[Tinkers] Hoe verzorgen jullie de blub benen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

[Tinkers] Hoe verzorgen jullie de blub benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 18:48

Hoi

Het is weer herfst hoor! En dan gaat het rijden ook nog door. De bak is dan een blub maar nog wel rijdbaar. Na het rijden (in de miezer) was Brenda een beetje veranderd van het wit/zwarte tinker in en bruin zwarte tnker. Heel de benen voor met modder en heel de sokken nat.

Hoe verzorgen jullie de benen na het rijden wanneer het regent en alles een blub is? Hoe voorkom je dus mok?

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 18:51

ik droog de benen af en zorg dat er niet te veel viezigheid of nattighijd in de kootholte blijft. Houd die benen dus schoon!

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 18:55

Ik doe helemaal niets met de blubbersokken. Ik ben van mening dat alles dat je doet het alleen maar erger maakt. Als je ze gaat proberen droog te wrijven dan maak je juist de huid kapot door het schuren van het zand. En ga je ze schoonspuiten dan maak je de huid natter dan dat hij van de blubber was (door de druk van de waterstraal).

Ik weet niet of Brenda op stal staat, maar zo ja dan zal je zien dat de volgende ochtend alle blubber uit de sokken opgedroogd is. Blijf maar zoveel mogelijk van de kootholte af, des te kleiner de kans dat ze mok krijgen (wel controleren natuurlijk). De onze hebben in ieder geval nog nooit mok gehad en we hebben nogal wat klei hier in de polder!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 18:56

Het enige wat ik doe is Nuala dik in het zaagsel zetten. Dan is het de volgende ochtend goed opgedroogd en zie je niks meer van de blub. Ik spuit niet af ofzo, volgens mij maak je het dan alleen maar erger idd

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:39

Als het erg blubberig is buiten, smeer ik rhona haar kootholtes in met uierzalf. Maar dat doe ik alleen als het echt heel erg nat is buiten. Verder blijf ik er ook zoveel mogelijk vanaf.
Ook Rhona staat op het zaagsel, en de volgende dag zie je er helemaal niets meer van.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:58

Quint staat 24/7 buiten...en het word bij de ingang van zijn loopstal ook nog eens een enorme blubzooi ....
Ik doe zo min mogelijk aan zijn moddersokken,als ze weer droog zijn smeer ik ook wat uierzalf in de kootholtes en that's it.
Hebben jullie tinkjes ook wel eens bevroren sokken in de winter....als het berekoud is staat Quint nog "lekker" buiten(kan echt wel binnen in een dikke strostal van 2,5 x4,5) soms zijn zijn sokken dan bevroren(ijsdreads Haha! )

Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid.
Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker..........

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:01

Babyolie i.p.v. uierzalf schijnt ook goed te zijn ter voorkoming van mok etc. Ik laat de sokken meestal ook gewoon drogen en borstel de modder en het zand er daarna uit.

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:13

Doe er ook zo weinig mogelijk aan. Spet heeft 's winters inderdaad ook wel eens ijspegeltjes in zijn sokken

Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
En toen stond Kit in onze wei <3
R.i.p mijn lieve Spetter 25-05-2012 [IM] Dag lieve Spet, bedankt voor alle mooie jaren....

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:18

Ik behandel het 1 keer in de maand preventief met imaverol. Na het rijden enzo doe ik er verder niets aan gewoon op laten drogen.

21-5-2010 Luc geboren!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:42

Nu staat Sox nog 24/7 buiten dus kan ik er niet veel aan doen maar vanaf morgen gaat ze weer op stal en dan kan ik haar nadat ze in de wei heeft gestaan weer borstelen. Ik maak de sokken wel droog (op stal mogen ze alleen op stro Verdrietig ) en behandel de kootholtes af en toe met Sebacil of een ander desinfecterend middel. Volgens de DA mag je niet met zeep wassen omdat dat ontvet. Je moet e.e.a. juist vet houden. Misschien is babyolie inderdaad een goede keuze, is makkelijk te verdelen. Zal morgen eens een flesje halen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:45

precies, het vet wat ze opbouwen in hun sokken moet je er niet uit gaan wassen. ik laat het doorgaans ook maar wat blubberen, drogen en borstelen. Tot nu toe heeft Gam altijd een goede vetlaag in zijn sokken die ik er niet 1, 2, 3 uit kan wassen/spoelen.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:51

Sox ziet er nu niet uit, toen ik vanmiddag op het land was kon ik wel janken. Eén groot meer. Ik haalde haar eruit om biks te geven en ze wilde niet meer terug. Ben toen met haar gaan wandelen en het bos. Lekker onder de bomen, die hielden de regen nog wat tegen... Maar ja, ze moest toch terug op een gegeven moment. Ze heeft dan nog wel een regendeken op maar ik vond het wel sneu. Vooral omdat ze weer mok kan krijgen. Haar benen zijn één grote modderbende. Heb vanavond dus de stal gebeld en morgen gaat ze terug. Kan ik tenminste de mok en de rest in de gaten houden. En regelmatig weer lekker borstelen en aantutten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 13:44

Het enige wat ik doe is uierzalf smeren, af en toe Sebacil en als het heel goor is met water afspuiten en dan drogen met een handdoek en in een droge stal zetten. Tot nu toe heeft dat het beste geholpen.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 14:13

Die sokken hebben een voordeel: ze zorgen ervoor dat de huid van de kootholte niet nat wordt... En die sokken hebben een nadeel: als ze het vocht niet meer tegen kunnen houden, wordt het ook "nooit" meer droog..

Ik doe er in principe niets aan. Chubby heeft nog geen mok gehad. Ik laat blubbersokken gewoon op stal/ tijdens het rijden drogen. Mocht je paardje wel mokgevoelig zijn, dan kun je de sokken uitwassen en droogfohnen...

Groetjes!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:37

Zoals de meesten al zeggen, niets aan doen, lekker laten drogen!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 16:35

knippen....oeps wat zeg ik nou me niet slaan aub...ik bedoelde
een beetje in de winter voorkomt veel mokellende..!!!

maarja wat weet ik ervan mijn paard heeft geen sokken maar
ik wilde mijn mening delen met jullie

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 17:32

Knippen is ook niet verstandig Tong uitsteken Laat maar lekker hangen en drogen! *LOL*

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 21:50

Ik doe ook niets... behalve dan... ja sorry leon een beetje knippen. Daar waar de haren te lang zijn eigenlijk alleen maar. Blizz zijn sok groeit zo zijn hoef in en dat houdt ik lekker kort. De rest wel lekker lang houden want dat zorgt juist voor de afwatering.

Verder borstel ik wel regelmatig ( 2x per week) Dat is goed voor de bloedsdoorloop fantaseer ik zo en dan sjek ik gelijk op mokplekjes en smeer er wat socratyl op. Verder zo min mogelijk.

Lang leve de blubber!

( die droogt tenminste op en is afborstelbaar...die mestvlekken die zijn erg!)

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 15:11

Ja, mestvlekken zijn waardeloos vooral in de manen, sokken spoel ik af in zeewater werkt ook goed tegen mok

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 20:11

Ik doe eigenlijk niets aan zijn benen. Als de modder droog is borstel ik het eruit, maar ik droog de benen niet af en was ze ook niet. Yorghos heeft nooit mok gehad.

* To Belg, or not to Belg *

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 20:49

Ik denk dat ik Sox's sokken bij de kootholtes ook wat ga knippen. Die zijn daar zo enorm dik, er kan volgens mij amper lucht bij. Als er dus eenmaal mok zit is het moeilijk te behandelen. Volgens mij is het haar daar wel 10 cm, en dan echt heel veel haar.

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 18:55

In al die jaren dat rover in de natte wintertijden in de wei staat (in de herfst nog dag en nacht, 's winters alleen heel de dag) heeft hij nog nooit mok gehad (gelukkig!) Ik doe nooit iets aan zijn sokken, hij heeft dan wel altijd zwarte voeten ipv witte (veel opmerkingen van lollige mensen)maarja. Zodra het een weekje droog is buiten (of als het gaat vriezen) dan droogt al die modder wel weer op en kam ik zijn sokken goed uit. Ik vind die winter overigens wel echt heel vervelend, omdat Rover dan nooit zo mooi wit is (mestvlekken van stal, zwarte voeten enz)

L1+1 met Luna
Luna, Ciera, Rover, Zwier en Ollie
op 15-10-2010 afscheid genomen van Ollie...rust zacht op de groene weiden manneke!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:24

Ik vind die winter overigens wel echt heel vervelend, omdat Rover dan nooit zo mooi wit is (mestvlekken van stal, zwarte voeten enz)

Hehehe, dekentjes bieden uitkomst tegen mestvlekken enzo! In de winter hoef ik juist nauwelijks te borstelen Tong uitsteken

Groetjes!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:45

ja ben inderdaad op zoek naar een canvasdeken, omdat ik hem wel gewoon in zijn vacht wil laten komen. Had er eentje gekocht, maar was helaas te klein Boos!. Dus als iemand een canvasdeken weet maat 195...GRAAG n berichtje..

L1+1 met Luna
Luna, Ciera, Rover, Zwier en Ollie
op 15-10-2010 afscheid genomen van Ollie...rust zacht op de groene weiden manneke!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:14

Ik doe ook weinig tot niets aan Spix z'n sokken. Als ik al iets doe is het eruitvissen van een verdwaald takje of zo Haha! De rest gaat puur natuur, nog nooit mok gehad Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 35 bezoekers