wie heeft er een Arabo fries?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
carmenmisty1
Berichten: 700
Geregistreerd: 28-12-09

wie heeft er een Arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-15 20:29

Hallo allemaal!!
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een arabo friese ruin.(fotos komen later )
Daarom ben ik benieuwd wie ook een arabo fries heeft?


Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:49

He, ik vind je topic nu pas!
Wij hebben ook een arabofries. Gekocht als veulen, ondertussen wordt hij in april reeds 8 jaar. Hij gaat zowel in de koets als onder zadel. Erg fijn karakter maar wel erg gevoelig.

Ondertussen ken jij je paardje ook beter. Ben je blij met je keuze?
Mag ik mss vragen waar je hem vandaan hebt en wie het vaderdier is?

Don't take anything for granted

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: wie heeft er een Arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:54

Ik heb een jonge arabo friese merrie op stal om door te rijden, staat wel te koop inmiddels dus waarschijnlijk niet zo lang meer. Ik vind het echt een superfijn dier om mee te werken, ongelofelijk werkwillig, heel nuchter en makkelijk in de omgang maar toch leergierig en willen werken onder het zadel. Gaat iemand een heel erg fijn paard aan krijgen.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:01

0000 schreef:
Ik heb een jonge arabo friese merrie op stal om door te rijden, staat wel te koop inmiddels dus waarschijnlijk niet zo lang meer. Ik vind het echt een superfijn dier om mee te werken, ongelofelijk werkwillig, heel nuchter en makkelijk in de omgang maar toch leergierig en willen werken onder het zadel. Gaat iemand een heel erg fijn paard aan krijgen.


Die ervaring hebben wij ook: erg werkwillig, een "will to please", maar absoluut niet gek in het hoofd of rillerig of zo.

Don't take anything for granted

Oblicaja

Berichten: 72
Geregistreerd: 07-05-15
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:50

Ooh wat een leuk topic!! Hoop dat het een beetje tot leven kan komen! Hebben jullie nog foto's!?
Ik heb een arabofriese merrie. Geboren in 2008, dochter van Dark Romke. Ze is pas laat ingereden en het bleek dat ze (net zoals veel andere friezen) problemen heeft met de galop, dus daar zijn we nu me bezig. Of eerder zijn we bezig met rechtrichten wat de galop heel erg zal helpen. :D :D

Echt een lieverd is het!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:03

He leuk dit topic! :)

Wij hebben sinds 4 maanden een arabo friese ruin.
Hij is in principe voor mijn vriend om mee te mennen maar ik rijd hem er ook wat bij onder het zadel.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oblicaja

Berichten: 72
Geregistreerd: 07-05-15
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:20

Nouvel schreef:
He leuk dit topic! :)

Wij hebben sinds 4 maanden een arabo friese ruin.
Hij is in principe voor mijn vriend om mee te mennen maar ik rijd hem er ook wat bij onder het zadel.
]


Ooh jij hebt ook een mooie! ! :D :oo

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:16

Dank je!

Die van jou is ook erg mooi, en ziet er heel lief uit!

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Re: wie heeft er een Arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:24

@Nouvel hoe heet jouw kanjer en wat is zijn afstamming? Hij lijkt heel erg op een bij ons geboren Arabo die recent door de 2e eigenaar is verkocht.

Ik heb geen Arabo, maar we hebben er wel 3 gehad. Allen Dark Ynte als vader en 2 merries.
Geweldige dieren! Mooi uiterlijk en lekker voorwaarts met goede bewegingen.
Het viel me wel erg op dat ze allemaal vrij laat volwassen werden. Pas met 5 jaar kregen ze body.

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:27

Dit is de merrie toen ze nog bij ons stond:
In 2008 geboren, v. Dark Ynte v.m. Tamme. Verkocht in 2015 en is in Friesland gebleven.

Foto's van januari 2015.
Afbeelding
Afbeelding

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:31

Dit is haar volle broer. 1 jaar ouder. Deze is recent verkocht naar de 3e eigenaar.

Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:41

Hij heet Ylian VO, we noemen hem Jan.
Zijn vader is Dark Ynte en zijn moeder heet Brechtje VO, hij is gefokt door O. van Oosten uit Markebinnen.
Hij is geboren is 2007.

Hij schijnt vrij lang van iemand in NH te zijn geweest, die heeft hem naar Friesland verkocht naar een trainings-/handelsstal en daar hebben wij hem vandaan.
Hij had toen al bijna een jaar niks gedaan en had wat achterstallig onderhoud, schraal, mok, rainrot, niet goed bijgehouden gebit...
Inmiddels begint hij goed bij te trekken en is hij is redelijk op gewicht aan het komen en zit hij weer glanzend en gelukkig in zijn velletje.

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:00

Nouvel schreef:
Hij heet Ylian VO, we noemen hem Jan.
Zijn vader is Dark Ynte en zijn moeder heet Brechtje VO, hij is gefokt door O. van Oosten uit Markebinnen.
Hij is geboren is 2007.

Hij schijnt vrij lang van iemand in NH te zijn geweest, die heeft hem naar Friesland verkocht naar een trainings-/handelsstal en daar hebben wij hem vandaan.
Hij had toen al bijna een jaar niks gedaan en had wat achterstallig onderhoud, schraal, mok, rainrot, niet goed bijgehouden gebit...
Inmiddels begint hij goed bij te trekken en is hij is redelijk op gewicht aan het komen en zit hij weer glanzend en gelukkig in zijn velletje.


Dan is het niet dezelfde als waar ik hem op vond lijken. Wel uit hetzelfde jaar en van dezelfde vader.
De naam, merrie, fokker en vorige eigenaren komen dan weer niet overeen.

Maar wat fijn dat jullie hem hebben opgelapt! Hij is ook prachtig *\o/* Wel wat anders dan je andere paarden denk ik?

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:25

Pasha_2011 schreef:
@Nouvel hoe heet jouw kanjer en wat is zijn afstamming? Hij lijkt heel erg op een bij ons geboren Arabo die recent door de 2e eigenaar is verkocht.

Ik heb geen Arabo, maar we hebben er wel 3 gehad. Allen Dark Ynte als vader en 2 merries.
Geweldige dieren! Mooi uiterlijk en lekker voorwaarts met goede bewegingen.
Het viel me wel erg op dat ze allemaal vrij laat volwassen werden. Pas met 5 jaar kregen ze body.


Dat vinden wij ook dat ze laat volwassen worden, zowel geestelijk als lichamelijk. Onze ruin is lang slungelig gebleven.

Don't take anything for granted

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:31

Ja het is wel wat anders dan de lusitano's die heb/heb gehad, maar ergens is hij ook enorm vergelijkbaar qua gevoeligheid en willen werken, hij is heel erg mensgericht en willen alles zo goed mogelijk doen.
Dat had ik niet zo verwacht eigenlijk. Is wel heel erg fijn en ook erg het type paard waar wij van houden.

Hij is natuurlijk al 10 dus ik kan moeilijk inschatten hoe hij was toen hij jonger was.
Wat ik wel begreep is dat ze hem als 3 jarige onder het zadel hebben ingereden en dat hij daarmee niet simpel was.
Hij is toen verkocht aan iemand die ermee zou gaan mennen.

Wij hebben hem heel schraal en onbespierd gekregen, hij is ook echt nog heel smal voor op zijn borst.
Maar dat zal een kwestie van goed voeren en goed trainen zijn en dan komt dat vast wel goed!

We hebben ze deze week voor het eerst samen een paar daagjes mee op vakantie genomen, best even spannend!
Ze deden het goed, mijn lusi hing meer aan de arabo dan andersom, maar ze hadden echt wel veel steun aan elkaar!
Paar foto's van daar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En deze is van een paar weken geleden hier thuis:

Afbeelding

Oblicaja

Berichten: 72
Geregistreerd: 07-05-15
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 00:42

Pasha_2011 schreef:
Het viel me wel erg op dat ze allemaal vrij laat volwassen werden. Pas met 5 jaar kregen ze body.


Helemaal mee eens! Caja ook, was pas met een jaar of 5 meer volwassen en is ook daardoor laat ingereden. We hebben ook nog andere paarden dus mocht zij de tijd krijgen die ze nodig had :)

colette40
Berichten: 238
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:10

Afbeelding



Dit is mij arabo-fries
8 jarige merrie.
Had wel iets minder arabier gemogen,pittige tante

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:56

colette40 schreef:
[ [url=m/PqdEMt.png]Afbeelding[/url] ]



Dit is mij arabo-fries
8 jarige merrie.
Had wel iets minder arabier gemogen,pittige tante



Hoeveel procent heeft ze en wie is vader?

Don't take anything for granted

colette40
Berichten: 238
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 04:10

Borsolino s is de vader
50 procent waarvan de helft volbloed en andere helft anglo arabier
Ergens in de verte komen een paar friese namen voor

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:56

colette40 schreef:
Borsolino s is de vader
50 procent waarvan de helft volbloed en andere helft anglo arabier
Ergens in de verte komen een paar friese namen voor


Ik vrees dat ik je uitleg niet helemaal goed begrijp.

Maar dan is jouw paardje toch niet ingeschreven bij het EAFS? Niet dat dat er toe doet maar een arabofries is toch min. 50% fries èn zwart van kleur?

Don't take anything for granted

colette40
Berichten: 238
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: noord-holland

Re: wie heeft er een Arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:43

Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: wie heeft er een Arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:24

Nu begrijp ik het beter!

Echter, een vol/warmbloed x fries geeft daarom niet de arabofries zoals het stamboek beoogt. De arabo's die ik hier in dit topic gezien heb, zijn het resultaat van een kruising tussen een arabofriese goedgekeurde dekhengst en een (arabo)friese merrie.
Nu nogmaals, ik druk me absoluut niet negatief uit naar jouw paard he, begrijp me niet verkeerd! Heb zelf een rare papierloze combi op stal waarmee ik wil aantonen dat ik helemaal geen belang hecht aan papier of afstamming. Een goed paard is datgene waar je plezier mee beleeft.
Wat ik wel wilde zeggen is dat dé arabo aan het door het stamboek bepaalde kenmerken voldoet waaronder bv de kleur zwart.

Ondertussen is trouwens de arabofries meer dan arabier x fries. In sommige dekhengsten zit bv ook orlofdraver.

Don't take anything for granted

colette40
Berichten: 238
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: noord-holland

Re: wie heeft er een Arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 19:51

Ik heb haar als nrps pony inderdaad gekocht
dit wist ik ook niet bedankt voor de info

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: wie heeft er een Arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:38

Hoeveel % fries moet er nog in een arabo zitten eigenlijk voor opname in het stamboek?

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:42

Nouvel schreef:
Hoeveel % fries moet er nog in een arabo zitten eigenlijk voor opname in het stamboek?


Goh, hoeveel fries nog? Dat weet ik niet.
Weet wel dat er arabo's zijn met maar 3% arabisch bloed. De goedgekeurde dekhengst Maestro had zelf maar 6%. Dat in combinatie met een vol friese merrie geeft dus een arabofries veulen met 3%.
Vele hebben 18,75% arabisch bloed.

Don't take anything for granted


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Saartjuh_b en 5 bezoekers