicaja schreef:
Lukasje schreef:
Geldt er voor het EAFS een max qua % arabisch bloed ??


De nieuwe reglementen zijn:

6-40% arabier
Max 3,2% angelo-arabier
Min 50% fries
Max 25% van de rassen: PRE, lusitano, lippizaner, kladruper, orlov draver, morgan, hackneyen en warmbloed sportpaard...

En ze moeten zwart zijn.


Oh apart! Dan zijn er toch vele die door dit nieuwe reglement plots ex-arabofries zijn <<)

Don't take anything for granted

Oblicaja

Berichten: 72
Geregistreerd: 07-05-15
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 00:01

Lukasje schreef:
Oblicaja schreef:

De nieuwe reglementen zijn:

6-40% arabier
Max 3,2% angelo-arabier
Min 50% fries
Max 25% van de rassen: PRE, lusitano, lippizaner, kladruper, orlov draver, morgan, hackneyen en warmbloed sportpaard...

En ze moeten zwart zijn.


Oh apart! Dan zijn er toch vele die door dit nieuwe reglement plots ex-arabofries zijn <<)



Haha, het zal waarschijnlijk alleen gelden voor de nieuwe veulens ;) If you're in, you're in zegmaar.

Lukasje
Berichten: 11147
Geregistreerd: 06-01-15

Re: wie heeft er een Arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 23:55

Ja allicht!
Maar toch bizar dat er nu andere maatstaven gelden. Lijkt wel dat het huidige bestuur niet goed weet wat ze wil.

Don't take anything for granted

Oblicaja

Berichten: 72
Geregistreerd: 07-05-15
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 00:10

Lukasje schreef:
Ja allicht!
Maar toch bizar dat er nu andere maatstaven gelden. Lijkt wel dat het huidige bestuur niet goed weet wat ze wil.


Dat vond ik eerst ook. Maar het is wel begrijpelijk. Het ras arabofries is nog erg nieuw en ja, ookal doe je er een beetje arabier bij zijn die "friezen kwaaltjes" (als ik het zo mag noemen) nog steeds wel voorkomend. Dus daarom zijn er nu sinds kort andere rassen erbij gekomen. Maar dan alleen maar rassen die ook van de fries afstammen of die hebben bijgedragen aan de fries.

Ik vind nu wel eigenlijk de naam er niet meer bij horen maar goed, wat moet je doen als je een ras hebt "gemaakt" en decennium(s?) later de "inhoud" wat veranderd....

Alleen het doel blijft hopelijk wel het zelfde :P

Lukasje
Berichten: 11147
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 08:56

Oblicaja schreef:
Lukasje schreef:
Ja allicht!
Maar toch bizar dat er nu andere maatstaven gelden. Lijkt wel dat het huidige bestuur niet goed weet wat ze wil.


Dat vond ik eerst ook. Maar het is wel begrijpelijk. Het ras arabofries is nog erg nieuw en ja, ookal doe je er een beetje arabier bij zijn die "friezen kwaaltjes" (als ik het zo mag noemen) nog steeds wel voorkomend. Dus daarom zijn er nu sinds kort andere rassen erbij gekomen. Maar dan alleen maar rassen die ook van de fries afstammen of die hebben bijgedragen aan de fries.

Ik vind nu wel eigenlijk de naam er niet meer bij horen maar goed, wat moet je doen als je een ras hebt "gemaakt" en decennium(s?) later de "inhoud" wat veranderd....

Alleen het doel blijft hopelijk wel het zelfde :P


Het doel is steeds een gebruiksvriendelijk paard te fokken, eentje met meer uithoudingsvermogen voor bv de samengestelde mensport, maar zeker een paard waar ook de niet-prof mee uit de voeten kon. Voor sommige combinaties zoals bv de orlovdraver x fries viel dat paard zéker niet onder die doelstelling.
Dus ja, dat er wat bijgesteld wordt, begrijp ik ook. Enkel gek idee dat een arabo van "vroeger" nu strikt genomen ev geen arabo meer is.

Don't take anything for granted

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 13:19

Wij hebben onze arabo nu bijna een jaar, hij is flink bijgekomen na behandeling van gebit, maagzweer en hoeven.
Rijden gaat ook steeds beter, maar we blijven merken dat hij heel snel veel spanning en stress in zich heeft, zowel in het werk als in andere dingen.
Hij is snel strak, met poetsen bijt hij in zijn eigen borst met vlagen, op stal staat hij vaak te likken aan alles.
Hij laadt moeizaam in de trailer, onderweg en op vreemd terrein wil hij niet eten.

Kortom het is gewoon een enorm gevoelig paard dat van elke verandering behoorlijk in de stress kan raken.
Voor de wagen bouwt hij in het verkeer angst op voor passerende auto’s en na een aantal gaat hij echt er vandoor, groot verkeer is helemaal een probleem.

Is dit iets dat bekend klinkt voor een arabo fries of hebben wij dan toch een uitzondering?

Lukasje
Berichten: 11147
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:15

Nouvel schreef:
Wij hebben onze arabo nu bijna een jaar, hij is flink bijgekomen na behandeling van gebit, maagzweer en hoeven.
Rijden gaat ook steeds beter, maar we blijven merken dat hij heel snel veel spanning en stress in zich heeft, zowel in het werk als in andere dingen.
Hij is snel strak, met poetsen bijt hij in zijn eigen borst met vlagen, op stal staat hij vaak te likken aan alles.
Hij laadt moeizaam in de trailer, onderweg en op vreemd terrein wil hij niet eten.

Kortom het is gewoon een enorm gevoelig paard dat van elke verandering behoorlijk in de stress kan raken.
Voor de wagen bouwt hij in het verkeer angst op voor passerende auto’s en na een aantal gaat hij echt er vandoor, groot verkeer is helemaal een probleem.

Is dit iets dat bekend klinkt voor een arabo fries of hebben wij dan toch een uitzondering?


Dat klinkt absoluut niet zoals een arabo hoort te zijn , al is mijn ervaring wel dat het gevoelige paarden zijn maar dan wel in positieve zin, niet ril of zo, eerder fijngevoelig aan hulpen.
Hoe oud is jullie arabo en mag ik mss vragen wat zijn afstamming is?

Don't take anything for granted

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 06:54

Hij is ook in positieve zin super gevoelig hoor, heel lief, mensgericht, licht aan de hulpen, wil alles voor je doen.
Maar dus ook snel gespannen, dan strak in zijn lijf, stressgevoelig.
Hij is niet overdreven kijkerig, maar dus wel angstig in het verkeer, 1 auto gaat wel, maar veel inhalend verkeer of groot verkeer vindt hij echt eng.

Vader is Dark Ynte en moeder is van Fabe x Piter.

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Re: wie heeft er een Arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:15

Hoi, wat een leuk topic.
Ik heb ook een arabofriese merrie van 7 jaar.
Een dochter van Dark Laes.
Ze is heel sensibel met rijden en wilt zo graag werken dat ze soms iets te enthousiast is.
Hier nog meer nakomelingen van Dark Laes??

Groetjes Anouk.

“A horse is your best friend you can tell them anything and no one will ever know.”

Lukasje
Berichten: 11147
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:15

Nouvel schreef:
Hij is ook in positieve zin super gevoelig hoor, heel lief, mensgericht, licht aan de hulpen, wil alles voor je doen.
Maar dus ook snel gespannen, dan strak in zijn lijf, stressgevoelig.
Hij is niet overdreven kijkerig, maar dus wel angstig in het verkeer, 1 auto gaat wel, maar veel inhalend verkeer of groot verkeer vindt hij echt eng.

Vader is Dark Ynte en moeder is van Fabe x Piter.


Langs fries kant durf ik niet zeggen welke karakters dat geeft maar Dark Yntes nakomelingen zijn overwegend wel koel. Daarin herken ik de jouwe dus niet. Dat verkeer is best knap lastig en kan, zeker aangespannen, wel eens tot gevaarlijke situaties leiden.

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11147
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:18

AnoukWelsh schreef:
Hoi, wat een leuk topic.
Ik heb ook een arabofriese merrie van 7 jaar.
Een dochter van Dark Laes.
Ze is heel sensibel met rijden en wilt zo graag werken dat ze soms iets te enthousiast is.
Hier nog meer nakomelingen van Dark Laes??

Groetjes Anouk.


Ik heb een dochter van Dark Laes gehad maar heb haar een aantal jaren geleden verkocht. Het was een bijzonder intelligente merrie. Onder zadel was ze leuk maar in de koets wilde ze niet werken.

Don't take anything for granted

Oblicaja

Berichten: 72
Geregistreerd: 07-05-15
Woonplaats: Zweden

Re: wie heeft er een Arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:27

Ik heb pas een facebook groep aangemaakt voor mensen met arabofriezen. Heb het al die tijd al gemist om dat er zo veel leuke friezen groepen zijn alleen er zelf niet in kan meepraten omdat ik een arabofries heb...

Dacht, daar kunnen we posten over bvb wedstrijdresultaat, de training, hengsten enz. *\%/*

Dus iedereen die geïnteresseerd is:
https://www.facebook.com/groups/130198724354628/

Ik hoop dat dit mag op bokt :\ ik heb de regels nog eens doorgelezen en begreep het als dat dit wel zo mogen. Anders, sorry en delete het maar...

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 17:37

Leuk, ik heb me aangemeld!

