NRPS PAARDEN

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

NRPS PAARDEN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-03 20:24

vandaag op de nrps hengstenkeuring geweest.

Ik wil graag van jullie weten wat jullie vinden van de huidige bestanden/fokkerij van NRPS paarden, bijv. vind je ze voldoende type hebben, voldoende stokmaat (of juist te groot), gebruikdoel: springen, dressuur, eventing, mennen, endurance, wat heeft je interesse?

Prive mailen mag ook. Ik wil graag weten wat er leeft onder de eigenaren/liefhebbers van NRPS PAARDEN

Groeten,
Nasheeta

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians


gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 21:19

Ben je onderzoek aan het doen, is het pure interesse of ben je op een of andere manier verbonden aan het stamboek Verward (gewoon nieuwsgierig)

Op FA staat al een topic over de hengstenkeuring trouwens Knipoog

Stokmaat vind ik prima zoals het nu is. Hengsten zijn over het algemeen een mooie maat en als je wat kleinere hengsten wil zijn die er ook nog.
Type van de meeste hengsten vind ik prima, maar dat is heel persoonlijk. Er zitten ook hengsten tussen die ik niet aansprekend vind qua type, maar dat heb ik bij het KWPN ook.
Ik ben vooral geïnteresseerd in springpaarden, al kijk ik ook niet de andere kant op voor een goede eventer. Op het moment houd ik me vooral bezig met de springsport, deels omdat ik geen geschikt cross-paard heb.

Ik heb zelf een merrie van Chico x zelhem x pericles xx. Jammer genoeg is ze wat klein gebleven Verdrietig (1.55 met drie jaar, maar ze is nu nog steeds overbouwd en al ruim 4,5...)
Ze verwacht begin maart een veulen van Royal Highness(hengst die vorig jaar goedgekeurd is en nu bezig is aan het verrichtingsonderzoek)

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 00:27

Ik vind t onzettend jammer dat die weltmeyer zoon gefokt in haren dts is overleden dat vond ik een vooruitgang in de nrps rijpaarden fokkerij. Voor veel hengsten vind ik t meer een soort kopie maar in sommige gevallen want mindere van het Kwpn. Maar hengsten zoals Rubels, Rubiquil en Casantos doen t toch best bij de grootste van nederland bewijst echter wel wat, maar t aanbod is ook dusdanig weinig dat er maar weinig te selecteren valt. Scheve mond

Mensen van mijn leeftijd hebben kinderen en ik, ik plak de stickers van de banaan op mijn hoofd...

prisje_marie

Berichten: 755
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 11:23

Mar d'r oom heeft een NRPS paard Nozem Alki van Sara Alki en Piper Cub
hij word in de draverij gebruikt, het is een lieverd maar een knuffel dier is het niet Knipoog komt omdat het ook een echte hengst is met een goud karakte(sorry als jullie me vinden overdrijven.)

Mar d'r oom wil Nozem straks waarschijnlijk ook gebruiken als dekhengst *LOL*

Veel weet ik ook niet over de NRPS ik kijk meer op KWPN maar ik vind dat er mooie grote hengsten tussen zitten de kleintjes mogen er trouwens ook wezen . Maar onze voor keur gaat eigenlijk naar groot Bloos

maak lol met je paard, doe gek met je paard!!!!!!!!!!!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 20:09

gabrycha schreef:
Ik vind t onzettend jammer dat die weltmeyer zoon gefokt in haren dts is overleden dat vond ik een vooruitgang in de nrps rijpaarden fokkerij.
Voor veel hengsten vind ik t meer een soort kopie maar in sommige gevallen want mindere van het Kwpn. Maar hengsten zoals Rubels, Rubiquil en Casantos doen t toch best bij de grootste van nederland bewijst echter wel wat, maar t aanbod is ook dusdanig weinig dat er maar weinig te selecteren valt. Scheve mond


Wild Romance was inderdaad een fijn dier

Het is wel logisch dat NRPS en KWPN-paarden steeds meer op elkaar gaan lijken. Beide stamboeken streven ernaar om een goed sportpaard te fokken Het 'enige' verschil is dat het NRPS de eis van minimaal 12,5% anglo-arabisch bloed stelt aan de paarden.
Het feit dat een aantal hengsten voor beide stamboeken dekken laat ook al zien dat de fokdoelen aardig gelijk zijn

Ik ben het trouwens niet helemaal met je eens dat NRPS-ers minder zijn dan KWPN-ers Er zijn alleen veel meer KWPN-ers en dus ook meer goede *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:52

gomir"]
[quote="gabrycha schreef:
Ik vind t onzettend jammer dat die weltmeyer zoon gefokt in haren dts is overleden dat vond ik een vooruitgang in de nrps rijpaarden fokkerij.
Voor veel hengsten vind ik t meer een soort kopie maar in sommige gevallen want mindere van het Kwpn. Maar hengsten zoals Rubels, Rubiquil en Casantos doen t toch best bij de grootste van nederland bewijst echter wel wat, maar t aanbod is ook dusdanig weinig dat er maar weinig te selecteren valt. Scheve mond


Wild Romance was inderdaad een fijn dier

Het is wel logisch dat NRPS en KWPN-paarden steeds meer op elkaar gaan lijken. Beide stamboeken streven ernaar om een goed sportpaard te fokken Het 'enige' verschil is dat het NRPS de eis van minimaal 12,5% anglo-arabisch bloed stelt aan de paarden.
Het feit dat een aantal hengsten voor beide stamboeken dekken laat ook al zien dat de fokdoelen aardig gelijk zijn

Ik ben het trouwens niet helemaal met je eens dat NRPS-ers minder zijn dan KWPN-ers Er zijn alleen veel meer KWPN-ers en dus ook meer goede *LOL*
[/quote]

Ja je hebt gelijk gomir maar persoonlijk vind ik die vos rijpaard van krihm die vorig jaar is goedgekeurd nou niet echt een paard waar ik wild van word als fokker zijnde.
fokdoel is ook niks mis mee alleen het aanbod van hengsten dit jaar is bijna dramatisch laag en dan blijft er weinig over. Ik wil ook helemaal niet suggeren dat ze minder zijn maar als ik eerlijk ben de paarden die ik voor mijzelf mooi vind zijn veelal duits gefokt, een echt typisch nrps paard dat mij aanspreekt heb ik nog niet gezien. Knipoog

Mensen van mijn leeftijd hebben kinderen en ik, ik plak de stickers van de banaan op mijn hoofd...

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 22:35

gabrycha schreef:

Ja je hebt gelijk gomir maar persoonlijk vind ik die vos rijpaard van krihm die vorig jaar is goedgekeurd nou niet echt een paard waar ik wild van word als fokker zijnde.
fokdoel is ook niks mis mee alleen het aanbod van hengsten dit jaar is bijna dramatisch laag en dan blijft er weinig over. Ik wil ook helemaal niet suggeren dat ze minder zijn maar als ik eerlijk ben de paarden die ik voor mijzelf mooi vind zijn veelal duits gefokt, een echt typisch nrps paard dat mij aanspreekt heb ik nog niet gezien. Knipoog


Kanut kon ik ook niet warm voor lopen, maar die zou ik zelf ook gewoon laten staan Knipoog
Er zijn dit jaar inderdaad weinig hengsten aangeboden, maar geselecteerd hebben ze zeker wel Er zijn alleen gewoon minder hengsten in de derde jaargang.

En ik zie juist liever een paard met een aardige scheut bloed en kan weer niet echt enthousiast worden van de meeste (duitse) dressuurhengsten Knipoog (zie toch al liever een goed springpaard trouwens Haha! )
Al staan er bij ons op stal twee KWPN-ers en een NRPS-er hoor Al kunnen beide KWPN-ers op bloedpercentage ook bij het NRPS in het stamboek Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 00:38

En ik zie juist liever een paard met een aardige scheut bloed en kan weer niet echt enthousiast worden van de meeste (duitse) dressuurhengsten Knipoog (zie toch al liever een goed springpaard trouwens Haha! )
Al staan er bij ons op stal twee KWPN-ers en een NRPS-er hoor Al kunnen beide KWPN-ers op bloedpercentage ook bij het NRPS in het stamboek Knipoog[/quote]

Ik vind het kruisen van arabier op rijpaard vaak wel leuk uitpakken maar die vos zit gewoon verkeerd inelkaar! Ik zie beide graag maar zelf heb ik een kwpn gefokte merrie waar waarschijnlijk een duitser (springer) op gaat, ik ben alleen betrokken bij het nrps vanwege de pony's.
Wat ik mis bij het nrps is een goede anglo arabier, als je en goede anglo combineert met een wat minder bloed voerende "kwpner" krijg je een mooi type paard wat mooi in het nrps fokdoel past. Lachen

Nee geef mij maar een Quidams Rubin, verrichtingstopper van het Oldenburg OK dan!

Mensen van mijn leeftijd hebben kinderen en ik, ik plak de stickers van de banaan op mijn hoofd...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:14

Ik zocht vorig jaar een leuk jong paard om dressuur mee te rijden.
Ik kwam dus uit bij een 2,5 jarige hengst, NRPS, Whinny Jackson (v Wolfgang) x Ixion x maal Ronald v( v Ramiro) x Doruto
Leuk gefokt vind ik zelf.
Voorals nog ben ik erg blij met hem, zeker voldoende maat ( op 2,5 jaar was hij 1.65-1.66) maar niet te groot en te grof voor mij ( ben niet erg groot) en een super karakter. Wil graag werken en blijft zelf lopen, heerlijk!
Fotootje zie avatar.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:38

gabrycha schreef:
Ik vind het kruisen van arabier op rijpaard vaak wel leuk uitpakken maar die vos zit gewoon verkeerd inelkaar! Ik zie beide graag maar zelf heb ik een kwpn gefokte merrie waar waarschijnlijk een duitser (springer) op gaat, ik ben alleen betrokken bij het nrps vanwege de pony's.
Wat ik mis bij het nrps is een goede anglo arabier, als je en goede anglo combineert met een wat minder bloed voerende "kwpner" krijg je een mooi type paard wat mooi in het nrps fokdoel past. Lachen

Nee geef mij maar een Quidams Rubin, verrichtingstopper van het Oldenburg OK dan!


Ik vind een combinatie van rijpaard en een bloedpaard ook meestal wel leuk, maar van Kanut werd ik ook niet warm Type staat me gewoon niet aan, beweging werd ik niet wild van en springen viel me ook tegen Bloos Geen hengst die ik zou gebruiken

Die goed anglo staat volgens mij al tijden op het verlanglijstje, maar sinterklaas en de kerstman komen er maar niet mee (ik ben bang dat die uit het buitenland moet komen...Bloos )

Rubin ken ik niet Vertel eens wat meer, je maakt me nieuwsgierig Knipoog Volgens mij zijn we het namelijk best wel met elkaar eens, ondanks de verschillende reacties aan het begin van dit topic Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 00:22

Ik heb je ge pbt!

anders gaan we offtopic.Maar op zich is een goede anglo wel te vinden, wellicht in Polen. een van duitslands betere anglos Dorpas is in Janow Podlaski gefokt, hij was verrichtingstopper, dus voor niet al te veel geld zijn er best goede te vinden!
een de saint vinden ze waarschijnlijk niet meer, prachtig paar alleen als je t mij vraagt een beetje te subtiel Lachen

Mensen van mijn leeftijd hebben kinderen en ik, ik plak de stickers van de banaan op mijn hoofd...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers