Konik-eigenaren, deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belindaap88

Berichten: 300
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 00:52

Leuk! Welkom. Waar heb je Shimmer vandaan als ik mag vragen?

Shariff32
Berichten: 54
Geregistreerd: 01-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:43

belindaap88 schreef:
Leuk! Welkom. Waar heb je Shimmer vandaan als ik mag vragen?

Dat mag je zeker. Ze komt van de paardenmarkt in heenvliet af.

Shariff32
Berichten: 54
Geregistreerd: 01-06-18

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:45

Goeden avond ik heb eigenlijk wel een vraagje.
Shimmer is nog jong zijn er hier ook mensen die er 1 van die leeftijd hadden. Wat voerde jullie?

KimIndah

Berichten: 625
Geregistreerd: 03-02-14
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:42

Wat ontzettend gezellig dat ons clubje een beetje aan het groeien is!
Ik krijg weer heimwee naar de Indahbabytijd als ik al die baby foto´s voorbij zie komen <3

Shariff, ik heb Indah vanaf zijn geboorte, destijds voerde ik hem gewoon veulenbrok van subli. Hier heeft hij het altijd heel goed op gedaan. Echter is brok nooit het belangrijkste aan voeding. Goed groenvoer is de sleutel naar een gezond en blij paard :o

Kaiyo ziet er goed uit ja <3 Fijn zo tussen die dames!

Wij zijn ondertussen lekker op weg. Indah is mega braaf en ik ben blij dat hij zelf aangeeft klaar te zijn om meer te leren. Ben altijd als de dood geweest een jong dier te overvragen, omdat dat `normaal´ lijkt tegenwoordig. Als het aan Indah ligt zouden we wel iets sneller mogen, maar helaas is daar niet altijd de mogelijkheid toe. Althans, nu nog niet.
Ik moet ontzettend wennen aan het boomloos zadel, misschien dat het ook te maken heeft met het feit dat het even geleden is dat ik echt heb gereden :Y)
Daarom heb ik nu tijdelijk even een fijn en stevig zadeltje mogen lenen van een vriendin en zit ik wat steviger :7

En nieuwe foto´s!!!
(Die voor sommige niet meer zo nieuw zijn, haha!)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Shariff32
Berichten: 54
Geregistreerd: 01-06-18

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:20

Mooie paardjes hoor mooi donker. Oke ze krijgt goed hooi en idd veulenbrokjes. Is mijn eerste jonge paardje en helaas op internet kan je weinig info vinden over het houden van een konik behalve in het (wild).

belindaap88

Berichten: 300
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:20

Shariff32 schreef:
belindaap88 schreef:
Leuk! Welkom. Waar heb je Shimmer vandaan als ik mag vragen?

Dat mag je zeker. Ze komt van de paardenmarkt in heenvliet af.


Ah wat fijn dat je haar daar vandaan hebt kunnen halen. Enig idee waar ze is geboren?

Kwita gefeliciteerd met Kjeld (sorry beetje laat, had het over 't hoofd gezien!). Wat een knap mannetje. Hoe gaat 't nu met hem? Gaat drinken al beter?

Kim ik ben zo jaloers op jouw Indah. Kaiyo is ook mooi hoor, maar Indah <3 echt een plaatje. Gewoon lekker je tijd nemen toch, in mijn optiek kan je niet te langzaam gaan, wel te snel, zoals je al zegt.

Kaiyo heeft vorige week met de bijrijdster zijn eerste (onofficiele) wedstrijd gelopen in de B met mijn bijrijdster. Ik was wel trots op hem hij heeft z'n rondje braaf gelopen (eerste werd hij uiteraard niet haha) en op mijn bijrijdster die het met haar autisme (en heel veel zenuwen) toch allemaal maar even doet!

Ook heb ik een nieuw zadel, dezelfde als hiervoor eigenlijk, maar dan van leer (vakantie geld kwam binnen, spendennnn *\o/* haha). Thorowgood T8 cob, mocht iemand geïnteresseerd zijn, 't vorige zadel (t4 vzh cob) staat nog te koop :o.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 00:50

KimIndah schreef:
Wat ontzettend gezellig dat ons clubje een beetje aan het groeien is!
Ik krijg weer heimwee naar de Indahbabytijd als ik al die baby foto´s voorbij zie komen <3

Shariff, ik heb Indah vanaf zijn geboorte, destijds voerde ik hem gewoon veulenbrok van subli. Hier heeft hij het altijd heel goed op gedaan. Echter is brok nooit het belangrijkste aan voeding. Goed groenvoer is de sleutel naar een gezond en blij paard :o

Kaiyo ziet er goed uit ja <3 Fijn zo tussen die dames!

Wij zijn ondertussen lekker op weg. Indah is mega braaf en ik ben blij dat hij zelf aangeeft klaar te zijn om meer te leren. Ben altijd als de dood geweest een jong dier te overvragen, omdat dat `normaal´ lijkt tegenwoordig. Als het aan Indah ligt zouden we wel iets sneller mogen, maar helaas is daar niet altijd de mogelijkheid toe. Althans, nu nog niet.
Ik moet ontzettend wennen aan het boomloos zadel, misschien dat het ook te maken heeft met het feit dat het even geleden is dat ik echt heb gereden :Y)
Daarom heb ik nu tijdelijk even een fijn en stevig zadeltje mogen lenen van een vriendin en zit ik wat steviger :7

En nieuwe foto´s!!!
(Die voor sommige niet meer zo nieuw zijn, haha!)

[ [url=m/wf32tg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Bh8U3H.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wLeKTk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow, die is echt bijzonder mooi :-O.
Ik vermoed dat dit een heel sterk paardje is! Konik heeft de meest harmonieuze bouw van alle paarderassen! Dat zal een waardevolle toevoeging zijn voor de Thoroughbreds!

Shariff32
Berichten: 54
Geregistreerd: 01-06-18

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 07:42

Nee weet helaas verder niks van der zelfs niet of de leeftijd wel klopt. Nou maakt dat niks uit voor mij. Ben al blij dat ze het super goed doet. Braaf al stilstaan met poetsen braaf met wandelen. Staart en manen srpay of ze al jaren niks anders doet. Heb wel een foto van moeder.Afbeelding

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 11:19

Wat leuk dat je wel deze foto hebt Shariff.
Wie weet herkent iemand de foto ooit nog eens en komt er een reactie.
En wat is die indah toch een bijzonder mooi exemplaar, ik houd echt van mijn ragebol maar tja zo is ze en zo kocht ik haar!.
Ook las ik op de vorige pagina over voer Hier hebben ze goed hooi en gras en van subli bikkels de grote mineralen brokjes, omdat smoky de kleine zonder kauwen doorslikt! en echt maar in het diepste van de winter een handje, meer heeft ze niet nodig en daar moet ze dan nog kunstjes voor doen( dus eigenlijk een beloning). Haar veulen wat een half bloed is heeft het zelfde, als veulen kreeg hij wel ook veulenbrokjes van pavo, het 1,2,3 systeem. dat werkte goed maar ik gaf wel minder dan voorgeschreven per kilo gewicht, omdat hij dan echt te dik werd. Dat heeft smoky ook ze zijn heel snel te dik ( echt veel te dik) en gevoelig voor lucerne dan zijn ze niet te houden en krijgen ze heel veel jeuk en bulten ! Dus op basis voer,oer voer onbewerkt dat is voor hun het beste en smoky heeft voorkeur voor grof ruwvoer, haar zoon wat minder!
En wat fijn dat je haar hebt uitgekozen en dat ze het al zo goed doet!

( laatst gaf iemand de opmerking ivm de grasbuik zet ze een poosje in de oostvaarders plassen, en dan heb je en een mager paard en en extra konik als ze terug komt!

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:04

Mag ik vragen of iemand me soms een voorbeeld kan geven van een kruising Konik x Andalusier of Lusitano aub?
Of eventueel voor mij zo'n kruising te koop weet staan?
Na geconfronteerd te zijn met heel wat paardeproblemen in mijn leven, ben ik veel info beginnen verzamelen over fokken, fokproblemen, erfelijke afwijkingen bij moderne warmbloed en Iberische rassen.
Mijn mond viel echt open.
De konik is 1 van de weinige paarden die nog 'the secret of perfect morphologic harmony' in zijn genen bewaart.
Via wetenschappelijke recensie's heb ik hier heel wat uit geleerd, zaken gelezen die mij met verstomming geslegen hebben!!!
Zo ben ik na problemen met een Lusitanomerrie (zij had problemen aan de onderste halswervels die effect hadden op gans het lichaam, ja, zelfs van invloed op haar achterhand), uitgekomen op een artikel ivm de afwezigheid van de lamina nuchae van c6, c7 bij gedomesticeerde paarderassen.
De konik is 1 van de weinige paarderassen, wellicht door invloed van de Tarpan, die wél zo'n lamina heeft! Ook is de lengte van de griffelbenen en andere verhoudingen van beenderen in hun lichaam als dusdanig optimaal vergeleken met moderne paarderassen door efficienter en energetisch meer kostbesparend waren. Dit resulteert in een verhoogde stabilisatie en draagkracht in bosrijke gebieden zonder roofdieren (ideaal voor trektochten dus)
Ik hou van Iberische rassen, maar door de problemen die ik meemaakte droom ik er nu van om een kruising konik/ Andalusier of PRE merrie te vinden in de hoop dat die kruising beter in elkaar zit.
Wie o wie kan mij helpen aub?
Ik maak trektochten, dit is voor mij het ideale paard!
Laatst bijgewerkt door Carl123 op 10-06-18 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

belindaap88

Berichten: 300
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:18

Carl123 schreef:
Mag ik vragen of iemand me soms een voorbeeld kan geven van een kruising Konik x Andalusier of Lusitano aub?
Of eventueel voor mij zo'n kruising te koop weet staan?
Na geconfronteerd te zijn met heel wat paardeproblemen in mijn leven, ben ik veel info beginnen verzamelen over fokken, fokproblemen, erfelijke afwijkingen bij moderne warmbloed en Iberische rassen.
Mijn mond viel echt open.
De konik is 1 van de weinige paarden die nog 'the secret of morphologic harmony' in zijn genen bewaart.
Via onderzoeken heb ik hier heel wat uit geleerd, zaken gelezen die mij met verstomming geslegen hebben!!!
Zo ben ik na problemen met een Lusitanomerrie door problemen aan de onderste halswervels die effect hadden op gans het lichaam, ja, zelfs van invloed op haar achterhand, door onderzoek uitgekomen op een artikel ivm de afwezigheid van de lamina nuchae van c6, c7.
De konik is 1 van de weinige paarderassen, wellicht door invloed van de Tarpan, die wél zo'n lamina heeft! Ook is de lengte van de griffelbenen en andere verhoudingen van beenderen in hun lichaam als dusdanig optimaal vergeleken met moderne paarderassen door efficienter en energetisch meer kostbesparend waren. Dit resulteert in een verhoogde stabilisatie en draagkracht in bosrijke gebieden zonder roofdieren (ideaal voor trektochten dus)
Ik hou van Iberische rassen, maar door de problemen die ik meemaakte droom ik er nu van om een kruising konik/ Andalusier of PRE merrie te vinden in de hoop dat die kruising beter in elkaar zit.
Wie o wie kan mij helpen aub?
Ik maak trektochten, dit is voor mij het ideale paard!


Ik kan je daar zelf niet mee helpen (ook nooit zo'n combo voorbij horen komen), maar wel weet ik dat er in Polen veel meer met Koniks wordt gefokt, dus wie weet dat je daar kan slagen?


Wat leuk dat je die foto hebt Shariff! Lief koppie heeft ze op de foto.

Sequinoa

Berichten: 570
Geregistreerd: 01-04-12

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:24

Kom ook even binnenvallen met een vraagje, ben bij een konik wezen kijken die uit een natuurgebied kwam en net zadelmak was gemaakt. Heeft iemand hier ervaring mee of echt een konik rechtstreeks uit een natuurgebied had gehaald? Ben benieuwd hoe dat op de langere termijn gaat.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:24

belindaap88 schreef:
Carl123 schreef:
Mag ik vragen of iemand me soms een voorbeeld kan geven van een kruising Konik x Andalusier of Lusitano aub?
Of eventueel voor mij zo'n kruising te koop weet staan?
Na geconfronteerd te zijn met heel wat paardeproblemen in mijn leven, ben ik veel info beginnen verzamelen over fokken, fokproblemen, erfelijke afwijkingen bij moderne warmbloed en Iberische rassen.
Mijn mond viel echt open.
De konik is 1 van de weinige paarden die nog 'the secret of morphologic harmony' in zijn genen bewaart.
Via onderzoeken heb ik hier heel wat uit geleerd, zaken gelezen die mij met verstomming geslegen hebben!!!
Zo ben ik na problemen met een Lusitanomerrie door problemen aan de onderste halswervels die effect hadden op gans het lichaam, ja, zelfs van invloed op haar achterhand, door onderzoek uitgekomen op een artikel ivm de afwezigheid van de lamina nuchae van c6, c7.
De konik is 1 van de weinige paarderassen, wellicht door invloed van de Tarpan, die wél zo'n lamina heeft! Ook is de lengte van de griffelbenen en andere verhoudingen van beenderen in hun lichaam als dusdanig optimaal vergeleken met moderne paarderassen door efficienter en energetisch meer kostbesparend waren. Dit resulteert in een verhoogde stabilisatie en draagkracht in bosrijke gebieden zonder roofdieren (ideaal voor trektochten dus)
Ik hou van Iberische rassen, maar door de problemen die ik meemaakte droom ik er nu van om een kruising konik/ Andalusier of PRE merrie te vinden in de hoop dat die kruising beter in elkaar zit.
Wie o wie kan mij helpen aub?
Ik maak trektochten, dit is voor mij het ideale paard!


Ik kan je daar zelf niet mee helpen (ook nooit zo'n combo voorbij horen komen), maar wel weet ik dat er in Polen veel meer met Koniks wordt gefokt, dus wie weet dat je daar kan slagen?


Wat leuk dat je die foto hebt Shariff! Lief koppie heeft ze op de foto.

Polen wil met recht en rede dit edele konikras zuiver houden. Daar ga ik zeker geen kruising vinden ;-).
Ik begrijp hen ook, en ook alle mensen die tegen kruisen van de konik zijn.
Dit is 1 van de meest kostbare paarderassen op gebied van de juiste, meest stabiele en evenwichtige morphologische verhoudingen ;-)

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 14:27

Breathe schreef:
Kom ook even binnenvallen met een vraagje, ben bij een konik wezen kijken die uit een natuurgebied kwam en net zadelmak was gemaakt. Heeft iemand hier ervaring mee of echt een konik rechtstreeks uit een natuurgebied had gehaald? Ben benieuwd hoe dat op de langere termijn gaat.

Ja, ik.
Ze passen zich uitstekend aan als ze met (liefst zelfde) leeftijdsgenoten samen in natuurlijke weide gehouden worden.
Een kennis heeft via mij vier konik merrie's gekocht, die deden het echt uitmuntend!
Een hengst op late leeftijd gecastreerd kan wel wat moeite hebben om zich aan te passen aan zijn nieuwe situatie. Is normaal ook als ze ooit gedekt hebben en gewoon zijn om veel merrie's rond zich te hebben. Maar ook dat is oplosbaar door er andere koniks bij te plaatsen.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 15:45

Shariff32 schreef:
Nee weet helaas verder niks van der zelfs niet of de leeftijd wel klopt. Nou maakt dat niks uit voor mij. Ben al blij dat ze het super goed doet. Braaf al stilstaan met poetsen braaf met wandelen. Staart en manen srpay of ze al jaren niks anders doet. Heb wel een foto van moeder.[ [url=m/A1N5mr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leuke paardjes.

belindaap88

Berichten: 300
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 00:15

@ Carl123
Dat klopt toch niet helemaal, tijdens mijn 1,5 week vakantie in Polen, heb ik bij een vriendin van mij op stal toch echt een aantal (hele leuke <3) kruisingen zien staan.. De stal waar ik Kaiyo vandaan heb, heeft eerder ook een Poolse (daar geboren) Konik met paint (?) kruising verkocht aan een dame hier op bokt. De stal was toen echter nog van een andere eigenaar. Voor zover ik weet hebben ze na Kaiyo geen Koniks meer daar gehad. Anders hadden zij je wellicht kunnen helpen.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 00:30

Ok, thx voor je bijdrage ;-). Dit is wat ik me liet vertellen door een natuurpuntbeheerder in België.
Dat zijzelf, maar ook vooral Polen heel erg tegen kruisingen zijn omdat ze dit bijzondere ras zo zuiver mogelijk willen houden, wat ik heel goed begrijp gezien de problemen die gedomesticeerde rassen hebben op morfologisch vlak en de konik niet.
Ik las dat hier op bokt iemand een goed gelukte kruising PRE/konik had, ik heb veel interesse! Had dolgraag eens een voorbeeld gezien!
Op facebook heb ik foto gezien van veulen uit konik moeder met PRE, maar nog te jong om er wat van te kunnen maken!
Veulentje ziet alleszins wel schi-tterend uit, maar ben heel benieuwd hoe zulke kruising uitgroeit!
Moeder konik, vader PRE.
https://myalbum.com/album/ivtnxoMfix7Q

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 18:43

oh wat'n plaatje dat colletje doet me denken aan deze foto,
Afbeelding
en dat is nu deze kerel:
Afbeelding

Maar wel ter zake Carl ik weet wel dat ze ook niet groot zijn vererven. Dat heeft de voorlaatste eigenaar van smoky mij verteld. De vader van ons veulen zou een paint zijn, bleek achteraf een kruising maar hij was wel hoog en skylar totaal niet hij meet nu 1.38 en zijn half broer Boots Is ook maar 1.40 ongeveer Maar het paard van kim indah is weer wel groter dus het is afwachten wat dan pakt.
Meestal is de stelregel 10 cm groter dan de kleinste ouder.
Maar wat een interessant stuk kan ik dat ook ergenst op zoeken

Het stabiele verhaal kan ik je absoluut vertellen dat klopt, ik heb mijn dochter van de winter meerdere keren naar school gebracht met de pony. Het was spekglad met aangevroren gedooide sneeuw en ik kan je zeggen dat ponytje waar iedereen op schimpte heeft veel respect gekregen van de paarde mensen op het dorp en Smoky was echt stabiel, koel in het hoofdje en echt werklustig en trouw. ze voelde met elke hoef of haar ondergrond stevig was, was dat het niet ging ze over een ander stuk proberen. Ik liep er naast maar volgde de pony. En geloof me het was echt het beste vervoers middel!.Ik was echt onder de indruk van haar natuurlijke gedrag. ( zij was het die ons veilig van en naar huis bracht auto's en traktoren en zelfs een vrachtwagen lag naast de weg in de sloot)!

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 19:38

Wat een leuk verhaal! Ging het over dat pony'tje van op de foto? Ze zijn idd heel stabiel, heeft iets met de lengte van de griffelbeentjes in het onderbeen te maken.
Dat staat in dit artikel:


http://www.mdpi.com/2076-2615/8/2/21/pdf

Ook interessant over de grootte, dat wist ik niet. Voor mij is 1m45 ideaal, maar liever niet veel kleiner, misschien dat daar schoentje wringt.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 20:35

Ja smoky is de merrie met het gele halster,en skylar is de bonte die is in juli alweer 4 wat gaat het snel!
Wat mij ook altijd heeft verbaasd dat ze wel klein is maar grote hoeven heeft en omdat ze ook uit polen komt en ijs en sneeuw en bagger gewoon is geweest, ik stak het daar altijd op!
En als ik tijd heb zal ik de link lezen, wat interessant!

KimIndah

Berichten: 625
Geregistreerd: 03-02-14
Woonplaats: Veldhoven

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 00:34

Indah's moeder is inmiddels een z-springende, 1.60 hoge prachtmerrie. Vaders zal altijd de vraag zijn hoe groot hij is geweest.
Indah meet nu zo'n 1,56/1,57.

Afbeelding

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 02:07

KimIndah schreef:
Indah's moeder is inmiddels een z-springende, 1.60 hoge prachtmerrie. Vaders zal altijd de vraag zijn hoe groot hij is geweest.
Indah meet nu zo'n 1,56/1,57.

[ [url=m/IUnjBp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie merrie, maar o wat is dat veulen prachtig gebouwd! Dat is best groot voor een halve konik, ik vind hem echt schitterend!
Mag ik vragen of je ook merkt dat dit paardje sterker is qua gezondheid en op vlak van beendergestel?

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:32

Ik overweeg om mijn merrie te laten dekken van een Konik. Ze lijkt enorm op de zwarte merrie en is ook 1m60.
Daarom dat ik nieuwsgierig ben hoe ze in elkaar zitten...

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 13:42

Al is het niet aan mij gericht de vraag hopelijk mag ik wel antwoorden, maar ik heb aan de bonte pony echt een sterk en gezond dier. Hij is al eens gekeurd door een veearts en hij had prima beenwerk en een goede rust hartslag en ook zijn longen en hartslag na arbeid was uitstekend. Maar hij heeft wel het nadeel dat je hem sober moet houden anders kan het voor problemen zorgen. dat is voorons simpel omdat hij op onbemeste weide met koudgras gehouden wordt,( dat is echt het soort gras wat de minste voeding bevat) op eigen terrein....Sta je bij een pension heb je dat dus niet te kiezen.
En dan een gekke vraag waar haal jij een konik hengst vandaan om te dekken, persoonlijk zou ik dan wel kiezen om toch iets te kunnen bepalen wat je veulen meekrijgt!?

KimIndah

Berichten: 625
Geregistreerd: 03-02-14
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:50

Carl123 schreef:
KimIndah schreef:
Indah's moeder is inmiddels een z-springende, 1.60 hoge prachtmerrie. Vaders zal altijd de vraag zijn hoe groot hij is geweest.
Indah meet nu zo'n 1,56/1,57.

[ [url=m/IUnjBp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie merrie, maar o wat is dat veulen prachtig gebouwd! Dat is best groot voor een halve konik, ik vind hem echt schitterend!
Mag ik vragen of je ook merkt dat dit paardje sterker is qua gezondheid en op vlak van beendergestel?


Indah is zeer correct gebouwd. Veel van moeders kant mee gekregen gelukkig. Heeft ook de ruimere gangen. Zijn karakter heeft ie echt van zn vader. Het lekkere nuchtere. Hij laat niet vaak of gauw zien dat hij toch enigszins over wat bloed beschikt.

Kwa gezondheid kan ik niet veel zeggen, omdat ik weinig vergelijkingsmateriaal heb. Hij heeft ooit eens wat last gehad van lichte Koliek, omdat hij zo gehaaid alle brokjes van de zandbodem at. Hier heb ik toen een klein sandaway kuurtje voor gebruikt en natuurlijk preventieve maatregelen voor genomen. Verder heeft hij met een half jaar waarschijnlijk met een peesblessure gestaan, hier heb ik me nooit druk om gemaakt omdat ik weet wat voor immens rare fratsen hij af en toe uit kon halen als hij met de shetlander aan het spelen was. Was hij ook snel van genezen trouwens!

Ben ondertussen even een goede standfoto aan het zoeken, maar die heb ik zo niet. Hij staat altijd t liefst met zn neus je kant op :,)
Mocht je die graag eentje willen, dan zorg ik dat ik een man versterking heb, zodat die hem even voor me vast kan houden haha!

Deze foto is van vorig jaar zomer, hier was ie 3.
Afbeelding