Sportieve Haflinger?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pimpeloentje

Berichten: 48
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 17:43

ik heb zeker het nieuwe gefokt type en zeer sportief!
Bloos ( als hij zin heeft! Schijnheilig )
Je kunt ze erkennen aan een wat ranker uiterlijk en een wat langere hals .
Het oude type heeft een korte rug en nek vaak zijn de benen ook wat dikker en lopen ze ietsjes korter in de gangen.

Maar het blijft een HAFLINGER! dus hij / zij is gewoon mooi! Haha!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 17:45

smiley schreef:
Marko zit er een beetje tussenin denk ik...? of het komt doordat hij teveel stro eet dat hij wat steviger is Knipoog

Dat 'trekpaard' type Halfinger is typisch Nederlands, wij lopen dan ook ver achter op de andere landen. De haflingers zijn naar Nederlang gehaald in samenwerking met vereninging het Nederlandse Trekpaard, die natuurlijk vielen op het stevigere type. Als je kijkt naar veel oude hengsten in Oostenrijk waren ze net zo als nu hoor (oké er waren uitzonderingen).


Dit klopt dus niet.
De haflinger is oorspronkelijk uit Oostenrijk.
Daar dienden ze als trekpaard! Het waren dus de hele flinke haflingers.
De Nederlanders hebben toen steeds de smallere types uitgezocht en ermee doorgefokt.
Resultaat: je hebt nu zo'n sprieterige pony's die uitzien alsof ze omvallen als je ertegen blaast.

Daarna is Oostenrijk begonnen met "modernisatie" van de Haflinger en zijn ze hier nog smallere paardje sgaan fokken dan hier in Nederland.
Nu denken die Nederlanders dat de smalle haflinger types helemaal "in" zijn omdat Oostenrijk ze ook fokt.

Daarnaast zijn er mensen die graag de sport in willen met haflingers (en dat kan ook best met model tank!) en wordt er steeds meer gefokt met de smalle types.
Omdat een tank in de ring misschien niet mooi zou zijn.
Daar kan ik me echt over opwinden. Mensen die een echte sportpony willen moeten dan maar een NRPS kopen of tevreden zijn met een Model Tank Haflinger. Die kunnen best meekomen in de sport. Als de ruiter het maar kan!

Wat ze bij het stamboek niet inzien is dat ze het hele ras verpesten door die strijkplanken te fokken.
De haflinger is ook bedoeld als Sterk, werkwillig, rustig bergpaardje.
Nu zijn het van die opgefokte, smalle sportpony's geworden.
Waar zijn ze in godsnaam mee bezig Verward

Conclusie: Ik neem het KVTH over Extreme duivel

Feetje heeft gesproken

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:48

Lees dan hét haflingerboek van Otto Schweisgut nog maar eens goed door en bekijk dan meteen de foto's van oude Haflingerhengsten eens goed Lachen

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:28

ik vind zelf het luxe type leuker (de haf van haffie_lady vind ik erg mooi!!), maar zoals je ze af en toe ziet.. dat zijn inderdaad meer palomino kleurige NRPS'ers dan haflingers..
Mijn haflinger is meer van het oude type denk ik (een klein tankje Knipoog ), maar ze heeft voor een haf wel vrij dunne pootjes, en een klein koppie.

ik ben wel benieuwd welk type jullie Evita vinden Knipoog
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(zie de voorkant ze is wel vrij breed)

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:49

oude type mijn haflinger is ook echt het oude type en ik vind dat toch meer een haf maar met een sportiefe kan je rijtechnisch veel meer.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 11:14

Ik vind Evita van het oude type, lady trouwens ook.

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:04

Er zijn zoveel verschillende types, en oude types kunnen ook best sportief zijn hoor!!
Ik heb een wat ouder type, daar ben ik ook helemaal fan van. Ik vind net als Feetje dat een haf is gefokt om het sterke bergpaardje, en dan moet je hem niet rijtypischer maken, dan moet je maar een ander ras nemen!!!
Afbeelding
Dat is het oude type

En dit een nieuwere
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/88874/incoming/Ad%2520van%2520t%2520Vlier4(2).jpg[/img]

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:27

Ad van het vlier is in mijn ogen ook niet het nieuwe type.

Dit is nieuw:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit is toch veel mooier?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:03

Leo hangt ertussenin... Scheve mond

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:22

Ik ben het helemaal met jullie eens, de haflinger word veel te veel mee gerommeld en zijn geen echte haffie`s meer. De modernere zijn inderdaad net nrps met palominokleur niks meer te vinden van een stoer trekpaardje want dat zijn ze uiteindelijk toch?
Je kan met het ouderwetste type haflinger best mee doen aan wedstrijden in iedere tak van de sport maar je kan er waarschijnlijk nooit de top mee halen. Ik heb pas een fjord een kur zien lopen was ook niet echt een fjord meer en het is lang niet zo mooi als dat het een kwpner was geweest. Een haf is is voor veel geschikt maar de top? Zal nauwelijks te bereiken zijn of met heel veel training.