Haflingerstamboek.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:30

Woestein schreef:
Hoi Leetje,

Groot gelijk over dat KVTH blad...
Het enigste wat er nu staat over bloedvoering is iets over het Trekpaard....
Misschien als me massaal mailtjes sturen naar de KVTH....
Een tijdje geleden stond er wel in "de aangespannen Haflinger" een stukje over Strizzi en er zou nog meer volgen over de diverse Haflinger's..al heb ik daar nog niets van vernomen..wel jammer eigenlijk...


Angenita


Ik ben wel tevreden over het KVTH blad. Haha!
Er staat inderdaad erg weinig in over haflingers,
heel veel van trekpaarden. En dat is wel
jammer voor de haflingerliefhebbers.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 14:50

Leo_ke schreef:
De bovenste is ook nog redelijk klassiek hoor Iets minder zwaar dan de moeder van Leo, maar nog wel flink Lachen Van de onderste kan ik niet goed beoordelen.. Beetje vage foto's, maar ziet er leuk uit. Wat is de vader Verward


De bovenste heet Wilco van de Terp, zijn vader is Winston van Hoogenweg.
Zelf vind ik dat een leuk beestje. Kan goed lopen, zeker naar zijn bouw. Loopt een Z-proef dressuur aangespannen En heeft ook al wat marathons gelopen, nog wel in klasse 1 dacht ik.
(Ik heb even de afstamming opgezocht.)

De tweede heet Oscar, en is van Atoll. Maar dit beestje kan geweldig strekken. En loopt ook in de Z dressuur aangespannen. Ik heb pas geleden ook weer een proef gezien, en vind het er geweldig uitzien.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 19:36

Feetje, van Nabucco lopen over de hele wereld afstammelingen en daar weer afstammelingen van. Denk dat je je dan toch wel bewezen hebt. Verder vind ik dat een hengst zich bewezen heeft als meerdere jaargangen nakomelingen het goed doen op de keuring. Zowiezo dus oudere hengsten als Star, maar ook Wallenstein en Sturm. Die hebben bewezen nakomelingen te geven zoals het stamboek en de fokkers ze willen zien.

indra2001

Berichten: 797
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:54

Help..mijn paard zit in de verkeerde lijn..die is toch duidelijk een B of N type maar begint met een St (Stranger, vader Star)..! ik herken in de hier getoonde ST helemaal niets van mijn eigen paard..erg he???

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 20:56

Heb je een foto van jouw Stranger?

Trouwens, je hoeft er ook niet veel uit te herkennen, niet elk paard uit dezelde lijn ziet er hetzelfde uit.

Mijn merrie uit de ST lijn leek gelukkig voor geen meter op Sturm!

indra2001

Berichten: 797
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:22


smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 18:28

Die stevige types vind ik dus écht niet mooi, gelukkig is het stamboek het daar mee eens. Ik ben vandaag naar de voorselctie van de Haflinger hengsten geweest, ik kon zo zeggen welke er door mochten en die konden vertrekken. De hengsten moesten hoogbenig, langgelijnd en niet grof zijn, wat ik wel jammer vond is dat ze de twee bewegingstoppers niet goedkeurden. Ze lijken nog lang niet op NRPS'ers hoor, ze zijn nog steeds net zo veelzijdig en de meeste zijn nog lekker cool in het koppie.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:56

Leo_ke schreef:
Hengsten als Abel, Wallenstein etc. vind ik best mooi, maar gooi ze dan bij Nrps als je zonodig arabisch fokken moet. Een beetje arabisch is leuk, maar het moet het ras niet gaan verkloten.
Ze moeten voornamelijk verdergaan met de oudere hengsten, de St-ers die mij erg aanspreken (en niet omdat ze toevallig familie zijn van mijn Leo) en hengsten als Maestro van de Bosrand, Brando etc.
Veel verstand van de lijnen heb ik niet, maar ik weet wel wat mooie hengsten zijn en wat niet. Ok, de rijtypischen zijn wel mooi, maar niet echte haflingers.



Ehhh Wallenstein en arabisch.......die is puur Haflinger...ok hij stamt net zoals elke Haf af van El'Bedavi die inderdaad een Arabier is..dus zodoende heb je dan wel gelijk...
Ook Abel heeft voor zover ik weet geen arabisch bloed...zie verder verhaal hierboven..
En ehhh het ras "verkloten"....de Fries is nog steeds een Fries alleen meer rijtypisch zodat de nakomelingen verkocht kunnen worden als gebruikspaard...
Zodoende ook met de Haf...
Want je fokt niet als fokker om de slager blij te maken met een stukje paardenvlees omdat er simpelweg bijna geen markt is voor de "grovere" type Haflinger..
Helaas belanden er al teveel Haflingers, Fjorden en etc daardoor bij de slager, alleen maar omdat er geen markt is voor bepaalde dieren..
Als je kijk in het bekende boek van Otto Sweisgut (o.i.d.....) dan zie je Haflingerhengsten staan van 20 jaar geleden die op de dag van vandaag nog mee zouden kunnen komen op een keuring..denk wat betreft de gangen dat ze toendertijd nog beter dan nu waren...

Citaat:
Verder.... Wat bedoel je met hele papier inscannen? Dit is haar gehele afstamming, waar het toch om ging?? Verward Verder heb ik in het paspoort nog dingen als verkoopbewijzen, inenting enz. En een uitreksel van de registratie in het stamboek. Met de aantekeningen van de veulencontroleur, fokker etc. Wil je dat zien? Dan scan ik dat wel.


Wat je hebt ingescand was het paardenpaspoort..per 1/1 verplicht...wat er bedoeld werd met het hele papier is denk ik dus het inschrijvingsbewijs/stamboekpapier.
Het uittreksel van het Haflinger stamboek register.

Groetjes Angenita

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 16:00

Sinds 2000 krijg je bij het stamboek alleen nog maar een paspoort. Geen uittreksels, inschrijvings/stamboek papieren e.d meer.
Het zit in een heel mooi rood mapje met het kvth logo erop. Haha!

Off-topic: Smiley, was Alcatan ook op de voorkeuring?

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 16:32

Mystica schreef:

Off-topic: Smiley, was Alcatan ook op de voorkeuring?


*ik ben ook naar die keuring geweest*

Als je Alcatan Imladris bedoelt, die was er wel

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 16:40

Was die ook door? En was die al van zijn strobuik af? Haha! Knipoog

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 16:42

Mystica schreef:
Was die ook door? En was die al van zijn strobuik af? Haha! Knipoog


Pff ik weet niet precies of hij door is gegaan, maar ik zal eventjes kijken of ik een foto van em gemaakt heb Haha! Er waren een maar een stuk of 8/9 door naar Den-Bosch..

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:03

Woestein schreef:
Als je kijk in het bekende boek van Otto Sweisgut (o.i.d.....) dan zie je Haflingerhengsten staan van 20 jaar geleden die op de dag van vandaag nog mee zouden kunnen komen op een keuring..denk wat betreft de gangen dat ze toendertijd nog beter dan nu waren...


Sterker nog, dit is Sheril haar vader:

Afbeelding

Liz. Alpha, zou dit jaar 30 zijn geworden. Zijn vader is de bekende liz. Afghan, nog ouder dus, maar beide hengsten behoren zeker tot de 'moderne' Haflingers. Afghan heeft dan ook heel veel invloed gehad op de fokkerij, maar ook Alpha heeft goedgekeurde zonen.
De rijtypischere Haflinger is dus absoluut geen trend van de laatste jaren, maar een tendens die al lang geleden in Oostenrijk is ingezet.

Leo

Berichten: 50126
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:16

Woestein"]
[quote="Leo_ke schreef:
Hengsten als Abel, Wallenstein etc. vind ik best mooi, maar gooi ze dan bij Nrps als je zonodig arabisch fokken moet. Een beetje arabisch is leuk, maar het moet het ras niet gaan verkloten.
Ze moeten voornamelijk verdergaan met de oudere hengsten, de St-ers die mij erg aanspreken (en niet omdat ze toevallig familie zijn van mijn Leo) en hengsten als Maestro van de Bosrand, Brando etc.
Veel verstand van de lijnen heb ik niet, maar ik weet wel wat mooie hengsten zijn en wat niet. Ok, de rijtypischen zijn wel mooi, maar niet echte haflingers.



Ehhh Wallenstein en arabisch.......die is puur Haflinger...ok hij stamt net zoals elke Haf af van El'Bedavi die inderdaad een Arabier is..dus zodoende heb je dan wel gelijk...
Ook Abel heeft voor zover ik weet geen arabisch bloed...zie verder verhaal hierboven..
En ehhh het ras "verkloten"....de Fries is nog steeds een Fries alleen meer rijtypisch zodat de nakomelingen verkocht kunnen worden als gebruikspaard...
Zodoende ook met de Haf...
Want je fokt niet als fokker om de slager blij te maken met een stukje paardenvlees omdat er simpelweg bijna geen markt is voor de "grovere" type Haflinger..
Helaas belanden er al teveel Haflingers, Fjorden en etc daardoor bij de slager, alleen maar omdat er geen markt is voor bepaalde dieren..
Als je kijk in het bekende boek van Otto Sweisgut (o.i.d.....) dan zie je Haflingerhengsten staan van 20 jaar geleden die op de dag van vandaag nog mee zouden kunnen komen op een keuring..denk wat betreft de gangen dat ze toendertijd nog beter dan nu waren...

[/quote]

Ik bedoelde niet direct dat Wallenstein veel arabisch bloed heeft; ik vind het een prachtig paardje, daar lieg ik niet om, maar gewoon geen typische haflinger Hij lijkt (vind ik dan) iets te veel arabische trekjes te hebben naar mijn smaak.. Scheve mond

Over de slachtpaarden ben ik het wel met je eens.. Mijn pony hangt ook iets meer richting moderne type, maar haar moeder is echt nog breed. Ik snap dat het ras zo 'gered' wordt, maar tegelijkertijd is het jammer van het oude type. Wat als hengsten als Star en Starwin overlijden? Dan zijn er straks geen stamvaders meer voor het klassieke type, en is de haflinger straks niet meer wat het ooit is geweest.. Scheve mond

haffiegirl

Berichten: 455
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:44

ik vind het eigenlijk best wel jammer dat ik hier z'n beetje de enigste ben die de moderne haflinger mooi vind althans dat idee krijg ik. ik vind ze cker mooier dan het oude type. ze zijn veel soepeler dan het oudere type. en ze bewegen beter althans dat is mijn mening. en ik bedoel we proberen hier in nederland toch juist de haflinger gekruist met de arabier er uit te fokken en als je moderne types wil hoeft toch niet te betekenen dat er dan direct ook een pittiger karakter in zit?


groetjes marieke

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:56

Ik vind de moderne haflingers ook best mooi, zo iets als Alcantara en Abel

De foto van Abel is overigens door mij gemaakt, vorig jaar op de hengstekeuring.

En Alfred van Braakzicht Kwijl
Afbeelding

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 11:21

Het ligt er maar net aan wat je modern en klasiek vind. Haflingers met een goede conditie worden bijna altijd modern genoemd omdat je normaal gesproken alleen maar dikzakken in de wei ziet staan. De hengsten hebben wel conditie, en zijn daardoor slank. Dat is iets anders als modern. Ik vind wallenstein helemaal niet modern, net zo min als alfred van het braakzicht. Die hebben te dikke manen en te veel behang voor het moderne type. Ook dat verdwijnt namelijk langzaam aan.

Leo

Berichten: 50126
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 19:37

Sommige van de moderne zijn niet vierkant meer, vééls te langwerpig Dat vind ik niet mooi

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 14:57

Mystica schreef:
Sinds 2000 krijg je bij het stamboek alleen nog maar een paspoort. Geen uittreksels, inschrijvings/stamboek papieren e.d meer.
Het zit in een heel mooi rood mapje met het kvth logo erop. Haha!

Off-topic: Smiley, was Alcatan ook op de voorkeuring?


Nee hoor Haha! Mijn jaarling geboren 2002 heeft gewoon nog stamboekpapier erbij en een paspoort Haha!



Citaat:
Het ligt er maar net aan wat je modern en klasiek vind. Haflingers met een goede conditie worden bijna altijd modern genoemd omdat je normaal gesproken alleen maar dikzakken in de wei ziet staan. De hengsten hebben wel conditie, en zijn daardoor slank. Dat is iets anders als modern. Ik vind wallenstein helemaal niet modern, net zo min als alfred van het braakzicht. Die hebben te dikke manen en te veel behang voor het moderne type. Ook dat verdwijnt namelijk langzaam aan.


Het behang verdwijnt toch niet bij de haflinger Frusty
Dat hoop ik niet althans...
Maar al kijk je naar bv Sturm, die toch redelijk als "modern" staat aangeschreven wat hij aan manen heeft Bloos!

Citaat:

Ik bedoelde niet direct dat Wallenstein veel arabisch bloed heeft; ik vind het een prachtig paardje, daar lieg ik niet om, maar gewoon geen typische haflinger Hij lijkt (vind ik dan) iets te veel arabische trekjes te hebben naar mijn smaak..




Wallenstein is naar mijn idee gewoon het voorbeeld van het haflingerras, zo zien ze er in oostenrijk er al jaren uit volgens mij en dat is het type die ze willen zien...
Dat jij dat niet mooi vind oke, dat is jou smaak, maar denk niet dat wallenstein te arabisch is

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 15:58

Vreemd. Armando is van 2000 en had alleen een paspoort...

Leo

Berichten: 50126
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 18:00

Leo is van 2001 en heeft dat rode paspoort MET uitreksels...

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 19:04

Ik geloof je wel hoor. Haha! Was ook niet aanvallend bedoeld ofzo. Maar goed, weer on-topic.

Leo

Berichten: 50126
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 19:06

Nee nee, mijnes ook niet Haha! (was emoticons vergeten Knipoog )

Maar wat vinden jullie dan echt goede haflinger hengsten en wat niet?

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:50

Hengsten waarvan nakomelingen het goed doen, denk dus aan Wallenstein, Sturm, Abel, Maestro, etc. en in Oostenrijk Amadeus, Afghan II, Nabucco, de bekende namen.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 22:03

Van de nederlandsen natuurlijk
altjo
Amsterdam (nu duits)
Meastro van de bosrand
Nobelman of tudor oaks,
Notaris,
Strizzi uiteraard,
Sturm,
Wallenstein,
Wempire,
wessel van t lievers,

En de buitenlandsen uiteraard
Abendstern,
agra,
andritt,
Ashton,
Bajaan,
Milano,
Nasall,
Nebos I mag uiteraard niet ontbreken,
Nordtirol,
Silberstern,
Steinwind,
Weltbild,
Wikinger,
Winterstein
Heel rijtje, ik weet het. Haha!