Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-16 11:57

mnka schreef:
Heel interessant om te lezen, hoe de naam van de Akhal-Teke tot stand is gekomen.:jSnap ook wel dat veel mensen het moeilijk vinden om uit te spreken.
Ik vind het zelf hele sierlijke paarden en zoals ik terug lees is jouw paard ook echt een typische dametje niet waar? :D

Ik kom zelf uit een klein dorpje in de buurt van Minusinsk, Krasnoyarsk Krai (geen idee of je dat wat zegt?). De winters zijn hier erg koud en de zomers heel warm. De yakoet is net iets verder richting het oosten, nog nooit een gezien. Wel veel mongoolse paarden(kruisingen), omdat dit gebied dicht tegen mongolie en kazakhstan aanzit. Mijn oma vertelde dat je hier vroeger ook het minusin paarden ras had (minusinskaya). Alleen veel op het internet staat er niet over. Met de Kuznetsk ben ik wel bekend :j. Mijn vaderskant komt weer uit Estland en daar heb ik zelf ook kennis mogen maken met Baltische paarden zoals de "Native Estonian Horse"(Eesti Hobune) en de Tori (Tori Hobune). Maar dat is natuurlijk weer totaal een andere richting dan Rusland en de Akhal-Teke. :o


Minusinskaya heb ik wel van gehoord. Er is in oude Russische documenten wel wat over terug te vinden en pogingen deze steppepaardjes te verbeteren, etc.
Op internet is iig een korte beschrijving te vinden. Die beschrijving is afkomstig uit het boek A. Zhilina, Konskiye porody Sibiri (Novosibirsk 1948). Hoe het nu dus te stellen is met deze paardjes... geen idee. Ik denk dat ze zijn opgeslokt in lokale werkpaardjes en kruisingen. De steppepaardjes van het Mongoolse type zijn inderdaad daar in het zuiden sterk vertegenwoordigd.

De regio zegt me verder wel degelijk iets, iig. de Kranosyarsk Krai. Ben er alleen nog nooit geweest.

De paarden uit Estland ben ik niet onbekend mee! Ik doe nl. onderzoek naar paarden en de invloed van Mongoolse en oosterse paarden op populaties en dan kom je deze paardjes ook tegen. Dat zijn wat robuustere paardjes die ook heel veelzijdig zijn. :j


En ja, het is ernstig met mij gesteld als ik even tussendoor zo'n epistel schrijf. :o
Het is inderdaad Fries in het fragment. Spreek het nu ongeveer 2 jaar en het gaat me toch wel vrij aardig af. Het boek is gelukkig gewoon in het Nederlands. :P

Nynke: wat leuk dat je je hier meldt! Akhal-Teke hebben nog steeds te kampen met vooroordelen, deels doordat ze zo zeldzaam zijn. Ook veel eigenaren houden die vooroordelen in stand omdat ze totaal geen verstand hebben van wat voor paard ze nu eigenlijk hebben gekocht. Maar dat speelt zelfs bij het Friese paard wel een beetje, want ik ben eigenaren tegen gekomen die vol overtuiging vertelden dat het Friese paard een koudbloed is of van oorsprong een landbouwpaard. :D
De hooded eyes zijn absoluut bijzonder! Ze hebben ook woestijnogen die ze kunnen afsluiten en echt he, niemand die je gelooft want dat kunnen paarden niet. :))

Als je vragen hebt over het ras stel ze gerust.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-16 11:52

Nynke: hooded eye is inderdaad vrij zeldzaam. Het is ook een vrij gewilde eigenschap en daarom is het moeilijk ze buiten Rusland te vinden omdat ze niet snel verkocht zullen worden. Desondanks zijn er ook AT in Europa met die eigenschap. Heb je al eens een AT gezien?

Ik ben verliefd geworden op dit ras door het circus. :o Tijdens een bezoek aan het circus kwam ineens een waanzinnig mooi paard de piste in en dat bleek een AT te zijn. Vanaf dat moment (ik was toen nog heel klein, denk een jaar of 7-8) riep ik niet meer "ik wil een paard". Ik riep vanaf dat moment: ik wil geen paard, ik wil een Akhal-Teke. :D

Die liefde is nooit meer overgegaan dus als er ooit een paard zou komen moest dat een AT zijn.

Dancie: dat vind ik een mooie omschrijving. :j Het zijn ook heel zelfbewuste paarden die heel goed weten wie ze zijn en wat ze willen. Weinig mensen weten dat er drie types zijn (de mijne behoort tot het middentype) en denken alleen maar aan de cliché windhondpaarden met iele hals, lange rug en lange, dunne benen. Dat beeld krijg je maar moeilijk weg, maar juist omdat er zoveel vooroordelen zijn over hun uiterlijk en karakter zet ik me ervoor in die vooroordelen weg te nemen en ook mensen juist goed voor te lichten zodat ze weten waar ze aan beginnen. :j

En verder geldt natuurlijk het eeuwenoude smaken verschillen. Zo zijn er mensen die helemaal wild zijn van Tinkers (ik noem maar even een ras) terwijl ik er toch echt niet warm of koud van word. En daar is helemaal niks mis mee. :D Ieder zijn voorkeur.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-16 18:41

Er was tot enkele jaren geleden een eigenaar bij jou in de buurt, maar helaas is dat paard verkocht naar het buitenland. Ik vind nog steeds dat we eens een meeting moeten organiseren en dan ook langs de stoeterij in Drenthe gaan. Lijkt me een leuke en leerzame excursie, maar is natuurlijk niet naast de deur rondje Apeldoorn, Drenthe en dan Friesland... en weer naar huis...

Het zijn zulke leuke paarden. Al zeg ik het zelf. :D

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-16 11:51

Fenrir schreef:
Mooie dieren. Ook flink prijskaartje. Misschien als ik ooit de loterij win komt er een AT :P

Dat is ook niet de prijs waar ze, zover ik weet, een halfjaar geleden voor naar Portugal zijn verkocht. :o
Wat is de reden dat ze nu alweer te koop staan? Toch niet helemaal waar de eigenaar naar op zoek was?

Niet om hier een vervelende discussie aan te zwengelen, maar aangezien ze ook hier geplaatst zijn en er gevraagd werd naar of het zin had in NL een advertentie te plaatsen, stel ik een oprechte wedervraag uit interesse. Want het is wel opvallend dat er twee merrietjes gekocht worden en beide zo snel alweer te koop staan. En dat roept toch vragen op en dan stel ik ze liever dan dat anderen wellicht ook met die (in mijn ogen terechte) vragen blijven zitten. Immers, iedereen kan met 1 Google Search wat advertenties van vorig jaar opsnorren...

Ze komen beide bij Du Layon vandaan. De fokker heeft twee merries en een hengst staan. De merries zijn beide Frans gefokt, de hengst komt bij Asman vandaan in Belgisch Luxemburg (tegenwoordig gevestigd in Duitsland). De tweejarige en jaarling zijn volle zussen uit Djiran, een dochter van Yunuvich.
Afstamming: Sha-Nameh vK (Sugun x Gar v. Kambar) x Djiran (Yunuvich x Plyajnaya v. Kaltaman).
Qua type en afstamming zijn het ook niet mijn type Teke, maar er zijn met name in Frankrijk toch wel liefhebbers van dit type. :j En ook het kleurtje is absoluut wel vraag naar.

Er is echter niet enorm veel vraag naar AT in Nederland specifiek. Zeker niet in die prijsklasse.
Je zou je zoekveld kunnen vergroten door bij Nadja Tarasova te informeren. Wellicht kan ze de merries aanbieden op haar website (AT pro). Als mensen zoeken op AT die te koop staan is haar site steevast een van de eerste hits op Google. Zij verkoopt AT over de hele wereld en kan de verkopende partij ook van goed advies voorzien.
Zo snel alweer verkopen terwijl de vorige vraagprijs gewoon nog openbaar te vinden is, is op zijn minst een beetje ongelukkig of onhandig... want het roept vragen op over wat de beide paarden in de tussentijd dan gepresteerd hebben of zich zo goed ontwikkeld hebben dat het de vraagprijs rechtvaardigt. En dat bewerkstellig je niet door de foto's van de vorige advertentie (!) te hergebruiken... want dat roept alleen maar meer vragen op.

Op ehorses staan wel recentere foto's, maar ook daar staat weinig informatie bij. Niks over de prestaties, keuringen, prestaties van ouders, slechts 1 foto bij de tweejarige, 2 bij de jaarling.
Mijn advies zou zijn op voorhand al iets meer informatie te geven: afstamming, prestaties, hoe zijn ze voorlopig geclassificeerd door MAAK? En goede foto's waarop de ontwikkeling goed te zien is. Anders moet je maar net iemand treffen die niet verder zoekt op waar ze vandaan komen en de vraagprijs gewoon aanneemt zonder zich af te vragen wat de fokker er onlangs voor gevraagd heeft en gewoon komt kijken om met eigen ogen te zien hoe ze zich ontwikkeld hebben en momenteel ontwikkelen. Daar kan ik iig aan de hand van de foto's niet echt over oordelen, maar dat doen mensen natuurlijk wel die deze advertenties bekijken!

Het is dus zeker niet bedoeld om af te kraken, maar opbouwend en uit oprechte interesse naar de reden dat ze zo snel weer worden doorverkocht voor een toch wel behoorlijk andere prijs dan waarvoor ze afgelopen jaar werden aangeboden op diverse verkoopsites. :j


Dan wat anders...
Een meeting ben ik zeker voor! Het lijkt me enorm leerzaam voor veel mensen om eens een aantal AT van dichtbij te bewonderen.
Voor mij is echter de zomer lastig, aangezien onze teef dan vermoedelijk met een nest pups zit en die kan ik eigenlijk pas eind augustus wat langer alleen laten, aangezien dan de eerste het nest gaan verlaten. Dat is nog afwachten, natuurlijk, maar als eind augustus te laat is kan ik het beter aan een ander overlaten, want ik kan dan gewoonweg niet mee...

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-16 14:38

Oh ik suggereer ook zeker niet dat er iets mis zou zijn met de paarden, echter dat de vraagprijs en het zo snel doorverkopen bij mij (en zo te zien ook anderen) vragen oproept.
Ik denk persoonlijk dat de mevrouw in kwestie haar verlies moet nemen en niet kan verwachten transport en overige kosten te kunnen doorberekenen. Maar goed, dat is natuurlijk niet aan mij. Ik wil niet weten wat mijn merrie dan zou moeten kosten... wat overigens een zeer kwalitatief dier is, maar aangezien ik daar al 8 jaar pensionkosten voor betaal... :$ Dat evenredig doorberekenen werkt nu eenmaal niet zo, want een beloftevol veulen kan als driejarige tegenvallen en andersom.

Het gaat in dit geval echter ook niet om exclusief gefokte paarden met enorm exclusief, interessant bloed; ze hebben nog diverse andere volle zussen en broers, evenals de moeder en vader. Sinds 2010 wordt er elk jaar een veulentje uit dezelfde combinatie gefokt, de een uiteraard kwalitatiever dan de ander.
Daarbij mag wel weer opgemerkt worden dat Djinniya verleden jaar op de keuring is geweest en een gradatie elite, cat. III heeft gekregen. Van de volle broers en zussen die op de keuring zijn geweest wel de hoogste score. :j In Rusland is het vrij zeldzaam om een aantal keer dezelfde combinatie te doen, dat komt eigenlijk alleen voor als de combinatie echt enorm goede kampioensveulens geeft. In Europa is dat bij de AT wel gebruikelijk, over het algemeen puur uit praktische overwegingen.

Voor wie interesse heeft kan ik de keuringsresultaten plaatsen, ook van de ouders. Die zijn openbaar dus ook voor iedereen die weet waar het staat terug te vinden. Lijkt me echter wel van toegevoegde waarde voor een advertentie dus waarom wordt dat niet genoemd? Is de mevrouw niet op de hoogte van deze resultaten?

Ter verduidelijking voor leken:
Teke worden geclassificeerd naar type, bouw, nakomelingen, prestaties, afstamming e.d. en dan ingedeeld in categorieën door 1 van de twee keurmeesters van het stamboek. Lager dan klasse 2 wordt in feite afgekeurd voor fokkerij, klasse 1 is ingedeeld van hoog naar laag in categorie I tot III en elite wordt ingedeeld (hoog naar laag) van categorie I tot III. Het is natuurlijk afwachten hoe de merrie zich verder ontwikkelt, maar als je van dat type houdt (nogmaals, in Frankrijk is daar wel vraag naar, buiten Frankrijk minder) is er wel belofte om met haar te fokken. Dat is natuurlijk relatief want er zijn verhalen bekend van ouderdieren die in wezen waren afgekeurd voor de fokkerij en meervoudig kampioenen voortbrachten.

Let wel: dit geeft bovendien geen garantie. Bij een volgende keuring kan de merrie alsnog worden gedegradeerd naar klasse 1 of juist hoger scoren. Dat hangt af van haar ontwikkeling en van wat de keurmeesters van haar en evt. nakomelingen vinden.

Vind het trouwens nogal wat kosten voor een paar maanden opfok, maar wie ben ik... winters zijn soms duur... en twee tikt aan.
Het is natuurlijk wel moeilijk om vanuit Portugal straks met deze merries te fokken (afhankelijk van hun ontwikkeling) aangezien er op het Iberisch schiereiland niet veel hengsten beschikbaar zijn en KI weinig wordt toegepast. Voor de sport kan ik verder niet over oordelen, aangezien ik niet het doel ken waarvoor ze destijds zijn aangeschaft.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-16 21:06

Oh, zelfs hier hebben veel mensen nog nooit van het ras gehoord en in dit land is notabene een stoeterij gevestigd.
Op het Iberisch schiereiland zijn ze vrij zeldzaam, want de meeste mensen gaan toch voor Iberische paarden, cruzados, Arabieren of warmbloed sportpaarden. De AT is daar echt onbekend. Er zijn er misschien een stuk of 25 in heel Spanje. Portugal zou ik niet eens durven zeggen.

Misschien heb je de fokker niet goed begrepen of klopt de database van het stamboek niet of betreft het Fransen in het buitenland, want als ik kijk naar de geregistreerde volle broers en zussen zijn er wel degelijk een aantal overgegaan naar Franse eigenaren en ook deze twee zijn verkocht aan een Française. Fransen houden van dit type. Er is er 1 naar Italië gegaan en de rest van geregistreerde, verkochte veulens is aan Fransen verkocht. Als ik kijk naar de andere merrie van de fokker zijn het wederom veelal Fransen, volgens mij.

Dat vind ik ook logisch, gezien het type. Maar goed, ik kan me vergissen want de fokker zal heus wel weten waarheen de gefokte veulens zijn verkocht!

Maar toch... dit is echt een type waar minder vraag naar is buiten Frankrijk, hoewel ze af en toe ook wel naar het buitenland (mn. buurlanden) worden verkocht, vooral als ze een speciale kleur hebben (zoals hier het geval is).

Dus ik denk wel dat het zin heeft ze in Frankrijk te adverteren. Voor de fokkerij zijn ze afgezien van de afstamming in elk geval op zich interessant omdat er wel degelijk vraag is naar speciale kleurtjes.

Ik kan je Nadja overigens echt aanraden als tussenpersoon. Zij is erg professioneel en heeft een groot netwerk. Zij heeft AT wereldwijd verkocht, waaronder heel Europa, Rusland, Midden-Oosten, China, Noord- én Zuid-Amerika...
Zij kan ook goed beoordelen wat de reële marktwaarde is van deze paarden en waar er mogelijk markt voor dit type merries zal zijn.
Als je de eigenaresse echt wilt helpen zou ik haar Nadja Tarasova aanraden. Buiten Russisch kun je haar ook aanschrijven in het Engels of Duits. Dit is haar site: http://www.akhal-teke.pro
Zij is. o.a. manager geweest van een van de grootste stoeterijen van Rusland, waar ik mijn paard ook vandaan heb.

Als ze metallic zijn (geloof van niet?) zullen er overigens wellicht ook wel gegadigden in het Midden-Oosten en China zijn, hoewel zij een voorkeur hebben voor hengsten.

In elk geval veel succes met de verkoop. Mocht je informatie willen of vragen hebben stel ze gerust of stuur me een PB. Vind het erg vervelend dat de eigenaresse niet blij is met haar aankoop en gezeul met die paarden is niemand bij gebaat. Al helemaal niet zulke gevoelige paarden als AT.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-16 14:44

Oh wat leuk dat je foto's deelt! Denk dat het een goed idee is om een meeting in augustus te plannen. Mijn idee zou dan zijn sowieso De Wijk, de rest moeten we even zien wat haalbaar is. Het lijkt me niet nodig om een hele trip door NL te doen en langs elke eigenaar te gaan, maar dat hangt ook af van de animo. In principe is Friesland en/of Apeldoorn niet enorm ver van de stoeterij. Ik kan eventueel natuurlijk ook iets van een lezing houden? Geen idee of daar interesse voor is?

Lynnepinny schreef:
Wauw, prachtige aftekening heeft die laatste zeg! Dat komt normaal niet voot bij AT's toch?

Jawel hoor. :) Het is van oorsprong niet zo gewenst in Centraal-Azië, maar er zijn fokkers die het mooi vinden en zo af en toe duikt er wel eens eentje op ondanks ouderdieren met weinig aftekeningen. Zo heeft stoeterij Geli weleens van die witkoppen omdat ze hengsten hebben die dat doorgeven, o.a. Tokhtamysh.

Wat voorbeeldjes:
Alsu; een merrie waar nogal eens iets om te doen is geweest. In de VS loopt er een rond die wel een Pinto lijkt zo enorm zijn de aftekeningen en buikvlek... zie hier.

Saiga
Ugen, v. Tokhtamysh
Nog een goed voorbeeld van een nakomeling van Tokhtamysh
Rizagyl een sabino met vermoedelijk ook rabicano.

Heb geloof ik ook eens een foto geplaatst van een extreme sabino AT uit Iran, weliswaar met wat EV dus dat is wellicht een verklaring, maar goed er zijn geen AT meer zonder EV, tenminste niet in het stamboek... Zie: hier en andere kant.

Ahilles is ook een vrij goed voorbeeld.
Goed, traditioneel had dit bepaald niet de voorkeur, maar je ziet het toch wel met enige regelmaat opduiken. AT beschikken vermoedelijk ook over een W gen, maar welke is nog niet geïdentificeerd.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-17 15:17

Wat leuk om te zien hoe het met je Tekes gaat. Matsie heeft zo'n lieve uitdrukking.
Muzanna gaat goed. Die gaat over een week of 6 op date. :Y)

Ik heb een tijdje onder mijn steen geleefd, vandaar dat er van mijn kant niks is gekomen van een lezing en dagje Teke kijken. Dat zal dan iets zijn voor later dit jaar. Heb me afgelopen twee jaar vooral beziggehouden met onderzoek naar Friese paarden en allerlei privédingen, zoals een nest pups.
Het lijkt me echter nog steeds leuk iets te organiseren. Een kijkdag op een stoeterij met een lezing bijv. waarbij mensen allerlei vragen kunnen stellen.

Wat betreft de relatie tussen het Kaspische paard en de Akhal-Teke hebben genetici onder Gus Cothran in de jaren negentig bij het in kaart brengen van DNA van allerlei rassen ontdekt dat de Akhal-Teke en het Kaspische paard voorouderlijk zijn aan alle 'hotblood' paarden: o.a. de Arabier en de Berber. De Turkoman en het Kaspische paard lijken een gemeenschappelijke voorouder te hebben gehad, of zijn anderszins genetisch aan elkaar gekoppeld. De Arabier en Berber zijn genetisch gezien pas veel later ontstaan en bijv. de EV uiteraard weer heel veel later.

Dat heeft echter wat controverse teweeggebracht aangezien veel liefhebbers van de AV graag vasthouden aan de mythe van het oudste paardenras. Het oudste door mensen gecultiveerde paardenras is dus NIET de Arabier.
Het Kaspische paard en de Turkoman leken een gezamenlijke voorouder te hebben, een oertype, een proto-Toeraniër/Turkoman.
Inmiddels is ook duidelijk geworden dat alle paardenrassen afstammen van een gezamenlijke voorouder uit Centraal-Azië, itt het idee van vier oertypes dat lang bestaan heeft.

Momenteel wordt in Iran verder genetisch onderzoek gedaan naar de precieze verhouding tussen het Kaspische paard en de Turkoman. Op dit moment bestaat het vermoeden dat er zelfs sprake is van een zeer sterk verwantschap en het Kaspische paard mogelijk een miniatuur vorm is van de Turkoman. Hoe kunnen twee zulke rassen ontstaan en naast elkaar blijven bestaan in relatief isolement?
In de eerste plaats is de Turkoman al zeker twee tot drieduizend jaar (mogelijk zelfs veel langer) specifiek een rijpaard, terwijl het Kaspische paard in de eerste plaats voor de (strijd)wagen werd gebruikt. In de tweede plaats verdween het Kaspische paard min of meer van het strijdtoneel en bleef alleen gehandhaafd in een relatief klein, geïsoleerd berggebied aan de oevers van de Kaspische Zee, helemaal aan de buitenste rand van het fokgebied van de Turkoman.
In de regio kregen rijpaarden al gauw de overhand, waardoor het Kaspische paard werd weggeconcurreerd en alleen in haar pure vorm bleef bestaan als rijpaard en menpaardje, geïsoleerd in de bergen aan de kust van de Kaspische zee, waaraan ze hun naam ontlenen. Alleen lokale mensen wisten uiteindelijk nog van het bestaan van deze miniatuurtjes, al doken ze (of kruisingen) ook weleens op in plaatselijke steden en dorpjes (voor de kar). Zij leefden in de bergen veelal in het wild en werden over het algemeen al duizenden jaren niet meer gericht gefokt, maar bleven desondanks identiek aan het type dat duizenden jaren geleden werd afgebeeld en beschreven in o.a. oude Perzische bronnen. Ze werden pas in de jaren zestig "herontdekt" door de Amerikaans-Iraanse Turkoman fokker Louise Firouz.

De Turkoman bleef vrijwel onveranderd omdat ze al duizenden jaren gericht gefokt zijn als oorlogspaard en renpaard in een gebied dat grotendeels bestaat uit woestijn (verder halfwoestijn en steppe). Het laagland van Toeran (vandaar ook dat de historische verzamelnaam voor de onder veel namen gekende Turkoman, Akhal-Teke, Yamoud, Iomud, Goklan, etc. ook wel Toeranpaard of Toeranisch paard is) wordt omringd door hoge bergketens als de Hindukush, de Pamirs en Karakoram, die uitlopen in de Himalaya, en verder de Tian Shan en de Altai in het (noord)oosten, evenals hoogvlaktes. En in het westen? Daar ligt de Kaspische Zee en die wordt verder begrensd door het Zagros gebergte en de Caucasus. Noordelijk was de grens effectief gezien de Syr Darya, al kwamen ze daarbuiten ook wel voor, alleen al omdat er aan alle kanten een enorme vraag was naar deze paarden (vanuit het Midden-Oosten, vanuit het westen, vanuit Rusland, China en India...)
De grens met het oude Perzië (nu o.a. Iran) werd getrokken door het Kopet-Dag gebergte, waarbij door rovende Turkmenen gebruik werd gemaakt van bergpassen om Perzië in te komen. Zij lieten hun kuddes ook grazen in dit gebergte aan de noord (Turkmenistan) en zuidzijde (Iran). Als absolute grens gold daar historisch over het algemeen het Zagros gebergte. Daarbuiten werden ze wel verkocht maar zoals nu lijkt vrijwel niet gefokt. Als je op de wereldkaart kijkt zie je dat het eigenlijk een heel geïsoleerd gebied is, waar je echt niet "per ongeluk" kunt komen, hoogstens als je op expeditie de bergen in gaat of de Kaspische Zee/Zee van Azov doorkruist. Tot ver in de negentiende eeuw moest je daar als buitenstaander ook heel erg oppassen want je werd zonder pardon gedood of geroofd en als slaaf verkocht. De beste paarden werden waarschijnlijk zelfs bewust verborgen gehouden gewoonweg vanwege de enorme vraag naar deze paarden (wat zelfs diverse oorlogen ontketende en een belangrijke factor was in het ontstaan van de Zijderoute...)
Dat is bijvoorbeeld niet te vergelijken met het Friese paard, dat van oudsher werd gefokt in het "moerasgebied" langs de Noordzeekust tussen Zeeland en Denemarken. Dat was geen geïsoleerd gebied, dus daar was de invloed van paarden van buiten logistiek gezien veel eenvoudiger en effectief vrijwel onvermijdelijk. Nog los van de rol van een al of niet sterk aanwezige factor binnen (later) Islamitische paardenculturen in de vorm van asala (asil fokkerij).
Een uitgebreider, verder onderbouwd antwoord laat ik nog even achterwege, maar kan ik desgewenst natuurlijk nog doen. Daar heb ik nu de energie niet voor, want dan moet ik allerlei bronnen erbij halen, waar ik momenteel niet aan toe kom omdat ik tot mijn oren zit in ander werk, o.a. over het Friese paard (en dus in een totaal andere hoek qua onderzoek...)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-17 15:30

Verder...

Sinds kort is er een DNA test beschikbaar voor NFS, naar aanleiding van onderzoek door een Zwitsers-Duits team, waarvan de resultaten binnenkort gepubliceerd zullen worden. De resulterende test hebben ze al via UC Davis beschikbaar gemaakt.
Een zeer goede zaak!

Vooralsnog zijn er nog niet veel fokkers die hun paarden hebben laten testen (maar de test is er ook nog maar net en er is nog niet veel reclame voor gemaakt) en ik hoop van ganser harte dat testen binnen afzienbare tijd de norm wordt of zelfs verplicht wordt gesteld vanuit de overkoepelende organisatie(s). Van mij hoeven dragers vooralsnog absoluut niet te worden uitgesloten voor de fokkerij, mits ze verder over voldoende kwaliteit beschikken en niet worden gepaard met andere dragers.
Een drager beschikt echter over 1 kopie van een gemuteerd/defect gen en dat betekent dat er vanuit de allelen minder of zelfs geen bijbehorende enzymen voortkomen, of de eiwitproductie anderszins beïnvloed wordt, wat het fenotype weer beïnvloedt en ook de gezondheid van het betreffende individu zou kunnen beïnvloeden. De exacte invloed van dit gen op de gezondheid van dragers is echter nog niet onderzocht. Het syndroom zélf is nu pas daadwerkelijk onderzocht. Dat dragers van autosomaal recessieve genmutaties ook vatbaarder kunnen zijn voor aandoeningen is iets dat nog niet zo lang bekend is.

Het feit dat er nu een officiële test is voor NFS is goed nieuws, alleen al omdat sfinxveulens nu niet meer een kwestie van toeval cq. pech gaan zijn, maar een kwestie van onwetendheid en onverantwoord, op goed geluk fokken zonder gebruik te maken van de beschikbare middelen. Hopelijk gaat het geen jaren meer duren voor testen op NFS de norm is.
De Amerikaanse AT rasvereniging heeft inmiddels een actie in het leven geroepen waarbij eigenaren van geregistreerde dekhengsten en drachtige merries via hun slechts de helft hoeven betalen als zij deze paarden nu op NFS laten testen.

Wat informatie over NFS:

Naked Foal Syndrome is een aandoening die resulteert in haarloze veulens, oftewel sfinxveulens. De veulens in kwestie produceren geen vacht en ook zijn manen en staarthaar afwezig. Soms groeit er ineens extreem veel vacht op bijv. de benen, wat aangeeft dat er in de aansturing van haargroei duidelijk iets verstoord is. Ook de tanden ontwikkelen zich abnormaal, vaak groeien tanden en kiezen bijvoorbeeld de verkeerde kant op.
Daarnaast vertonen ze problemen met hoeven (op laminitis of chronische hoefbevangenheid lijkende problemen) en problemen in het verteringsstelsel. Het lijkt allemaal aan elkaar gekoppeld.

NFS is vrijwel zonder uitzondering dodelijk. De meeste veulens sterven binnen enkele weken of maanden. Met intensieve zorg leven sommige sfinxveulens langer, maar de meeste halen hun derde verjaardag niet.

NFS is autosomaal recessief. Dit houdt o.a. in dat uiting van de aandoening past volgt wanneer een veulen twee defecte genen krijgt, oftewel 1 van zowel moeder als vader. Zowel moeder als vader moeten dan dus drager zijn van NFS.
Zoals bijvoorbeeld OLWS bij frame overo's (bijv. bij Paints), resulteert drager x drager in 50% van de gevallen in een drager en in 25% van de gevallen in een lijder. Bij NFS is er in geval van een lijder sprake van een haarloos, niet of nauwelijks levensvatbaar veulen.
Hoe het exact vererft is ook nog niet duidelijk. Een Nederlands-Amerikaanse fokker in de USA heeft vroeger jarenlang gebruik gemaakt van een hengst die naar nu blijkt drager was, maar van de hele schare nakomelingen die er nog rondloopt op de stoeterij heeft slechts 1 het gen meegekregen (drager). Of deze fokker dus de verervingsloterij heeft gewonnen of het niet zomaar een kwestie van 50/50 oftewel ja/nee is qua doorgeven is (nog) niet helemaal duidelijk.

Verder onderzoek onder dragers zou sowieso interessant kunnen zijn. Opvallend is dat veel dragers, net als de sfinxveulens, extreem rastypisch zijn. Dragers hebben vaak ook weinig haar en veel glans. Dat is overigens niet altijd zo dus of er wel of geen correlatie of zelfs causaliteit is, valt nu nog niet te zeggen.
Mogelijk is dat stukje genotype in bepaalde mate gekoppeld aan deze mutatie en beïnvloedt de mutatie/vermindering van gekoppelde enzymen het fenotype op een manier die onbedoeld als wenselijk is gezien in de afgelopen 100 jaar van selectie (mede) op basis van type versus selectie (vrijwel) uitsluitend op prestatie.
Gezien de gebitsproblemen, problemen aan hoeven en problemen in het verteringsstelsel zou het bijvoorbeeld ook kunnen dat gevoeligheid voor problemen op dat vlak vaker voorkomen onder dragers.
De vraag is dan of dragers vatbaarder zijn voor bijv. hoefproblemen of koliek.

De gezondheid van de populatie staat bij een dergelijk recessief op de tocht. Het is aannemelijk te maken dat dragers mogelijk ook een verminderde gezondheid hebben of in elk geval vatbaarder zijn voor bepaalde zaken. Dan is het zaak dit gen, ook al zijn sfinxveulens een zeldzaamheid, zoveel mogelijk uit te dammen en alleen te fokken met dragers die dat defect compenseren door een verdere set van uitzonderlijke kwaliteiten, i.e. genen.
De eerste fokker die op dat vlak haar verantwoordelijkheid heeft genomen (castratie van drager) is er al en dat is iets dat ik absoluut toejuich (al maakt dat het individuele verlies en verdriet niet minder want het gaat om een jong dier dat voor de fokkerij en sport was aangekocht).
Wat mij betreft zou elke fokker en eigenaar die wil fokken of anderszins wil bijdragen zijn of haar paarden moeten laten testen. De uitslag zal niet in alle gevallen iets zijn waar je blij van wordt, maar met een drager van goede of uitzonderlijke kwaliteit kunnen met de juiste selectie nakomelingen worden gefokt die vrij zijn van NFS, maar zonder test is het blind varen en hopen dat er geen risicoparing wordt gedaan. Voorlopig blijft dat het geval indien een verder uitmuntende drager wordt gekoppeld aan een ongeteste hengst of merrie. Zo is het generaties lang al gegaan, maar hopelijk heel binnenkort niet meer.
Dat is iets dat mij na aan het hart staat.
Binnen het KFPS (Friezen) wordt momenteel hard gewerkt fokkers het belang van testen duidelijk te maken: als je weet dat je merrie geen drager is van een defect, recessief gen, kun je haar aanparen met welke hengst dan ook, of die nu drager status heeft of niet. Weet je het niet van je eigen merrie speel je in geval van een dragerhengst gewoonweg Russisch roulette. Dat doe je dan niet alleen over de rug van een dier, maar het is tegelijk kapitaalvernietiging (je gooit bijv. een jaar dracht weg voor een niet levensvatbaar of onbruikbaar veulen). Het economisch belang weegt daarin mee. De vraag is dan bij sommige fokkers wellicht: en de waarde van mijn merrie dan? Als blijkt dat mijn merrie drager is van aandoening x, halen kopers dan niet hun neus op voor mijn veulen?
Fokken is verbeteren, niet vermeerderen. Het doel is de zwakke punten van je merrie te verbeteren in volgende generaties. Het doel is in dit geval om óók een veulen te fokken dat vrij is van deze of gene defecten, of dat nu genmutaties van autosomaal recessieve aandoeningen zijn of weke(re) rug of koten. (Ik noem maar een voorbeeld...)
Uiteraard is het ene defect ernstiger dan het ander, maar het is de som der dingen die bepaalt of een dier met een defect toch waardevol (genoeg) is voor de fokkerij.
Een veulen is m.i. niet ineens minder waard wanneer deze drager is of uit een drager komt, want een goed veulen blijft een goed veulen. Er speelt echter een mogelijk gezondheidsaspect mee bij dragers, wat nog lang niet duidelijk is. Om op basis daarvan nu direct te stellen dat alle dragers zouden moeten worden uitgesloten lijkt me niet alleen niet haalbaar maar ook gevaarlijk binnen een populatie die al ernstig gefragmenteerd en klein is. In die zin denk ik dat we best eens mogen kijken naar hoe bijv. het KFPS het aanpakt wat betreft recessieve aandoeningen.

Voer voor discussie, wellicht.
Aan het einde van de rit is het absoluut winst voor het ras dat er nu een test beschikbaar is. *\o/*

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-17 16:18

Ik hoor wel wat jullie verdere gedachten zijn over beide lappen tekst. :D Zoals altijd weer met liefde geschreven. :Y)
Goed, een tipje van de sluier... als alles meezit mag ze op date met Kardash 4, een hengst uit Dagestan. Uiteraard alleen als ze hem zelf ook leuk vindt. :Y) Het is een match die al jaren op de planning stond en die ik op papier al maakte toen Muzanna nog in de opfok stond. :')

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-17 17:10

Fenrir schreef:
Ohhhh ja eindelijk komt er een Kardash baby??? :D :D Dan kom ik wel op kraamvisite hoor!

*\o/* Ja en spannend dat ik het vind. :')
Je bent zoals altijd van harte welkom.

Piekosjj: hihi, nog een hint dan. :+ :+ Hij is 1 van slechts 20 nakomelingen van de beroemde Omar, en de enige in Europa. Dus nee, ze hoeft gelukkig niet helemaal naar Rusland voor haar date.
Oké nog een hint, ik ben gul vandaag: hij wordt door zijn eigenaren niet Kardash genoemd. :Y)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-17 18:15

Maksut is de grootvader van Muzanna. Een hengst met zeer goede nakomelingen die het bovendien erg leuk heeft gedaan in de eventing (o.a. kampioen van Rusland). Dat is de echte kwaliteit van Maksut 2. Hij heeft echt uitmuntende nafok gegeven.
En ja, dat betekent dat ik een lijnteelt op Omar wil gaan toepassen. Kenners zijn daar erg enthousiast over.
En je redeneert verder helemaal correct. Omar is namelijk in 1991 veel te vroeg overleden (hij was toen 10 jaar). En dat betekent dat zijn nakomelingen automatisch minimaal dik in de twintig zijn.
Kardash is geboren in 1989 en is daarmee nu alweer 28 jaar. Maakt het allemaal nog spannender, maar hij dekt nog steeds en afgelopen jaar zijn er maar liefst 2 veulentjes van hem geboren, waarvan 1 uit een merrie van inmiddels ook alweer 26.
Een tip voor als je een specifieke AT zoekt: gebruik de database van VNIIK. :D Niet altijd even up to date maar de paarden staan er vaak wel gewoon op.
Ik zal uiteraard nog wel foto's plaatsen. :j

Oh, en Maksut is al in 2000 overleden en Maydan in 2006. Dus nee, die kunnen sowieso niet. :Y)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-17 18:40

Je bedoelt Makka en Oyun? Makka is waarschijnlijk op de stoeterij Shael om veulens te maken en zal daarna weer in training gaan voor Grand Prix dressuur. Rien en Inge van der Schaft zullen nu wel geen tijd meer hebben om ze te trainen dus ik verwacht dat ze voorlopig niet nog eens naar NL komen. Daarbij is de combinatie sinds vorig jaar veranderd, want Makka heeft een andere ruiter. Hij wordt nu gereden door Marina Aframeeva, die afgelopen jaar in Rio haar land vertegenwoordigde in navolging van haar zus die ook Olympisch ruiter was. Daar staat ie volgens mij ook op stal buiten het dekseizoen.

Oyun is vorig jaar verkocht naar Engeland. Het is de bedoeling dat hij beschikbaar zal zijn voor de dekdienst. Dacht zeer binnenkort ook via KI. Verder gaat hij ook verder in de sport. Weet er verder het fijne niet van.

Is dat zo ongebruikelijk in de warmbloedwereld om een hengst van in de 20 nog in te zetten? Of vinden warmbloedhengstenhouders (wat een woord) dat dit teveel vergt van een oudere hengst? Bedoel je dat met not done? Ik weet niet beter dan dat zolang ze nog willen en kunnen (als in: vruchtbaar en kwalitatieve veulens geven) ze nog mogen of ze nou 15 of 25 zijn. Veulens van afgelopen jaar waren beide erg mooi.
Zolang de hengst nog vruchtbaar en in goede conditie is en zijn rikketik nog goed meegaat zou ik niet weten waarom niet te dekken met een hengst van die leeftijd.
Weet van een Turkmeense hengst in Iran die met een jaar of veertig nog dekte. En nog vruchtbaar ook. Leeftijd was hem niet aan te zien. Ik weet dat een dergelijke leeftijd binnen de warmbloedwereld al helemaal :wow: is.

Haha, Bente. Moet ik ook nog een speciale bestelling influisteren bij vader en moeder in spé? :P :P
Oei je krijgt concurrentie. :P Een paar miljoen op de bank zou hier ook wel welkom zijn, dan zou ik de grootste AT stoeterij van Europa beginnen en een KI databank. :j :D
Het is inderdaad een heel weloverwogen combinatie, jokari. Ik heb een heel duidelijk type voor ogen. De hengst is niet alleen een van de weinige Omar nakomelingen (Omar is m.i. een van de beste AT hengsten van de afgelopen 40 jaar), hij is ook heel sterk geënt op Fakirpelvan en laat dat nou 1 van mijn favoriete lijnstichters zijn. Een echte allrounder en een super vertegenwoordiger van het ras. Deze hengst is ook een allrounder en hij heeft het leuk gedaan in de dressuur en springsport (bij de AT niet evident dat ze in Europa in de sport worden uitgebracht, omdat ze zeldzaam en duur zijn) en is voornamelijk gebruikt voor de fokkerij van Duitse sportpony's. Hoop er een heel oorspronkelijk type mee te kunnen fokken, dat je tegenwoordig nog maar heel weinig ziet en geschikt voor lange afstanden (en als vriendje voor het leven, zoals ze bedoeld zijn.)
De (weinige) volbloed nakomelingen van deze hengst ben ik stuk voor stuk over te spreken.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-17 09:09

Emma gaat door voor de broodrooster. *\o/* Het gaat inderdaad om deze hengst.
Hier zijn enkele recente foto's van hem.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-17 15:54

Dat is dan inderdaad wel een verschil, en daarbij heeft Bente een sterk punt want er zijn zó veel warmbloedpaarden versus maar een paar duizend AT, met een nog kleinere aanwas.
Een van de redenen dat ik zo over deze hengst te spreken ben is juist dat hij nog op hoge leeftijd heeft gepresteerd, op nationaal niveau is uitgebracht in eventing, springen én dressuur (niveau Z en hoger) en fijne, werkbare veulens geeft. Nog los van het type dat hij vertegenwoordigt.
Menig AT hengst kan hier een puntje aan zuigen en het is me in die zin een doorn in het oog als ik zie met wat voor kromme bokken er soms in Europa gefokt wordt en een hengst als deze nauwelijks de interesse van andere AT fokkers weet te wekken. Idioot, als je het mij vraagt, maar een kanttekening is dat veel mensen deze hengst niet kennen.
Vorig jaar (of het was het jaar ervoor, dat weet ik niet meer) hebben de Russische keurmeesters nog benadrukt dat ze graag nog wat raszuivere nakomelingen zagen van deze hengst. Hij is de laatste zoon van de legendarische Omar, heeft zelf niet onverdienstelijk gepresteerd in de sport en getuige de foto's is hij nog in uitmuntende conditie ondanks zijn leeftijd. Allemaal criteria die hem m.i. zeer waardevol maken.


Wat betreft hoeveelste fokker ik zou zijn van AT in Nederland, daar hou ik me verder natuurlijk niet zo mee bezig.
De test is aangevraagd, maar we hebben vooraf besloten dat als onze merrie drager is wij haar te waardevol vinden om er niet mee te fokken. Als er geen test was geweest hadden we de gok namelijk ook genomen. Gezien de afstamming van je merrie is het denk ik erg verstandig dat jullie haar tzt laten testen, maar dat vind ik eigenlijk sowieso van alle AT waarmee gefokt wordt, nog los van het aantal verdachte dragers in de afstamming. Dat zegt nl. ook lang niet alles.

Goudvalk? :D Ik zal het ze toefluisteren! Zelf een fokken is voor ons natuurlijk veel leuker en spannender dan een hele dure kopen. Dus als hij kan kiezen kiest ie liever een gouden of zwarte hengst uit onze lieve merrie dan een dure uit Rusland halen. Hihi, natuurlijk hoeft een veulen voorlopig nog niet bij jou te wonen. Die hoeft de komende paar jaar nog niet bij jullie op het balkon. :Y)

De kleurkansen zijn overigens als volgt:

Beide zijn heterozygoot E/e en A/a.

28.13% -
Buckskin
28.13% -
Bay
12.50% -
Red (Chestnut/Sorrel)
12.50% -
Palomino
9.38% -
Smoky Black
9.38% -
Black

Of we het veulen kunnen aanhouden is afwachten, dus in principe fokken we met het oog op verkoop.
In dat geval is een merrie makkelijker en een goudvalk commercieel interessanter.
Als het puur voor mezelf zou zijn zou ik een (metallic) zwarte hengst met een sneb willen, maar voor mij geldt eigenlijk het cliché als merrie en veulen maar gezond zijn. :j Kans op een zwarte is niet zo groot en daar heb ik de hengst natuurlijk niet op uitgekozen. Als ie zwart of crème was geweest was het een bonus geweest, maar verder totaal niet van belang.
Eerst maar eens aftellen tot we Muzanna brengen en dan een maand of wat in de rats, omdat mijn lieve merrie zo ver weg is. := Ben wat dat betreft echt een muts. :')

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-17 16:47

Voor een hengst volstaat in principe de aanvraag van een deklicentie na/met puntentoekenning (grading). Die ziet er zo uit.

In principe mag elke elite en klasse 1 hengst worden ingezet en is er een negatief advies en advies tot ruinen voor lager geklasseerde hengsten (klasse 2). Klasse is op basis van aantal punten met nadruk op type en conformatie. Kwaliteit van nakomelingen speelt op latere leeftijd meer een rol.
Ik heb toch geregeld vraagtekens bij de puntentoekenning. Bij een 9 op conformatie stel ik me een uitmuntend gebouwd paard voor, maar dat is lang niet altijd zo. Hoe kan een paard met matige bovenlijn/rug, voorbeen onder de massa, achterbeen (nogal ver) achter de massa, een 8 of 9 krijgen op conformatie? Het moet toch minstens een harmonieus gebouwd paard zijn dan, toch? Uiteraard bekeken met een AT oog, geen warmbloed oog, want het is natuurlijk een heel specifiek ras dat is ontstaan onder heel specifieke omstandigheden, wat zich vertaalt naar de conformatie. Dat gezegd hebbende, extreme sabelbenigheid of een véél te lang achterbeen, voorbeen steevast onder de massa, of een ronduit slechte rug waardoor het paard uit twee stukken lijkt te bestaan en te bewegen, hadden de Teke van weleer over het algemeen niet (daar gingen ze makkelijker stuk van). Waarom dan toch hoge scores?
Omdat de tijden zijn veranderd? Of spelen er ook andere zaken?

Lichte sabelbenigheid kwam "altijd al" veel voor. Altijd is relatief, want beschikbaar referentiemateriaal gaat niet eeuwig terug. Lichte koehakkigheid kwam in berggebied vaker voor en heeft zich naar een percentage binnen de populatie vertaald. Beide bleek historisch en praktisch een voordeel.
Allerhande conformatiedingetjes in steppepaarden, woestijnpaarden en bergpaarden zijn veelal te verklaren vanuit selectie naar omstandigheden en gebruiksdoel. Dat is/was bij de Teke niet anders. Dat is ook niet te vergelijken met een westerse warmbloed - welke warmbloed dan ook.
Veel typische dingen in de bouw zijn in Centraal-Azië een voordeel maar onder warmbloeden niet gewenst omdat de eisen anders zijn. Bijvoorbeeld kleine hoeven. Ik heb onlangs nog een kenner van warmbloedsportpaarden gesproken. Die was erg te spreken over mijn paard, maar had vraagtekens bij de in zijn ogen te kleine voeten. Hij vond het ponyvoetjes die niet pasten bij een paard van zo'n stokmaat. Ik heb hem uitgelegd dat kleine, spijkerharde voeten resultaat zijn van eeuwenlange selectie in een gebied met harde woestijngrond en onherbergzame bergketens. Zo heeft de AV over het algemeen naar verhouding grotere voeten voor zijn kleine lijf, omdat ze gefokt zijn in een woestijngebied met los, zacht zand ipv harde, stenige bodem. Dat is een kwestie van selectie. Dat maakt dat de AT naar verhouding kleine voeten heeft voor zo'n groot paard.
De hals is ook zo'n typisch ding. Niet te verwarren met een (behoorlijke) hertenhals. Langgelijndheid is iets anders dan een paard (vaak met een matige, strakke rug en gezonken middenstuk/achter de schoft) dat uit twee stukken lijkt te bestaan. Op conformatie krijg je "toch" geen 4, ook al is ie op de kop met matige benen en een hertenhals en lijkt ie uit twee paarden te bestaan en te bewegen. Beweging is sowieso (helaas) geen criterium.

Mijn opmerking was wat gechargeerd. Maar, ondanks dat de AT toegankelijker is dan ooit, betaalbaarder dan ooit (afgezien van de periode dat ze voor een appel en een ei op transport naar het westen kwamen samen met o.a. dons en budjonny's), het makkelijker is geworden paarden te importeren en hengsten uit het buitenland te gebruiken, blijft de overgrote meerderheid in zijn of haar eigen straatje plakken en gebruikt men liever de eigen, mindere hengst dan een betere of beter passende hengst van buiten.
Zijn veel fokkers dan niet kritisch genoeg? Of is het zuiver economisch? Vinden ze hun eigen hengst(en) oprecht de beste? Als ze hem lelijk vonden hadden ze hem vast niet gekocht, maar als ze meer geld hadden was de keuze misschien toch anders geweest. Ja, logisch.
Bovendien worden veel hengsten jaar in, jaar uit gebruikt, vaak in dezelfde combinatie. Dit gebeurde in Rusland en Centraal-Azië ook wel, maar veel minder en dan ook vaak niet zo extreem dat er 6, 7 of zelfs 10 veulens uit dezelfde combinatie werden/worden gefokt. Een tweede keer als de eerste enorm geslaagd is. Nog een derde keer als ook die tweede heel goed is. Daarna nog eens? Gebeurt/gebeurde erg weinig. Want anders loop je het gevaar bloedspreiding te missen. In Europa lijkt dat voor veel fokkers een non-issue.

Wat nou genenspreiding. Wat nou gaan voor de beste combinatie.
Te weinig fokkers in Europa werken écht samen. Er worden nauwelijks hengsten uitgewisseld. Iedereen vindt zijn eigen hengst de beste. Iedereen dekt met de eigen hengst. Bijna niemand gebruikt een hengst die aan de andere kant van het continent staat. Goed, dat is allemaal iets gechargeerd. In de tijden van weleer reisden Turkmenen honderden of duizenden kilometers met hun merrie voor de juiste hengst. Dat is tegenwoordig logistiek een stuk eenvoudiger geworden, maar in Europa zie je het onder AT fokkers relatief weinig.

Tuurlijk: smaken verschillen. Maar een goed paard is een goed paard. Er zijn m.i. nog té veel AT hengsten, zeker in het Westen, waarvan ik me oprecht afvraag waarom de eigenaar daar een dekhengst cq. vaderdier in ziet. De nafok voegt daar alleen maar meer vraagtekens aan toe. En het steeds dezelfde combinatie doen is ook een serieus probleem in mijn ogen, ongeacht of het een goede hengst/combi is of niet.

En dan heb ik het nog niet over het probleem dat het ras nog altijd veel te weinig in de sport wordt uitgebracht. Noemenswaardig niveau is een zeldzaamheid.
Teveel dekhengsten zijn veredeld tuinornament of hobbypaard. Prima voor een fokmerrie, want dat is nu eenmaal ingewikkelder om te organiseren rondom dracht, en makkelijk met een ruin, maar voor een dekhengst vind ik het eigenlijk onacceptabel deze niet in de sport uit te brengen. Het is verdorie geen hobbelpaard, standbeeld of tuinornament. Hoe moet een merrie-eigenaar of potentiële koper van een nakomeling dan bepalen of de hengst voldoende kwaliteit heeft, niet stuk gaat als gebruiksdier?
Hoe kunnen fokkers dan hun veulens verkopen voor, naar hobby en particuliere maatstaven, veel geld en aanprijzen als prospect voor deze of gene discipline? Wat is dan het criterium? Volgens de keurmeester een goede conformatie? Naar welke maatstaf? Voor welke discipline? En als ie niet is uitgebracht hoe kun je dan wat over een veulen zeggen? Laten we wel wezen: in Europa zijn de meeste AT voor verkoop nog niet of niet lang genoeg onder zadel om daar een zinnig woord over te zeggen, dus dan moet je sowieso naar de ouderdieren kijken, de bouw van het veulen en de ouders en het karakter. Maar wat als de hengst alleen dekt en verder niks?
Omdat ie niet snel moe wordt op buitenrit is zijn nakomeling ineens een endurance prospect? Omdat ie leuk kan vrijspringen is zijn nakomeling een prospect voor springsport of eventing?

Dus op basis waarvan? Dat je hengst leuk kan vrijspringen? Ja, fijn. Leuk. En? Dat ie ooit eens een klein parcoursje gedaan heeft? Een klasse 1 heeft uitgelopen? Dat kan elke gezonde Teke. Ik kan de mijne na maanden stilstaan opzadelen en er op flink tempo veertig kilometer mee rijden zonder pijntjes, ook de dag erna niet (over mij hebben we het maar niet). Naar mijn mening kan elke degelijke AT dat.

Ik heb dekhengsten en merries gezien met defecten waarvan ik mij achter de oren krab en ik me afvraag waarom daar elk jaar een veulen in/uit moet. Bokbenig. Ongelijke voeten. Hertenhals. Voorbeen behoorlijk onder de massa. Niet harmonieus gebouwd (alsof je naar een in elkaar geflanste tandem kijkt). Slecht karakter. Enz.
Of iemand die een eigen hengst aanprijst en vol trots foto's laat zien van nakomelingen die echt, echt, echt niet voor de hengst spreken. Zijn die mensen blind? Zien die dat nou niet? Zijn ze zo verliefd op hun eigen paarden? En ik snap ook wel dat foto's niet altijd recht doen. Daar gaat het verder niet over. Mijn eigen paard is ook niet perfect. Perfectie is sowieso een illusie.

Om ook de relativiteit van puntentoekenning te laten zien:
De beroemde Gaigisiz komt uit een klasse 1 hengst en een klasse 2 merrie. Een elitehengst met een 9 op nakomelingen. Het is (logischerwijs) steeds moeilijker een Posman lijn AT te vinden zonder Gaigisiz. En dat voor een hengst met laag geklasseerde ouderdieren.

Het is dus erg relatief. Kromme bokken is dus verder ook wel erg gechargeerd. Het frustreert mij dat goede hengsten te weinig gebruikt worden ten faveure van een eigen, soms gewoonweg doorsnee, matige of zeer matige hengst die vervolgens ook niks (of "niks") presteert in de sport en men zich vervolgens wel afvraagt waarom zo weinig mensen dit ras "ontdekken" voor de sport of voor trektochten. Je kunt voor 5-10.000 een erg leuke warmbloed of Arabische Volbloed kopen... waarom dan een AT veulen dat vraagtekens oproept op basis van de conformatie (tja, hier in het westen blijft de AT een vreemde eend in de bijt) en de ouderdieren, zeker de vader, die twijfels over afwijkende conformatie niet wegneemt door fraai presteren in deze of gene discipline.
Nee, dan liever jaar in jaar uit dezelfde doorsnee combinatie met doorsnee veulens, zonder iig de vaderhengst op enig niveau uit te brengen in een discipline, welke dan ook. Wat heeft je hengst voor toegevoegde waarde? Ik heb soms werkelijk geen idee en kan het niet zomaar afschuiven op smaken verschillen. En waarom elk jaar dezelfde combi? Wat voegt veulen nummer zoveel toe aan de populatie? Waarom vier, vijf, tien keer dezelfde combi?
En ik heb allerlei redenen gehoord. Maar er zijn zoveel minder AT in Europa! Mwah, valt al jaren heel erg mee, hoor. Je moet er alleen vaak een eindje voor reizen. Dat is erg onhandig, ja. Ik zou ook liever zien dat KI vaker wordt toegepast, maar er zijn er een aantal die beschikbaar zijn middels KI en alsnog nauwelijks door merrie-eigenaren van buitenaf gebruikt worden. Dan snap ik dat hengstenhouders het zien als geldverkwisting.

Het feit dat de laatste Omar zoon zo weinig wordt gebruikt heeft een meerledige oorzaak. Ja, hij is relatief weinig geadverteerd. Ik heb veel mensen gesproken en slechts weinigen kenden hem, bij zijn stamboeknaam of zijn roepnaam, op papier, in persoon, of als de laatste zoon van Omar - dat maakte weinig verschil. Daar zijn allerlei redenen voor te bedenken.
De tendens die ik eerder schetste speelt ook mee.
Kijk, voor de meesten heeft de eigen hengst altijd de voorkeur. Dat is natuurlijk logisch. Die hengst heeft geld gekost en kost elk jaar opnieuw vreten. Waarom zou iemand jouw hengst willen gebruiken als je hem zelf niet gebruikt? En toch dekt ook die eigen hengst nauwelijks buiten de deur. Hoe kan dat? Of het nu een goede is of een slechte.

Nog altijd zijn er teveel hengsten, al helemaal hier in het Westen, die niet meer gepresteerd hebben dan weideversiering zijn, die conformatiefouten hebben én doorgeven, die bewegen als een natte krant, die een slecht karakter hebben en/of doorgeven en jaar in, jaar uit dezelfde merries dekken. Ten faveure van hengsten die wel presteren of gepresenteerd hebben in de sport (of diens nakomelingen) en alleen al vanwege hun afstamming enorm interessant zijn.
Vandaar mijn iets gechargeerde opmerking.
Het is ook niet alleen maar kommer en kwel, maar m.i. wordt er teveel gepraat en te weinig echt samengewerkt ten behoeve van het ras. Is het ras er echt bij gebaat dat deze of gene merrie nu al de vierde nakomeling van dezelfde hengst krijgt?
Waarom is fokbeleid van fokkers en stoeterijen bijna nooit openlijk beschikbaar? Waarom de keuze van elk jaar je eigen hengst op je eigen merries niet openlijk toelichten? Je wilt, neem ik aan, verbeteren, niet vermeerderen. Waarom dan steeds dezelfde combinaties? Verklaar in welke zin het nog steeds verbeteren is na de derde of vierde keer dezelfde combinatie...

Verder speelt ook het probleem dat de keuringscriteria niet helder, niet open en niet consequent lijken te zijn. En dat beweging geen criterium is snap ik niets van. De AT stond bekend om zijn bijzondere vermogen en beweging.

Bekijk het eens vanuit het perspectief van de merrie-eigenaar, of nog beter, van een potentiële koper.
Ik zie nog te vaak mensen die een AT veulen kopen en van een koude kermis thuiskomen, omdat ze eigenlijk geen idee hebben wat ze hebben gekocht en zich door een fokker hebben laten aanpraten dat deze echt geschikt is voor x discipline. Ja, AT zijn veelzijdig, ze hebben veel karakter waardoor ze veel kunnen en veel vermogen hebben ondanks deze of gene conformatie"fout(en)", maar weet je nu echt wat je koopt als de fokker in kwestie zelf eigenlijk ook te weinig kennis van zaken heeft om ook eerlijk en open te zijn over zijn eigen bestand? Dat weet je als buitenstaander natuurlijk vaak niet.
Nog steeds worden AT te weinig in de sport uitgebracht. Moet ik natuurlijk zeggen met mijn veredelde knuffelpaard (ondanks haar aanleg voor diverse disciplines) maar zeker in geval van een hengst lijkt het me selectiecriterium nummer 1. Bij een merrie kan ik het me goed voorstellen, aangezien dat in Rusland ook relatief veel minder gebeurt om de eenvoudige reden dat een merrie niet kan presteren in de sport als ze hoogdrachtig is en dus uit de sport moet worden gehaald. Maar ik hoef geen tuinversiering als dekhengst. Dus als een hengst alleen tuinversiering is op basis waarvan moet ik dan beoordelen dat ik met die tuinversiering een fijn sportpaard of gebruikspaard kan fokken dat minimaal geschikt is voor dagelijks gebruik als rijpaard zonder al binnen een jaar of 10-15 aan vervanging toe te zijn? Ja, als er wekelijks trektochten mee gedaan worden, misschien. Conformatiefouten of een lelijke standfoto (dat is ook zo'n ding...) trekken mij dan echter niet over de streep. Dan denk ik niet, goh, die hengst wil ik nader bekijken. En als ik ze dan op een keuring zie is het beeld vaak tóch niet anders. Ja, in het echt heeft ie ook een matige bovenlijn, traag achterbeen en giraffennek... Maar ik ben ongetwijfeld ook erg vooringenomen op basis van wat ik zelf mooi en goed vind. Smaken verschillen, maar een AT is magie en als dat mist spreekt het paard me sowieso niet aan, of ik hem verder bij het type dat ik wil fokken vind passen of niet. Een goed paard is een goed paard, ook als ik hem persoonlijk nooit zou willen kopen/gebruiken.
Maar op punten kun je niet rijden, zeker als die punten niet zijn kwaliteit als rijpaard, sportpaard of beweging meenemen.

Er zit te weinig beweging en vooruitgang in de genenpoel hier in Europa. Uitmuntende hengsten worden nauwelijks buiten hun eigen directe kring gebruikt, hengsten worden niet of nauwelijks uitgewisseld, bloedspreiding is een utopie. Frankrijk opereert bijv. veelal als een eiland.
Vrijwel iedereen opereert in zijn eigen bubbel. Mijn hengst is de beste. Hoe is het ras daarmee geholpen? Doorsnee merries die veel veulens krijgen, vaak van steeds dezelfde hengst of anderszins veelal niet zo denderende of passende hengsten. Niks geen openheid over het fokbeleid. Wie ben jij dat je zulke vragen stelt? En waarom een fokbeleid openlijk op internet zetten zodat iedereen het kan lezen, ook mensen die nog nooit een publicatie van de rasvereniging of keuring van dichtbij hebben gezien? Waarom zou je daar open over willen zijn? De eerste motivatie is vaak natuurlijk ook niet zo florisant: ik gebruik deze hengst omdat het mijn hengst is en ik hem gekocht heb als dekhengst. Ja ach, dat is toch verder prima? Je goed recht. Hij was vast al duur genoeg en je hebt geen geldboom. Snap ik. Waarom specifiek met deze merries? Omdat het mijn merries zijn en ik ze gekocht heb om te fokken. Ja, oké. Maar vanwaar specifiek deze combinatie? Vanwaar herhaling van deze combinatie? Waarom reageren veel fokkers vervelend op zulke, m.i. terechte, kritische vragen?
Ik wil zeker niet iedereen over 1 kam scheren. Dit geldt ook niet voor iedere fokker, maar ik heb desondanks toch het gevoel dat er te weinig buiten de deur wordt gedekt door eigen hengsten en met andere hengsten en te weinig naar prestaties wordt gekeken (buiten show). En zolang dat een non-issue is voor velen, worden er teveel veulens geboren die m.i. te weinig toevoegen voor het ras en voor de promotie van het ras.

Vervolgens wel roepen "deze hengst verdient meer nakomelingen" maar ernaar handelen? Mwah, neuh. Liever de eigen hengst. We schuiven de verantwoordelijkheid maar af op een andere fokker of een individuele merrie-eigenaar of de toekomst, weet ik het.
En helaas had ik dit ook tien jaar geleden kunnen schrijven.
Dat steekt mij af en toe wel, ja. Er valt m.i. nog heel veel winst te behalen.
Al speelt daarin ook wel mee dat er erg veel uiteenlopende visies zijn onder fokkers, wat uitwisseling bemoeilijkt. Er zijn voor mij ook genoeg hengsten die ik gratis nog niet zou willen gebruiken. Tja, smaken verschillen. Ondanks incentives vind ik dat er in Europa (maar elders ook) nog steeds te weinig (hoog) in de sport lopen, te weinig bloedspreiding is en te weinig naar eigen verantwoordelijkheid gekeken wordt. Als je een AT dekhengst aanprijst, breng hem dan uit in de sport, geef incentive aan merrie-eigenaren wier merrie iets gepresteerd heeft, promoot je dier met fatsoenlijk beeldmateriaal.

Waarom denk je dat al die leken en geïnteresseerden die googlen op de AT wel een hengst als Kambarbay kennen? Niet omdat ie zo goed is, hoor. Ik kan tientallen hengsten noemen, alleen al in Europa, die m.i. meer kwaliteit hebben (verder niets ten nadele van Kambarbay hoor - hij is verder ook niet aangekocht voor de AT fokkerij al wordt ie daar nu ook voor gebruikt o.a. omdat hij wereldwijd beschikbaar is). Waar ligt dat dan aan? Promotie. Kwalitatief beeldmateriaal. Professionele ruiters en voorbrengers. Ja, en goed beeldmateriaal, prestaties van veulens.
Tuurlijk kun je een individuele hengstenhouder of kleinschalige (hobby)fokker niet vergelijken met een sportstal/fokkerij als SSH. Dat zie ik ook wel.
En tuurlijk bepaal je je keuze niet zuiver op foto's en video's, maar ook op nakomelingen, bezichtigingen, keuringen, etc.
De praktijk laat echter toch vaak wat anders zien.
Als ik dan foto's zie van een stoffige hengst in een wei, vaak met een been op rust of anderszins niet geheel voordelig, denk ik: zonde. Menigeen klikt dan op de terugknop, vrees ik...

Maar goed, ik begin nu wel erg uit te wijden en af te wijken van de oorspronkelijke vraag/discussie dus ik laat het hier weer even bij.
In other news... de afspraak voor de date staat! Spannend!

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-17 15:20

Allereerst, eerder vergeten de link te plaatsen naar het artikel over NFS: A Nonsense Variant in the ST14 Gene in Akhal-Teke Horses with Naked Foal Syndrome.

Verder...
Ja, er valt echt nog veel winst te behalen. Ik durf om die reden ook niet optimistisch te zijn over bovenstaande test. Maar de tijd zal het leren hoeveel fokkers er gebruik van gaan maken en of zij de resultaten openlijk op hun website publiceren.
Intussen is het enige dat ik kan doen mensen wijzen op het bestaan ervan zodat potentiële kopers naar testresultaten kunnen vragen.

Maura, wat verdrietig van je merrie. Bij ons op stal staat ook een Cushing paard, maar die is 26 en dan is het toch anders dan bij een paard dat nog zo relatief jong is.
AT zijn gemiddeld rond 1.60 en recente inventarisatie bevestigt dat de meeste merries gemiddeld rond 1.59-1.60 zijn en hengsten nog een paar cm groter. Zie er zelfs steeds meer tussen 1.65 en 1.70 en, hoewel zeldzaam, zelfs groter. Mag van mij altijd een zeldzaamheid blijven, maar zelfs 150 jaar terug zag je ze groter dan 1.70 en zelfs 1.80. De norm is al duizenden jaren een paard rond 1.60 (1.55-1.65).

Flinke, robuuste AV zijn er idd. stukken minder in NL. Ergens raar, aangezien Nederlanders lang zijn. De meeste AV hier zijn toch wat fijner en popperiger. Russische en Spaanse zijn dan toch wel anders dan de meer wijd verbreide Poolse en Egyptisch georiënteerd bloedlijnen (en mixen, hetzij met Russisch) die je hier meer ziet.
Als stokmaat een dingetje is, is het inderdaad makkelijker aan een grotere AT te komen dan een robuuste AV of Berber van fiks formaat. Wat betreft Berbers zijn die in Europa vaak wat aan de kleine kant - maar ze zijn van oorsprong ook veelal van hetzelfde formaat als de AV, in tegenstelling tot de AT.

Garanties heb je niet bij een veulen, al kun je op basis van de ouders en de ouders van de ouders een goede inschatting maken. Mijn merrie zou de 1.60 moeten aantikken, maar toen ze in NL aankwam leek ze een veulen, geen jaarling. Die achterstand heeft ze nooit meer ingehaald en ja, zij is daardoor te klein gebleven, ondanks de stokmaat van de ouders. Voor mij geen punt, want ik ben niet zo groot, maar ook langere mensen misstaan eigenlijk niet. Middentype AT, dat scheelt. Brede boommaat.

Dat gezegd hebbende, de ouders en grootouders geven en indicatie. Een veulen is wat moeilijker in te schatten, maar ik heb genoeg veulens en stokmaten van veulens gezien om wel een inschatting te kunnen maken of ie kans heeft niet zo groot, groot of heel groot te worden en wat voor type je kunt verwachten (rank, middentype, zware type).
Ook groeien AT anders dan de meeste warmbloeden: ze zijn laat volwassen en groeien vaak lang door. Tussen de vijf en acht jaar groeien ze vaak toch nog wel in de hoogte, na hun tweede of derde ook in de breedte.
Desondanks heb je alleen garanties over de stokmaat bij een volwassen paard. Daar zul je een gokelement behouden. Daar ontkom je alleen aan als je een Teke koopt die al minimaal rond 1.60 is wanneer je haar koopt, ongeacht de leeftijd.
Zou je bereid zijn een uit het buitenland te halen? Dat vergroot de kansen van je zoektocht behoorlijk. Er zijn in het buitenland diverse grote maat AT waarmee gefokt wordt. In Nederland is alleen de stoeterij in De Wijk, waar je zou kunnen slagen. Een andere, kleinschalige fokker heeft een hengst en wat merries, maar de hengst is geloof ik maar 1.54 (of hij moet inmiddels toch nog wat gegroeid zijn) uit een vader die ook ong. zo klein was en een moeder van 1.60. Volle broer en zus halen de 1.60 ook niet. Buitenland zou je zoektocht veel eenvoudiger maken.
Als je verder tips wilt e.d., wil ik natuurlijk graag met je meedenken. Mocht buitenland een optie zijn kun je eventueel ook Nadja Tarasova vragen of, als je wilt, kan ik een oog voor je open houden. Er staan wat veulens te koop in het buitenland momenteel, en ik kan even kijken of daar ook wat tussen zit dat grote kans heeft aan je eisen te voldoen. Wat voor budget heb je in je hoofd? Kan ook via PB.


Als ik de kans krijg en het weer zit mee zal ik absoluut proberen wat mooie foto's te maken van Asat. :j Hij heeft nog maar 4 raszuivere nakomelingen. Dat is echt veel te weinig voor zo'n hengst...

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-17 16:10

*blaast stof weg*

Maura, we hebben al contact gehad via PB en ik zal mijn ogen en oren voor je open houden. Gezien je budget moet je wel kunnen slagen! :j

Hoog tijd voor een echte update, maar helaas zit het echte leven soms in de weg dus het is weer even stil geweest en een echt uitgebreide update zit er nog steeds even niet in...
Afgelopen jaar was er allerlei heisa met de stoeterij in Dagestan. Ze verkopen al jaren niet genoeg gezien de eisen die de staat stelt aan stoeterijen en daarop kwam het plan van overheidswege de paarden te laten slachten. Dat werd vervolgens uitgesteld, er werd een petitie gestart (die nog niet genoeg handtekeningen heeft, maar het is de vraag of buitenlandse handtekeningen ook maar iets gaan uithalen...) en de status werd daarna onzeker. Stoeterij Dagestan ligt geografisch wat moeilijk, maar er lopen wel degelijk interessante en kwalitatieve paarden rond, ook al is de stoeterij helaas niet meer wat ie geweest is nu het geen klassieke staatsstoeterij meer is en op eigen benen moet staan in een afgelegen gebied aan de grens met Tsjetsjenië.

Dan zoekt de staat Turkmenistan erkenning van het ras op de lijst van werelderfgoed van Unesco. Interessant, maar ook een beetje problematisch gezien de moeilijkheden met het stamboek en de raszuiverheid, etc.

En, voor wie het niet gezien heeft, een nieuw topic van mijn hand.
Dus toch een beetje een foto update voor wie het topic gemist heeft: [ITP] Knappe 28-jarige Akhal-Teke hengst
Een hengst die overigens afkomstig is uit de bovengenoemde stoeterij in Dagestan.

Een fatsoenlijke update volgt wel weer een andere keer. Ik kruip weer heel even onder mijn steen. :o
Voor vragen ben ik natuurlijk 'altijd' beschikbaar.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-17 20:56

Ik dacht hetzelfde: foto's! Is het een Kemsiz veulen of een andere vader?
Ben benieuwd of je je kunt inhouden. :))

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-17 21:38

Haha, Piekosjj gaat door voor de koelkast! Merrie uit Estland dus. :D
Ja, Piekosjj doen! Zweden is groot dus een AT in de buurt moet je van profiteren. En foto's plaatsen. :P

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-17 19:16

Oh, ga je definitief emigreren? Spannend zeg! Ruimte genoeg in Zweden. :D

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-17 17:22

Leuk veulen en idd hele mooie oren en gave bles. Wat betreft de oren heb ik die opmerking wel vaker gehoord. Mijn vaders reactie op mijn veulen destijds was "net een ezel". :Y)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-17 11:27

Ach, ik vergelijk de AT liever met ezels en muildieren dan met paarden, want in mijn ervaring lijken ze daar meer op en dat maakt de omgang een stuk prettiger als je een ezel of muildier als uitgangspunt neemt. :))

Het is dat het biologisch onmogelijk is, anders had ik het geloofd als men had verkondigd dat de AT afstamt van een wild steppepaard keer een onager. :P
Overigens, interessante discussie in het topic over de hengst dat ik hierboven gelinkt heb. :j

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-17 09:22

Leuk, Lisa! Hoe is het ras je droompaard geworden?

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-17 18:01

Ja, idd. heel veel liefhebbers zijn voor het eerst voor ze gevallen vanaf een plaatje en lieten zich niet afschrikken door de bewering dat ze moeilijk, koppig en opstandig zouden zijn. :+
Voor mij is het circus de boosdoener geweest, maar dat is ook heel "Penny". :))

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 2 bezoekers