Wat de spanning bij die van ons betref, inderdaad lastig en het angstige ook, je hebt dan echt geen controle meer, en zeker voor de wagen in het verkeer is dat echt eng...
Hij zet zijn kop erop en gaat lopen...
Echt zonde, verder gaat hij echt heel hard vooruit met alles.

Lukasje
Berichten: 11147
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 18:07

Nouvel schreef:
Leuk, ik heb me aangemeld!

Wat de spanning bij die van ons betref, inderdaad lastig en het angstige ook, je hebt dan echt geen controle meer, en zeker voor de wagen in het verkeer is dat echt eng...
Hij zet zijn kop erop en gaat lopen...
Echt zonde, verder gaat hij echt heel hard vooruit met alles.


Brrr Nouvel, dat klinkt best gevaarlijk. Wees toch maar voorzichtig. Ik heb eerder de ervaring dat zoiets opbouwt ...

Don't take anything for granted

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: wie heeft er een Arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:53

Arabo's moeten best veel in de handen komen (gehanteerd worden), is mijn ervaring met de Arabo Friezen, maar zijn dan over het algemeen toch niet zo van de schrikkerige of overdreven heterigheid.

De meesten zijn wél erg gevoelig en slim (ik bedoel hiermee leergierig) dus blijft het steeds opletten om ze niet te overladen met indrukken. Het willen nog wel eens laatbloeiers zijn ook.

Heb nu enkele generaties meegemaakt van buurman-uit-dorp annex AraboFriezen fokker, wiens paarden ik ook al vele jaren aan de longe train, dus de gevoeligheid is wel evident.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Lukasje
Berichten: 11147
Geregistreerd: 06-01-15

Re: wie heeft er een Arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:59

Dàt herken ik ook: gevoelig, leergierig, slim èn laatbloeiers maar toch niet zo schrikkerig als Nouvel beschrijft.

Don't take anything for granted

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:18

Gevoelig en slim absoluut, maar soms te gevoelig, te snel overprikkeld waardoor hij op slot schiet als het ware.

Misschien ligt het probleem bij hem in het stukje laatbloeier, hij is nu 10, wij hebben hem nu bijna een jaar en hij heeft al een aardig leven achter de rug waar hij naar mijn idee niet helemaal begrepen is als ik de info die bij verzameld heb zo bij elkaar leg.
Ik vermoed dat alles voor zijn gevoelige aard veel te snel is gegaan en dat daar de stress door is gaan opstapelen.
Hij wil alles zo goed voor je doen dat hij zichzelf een beetje kapot heeft gemaakt ben ik bang...

We doen alles nu in hele kleine stapjes, hij krijgt op ‘t moment Strezz druppels en we geven hem de tijd om overal aan te wennen.
Lichamelijk begint hij aardig bij te komen, al denk ik denk dat zijn maag nog niet helemaal optimaal is.
Hij bijt ook in zijn borst met poetsen, stress of pijn, ik weet het niet...
Binnenkort een afspraak met een dierenarts van Den hoek, hopelijk komen we dan weer wat verder.
Hij verdient het, hij is zo lief en wil zo alles voor je doen.

We zijn nu een weekend bij kennissen aan het oppassen, paarden mee.
Hij doet het niet slecht, hooi eten gaat iets minder, de rest eet hij gelukkig gelijk goed.
Gisteren even rustig aan de longe gehad.
Afbeelding

Vandaag aangespannen naar het bos geweest en hij heeft voor het eerst echt helemaal stukken laag en ontspannen gelopen.
We komen er wel!

terpentijn

Berichten: 7356
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: wie heeft er een Arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:39

Dit klinkt echt wel naar "overload stress", vooral ook met dat beeld van in de borst bijten bij het poetsen.
Ik heb wel paarden gekend die met hun tanden in de tralies van hun box gingen hangen alleen al bij het opdoen van de buitendeken... pure stress waar ze niet mee om kunnen gaan.

Da's wel een rode vlag natuurlijk.
Alles rustig en met stukjes en beetjes aanbieden, en genoeg dagen er tussen (2 of 3) om het dan ook weer te verwerken. Easy does it.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:46

Ja we bouwen alles rustig op in de hoop dat hij weer voldoende rust in zijn lijf terug gaat krijgen.
Hij wordt al veel opener en laat steeds meer zien, zijn hele blik en uitstraling zijn aan het veranderen, echt bizar om te zien dat een paard zo in z’n schulp kan zitten en zo kan veranderen als het beter gaat.
Gisteren in het bos

Lukasje
Berichten: 11147
Geregistreerd: 06-01-15

Re: wie heeft er een Arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:53

Ziet er erg ontspannen uit Nouvel +:)+ !

Don't take anything for granted


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers