Hoe staat het met de arabo fries?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 16:52

Janine1990 schreef:
Pasha_2011 schreef:
Oh jij kent de paarden (conditie, vet etc.) waar ik het over heb?? :') Dus weet je precies hoe het zit?


Mwah, niet heel lastig gokken als je zelf meerdere gewone Friezen in topconditie kent en weet dat ze echt niet na een paar rondjes alweer terugvallen.

Dan is het niet zo lastig, paard is simpelweg niet in conditie en/of balans.

Ik zal niet ontkennen dat een Arabo-Fries meer uithoudingsvermogen heeft. Ik weet alleen ook dat er zat menners zijn met gewone Friezen die prima een klasse 2/3 marathon kunnen uitrijden, alleen geen top 3 materiaal zijn. Paarden doen er langer over om te herstellen, maar kunnen prima 8 kilometer achter elkaar draven voor de kar. Die zijn in topconditie en zullen ook onder het zadel prima kunnen galopperen, meer dan een paar rondjes. Dus ja, ik ben er redelijk van overtuigt dat jij geen paarden in topconditie hebt gebruikt in je vergelijking.


Je trekt mijn verhaal een beetje uit z'n verband. Je schrijft alsof ik iets onjuist zeg en of ik je tegenspreek.
Ik maak namelijk nergens een vergelijking met sportpaarden oid.
Het enige wat ik zeg is dat het uithoudingsvermogen beter is dan bij de andere Friezen (van ons).
En dan kun je zeggen wat je wilt, maar dat is gewoon zo.

Natuurlijk ken ik ook vele Friezen die langer kunnen galoperen, beter uithoudingsvermogen hebben en balans.
Maar daar heb ik het niet over. Ik heb het over de Friezen bij ons op stal. Die rijden best wat uurtjes in de week dressuurmatig op L1 en L2 niveau, maar de Arabo's zijn overal net wat sneller mee en gaan gewoon langer door.


Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:00

Pasha_2011 schreef:
Je trekt mijn verhaal een beetje uit z'n verband. Je schrijft alsof ik iets onjuist zeg en of ik je tegenspreek.
Ik maak namelijk nergens een vergelijking met sportpaarden oid.
Het enige wat ik zeg is dat het uithoudingsvermogen beter is dan bij de andere Friezen (van ons).
En dan kun je zeggen wat je wilt, maar dat is gewoon zo.

Natuurlijk ken ik ook vele Friezen die langer kunnen galoperen, beter uithoudingsvermogen hebben en balans.
Maar daar heb ik het niet over. Ik heb het over de Friezen bij ons op stal. Die rijden best wat uurtjes in de week dressuurmatig op L1 en L2 niveau, maar de Arabo's zijn overal net wat sneller mee en gaan gewoon langer door.


Neuh, ik reageer alleen op jouw reactie dat Friezen na een paar rondjes uit galop vallen, in tegenstelling tot Arabo's. Dat was nogal een generaliserende reactie op het hele ras. Jij hebt namelijk nergens gezegd dat het om jullie paarden ging.

Nog maar eens jouw exacte quote:
Citaat:
Daar waar een Fries na een paar rondjes galop terugvalt in draf, gaan de Arabo's nog veel langer door.


En tsjah, L1, L2 niveau.... Zegt niet zo heel veel hoor. Genoeg paarden die ondanks uren trainen dit niveau niet aankunnen terwijl ze het wel startgerechtigd zijn. Vind ik niet echt een bijzonder niveau eigenlijk. Menig paard dat stap, draf, galop kent kan je door een L proef heen loodsen. Het ligt 'm allemaal aan de opleiding van het paard.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:45

Ik merk wel dat die van ons ondanks het geen conditie hebben en schraal en arm bespierd zijn behoorlijk wat looplust heeft en voor de wagen zelfs wat loperig kan zijn.
Hij galoppeert ook graag en goed.
Hij moet alleen nog veel meer door zijn lijf leren lopen en zijn lijf goed leren gebruiken, maar dat ligt meer aan hoe hij altijd gereden is denk dan aan het type paard.
Ik heb wel het idee dat hij vlotter is en meer uithoudingsvermogen heeft dan de paar andere Friezen die ik ken en die vol fries zijn, maar heel veel vergelijk heb ik zelf niet.
We gaan het verder ervaren!

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:32

Goh, uit eigen ervaring moet ik toch ook zeggen dat de arabo's meer uithouding hebben dan de friezen. Ze lopen de marathon toch makkelijker uit.

Don't take anything for granted

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:40

Lukasje schreef:
Goh, uit eigen ervaring moet ik toch ook zeggen dat de arabo's meer uithouding hebben dan de friezen. Ze lopen de marathon toch makkelijker uit.


