Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-13 22:50

De schaar zit er nog niet in. :Y) Ik ben vooralsnog te gehecht aan dat plukje.
Ze mag nog steeds grotendeels vakantie vieren, maar dat maakt dat ze het beetje werk dat we doen extra leuk vindt. :j Afwisseling, daar leeft mevrouw voor.

Afbeelding

Afbeelding

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-13 11:14

Klopt, er zijn al een x aantal kilo's af. Er mag nog steeds een beetje af maar het begint er op te lijken. Als ze wat meer en regelmatiger in training staat zal ze wel weer gaan veranderen en wat droger worden. Een dikke speklaag heeft ze iig niet meer en ik verwacht dat er wat meer spieren voor in de plaats gaan komen. :j We zullen zien.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-13 20:22

Ja, plukje ziet er niet raar uit, maar lijkt op de eerste foto's dus wel zo. :j
Ben blij dat ze in de smaak is gevallen, Bente. Maar dat kon ook bijna niet anders, het is zo'n lief beest.

Voor wie nieuwsgierig is naar de foto's van Bente:
[ITP] Bokker Fiffill en een gorilla op bezoek bij mijn valk merrie

Op pagina 2 staat nog een reeks.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-13 15:11

Naar aanleiding van een e-mail met een vraag over de herkomst van een paard werd ik herinnerd aan een eerdere post over de Dons.
Vrijwel alle jonge paarden zijn verkocht. Het is een beetje raar gelopen uiteindelijk maar het belangrijkste is dat geen paard geslacht is. De verkoop had verder nog wat voeten in de aarde en ondanks interesse vanuit het buitenland konden de paarden alleen daar op locatie gekocht worden en niet op afstand.

Hoewel het al enige tijd geleden is zal ik deze week ook proberen wat foto's te plaatsen van Star of Turkestan. Ik kan de file waarin ik het heb geschreven nu niet vinden, dus even een zoethoudertje. :+

Blauwe ogen bij AT:

De blauwe ogen kunnen o.a. door splash of een variant van sabino komen. Een zichtbare witte aftekening hoeft dan niet dicht bij het oog te zitten.
Zie bijvoorbeeld deze Teke:

Menelik
Menelik andere kant
Andijan
Andijan andere kant
Andijan heeft dus ook 2 blauwe kijkers
Tokhtamysh
Khadjibek
Gulperi
Gulperi andere kant
merrie Agnita kolletje en vier witte voetjes.
Merrie Aksylu alleen kolletje, toch een blauw oog.
Gorez
Nogmaals Gorez

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-13 22:03

Ja, Tokhtamysh heeft hooded eyes of Aziatische ogen, dit is een raskenmerk maar bij hem is het nogal extreem. Heb er in eerdere posts ook al eea over gepost en kan nog wel wat nieuwe foto's plaatsen van hooded eyes. :j

De blauwe ogen komen ook relatief vaak voor bij het ras, vaak veroorzaakt door splash.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-13 12:14

Ik kom momenteel niet echt aan dit topic toe maar omdat het komkommertijd is een raadseltje:

Afbeelding


Welke kleur heeft deze AT?
Wie het weet mag het zeggen (ik weet hoe hij op papier staat maar zal niks verklappen, ook niet over zijn afstamming).














En het antwoord is.....


:D :D
De kleurenkenners zullen vragen hebben, dus ik zal ze even beantwoorden:

Ja, hij heeft zebrastrepen op zijn benen.
Ja, hij heeft een aalstreep.
Ja, hij heeft een zwart masker.
Ja, hij heeft volle papieren.
Nee, de aalstreep vervaagt niet.
Nee, hij verkleurt niet.
Nee, hij is niet geschoren.

Dus... wie het weet... mag het zeggen!
Wie durft?

(Voor de zeer kritische en sceptische meelezer kan ik linken naar een video en de kleuren van zijn ouders noemen. Door beide word je in een andere richting geduwd).

Dus... wie o wie?
Dun dun dunnnnnn! :+ :Y)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-13 21:45

Nou, laat ik dan maar verklappen dat hij wel degelijk als wildkleur in het stamboek staat ingeschreven. Vanuit zijn ouders (vader valk ingeschreven, moeder zwart) zou je eerder smoky black of sooty valk verwachten idd, ook al is hij niet bruin/gelig genoeg om overtuigend een van beide te kunnen zijn (ik heb zo'n aparte kleurvariant nog nooit gezien en google helpt ook niet). Als het mijn paard zou zijn zou ik evenwel een zygosity test doen om in ieder geval een idee te krijgen. Ik zou bijna twijfelen aan de afstamming! Ik zou wat dat betreft zeker testen of hij smoky black of valk zou zijn, want wildkleur is het laatste dat je verwacht, dat is een ding dat zeker is. Het is een ruin dus voor de fokkerij maakt het evenwel niets (meer) uit.

Maar bij VNIIK/MAAK staat hij toch echt als 'dun' ingeschreven. Dat terwijl wildkleur officieel idd niet voorkomt en er alleen vermoedens zijn van wildkleur of iets dat daarop lijkt (wellicht door sooty, maar de strepen in kwestie verdwijnen niet). Lijkt me een interessante vraag voor kleurenexperts, want wellicht is hij toch een vreemde variant van valk of smoky black... of toch wildkleur zwart?

Dun dun dunnn!!!

:+

Misschien moet ik hem in het topic over theorie achter bijzondere kleurtjes posten, want ik dacht ook bij het zien van meerdere foto's en een video: :wow:
Laatst ook al een merrie gespot die wildkleur bruin was, maar daar bleek wat Vyatka bloed achter te steken (of all breeds). Die was dus zeer zeker dun. Iemand een idee of het smoky black of valk is??? Ik wrijf me nog even in de ogen, hihi.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-13 21:53

Ja, precies, daarom vind ik het ook zo vreemd. Bij zowel vader als moeder kan ik niet direct wildkleur kenmerken herkennen; moeder is pikzwart, vader lijkt toch echt 'alleen maar' valk te zijn. Het moet dus bijna wel een aparte uiting van sooty zijn, gezien zijn afstamming. Het kan, bij mijn weten, nl. idd niet ergens meeliften of apart ingeschakeld worden oid. Een geval apart idd.

En een Vyatka x AT is idd een aparte kruising. Merrie was alsnog enorm duidelijk een AT, maar van een iets zwaarder/compacter type. :j

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-13 23:50

De merrie in kwestie:
Hoofdfoto
Standfoto
Met zeer prominente aalstreep
In zomervacht
Nog een
Ze is, geloof ik, dunskin.


Ik ga er eigenlijk van uit dat hij smoky black is met vrij extreme countershading en sooty. Hij lijkt mij echt te grijs voor sooty valk (maar ook weer bizar grijs en licht voor smoky black) maar een kleurenexpert ben ik natuurlijk niet. Zijn kleur lijkt op het eerste oog ook grullo, maar ik ga toch uit van een enkele verdunning - en dan bedoel ik geen dun.
Maar een mooie kleur is het wel!
Van de vader heb ik maar 1 foto gezien en daaruit kon ik niet direct opmerken of hij een aalstreep had, maar prominente strepen op de benen had hij niet (niet meer dan mijn eigen merrie heeft bijv.). Wel lichte uiting van sooty trouwens.
Zeker niet zulke overtuigende wildkleurkenmerken als de merrie in deze post, maar daarvan is duidelijk waar de wildkleur vandaan komt. :D

En idd het ras kent zoveel kleurvariëteiten zelfs binnen 1 kleur, sooty kan echt extreme vormen aannemen bij de AT. :j
Ik verwacht verder wel dat de vader de vader is, maar het zet je wel even op het verkeerde been en niet een beetje! Het zet je natuurlijk wel aan het denken. Ik zou zelf check en dubbel check doen en allerlei kleurentests want het is echt een aparte verschijning. Zijn er bij jou trouwens al ontwikkelingen in het hele gebeuren? Mag ook via PB.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-13 17:14

Dankjulliewel! Ik vind sowieso dat een karakter dat bij je past veel belangrijker is, maar de meeste mensen kiezen dieren nu eenmaal uit op basis van wat ze mooi vinden en niet of het karakter bij hun past of niet. Ik heb aan mijn Teke in elk geval een echte soulmate. :))

Mijn merrie staat momenteel trouwens op dieet. We doen nog steeds niet zo heel veel werk op het moment, maar omdat ze 24/7 op een karige weide staat (met hooi) en we wel elke avond sowieso wat wandelen e.d. is ze al aardig afgevallen. Het lijkt al een heel ander paard nu, maar nog geen iele spriet. Nu nog spieren kweken, dat geeft een wat mooier beeld.

Winter, vóór ze op dieet was:
Afbeelding

Begin van de zomer:
Afbeelding

Afgelopen week:
Afbeelding
(Op commando stilstaan, jawel)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn Teke is dit jaar niet van de partij op HE, aangezien wij geen (eigen) vervoer hebben. Maar dat mag de pret voor liefhebbers van dit ras zeker niet drukken, denk ik.
Zippora: goed dat je het in het topic vermeldt! Op die manier worden HE gangers of mensen die erover denken erheen te gaan erop geattendeerd.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-13 13:59

Bedankt voor het plaatsen van je foto's!

Ik meende op een foto hier op het forum al Gizlin te herkennen maar kon me niet voorstellen dat een partbred mee zou doen aan de rassenparade. :+
Verkeerd gedacht!
Hadden ze uiteindelijk zo'n moeite geschikte deelnemers te vinden? Werd het wel vermeld dat ze partbred was of dat niet?
Wat is Ghilzai wit geworden!
Jammer dat er maar zo weinig publiek aanwezig was bij de voorstelronde in Fokkerijwereld.
Oh, ik begrijp dat er te weinig paarden waren die dag en dat zal dan ongetwijfeld de reden zijn dat Gizlin mee heeft gedaan. Zonde zeg. Realiteit blijft dat er weinig vertegenwoordigers van het ras zijn in NL, laat staan raszuivere, en dan moet het ook nog lukken om een heel weekend in Deurne te staan. C'est la vie. En bezoekers vergapen zich, gok ik, het liefst aan metallic exemplaren uiteraard. :z

De link over Absent heb ik geloof ik al eens geplaatst, maar blijft een leuk artikel.


Verder, voor de liefhebber...
Tot eind oktober staat in Tsjechië een jonge raszuivere hengst te koop voor maar 2000 euro.
Hij is 2,5, geboren in 2011. Wie dus voor deze winter een plekje over heeft op stal... dit is voor een jonge, gezonde AT echt een unieke prijs!

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-13 14:18

Niets weerhoudt je ervan een aankoopkeuring te doen, toch? Ik heb begrepen dat ze veel te veel (jonge) hengsten hebben en deze op hun stoeterij geen toekomst heeft. Omdat hij bijna klaar is om te worden ingereden en ze geen tijd hebben om hem de aandacht te geven die hij nodig heeft willen ze hem graag kwijt. Ze vroegen deze zomer al erg weinig voor hem, geloof zo rond 4000 euro. Ik geloof niet dat Petra een probleem met dit paard zou verzwijgen. Dat kan ik me moeilijk voorstellen, maar goed, ook daar zijn keuringen voor.

Ja, bij Gizlin zie je direct dat er AT bloed in zit! Is geloof ik ook 75% AT. :j Maar blijft toch gevoelsmatig gek, een partbred bij een rassendefilé.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-13 12:15

@Fiffill: hij heeft een prethoofd he? Ik vind hem leuk.

@Evita: Wat een leuke verzameling foto's van jou, Willem en Kemsiz! Zoals het een AT betaamt heeft hij zich als een heer gedragen! Goede vertegenwoordiger van het ras, dat blijkt dan maar weer. Maar hihi wat een gupje is het naast Willem. :))
Hij heeft een hele lieve uitstraling. Dezelfde open, vriendelijke en wijze blik die mijn merrie ook heeft.

@kiekje: heel begrijpelijk!! De standaard werkwijze is natuurlijk als een eigen DA niet mee kan om te vragen van welke DA zij gebruik maken en dan een andere op niet al te grote afstand kiezen. Eventuele foto's en videomateriaal kan dan op afstand worden bekeken door de eigen DA. Lang leve het digitale tijdperk. Zo kun je toch enige vorm van zekerheid creëren.

Sharon, leuk dat je een foto van jou met Ghilzai deelt! Ik begrijp dat je hem ook gaat uitbrengen in de sport? Ik heb gehoord dat je hem netjes rondstuurde bij de demo in Fokkerijwereld! Top!

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-13 11:50

Ben ik zeker met je eens, Tabitha! Menig partbred is rastypischer dan sommige purebreds. :j Sommige kruising Teke hebben bovendien een erg interessante afstamming (dan heb ik het over het algemeen over de 90+% AT want een kwart Arabisch bloed vind ik niet zo interessant om mee te fokken) dat ik denk "oooh wat zonde dat er geen vol papier bij zit!"
Het is gewoon gevoelsmatig gek, een partbred bij een rassendefilé. Dat terwijl Gizlin zeker heel rastypisch is en als ik haar niet had herkend had ik me afgevraagd wie nog meer een AT merrie had in NL die bovendien zo te zien niet afkomstig is uit De Wijk. :D

AT zijn voor een heel groot deel liefhebberij voor eigenaren en potentiële kopers. Dat is bij veel speciale paardenrassen zo die niet veel in Europa voorkomen. Is met de grotere gangenpaardenrassen bijv. ook het geval (net als de drang naar leuke kleurtjes maar dat is een andere discussie). Relatief duur(der) maar de meeste ruiters hebben het geld of de ambitie niet om heel hoog in de sport te gaan of kiezen dan eerder voor endurance en dan vaak meer onder het mom "we zien wel waar het schip strandt". Voor mij is Deurne ook ver weg zonder eigen vervoer.
Dan wordt het een dure onderneming. Is voor ons toch wel een km of 250 denk ik en dat maakt dat het niet zomaar ff te regelen is zonder eigen trailer. :j
Paardlief had al die aandacht wel leuk gevonden, al word je dat als paard denk ik ook wel beu, de hele dag dat geaai en geooh en aah. Zou haar vast tijdelijk genezen van die zucht naar aandacht, hihi. Maar ik hoor ook bij die club, om het maar zo te zeggen. En dat vinden sommigen erg zonde omdat ik een merrie heb en daar 'moet' mee gefokt worden. :o

Staat jouw Agan nog 24/7 buiten zonder deken?
Dat speelt ook mee in de dikte van de vacht momenteel. Dat is de laatste dagen met die koude nachten ineens heel snel gegaan. :j

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-13 11:34

Het koelt inmiddels ook wel aardig af, vooral 's avonds wordt het na zonsondergang snel fris. Inmiddels regent het weer veel minder, maar in het najaar blijft het afwachten. Zie hier ook al overal paddenstoelen uit de grond komen. Regendeken is dan geen overbodige luxe, maar mijn Teke staat zonder deken. Rond 6 's avonds (later als het erg mooi weer is) gaat zij inmiddels weer op stal. :j

Komt heel enthousiast naar het hek als ik kom, maar vindt het verder prima op de weide. Ik weet niet hoe de weides in Zeeland zijn? Hier wordt het ook snel een natte bende, maar als het een x aantal dagen droog is trekt dat ook wel weer weg.

Verder nog een fotootje van een AT hengst die ik ook in de OP had staan: Merv
In de discussie op wikipedia wordt meteen geroepen dat het vast een niet-rastypische Teke of een kruising is, vanwege zijn hals. Zo zie je maar dat mensen die dressuur-gereden Teke vaak gewoonweg niet herkennen als AT. Dat terwijl hij het op de keuringen in Ising helemaal niet zo slecht deed. Qua puntentoekenning een middenmoter, maar dus zeker niet "ontypisch" oid. Hihi, de lange rug zou toch een dead giveaway moeten zijn voor elke leek. :P Nu zou ik hem niet direct scharen onder massivya, maar het ranke type behoort hij zeker niet toe, nee. Voor veel mensen blijft hun idee van een AT toch dat ene windhind type, en iets anders is vast een kruising of 'gewoon' een of andere warmbloed. :x

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-13 16:41

De website van Nadja is inmiddels geupdate met diverse nieuwe AT en/of aangepaste VP. Klik

Verder staan er voor de liefhebber ook een behoorlijk aantal net gespeende AT veulens van dit jaar te koop bij diverse fokkers. :j

Ik zal ook binnenkort weer eens de tijd gaan nemen een foto post te doen. :)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-13 14:12

Wellicht staat Gapel er niet bij omdat er al behoorlijk wat paarden van Alania op de site staan?
De stoeterij houdt trouwens uitverkoop. Diverse interessante fokmerries en jonge paarden te koop voor relatief weinig en ook enkele dekhengsten.
Zie de site van Nadja (heb locatie Slowakije aangevinkt, maar er staan er ook van een andere fokker bij) of de site van de stoeterij.
Mocht iemand overwegen hier te gaan kijken of een AT te willen aanschaffen, stuur mij of kiekje dan even een PB. Kiekje is er afgelopen maand nog geweest en zal ook over een paar dagen weer naar Slowakije gaan heb ik begrepen.

Piekosjj: Je weet nooit hoe het gaat lopen over een paar jaar, wie weet ben je dan geen arme student meer. *\o/* En dan komt misschien ook de ruimte voor een eigen AT... :Y)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-13 14:33

kiekje.be schreef:
Klopt, zondag vertrek in naar ginder! Wie meer foto's wil van een bepaald paard kan dus nu een verzoekje doen ;-)


+:)+ Veel succes en als je wilt kun je ook hier in het topic wat foto's plaatsen. :j
Heb zo zelf ook mijn voorkeuren maar helaas zit een tweede paard er echt nog steeds niet in.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-13 14:15

Oh, ik heb echt hetzelfde gevoel, Tabitha! :D :D Jammer dat het niet kan momenteel, al is windowshopping ook wel leuk...

Gefeliciteerd, Sylvie! Ik heb gisteren nog aan jullie gedacht en geduimd. Erg fijn te horen dat ze veilig is aangekomen. Hopelijk kan ze snel wennen. Plaats je tzt ook foto's van de gezinshereniging? :D (Ik neem aan dat ze voorlopig apart staat?) Veel plezier vandaag, geniet ervan. Hier is het winderig maar verder wel mooi weer dus hopelijk daar ook!

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-13 07:39

Ze heeft t voor de kiezen gehad! Goed dat je alle tijd neemt, dat verdient ze echt. Lekker rustig aan laten wennen en met rust en regelmaat wordt ze er vast snel veel geruster op. De mijne schuilt ook niet en elke avond tref ik een heus moddermonster aan want liggen in de blubber heeft mijn Teke ook geen moeite mee en dan is een bui helemaal niet boeiend. Apart beest. Ze straft me omdat ik als klein meisje altijd een zwarte AT wilde. :))

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-13 14:29

LET OP:

Er zijn nog diverse andere paarden toegevoegd. Hou de site van Nadja dus goed in de gaten als je interesse hebt in een AT voor niet al te veel geld. Deze stoeterij in Slowakije heeft inmiddels meerdere AT in de verkoop voor 3000 of minder.
Enkele van de merries heeft problemen met drachtig worden (en blijven). Dit kan allerlei oorzaken hebben; diverse merries hebben in het verleden wel veulens gehad.
Het is dus mogelijk dat ze met begeleiding en verandering van omstandigheden wel drachtig kunnen worden, maar daar zijn geen garanties voor te geven.
De VP is daar dan ook op aangepast.
Zie ook de site van Nadja.

Enkele van de 'probleem' merries:

Gapel staat dus inmiddels wel op de site van Nadja. Merrie met enige aandachtspunten. De prijs is daar inmiddels dan ook naar.
Bibigul is tevens een merrie waarbij problemen rondom dracht zijn vastgesteld. Ook voor deze merrie is de VP 1500 euro.
Beide staan in Slowakije, waar kiekje een aantal keer is geweest en 2 merries heeft gekocht. Zij kan je dan ook zeker meer vertellen. Ze heeft Gapel ook onlangs gelongeerd en gereden.

Bibigul is overigens een grote maat (166).

Gafera valk merrie, 10 jaar oud, 162. Tevens problemen rondom dracht, al sinds 2009 geen veulen meer gehad maar wel elk jaar gedekt.
VP 2000 euro.

Ook diverse jonge merries (en enkele hengsten) voor onder de 5000 euro, waarvan diverse 3000 euro (voor een raszuivere AT uiteraard niet veel). Een deel van de paarden is alleen geschikt voor recreatief gebruik en dus niet voor fikse sportieve ambities en bij een aantal merries is het de vraag of ze nog drachtig kunnen worden, maar zij konden dat in het verleden wel. Het gaat om een van de grootste stoeterijen van Europa, dus met meer 1 op 1 aandacht kan het al een heel ander verhaal zijn.
Je kunt met mij of met kiekje hier in het topic of via PB contact opnemen. Of neem direct contact op met Nadja. Nadja spreekt naast Russisch ook Engels en Duits. Wie hulp nodig heeft met Nadja te communiceren kan mij ook een PB sturen, dan kan ik als vertaler optreden.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-13 15:41

Ja een zwarte hengst mét sneb... ooh daar word ik ook wel hebberig van hoor. :D :D :D Ik wil (niet zo) stiekem graag een mooie zwarte hengst met sneb fokken uit mijn merrie... *\%/*

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-13 11:21

Toekomstmuziek. Ik ga er natuurlijk niet specifiek een dekhengst op uitkiezen.

http://akhal-teke.co/
Voor de liefhebbers nog een site van een trainings- en handelsstal toegespitst op AT, in de regio Ryazan niet ver van Moskou. Ze brengen AT uit in de rensport, dressuur en eventing. De site is in het Russisch, maar plaatjes kijken kan natuurlijk ook. Piruet, de hengst waar EmmaVZ naar linkte, staat ook hier.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-13 09:56

Ik val zelf doorgaans op een wat meer massivya type. Ze hebben er wel duidelijk twee verschillende takken, nl. voor reguliere sport en voor rensport. Het verschil in morfologie (deels door training) is goed te zien. Een deel van de verkooppaarden staat ook op de site van Nadja, waaronder dus idd. Piruet.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 09:47

Ik quote mezelf even schaamteloos...

AT hengst met grijze manen. Paard is overigens ook licht metallic.

Palomino merrie met sooty. Ook licht metallic, maar op deze foto niet zo goed te zien.

Hengst met iets donkerdere benen.

Zelfde hengst in de winter inclusief grijze staart.

Vrij lichte palomino met licht metallic.

Ook een lichte palo met licht metallic (NB merrie is drachtig, vandaar de buik)

Een hengst met (licht) metallic

Het effect is op video beter te zien:

Deze staat geloof ik niet officieel als goud palomino geregistreerd (wat Russen goudpalomino noemen iig en in dit geval eigenlijk onbegrijpelijk) maar er zit ongetwijfeld metallic achter. Kan het nu niet controleren in de database van het stamboek.
Zijn vader is iig een licht valk met licht metallic.

Het effect verschilt ook van paard tot paard.
Deze valk is bijvoorbeeld extremer metallic dan bovenstaande palomino.



Daar komt dus geen glansspray aan te pas.

Op zwart heeft metallic dan weer een heel ander effect.

Nog een goudvalk

Nog een

Het lijkt een beetje op metallic spray

Weer een andere, dit keer een jonge hengst.

Valk met weer iets minder metallic

Metallic bruin

De vererving van metallic is wel erg interessant. De mate van metallic is dan weer wat ingewikkelder, lijkt het. Sommige extreem metallic ouders krijgen licht metallic veulens, en andersom. En soms wordt het blijkbaar niet doorgegeven of lijkt het een generatie over te slaan. Hoe het dus precies vererft is nog onbekend. Het gen dat hier verantwoordelijk voor is is ook nog steeds niet geïdentificeerd.

Zal binnenkort nog even een officiële fotopost doen, maar voor nu plaats ik dan alleen nog even deze beauty:

Samruk. Het is dat ik haar bloedlijn niet extreem interessant vind, maar alsnog word ik van zo'n leuk merrietje best hebberig... en dan denk ik *kan mij dat schelen... ik wil een zak geld en zeg kopen kopen kopen*

Kijk dat koppie nou! *smelt*

Oh, ik vind haar leuk!!

Als veulen trouwens al.

*vliegt er weer vandoor*

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers