Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:37

Leuke thread om lezen :) Mij moet je al lang niet meer overtuigen, al van toen ik een wip hoog was wist ik dat 'het gouden paard' mijn lieveling was! Zoals zovelen heb ook ik een foto van Kambar gezien, in mijn paardenboek, en hoewel het ras daar nogal een negatieve bijklank kreeg (het had zowat alle tekortkomingen die een paard kan hebben, en de dieren waren nog nors van karakter ook) was ik meteen verkocht!
Daarna ben ik ze een hele tijd uit het oog verloren... tot ik vorig jaar toevallig op flickr weer akhal-tekes te zien kreeg, en wat bleek? Er was een kwekerij, in België! Zo ben ik dan te weten gekomen dat er een internationele wedstrijd was in Luxemburg en daar moest en zou ik heen gaan: eindelijk het paard van mijn dromen in levende lijve kunnen zien...! Ik heb er enorm van genoten, ze zijn in het echt nog veel indrukwekkender en het staat nu al vast: mijn volgende paard is een Teke, zeker weten!
Ondertussen geniet ik nog even van de foto's van Musanna, wat een mooie merrie is dat, daar mag je terecht héél trots op zijn!
Laatst bijgewerkt door kiekje.be op 02-09-10 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

www.e-horse.be

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:40

JoSav schreef:
ja klopt, er is 1 stoeterij in Belgisch Luxemburg en een tweetal kleinere elders, en uiteraard een aantal private eigenaren. Volgens mij heb ik je ook gezien op dat evenement (keuring 2009 in Luxemburg) was jij niet samen met je vriend (of man, geen idee?) met telelenzen aan het fotograferen? :) :)

Ik was daar inderdaad met m'n vriend foto's aan het nemen:) (Ik ga trouwens dit weekend op bezoek bij Michèle, een beetje gaan verwateren op de stoeterij... )

JoSav schreef:
Mocht je op zoek gaan naar een Teke tezijnertijd help ik je graag op weg. Ik heb zelf nl. (omdat ik geen fokker ben) geen directe belangen - dat je bij mij het beste een paard zou kopen e.d. ;) Niet dat fokkers niet eerlijk zijn ofzo hoor want over het algemeen zijn het allemaal heel aardige mensen (weliswaar met wisselende kennis van zaken).

Dat is erg vriendelijk van je! Mijn probleem is min of meer dat ik niet op zoek ben naar een sportpaard, ik rijd geen competitie en heb ook geen plannen in die richting. Mijn 2 paarden worden enkel recreatief gereden, vooral wandelingen, af en toe wat vrijheidsdressuur... ze hebben nogal een luxeleven. Ik zie het dan ook niet zitten om pakweg €20 000 neer te tellen voor een recreatiepaard :) De meeste Tekes die te koop aangeboden worden, zijn echt op sport gefokt en zijn dan ook behoorlijk duur. Een veulen heb ik nog 't liefst van al: zo weet ik dat er geen 'vreemde dingen' mee zijn gebeurd en kan ik haar volledig naar mijn hand zetten.
Maar goed, dat is toekomstmuziek hoor... ik heb momenteel geen plaats voor een derde paard dus mijn droom-Teke moet nog eventjes wachten :)

www.e-horse.be

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:11

JoSav schreef:
En voor de liefhebber heb ik eindelijk een foto weten op te snorren waar de glans van mijn merrie redelijk goed te zien is. (Graasfoto van afgelopen 14 juli; let niet op hoe vies en stoffig ze verder is).

Wat een knappe madam is dat geworden! Zelfs ongepoetst in de wei zo staan blinken... fenomenaal :)

www.e-horse.be

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:49

JoSav schreef:
De dag zelf (zondag) werd officieel geopend door een demonstratie te paard van president Berdymukhamedov.

Het was bedoeld om te laten zien dat hij een echte paardenman is en fervent ruiter. :o

Had hij beter niet laten zien :( Vreselijk, precies of het paard elektroshocks krijgt! Dat nerveus trekken in die mond en keihard z'n sporen in die ribben drammen... arm dier, dan ben je die favoriet van de president en krijg je dit als 'beloning' :(

Verder wel hele mooie beelden gezien hoor uit Ashgabat - enkel die president mocht achterwege blijven ;)

www.e-horse.be

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:50

JoSav schreef:
Dus als iemand interesse heeft in het bijwonen van wedstrijden of een training, steek je hand op dan maken we er een AT liefhebbers/bokt meeting van. :P

*hands up*

Zeker interesse om die 2 in levende lijve te zien! Als het een beetje doenbaar is qua afstand dan, ik hoor het wel ;)

www.e-horse.be

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:39

daffie1986 schreef:
Zelf heb ik net mijn paard verkocht en ik wil pas weer een paard als die aan huis kan staan en dan moeten we eerst on appartementje verkopen en verhuizen. Dus ik ben niet nu direct actief aan het zoeken, want waarschijnlijk is het pas voor over een jaar of 5-6.

Haha let maar op, ik zei ook altijd dat 'mijn volgend paard' een AT zou zijn en ik was ook van plan te wachten tot ik m'n eigen weide zou hebben... maar in mijn regio veel vraag en weinig aanbod, en prijzen waar een gezond mens misselijk van wordt. Verre toekomstdromen, dus ik had helemaal geen plannen om er snel één te kopen maar dan kijk je stiekem toch wat rond, kwestie van de markt te verkennen... en JoSav maakt je dan helemaal warm voor het ras, je krijgt er enkele in levende lijve te zien en voor je 't weet loopt er eentje in de weide :)

Ik ben haar zelf gaan halen in Slowakije, ik heb ook wel geïnformeerd voor transporten vanaf ginder en kwam dan tussen de 900 en 1400€ uit. Zelf gaan was dus veel goedkoper en dan zagen we ook de rest van de stud, en haar moeder en grootvader :) Je hebt dan natuurlijk wel het risico op eigen rekening... na 1 km rijden was mijn veulen over de voorstand van de trailer heen willen springen, dat had wel fout kunnen aflopen natuurkijk.

www.e-horse.be

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:34

daffie1986 schreef:
We wonen nu nog in een appartement in noord-holland en we willen verhuizen richting gelderland en daar een vrijstaande woning kopen met wat land. In de tussen tijd kan ik gewoon rijden op paarden van anderen, dus daar hoef ik geen paard voor te kopen.

Sja dat klinkt eenvoudig... wij zijn al 5 jaar op zoek ;-) De eisen zijn misschien ook wel hoog, ik wil een deftige weide, dus minstens 1 hectare, geen zakdoekje groot... en zo'n lap kost een pak geld, zeker als er dan nog een stuk bouwgrond (of bestaande woning) bij moet. Dat gaat toch snel richting €500.000 en dan heb je nog niet eens een huis...

daffie1986 schreef:
Jij hebt 3 paarden zag ik in je profiel, alle 3 AT of niet?

Nee, enkel Grappa is AT, de andere zijn renpaardjes (maar hebben nooit in koers gelopen).

(Ik kan niet in jouw huiskamertopic posten... ik heb te weinig posts ofzo... )

www.e-horse.be

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:37

daffie1986 schreef:
Oh, engels of arabisch volbloed? Waar komen ze vandaan?

Nee, zoals Josav al zei, zijn het dravers. De merrie is een Franse draver (Dimo Josselyn - Earn Chemicals) en de ruin een Belgische draver maar van hem hebben we geen papieren dus ik ken zijn afstamming niet. De merrie heb ik als 18-maander 'gratis' gekregen omdat de eigenaar er totaal niet mee om kon... lastig karakter. Dat snapte ik niet, hoe een veulen "lastig" kon zijn... en het heeft me enkele maanden gekost maar nu kan ik alles met haar, ik heb haar ook zelf zadelmak gemaakt enzo. Ze is wel pittig maar dat vind ik net een pluspunt ;)
Daarom dat ik een AT ook wel zag zitten, ik werk liever met een paard met karakter, dan met een luiaard. (Karat is lief maar eerder type luiaard, maar dat is dan weer ideaal voor m'n vriend die niet zo'n grote held is als het op paarden aankomt ;) )

www.e-horse.be

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 07:50

daffie1986 schreef:
Geen renpaarden dus, of noemen ze in België de dravers ook renpaarden? Maar goed dan dat de eigenaar in zag dat het niet goed ging en de merrie met 18 maanden aan jou gegeven heeft.

Waarom zou een draver geen renpaard zijn? Alles wat in wedrennen loopt, is een renpaard :) Er wordt nogal eens neerbuigend gedaan tegenover dravers maar voor mij zijn dat net zo goed renpaarden.

Ik ben in elk geval blij dat Mia nooit heeft moeten rennen. Ik zou persoonlijk ook nogal weigerachtig staan tegenover een AT die in de wedrennen heeft gelopen - galop of draf, 't maakt weinig verschil: ik zie niet graag wat daar gebeurt ... die paarden worden véél te jong al gebruikt voor zo'n grote inspanningen, met massa's kwetsuren als gevolg. Zo'n paard is op z'n 6de meestal al versleten, terwijl hij/zij dan eigenlijk pas aan zijn leven zou moeten beginnen :(

www.e-horse.be

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 08:20

lakshmi schreef:
Kiekje wat een leukerd jouw AT, heeft behalve de kleur ook qua koppie wel wat weg van mijn berber Kalife :)

Dank je wel, het is op haar koppie dat ik verlief werd ;) Ik had enkel foto's van haar gezien toen ze 6 maand oud was, een echte 'naarling' zoals Josav haar omschreef! Maar haar hoofdje was zooo lief!
Ze lijkt inderdaad wel op jouw Kalife, wat een leuk paard! Allemaal trouwens, schitterende dieren in een schitterende omgeving... daar ben ik nog het meeste jaloers op :D (Mabrouk vind ik ook een leuke naam, de volgende marhaba en shoukran? ;) )

www.e-horse.be

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:14

JoSav schreef:
Wat betreft de meeting: in principe is er veel mogelijk. Dus als iedereen zijn of haar agenda pakt en neerzet wanneer zij wel of absoluut niet kunnen (kan via PB) dan stel ik een lijst van mogelijke data vast en geef ik die door zodat we wat kunnen afspreken. De kanttekening is dat de ruiter in kwestie vrijwel uitsluitend Russisch spreekt, maar dat mag de pret niet drukken. :)

Is het niet makkelijk eerst bij de ruiter te checken wanneer iets kan? :) Over welke tijdspannen spreken we trouwens, nu tot... wanneer?

www.e-horse.be

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:30

JoSav schreef:
Als ik veel data per PB doorkrijg en er meer dan vijf of 10 data zouden kunnen passen hoor ik van hem vanzelf welke hij het fijnst vindt of dat hem dat alsnog niks uitmaakt. Toch?

Ja tuurlijk! Ik ga er van uit dat ze na Ising terug vertrekken? Of komen ze dan terug naar NL?
Ik heb je enkele data doorgestuurd in PB!

www.e-horse.be

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:57

De hoeven zorgden hier voor enige twijfel gezien Grappa 4 witte voeten heeft, en mijn ervaring met witte voeten slecht is (Karat heeft er 2 en dat is gegarandeerd mok... en ze zijn ook duidelijk minder hard).
Grappa haar voeten lijken me wél hard en groeien goed, maar ik heb ze nog geen winter hier gehad dus mijn ervaring is eerder beperkt.

www.e-horse.be

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:27

JoSav schreef:
Ook blijkt de interesse voor een AT meeting in Apeldoorn erg beperkt; ik heb maar van twee mensen data doorgekregen. Dan wordt het lastig. Of gewoon een onwijs kleine meeting, is mij ook goed natuurlijk.

Dit gaat niet meer door veronderstel ik...? Spijtig, dan komen er eens toppaarden in de buurt en is haast niemand geinteresseerd?

www.e-horse.be

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:33

zippora schreef:
Die van mij heeft dan wel enigszins platte zolen, maar staat al 9 jaar zonder ijzers en heeft supersterke hoefwanden. Hij loopt ook heel graag op asfalt, liever dan in de berm. En ik kreeg laatst nog een compliment over zijn hoeven (zonder scheuren en zagen eruit alsof hij net bij de hoefsmid was geweest. Dat was echter alweer een maand daarvoor). Dat was tegen het eind van het extreem droge voorjaar, toen de meeste paarden vanwege de droogte wat mindere hoeven hadden.

Ik geloof dat de voeten van Grappa ook wel sterk zullen zijn, ze werd in juli vanvoor bekapt en die hoeven zien er nog steeds perfect uit. Achteraan blijft oefenen, spijtig dat de fokker daar weinig aandacht aan heeft geschonken, voetje leren geven doe je zo vroeg mogelijk... Grappa was al een jaar oud en kan dus al gemeen uihalen mocht ze dat willen. Acher vond ze ook echt eng, nu gaat het al veel beter maar voor de smid is ze nog steeds niet klaar. Ik hoopvolgende maand zodat ze vers bekapt de winter in kan.

www.e-horse.be

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:08

Oh ben je toch naar Ising geweest? Staan de resultaten daarvan ergens online? Ik ben wel benieuwd!

www.e-horse.be

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:51

JoSav schreef:
Nee, wij waren helaas niet op Ising. De resultaten van de keuringen zijn hier te vinden: http://www.achal-tekkiner.de/ onder het kopje Championat 2011 (Duits) en Championship 2011 (Engels).

En diverse foto's: http://www.polofotos.de/11_AT.html Deze zijn voor de liefhebber na te bestellen.
Meer zullen er nog wel volgen van diverse aanwezigen.

Thx! Ik zie vooral dezelfde namen op de lijst die in de prijzen vallen, niet zo veel deelnemers precies...
Ik had graag Prospekt gezien van Alania, een volgende keer misschien, hopen dat het wat dichter bij huis is.

Hoe zit het eigenlijk met die keuringen, de cijfers die de paarden meekrijgen? Die kan je enkel op dit soort evenementen laten doen?

www.e-horse.be

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:53

JoSav schreef:
Dan nog even een fotoverslag van de viering van onafhankelijkheid in Turkmenistan (dit jaar 20 jaar). Het verslag is inclusief bezoeken aan enkele Turkmeense stoeterijen.
Er zitten erg mooie foto's tussen, en veel Akhal-Tekes.

Helaas ook foto's van een lelijke valpartij! 5 paarden aan elkaar vastbinden en dan over nat beton jagen, dat is vragen om ongelukken... de 2 die tegen de vlakte gingen konden evengoed hun nek breken. Misschien traditie, maar barbaars en erg dom! Zelfs op droge grond. Als ik die foto's zie keert m'n maag... is dat respect voor het paard? Walgelijk :(

Afbeelding

www.e-horse.be

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:58

Niet enkel dat natte beton stoort me, maar ook het feit dat 5 paarden aan elkaar vast worden gebonden en vooruit gejaagd door een ruiter. Paarden zijn vluchtdieren, als er eentje van iets schrikt (best mogelijk in een parade, wat al erg onnatuurlijk is voor deze dieren) dan trekken ze elkaars mond helemaal open en kunnen ze mekaar ook lelijk ten val brengen.
Ik heb uiteraard ook mooie beelden gezien, de juwelen voor de paarden zijn prachtig, maar ben geen fan van dat soort parades vrees ik. Bij de vorige beelden die ik van ginder zag huiverde ik ook: het beeld van de president die constant z'n hengst tussen de ribben zat te porren, vreselijk in de mond trok en dat alles om hem een 'kunstje' te laten uitvoeren voor het publiek :n Ik vrees dat ik dat niet zo paardvriendelijk vind - maar ga er van uit dat die man ook helemaal geen paardenmens is, eerder een showmens...

www.e-horse.be

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:24

Even de uitleg van JoSav daarover quoten (stond op blz 12):

JoSav schreef:
Een andere traditie is het gebruik van aladja's. Aladja's zijn gevlochten halsbanden - dun of dik - gemaakt van kamelenhaar (wol).
Aladja's dienen ter bescherming tegen boze geesten en slechte invloeden, mn. tegen het 'boze oog' (jaloezie en dergelijke). Doorgaans krijgen veulens al kort na de geboorte hun eerste aladja, met de gedachte dat ze dan gezond groot kunnen worden.

Volwassen hengsten dragen vaak ook zilveren en gouden halsbanden. De traditie die hierachter steekt heeft te maken met de rooftochten zoals deze tot eind 19e eeuw gehouden werden.
Voor elke succesvolle rooftocht ontving de deelnemende ('winnende') hengst een zilveren of gouden band, vaak versierd met jade of smaragden. Zo konden merrie-eigenaren heel goed beoordelen welke hengsten het meest succesvol waren.

Wat ik me afvraag: dragen die paarden dan de hele tijd die aladja? Langs hier zie je het wel eens op een show, maar niet in de weide toch... het lijkt me ook erg gevaarlijk, een paard (zeker een veulen) kan zich gemakkelijk verwonden of zelfs ophangen aan zo'n touwtje.

www.e-horse.be

kiekje.be

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:24

Niet enkel hekken zijn een gevaar maar ook bomen en zelfs hun eigen hoeven... even achter het oor krabben en voor je 't weer zitten ze vast.
Ik vind het wel mooi als traditie, het hoort een beetje bij het ras. In boze ogen geloof ik gelukkig niet :-)

www.e-horse.be

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:19

Het is zonde ja...

Met Nadja heb ik goeie ervaringen, ik geloof wel dat ze er eerlijk in is. Ze heeft er zelf ook niets bij te winnen door verkeerde info door te geven, in tegendeel. Over mijn veulen was ze ook eerlijk, ze vertelde ook meteen dat ze uit een tweelingdracht kwam en nooit groot zou worden.
Khan-Dengri beweegt toch maar vreemd in het filmpje. Ik vrees dat er bij hem inderdaad iets redelijk fout zit, die achterhand leeft precies een eigen leven... arm dier :-(
Al-Djahir lijkt me dan een betere keuze, voor een hobbyruiter die niet meteen op zoek is naar een wedstrijdpaard. Hoe het evolueert is moeilijk te voorspellen, maar ik bedenk dan dat elk paard ziek kan worden.

www.e-horse.be

kiekje.be

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:57

Nadja is inderdaad eerlijk, maar kon mij vorig jaar niet echt verder helpen met details daar ze in Rusland zat, en niet in Slowakije. Ze spreekt overigens wel goed Engels, ik heb nooit communicatie-problemen met haar gehad. De farm zelf heeft geen mail/internet.

Onderhandelen over de prijs zal waarschijnlijk niet via haar gaan maar met de assistende (Magdalena) van de eigenaar. De eigenaar zelf, Vladislav Khabliev, is niet echt met de paarden bezig, het is gewoon een hobby voor hem en hij vindt ze gewoon mooi om naar te kijken, meer niet. Hij is eigenaar van het grootste TV-station in Slowakije, is erg druk bezig en komt maar af en toe eens naar de farm - meestal met klanten om dan te showen met de paarden. Wij hebben hem enkel gezien bij de ondertekening van het contract en de betaling - al de rest (bezoeken aan de farm, opstellen contract) ging via Magdalena. Het is niet echt een paardenmens dus :) Of dat gunstig is of niet... geen idee.

Transport hoeft - zoals Joav al zei - niet echt een probleem te zijn. Ik heb indertijd een transport gevonden (in BE) dat tot Slowakije reed, maar we hebben dus besloten om haar zelf op te halen. Je neemt een zeker risico maar het kost je een pak minder en ik wou in elk geval toch eens langs de fokkerij gaan ook. Alle papierwerk was perfect in orde, geen problemen gehad.

www.e-horse.be

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:24

Citaat:
Khabliev heeft zijn stoeterij nog niet zo lang ingericht voor AT; hiervoor had hij Arabische Volbloeden, Oost-Europese warmbloeden en minipaarden.

Die heeft hij nog steeds hoor, al zullen het er nu wel minder zijn dan vroeger. Ze lopen gewoon mee tussen de AT in de kudde, er loopt ook een hele mooie Fries! De herder gebruikt die als rijpaard. Die miniatuurpaardjes lopen ook gewoon los op het erf, je ziet ze amper lopen tussen de honden :)
Ze kweken ook schapen en koeien, en er lopen ook herten, moefflons en enkele exotische koeien (Zebu). Onderweg naar de farm kom je ook al de dromedaris van de buren tegen, best wel grappig!

Citaat:
Al Djahir zal wat dat betreft meer kans hebben, maar de markt ligt aardig op slot dus veel paarden blijven staan, ook in het lagere prijssegment. Ik heb zelf helemaal geen ruimte voor nog een AT op dit moment, ongeacht de vraagprijs.

Same here, ik heb onvoldoende weide om er nog een paard comfortabel bij te plaatsen, en ik heb m'n handen vol met 3 paarden. Spijtig... maar ik begrijp ook wel dat mensen de voorkeur geven aan een 'gezond' paard.

www.e-horse.be

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:40

Inderdaad Tokhtamysh, hij is prachtig eh!

Nog enkele plaatjes van hem:

foto1

foto2

foto3

www.e-horse.be