Dan moet je even lezen wat ik schrijf... Ik schrijf namelijk niets anders dan wat jij zegt...
Ik zeg alleen dat het onzin is om te stellen dat een Fries na een paar rondjes galop al in draf valt... Dan heb je je Fries gewoon niet goed voor elkaar.

Maar als jij de indruk hebt dat ik van mening ben dat een Fries daarin beter is dan een Arabo, dan zie ik graag de quote tegemoet om het te verduidelijken.

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:11

Ik heb ook een arabo gehad en merk wel degelijk verschil met een fries. De arabo bleef maar gaan terwijl ik met een fries (waar ik verschillende heb gereden) er toch meer moeite gedaan moest worden. Ik vind de meeste friezen (dus niet allemaal!) Erg traag met weinig impuls. Dat zie ik op wedstrijden en op de stallen waar ik geweest ben.
Nu heb ik een barock pinto, fries vermengd met warmbloed. Een ras met eigenlijk het zelfde idee als de arabo. Vooral mijn ruin, je zet hem in galop en je kunt mee liften.

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:39

ivy_power89 schreef:
Ik heb ook een arabo gehad en merk wel degelijk verschil met een fries. De arabo bleef maar gaan terwijl ik met een fries (waar ik verschillende heb gereden) er toch meer moeite gedaan moest worden. Ik vind de meeste friezen (dus niet allemaal!) Erg traag met weinig impuls. Dat zie ik op wedstrijden en op de stallen waar ik geweest ben.
Nu heb ik een barock pinto, fries vermengd met warmbloed. Een ras met eigenlijk het zelfde idee als de arabo. Vooral mijn ruin, je zet hem in galop en je kunt mee liften.


En ik ben dan van mening dat traag en weinig impuls een gevolg is van het rijden. Want impuls dien je als ruiter op te wekken.

Ik denk dat met name in galop er voor de ruiter van een Fries wat meer uitdaging is weggelegd in het aanbrengen van techniek bij het paard, zodat die er makkelijker mee door kan. En dan bedoel ik letterlijk dat je meer aandacht moet hebben voor de galop, dmv schakelen e.d. dan bij een ander ras.

Maar dat betekent niet dat het resultaat uiteindelijk minder blijft. Althans, die indruk heb ik niet. De arabo's die ik zie zijn naar mijn idee nogal hectisch (zowel in bewegen als mentaal) en vergen op dat vlak wat meer uitdaging.

Ik weet dat ze wel te vinden zijn in de mensport, maar ik had verwacht dat ze ook meer in de dressuurring te zien zouden zijn, maar dat valt me nog smerig tegen (hier in het noorden althans). Maar dat kan ook hele andere factoren hebben natuurlijk.

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:24

Ik ben benieuwd hoeveel Friezen ervaring je hebt en hoeveel Arabo's je daadwerkelijk kent.
Er rijden nl in Friesland hier genoeg Arabo's rond, maar bij sommige zie je het er ook niet aan. Ook niet direct op papier als alleen de naam vd vader er in staat terwijl de merrie arabisch bloed draagt.

Ja Friezen KUNNEN heus wel wat aanleren mbt impuls etc. maar dat kost veel meer tijd en moeite dan bij een Arabo die er over 't algemeen vlotter doorheen gaat.
Ik zeg nadrukkelijk 'over het algemeen' want er zijn altijd uitzonderingen van beide kanten.

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:32

Pasha_2011 schreef:
Ja Friezen KUNNEN heus wel wat aanleren mbt impuls etc. maar dat kost veel meer tijd en moeite dan bij een Arabo die er over 't algemeen vlotter doorheen gaat.
Ik zeg nadrukkelijk 'over het algemeen' want er zijn altijd uitzonderingen van beide kanten.


Dit bedoel ik dus inderdaad!

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 12:53

Pasha_2011 schreef:
Ik ben benieuwd hoeveel Friezen ervaring je hebt en hoeveel Arabo's je daadwerkelijk kent.
Er rijden nl in Friesland hier genoeg Arabo's rond, maar bij sommige zie je het er ook niet aan. Ook niet direct op papier als alleen de naam vd vader er in staat terwijl de merrie arabisch bloed draagt.

Ja Friezen KUNNEN heus wel wat aanleren mbt impuls etc. maar dat kost veel meer tijd en moeite dan bij een Arabo die er over 't algemeen vlotter doorheen gaat.
Ik zeg nadrukkelijk 'over het algemeen' want er zijn altijd uitzonderingen van beide kanten.


Maar dan zijn we het toch eens ;)

Ik val er alleen over dat jij stelt dat friezen in het algemeen na een paar rondjes galop in draf vallen. Dat heeft niets met het uithoudingsvermogen van doen, maar met hoe ze rijtechnisch voor elkaar zijn.
Als je nu meteen had gezegd dat Arabo's meer aanleg hebben en hun balans sneller kunnen vinden, was ik nergens over gevallen hoor... Want ik heb ook nergens gezegd dat Friezen in dat opzicht béter zijn dan Arabo's of dat ze een beter uithoudingsvermogen hebben.

Eerlijk is eerlijk, Arabo's heb ik zelf nooit gereden. Maar ik heb wel diverse connecties die daar wel ervaring mee hebben. Doet er niet aan af dat ik er maar weinig tot zeer weinig op de startlijst zie staan hier. En zeker niet in de subtop, waar toch inmiddels heel wat Friezen mee dressuren.

Dan vraag ik me af of ze wel zo allround zijn als de bedoeling van het ras ooit was. Als ze het beste uit de verf komen in marathons...

En als je twijfelt aan mijn ervaring, joh, trek m'n berichten en profiel er op na.

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:42

Janine1990 schreef:
Lukasje schreef:
Goh, uit eigen ervaring moet ik toch ook zeggen dat de arabo's meer uithouding hebben dan de friezen. Ze lopen de marathon toch makkelijker uit.


Dan moet je even lezen wat ik schrijf... Ik schrijf namelijk niets anders dan wat jij zegt...
Ik zeg alleen dat het onzin is om te stellen dat een Fries na een paar rondjes galop al in draf valt... Dan heb je je Fries gewoon niet goed voor elkaar.

Maar als jij de indruk hebt dat ik van mening ben dat een Fries daarin beter is dan een Arabo, dan zie ik graag de quote tegemoet om het te verduidelijken.



Doe maar rustig aan meid. Ik zeg alleen dat IK vind dat de arabo meer uithouding heeft. Wat JIJ vindt, zal je zelf wel toegelicht hebben zeker?

Don't take anything for granted

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 10:54

Lukasje schreef:
Janine1990 schreef:
Dan moet je even lezen wat ik schrijf... Ik schrijf namelijk niets anders dan wat jij zegt...
Ik zeg alleen dat het onzin is om te stellen dat een Fries na een paar rondjes galop al in draf valt... Dan heb je je Fries gewoon niet goed voor elkaar.

Maar als jij de indruk hebt dat ik van mening ben dat een Fries daarin beter is dan een Arabo, dan zie ik graag de quote tegemoet om het te verduidelijken.



Doe maar rustig aan meid. Ik zeg alleen dat IK vind dat de arabo meer uithouding heeft. Wat JIJ vindt, zal je zelf wel toegelicht hebben zeker?


Misschien moet je even lezen wat ik schrijf, want ik ontken jouw mening toch überhaupt niet? Sowieso kan je dat beter stellen als een feit. Maar dat weten de echte kenners toch wel?

Zo grappig, wanneer mensen worden gecorrigeerd er meteen wordt gedacht dat hun mening niet de waarheid is. Het is hier door Paula gewoon banketstaaf uitgedrukt, daar viel ik over. Maar meteen denken mensen hier dat ik van mening ben dat een Fries een beter uithoudingsvermogen heeft dan een Arabo _O- Gewoon geen letter verder lezen :')

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:53

Pfffff

Don't take anything for granted

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:17

Lukasje schreef:
Pfffff


Nou inderdaad. Er is er hier eentje op de teentjes getrapt geloof ik.
Lekker laten hoor en zeker niet ingaan op dat je beter moet lezen, want dat kan ze zelf ook niet. Tenminste, ik denk dat ze mij Paula noemt :')

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:18

Ik denk dat dat autocorrect heet ;) En daar heb ik overheen gelezen, mijn welgemeende excuses. Ik kan het niet meer editten.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:57

Wat een toestand hier zeg, wat jammer, volgens mij zijn we hier allemaal mensen die gek zijn met het zelfde ras... -O-

Gabrielle206

Berichten: 4
Geregistreerd: 29-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:34

Hallo,
Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik probeer het toch even.
Ik heb een Arabofries merrie van net 10 jaar. Wij hebben haar nu 7 weken. Ik zou graag wat meer weten van haar verleden. Ze komt zover ik weet weg bij Domain D’azlan, België.
Ze heeft als vader Dark Ynthe en als moeder Wike b.
Kan iemand mij iets meer vertellen over haar?

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hoe staat het met de arabo fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:13

Moeder zegt me niets. Voor de friezenkenners hier is het mss interessanter indien je de vader van de moeder vermeldt?

Dark Ynte vind ik persoonlijk een erg fijne arabo. Hij is ook zeer luxe en toont onder zadel mooi. Zijn moeder en vader zijn beide arabofries. Vader Yk Dark Danillo heeft een bijzonder zachtaardig en werkwillig karakter.

Don't take anything for granted


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers