Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 22:41

De eerste met hooded eye die ik liet zien (die bruine) is ook een hengst en een van de boegbeelden van de Naib Idris stoeterij. :)
Vind hooded eye persoonlijk ook erg bijzonder, maar bij een eerste aanblik is het voor leken toch vaak even slikken, maar dat is bij Teke vaak met hun hele voorkomen zo (tot ze bewegen, want dat kunnen ze zeker). :D

Waarom ze specifiek die bult hebben is mij niet duidelijk. Het zal net als de hooded eye ongetwijfeld een functie hebben. Maar in tegenstelling tot de hooded eye is me niet meteen duidelijk wat die functie dan geweest zou moeten zijn. Het is in elk geval zo dat exact ditzelfde kenmerk is teruggevonden op schedels van Niseiaanse en Parthische oorlogspaarden dus mogelijk is een verdikte schedel op die locatie een soort bescherming. Of het zijn stiekem de restanten van wat ooit eenhoorns waren. :Y)
Ik zal eens uitpluizen of ik kan achterhalen wáárom ze zo'n bult hebben, eens zien wat en of ik dat weet te achterhalen.

Hooded eye is een klassiek kenmerk van de AT, maar net als metaalglans of het ontbreken van manen en voorlok, heeft niet elke Teke Aziatische ogen en de een meer dan de ander.
De hengst Tokhtamysh is een vrij extreem voorbeeld, maar amandelvormige ogen in meer of mindere mate is sowieso een raskenmerk. Op ogen die qua vorm en grootte daarvan afwijken wordt bij keuringen afgepunt.
Niet alle Tekes met Aziatische ogen hebben ook een sterk hooded eye, zoals bijv. Tokhtamysh heeft, maar sterk amandelvormig en menselijk is sowieso de standaard bij dit soort ogen.


Hieronder enkele extreme en minder extreme hooded eyes. Mensenogen komen ook veelvuldig voor, net als gestreepte hoeven en in vroeger tijd getijgerde paarden. Zo kun je zien dat de ene het maar een beetje heeft, terwijl anderen alle kenmerken van hooded eye uitdragen. Zo is dat met metaalglans ook, en alleen de 'echt' goudkleurige paarden worden als zodanig geregistreerd bij het stamboek.
De afbeeldingen hieronder tonen hooded eye, maar ook Aziatische ogen zonder hooded.

Akdagly.
Deze merrie, Karagul, heeft ook Aziatische ogen.
Weer Karagul.
Veulen.
Twee jaarlingen.
Weer.
Nog een jaarling.
Dezelfde.

Veulen.
Hengst.
Merrie.
Merrie met veel minder extreem oog.
Nog een merrie. Deze heeft zo te zien ook een snoekhoofd - dat is niet gewenst.

Merrieveulen.
Hengstveulen.
Merrie, vrij extreme hooded eye.
Nog een keer Tokhtamysh.
Dit keer zijn donkere oog. :)

Niet 'hooded', maar wel met veel oogwit, wat ook veel voorkomt.
En amandelvormig, natuurlijk.
Bij een jong paard.

Jonge Teke met hooded eye. Weer een met een blauw oog. :)

Dit zijn Tekes van zeer uiteenlopende afstamming. Het is dus niet zo dat ik hier bijv. alleen AT van een bepaalde bloedlijn laat zien. Net als de metaalglans komt hooded eye bij alle bloedlijnen voor, al kom je wel bij diverse paarden herhaaldelijk specifieke namen tegen - toevallig of niet, bijv. Kerzi.

Tokthamysh is trouwens vernoemd naar een van de afstammelingen van Genghis Khan uit de 14e eeuw.
Om nog even in te haken op het mythische wezen gehalte van zulke ogen en de 'hoorn' op hun voorhoofd: vaak is dat "waah, een draak/eenhoorn" de eerste reactie wanneer ik deze kenmerken laat zien aan mensen die niet bekend zijn met dit ras. In Rusland en Azië zeggen ze overigens dat de AT een samensmelting is van de adelaar, slang en het jachtluipaard. In China noemden ze de paarden uit deze regio in de Oudheid al 'Tian Ma', hemelse paarden (gedacht werd dat deze paarden de link tussen hemel en aarde en daarmee onsterfelijkheid vormden), maar ook Sulong/Soulon: de vegetarische draak. :D :D

En nu het over archeologische opgravingen gaat: bij interesse kan ik ook enkele afbeeldingen van paardenmummies en schilderijen e.d. tonen waarvan veel onderzoekers nog altijd denken dat het paarden van het Turkoman-type voorstellen/zijn. DNA wijst dat vooralsnog niet uit, maar qua type en regio zou het zomaar kunnen.

Ik kan in elk geval wat betreft hooded eye zéker meer voorbeelden opsnorren, maar had voor nu geen tijd dan de websites van twee stoeterijen door te bladeren waarvan ik weet dat ze enkele hebben. Het is in elk geval een van de vele interessante raskenmerken van de AT. Het is erg bijzonder om te zien hoe sterk deze paarden door duizenden jaren van selectie een kenmerk zijn geworden van hun gebruik en omgeving (en daarmee vaak Westerse denkbeelden over correct exterieur tarten).

En bedankt weer voor de reacties! Het doet me goed dat het topic tot nu toe zo fijn is ontvangen, gezien de soms negatieve vooroordelen die ook op bokt over AT in de rondte gingen. Bedankt iedereen. :D

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:47

Dat andere, blauwe oog van Tokhtamysh ziet er "vreemder" uit dan zijn donkere. Die paarden met duidelijke hooded eyes lijken een beetje boos te kijken. Ik vind het ergens wel wat hebben.
Deze vind ik gaaf. Ik geloof dat dit 'm is (die mogen ze zo voor m'n deur afleveren!), en die andere hengst is dan Saburbek? Heb net even op de site van die stoeterij gekeken, wat een prachtige paarden zeg! Erg mooie foto's ook. *tekenkriebels*

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:56

Die hooded eyes vind ik prachtig, nog nooit gezien. Als je die 2 foto's van de jaarling bekijkt lijkt het alsof ze zelf kunnen bepalen hoever ze 'het kapje' aantrekken of niet? Het geeft hen idd iets bovenaards.

Is er ook beeldmateriaal van de getijgerde paarden? Of is het te vergelijken met het 'brindle' patroon dat bij paarden kan voorkomen?

arizonagreen

Berichten: 1961
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:02

Ik weet totaal niet waarom, maar op de een of andere manier vind ik ze hélemaal geweldig, echt het einde!

Terwijl ik toch echt een springruiter ben en meestal van forse grote paarden houd...

iets in ze trekt me zo enorm aan!
Ga dr ook alles voor doen om een keer op eentje te mogen rijden!

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:04

Ik vind het ook heel bijzonder, die hooded eyes, het geeft haast iets slangachtigs. Erg mooi!
Die bobbel op het voorhoofd zie ik bij berbers ook wel eens, mijn vos heeft het ook. Hij heeft alleen een enorme voorpluk dus heb het denk ik niet op de foto staan.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 23:17

Fiffill: dat is hem idd. Het is de hengst Gadjar (Turali x Granka v. Rokot). Qua bloed ook bepaald niet de minste. Die mogen ze ook zeker bij mij thuis afleveren, of een rietje voor onze merrie is ook goed hahaha.
Hij is gefokt door de Chagorta stoeterij, waarvan ik eerder al diverse foto's plaatste (o.a. van de huisweide met spelende veulens).
De bruine die ik in de eerdere post over hooded eye plaatste is inderdaad Saburbek (nakomeling van de meervoudig wereldkampioen en veelgeprezen hengst Garayusup, die momenteel ook in het bezit is van deze stoeterij).

Het blauwe oog van Tokhtamysh springt natuurlijk nog meer in het oog. Dat is ook zijn meest fotogenieke kant wat dat betreft. :))

Thioro: ik heb persoonlijk geen directe ervaring met de beweeglijkheid van de hooded eye. Het zal een deel bot zijn, een deel 'vlees'. Met getijgerde paarden bedoel ik appaloosa's, dus echt getijgerd. Daarnaast komt ook een onbekend patroon voor dat een beetje lijkt op appeltjes, maar ook op een soort giraffevlekken. Als je de verhalen van de Perzische held Rustam kent: zijn paard had ook zo'n giraffe-achtig patroon. Omdat dit alleen nog bij de oorspronkelijke Iraanse tak lijkt voor te komen is dit nog niet verder onderzocht dus of dat dan wél een variant van brindle is zou ik niet durven zeggen.
Ik ben zelf nog geen historische foto's van getijgerde Turkoman/AT tegengekomen en vermoedelijk is het tegenwoordig uitgestorven. Op historische schilderijen ben ik het in elk geval al wel tegengekomen, en ook in historisch bronnenmateriaal. Je moet denken aan de stippen die knapstruppers hebben als ik zeg 'getijgerd' - dat is wat ik bedoel, dus echt een kleurpatroon.

Ook nog even inhakend op de bijgelovigheid van de Turkoman nomaden:
Niet alleen blauwe ogen hadden een betekenis (boze oog, men dacht zelfs dat een boze geest huisde in zulke paarden) maar ook aftekeningen zoals een wit voetje, een buikvlek etc.

love_shyboy: fors zijn ze misschien niet, maar springen kunnen ze zeker. :D :D

lakshmi: heb idd gelezen dat die bult bij berbers ook wel eens voorkomt. :j Dat duidt mogelijk op een gemeenschappelijke voorouder of verwantschap. Maar het is natuurlijk ook mogelijk dat het afzonderlijk ontstaan is uit hetzelfde gebruik/noodzaak. Erg fascinerend, net als die hooded eyes (die ongetwijfeld bescherming bieden in het harde klimaat rond de zoutwoestijnen van Centraal-Azië).

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:41

Ik vind het allemaal iig erg interessant, zo zonde dat het moeilijk is om aan betrouwbare informatie te komen! Over de Teke's heb je nu al wel bijna een heel boekwerk online gezet :D Hoe doe jij dat trouwens met info over de Teke's, spreek/schrijf je Russisch? Ik heb wel veel in het Frans gelezen over berbers, maar echt viel diepgang zit er nog niet in heb ik het idee. Mocht je wat leesmateriaal online weten over eventuele gemeenschappelijke voorouders of verwantschap tussen Teke's en berbers zou ik wel geinteresseerd zijn :j het enige waar ik er iets over vond en kon opmaken tot nu toe was dat artikel van Deb Bennett. Ook over de Teke's blijf ik lekker meelezen 8-)

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 02:12

Weer super bedankt voor alle toegevoegde info! Erg interessant om te lezen over de gebruiken van de dekens, en natuurlijk die verschillende uiterlijke kenmerken.
Ik vind die Hooded eyes prachtig en mij doen ze vooral denken aan de ogen van kamelen (althans eerder dan draken), begrijp de functie ervan wel.

De aftekeningen lijken op sommige foto's ook erg af te wijken van wat wij kennen. Zoals de merries op de bovenste foto's, komen deze aftekeningen zo op het hoofd vaker voor?

Maylea

Berichten: 51
Geregistreerd: 07-03-11

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:48

echt superrrrrrrr mooi die hooded eyes

I love the horses

ik wil echt zo'n paard!

vooral die zwarte vind ik mooi

natascha6
Berichten: 26
Geregistreerd: 03-10-10
Woonplaats: Hollum Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:01

ik vind akhal-thekes juist wel een mooi ras!
ik wil later ook heel graag er eentje hebben als dat mogelijk is! :Y)
en dit zeg ik echt niet omdat jij een akhal-theke hebt! :P

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 23:58

lakshmi: oh, je moest eens weten: dit is echt pas het topje van de ijsberg wat betreft ik allemaal zou kunnen vertellen over de AT.
Over het vergaren van informatie kan ik je verzekeren dat het zeker tot aanbeveling strekt als je o.a. Russisch kunt begrijpen. Ik ben nog geen held met Russisch, maar kan aardig uit de voeten met lezen als ik er de tijd voor neem.
Over het verwantschap van Berbers, Arabieren, Kaspische Paarden en Turkomans is nog relatief weinig verregaand onderzoek gedaan, en daarbij is veel informatie nogal diffuus of sterk onderhevig aan een bepaalde voorliefde van de betrokken onderzoekers (of vaak: 'onderzoekers').
Ik zal even een korte samenvatting geven van wat ik ervan begrepen heb.
Voor een deel ligt dit ook ten grondslag aan de controverse rond de 'four foundations theory' die door velen wordt geacht te zijn achterhaald, maar bij gebrek aan een voldoende wetenschappelijk te onderbouwen (o.a. middels DNA testen) alternatief is er nog niet echt vanaf gestapt.
De Amerikaanse onderzoeker Gus Cothran heeft er wel enig onderzoek aan gewijd, heeft ook veel DNA van Perzische paarden, Arabieren, Kaspische paarden en Turkomans onderzocht, maar vooralsnog bestaat er nog veel onduidelijkheid en controverse rond het ontstaan van de Berber, de Turkoman en de Arabier (en hun onderlinge verwantschap). Dit komt echter voor een heel groot deel ook voort uit de grote rookgordijnen en mythologieën die gecreëerd zijn rondom vooral de Arabische Volbloed en de mythologie rond raszuiverheid in het algemeen.

De theorie vanuit DNA typering wijst erop dat het Kaspische paard voorouderlijk is aan alle oosterse hot bloods. Het Toeranische paard is kort na het Kaspische paard ontstaan.
Het Toeranische type, door sommigen aangeduid als het Toeranische paard of de Toeranische Volbloed, is een meer omvattende benaming voor de Turkoman groep, in sommige gevallen proto-Turkoman genoemd, die simpel gezegd een onafhankelijkere term is omdat het type door de eeuwen heen diverse malen van naam is veranderd door militaire machtsverschuivingen (in eerste instantie nomaden, later imperialistische grootmachten) en waarbij Akhal-Teke eenvoudig gezegd de meest recente is.
Het type is daarbij sinds 100 à 150 jaar opgesplitst in drie à vier groepen: De Russisch en voormalige Sovjet invloedsfeer, de Turkmeense, de Iraanse en de Afghaanse. De eerste twee staan enigszins met elkaar in verbinding, en deze staan op hun beurt weer heel losjes in verbinding (pas recentelijk) met de Iraanse.
De Afghaanse is grotendeels van de buitenwereld afgesloten, en de reden daarvan kun je je ongetwijfeld wel indenken. Er bestaan geruchten dat sommigen zich de laatste jaren verplaatsen richting Pakistan, maar dat is niet bevestigd.

Enfin en voor ik afdwaal: uit dit type zijn diverse andere paardenrassen ontstaan met inmenging van een scheut Kaspisch, Arabisch of Mongools type (ik zeg bewust type): de 'Yabou', de Karabakh, de Karabaier, de Lokai, de Kabardin, de Marwari en nog diverse andere rassen. De Yabou wordt losjes vaak direct onder de Turkoman groep gerekend.

Voorlopig DNA onderzoek is niet sluitend, maar wijst vooralsnog in de richting dat het Kaspische paard voorouderlijk is aan de Turkoman, de Berber en de Arabier (in die volgorde).
Uit het Kaspische paard is vervolgens waarschijnlijk de (proto-)Arabier ontstaan, mogelijk met inmenging van Toeranisch/Perzisch bloed. Uit dit prototype is de Berber eerder ontstaan dan de Asil Arabier van de Bedoeïenen (ik zeg zéér bewust niet AV), de Koerd en de Arabische Volbloed. Ook ontstonden enkele rassen uit een wisselwerking van Arabisch bloed met een scheut Turkoman/Toeranisch bloed, veelal onder invloed van de spreiding van Islam en later de invloed van het Osmaanse Rijk, maar dan ga ik weer te ver vooruit in de geschiedenis.
Niet alle Arabische Volbloeden hebben alleen voorouders die te herleiden zijn als Arabier: in Frankrijk bestaat controverse rond hun bestand en er zijn bovendien sterke aanwijzingen dat diverse voorouders van Europese AV fokrichtingen Turkomans en kruisingen waren. Ik ga overigens ook niet ontkennen dat de huidige Akhal-Teke wat Engels Volbloed voert en de Berber vrijwel niet meer vrij is van Arabisch bloed. De enige die nog relatief vrij zijn van recente inmenging (raszuiverheid is overigens een negentiende-eeuwse vinding) zijn de Turkoman strains in Iran: o.a. de Teke, Goklan en Yamoud, de Saryk en Ersari in Afghanistan, vermoedelijk ook enkele Berberse fokfamilies (hier ben ik nog mee bezig) en diverse asil fokfamilies in de Arabische invloedssfeer (met import en nafok ervan in het buitenland, waaronder Europa).
Maar voor ik nog verder afdwaal...

Dat de Berber al vrij vroeg was uitgekristalliseerd tot een herkenbaar type blijkt uit geschriften uit de Klassieke Oudheid, maar ook uit friezen uit de Perzische invloedssfeer. Het bekendst zijn ongetwijfeld de beeltenissen op de trappen te Persepolis waar een duidelijk Kaspisch, Toeranisch (o.a. Scythisch-Sogdisch en Niseiaans/Medisch) en Lydisch-Libisch (Noord-Afrikaans/Berbers) type is terug te vinden. Het zou overigens kunnen dat ik dat al genoemd heb.

Hoewel men in de wetenschappelijke wereld al zeker 40 jaar de hegemonie van de Arabische Volbloed als oudste (etc etc) door mensen gecultiveerde en onafhankelijk ontstane paardenras aan het deconstrueren is en de mythe van raszuiverheid en 'thoroughbred' daarbij al lang en breed ontkracht is, is dit bij paardenmensen een zeer hardnekkig klevende mythologie omdat ik vermoed dat romantiek nu eenmaal mooier wordt gevonden dan wetenschap.

Het probleem dat ik bij de artikelen van Bennet heb is dat er voor mijn gevoel wat weinig wetenschappelijke fundering is - het is allemaal voor een groter publiek bedoeld en rammelt aan diverse kanten juist omdat er weinig onderbouwing en verwijzing naar wetenschappelijk onderzoek is. Haar artikel over het ontstaan van de Mustang, Berber en Arabier is ook een beetje beladen omdat de film Hidalgo de aanleiding was en dat sprookje gepresenteerd wordt als geschiedenis. Misschien kijk ik er als historicus ook gewoon heel anders naar dan zou moeten, dat weet ik niet.

Om in te haken op de rammelende basis van het artikel: ze stelt bijvoorbeeld dat de Akhal-Teke ontstaan is uit de Tarpan 'ondersoort' gemixt met Arabisch bloed ergens in de Hoge Middeleeuwen. Daar slaat ze de plank bijvoorbeeld nogal mis.
De Akhal-Teke als zodanig is een laat negentiende eeuwse 'vinding'. De Turkoman ondersoort vindt qua ontstaansgeschiedenis, ontstaansgebied en type bovendien een (let op) naar alle waarschijnlijkheid directe lijn met de paarden van Fergana, de Niseiaan en het Scythisch-Sarmatische type. Die lijn trekt ze niet, maar het is me niet duidelijk waarom ze die niet trekt, maar andere lijnen waar ik meer twijfels bij zou hebben wél trekt.

Dat er in de veertiende eeuw vermoedelijk enkele Arabische merries (merries, géén hengsten) zijn terechtgekomen bij diverse Turkoman stammen is op basis van historische bronnen vermoedelijk zo. Of ze gebruikt zijn binnen de Turkoman fok is echter op basis daarvan niet met zekerheid te zeggen. De fok is vergelijkbaar met asil fok door de Bedoeïenen. Als ze een mooi paard van een ander 'ras/type' zouden vinden of in hun bezit zouden krijgen zouden ze dit paard 'nooit' binnen de zuivere fok inzetten. Daar ligt een diepgewortelde culturele geschiedenis aan ten grondslag, maar ook dat is glad ijs want asil/asyl heeft ook een fikse mythologische constructie meegekregen, vooral sinds de negentiende eeuw.

Bovendien, het type Turkoman als zodanig was toen - net als de Berber trouwens - al zeer sterk uitgekristalliseerd, zelfs al langer gekristalliseerd dan de Arabier.
Wel merkt Bennet heel scherp op dat de Arabier zich pas echt begon te ontwikkelen naar aanleiding van de spreiding van Islam en onder invloed van de toen al eeuwenoude Perzische paardencultuur.

Echter, er valt absoluut een en ander te zeggen voor de aanwezigheid van paarden binnen de Arabische wereld voor die tijd, dus ook dat is geen absolutisme. Er bestaan aanwijzingen dat 'Arabische' paarden voor de intrede van Islam zeldzaam waren en pas vanaf de derde eeuw na Christus langzaam hun intrede deden in Arabische cavalerie, maar ook dat er paarden waren in het gebied vóór die tijd (de duidelijkste aanwijzingen gaan echter op dit moment niet verder terug dan de derde eeuw v.C.) Maar dat zijn zaken die ik zeker zal aanstippen in mijn boek.
Er is hierbij sprake van een interdisciplinaire problematiek; sluitende bewijzen zijn er niet, aanwijzingen zijn er her en der binnen genetica, (zoö)archeologie, geschiedschrijving, etc. maar er spelen veel factoren mee.

Ter voorbeeld: in de twintigste eeuw zijn er ontzettend spectaculaire vondsten gedaan in de Altai.
Er zijn paardenskeletten en zelfs ontzettend goed bewaarde paardenmummies gevonden van duidelijk twee verschillende types.
De ene was een klein, wat zwaarder type met een vrij zwaar hoofd. Velen hebben deze paarden getypeerd als 'Przewalski' omdat ze duidelijke overeenkomsten vertoonden met de Takh. Deze paarden deden sterk denken aan de werkpaarden van de Centraal-Aziatische vlakte (Kirgizisch, Mongools en/of Yabou).
Het tweede type werd door de onderzoekers vrijwel direct in verband gebracht met de Akhal-Teke/Turkoman.
Deze paarden waren allen 1.50-1.60 hoog, verfijnd hoofd en lange, rechte hals, met een fijne vacht die bij diverse mummies een opvallende goudglans vertoonde.
Toen er eindelijk genetisch onderzoek naar gedaan kon worden verwachtten de onderzoekers dan ook een onmisbaar verwantschap met de Akhal-Teke. Toen het onderzoek in 2005 gepubliceerd werd, was de conclusie echter dat er via mtDNA geen direct verwantschap aantoonbaar was, maar dat een eenduidige verklaring er vooralsnog niet was. To be continued, dus. Maar het geeft haarfijn aan hoe problematisch het is om type paarden te analyseren, om romantische ideeën volledig te verbannen en om interdisciplinair tot een sterk gefundeerd argument te kunnen komen.

Het is echter zeker iets dat mijn interesse heeft en een wetenschap die ik absoluut op de voet zal blijven volgen. Intussen verdiep ik me als historicus in de geschiedkundige aspecten hiervan en moet zeggen dat ik van daaruit ook al een en ander aan interessant materiaal heb kunnen opvissen. :)

Ik heb wel een aantal wetenschappelijke artikelen - ik zal als ik tijd heb nazoeken welke denkelijk voor jou relevant zouden kunnen zijn. De bijbehorende links kan ik wel voor je opzoeken, maar voor 99% van de wetenschappelijke artikelen moet betaald worden, dat kan ik je op een briefje meegeven. Als je verbonden bent aan een wetenschappelijk instituut wordt dat abonnement voor je betaald. Als ik in mijn bibliotheek wat relevants vind kan ik je dat altijd uitlenen, als je wilt. :)
En even off topic: toevallig heb ik twee dagen terug een schilderij van een Carthaags/Numidisch paard afgerond voor mijn Equus Orientalis project. :D :D

Er is waarschijnlijk een beduidendere wisselwerking geweest tussen de Toeranische, Arabische, Kaspische en Berberse paarden dan het artikel waar je op doelt doet vermoeden. DNA onderzoek moet uitwijzen hoe dit verder genetisch in elkaar steekt en daar wringt de schoen voorlopig nog omdat deze nog (pun intended) in de kinderschoenen staat. Het mtDNA dat vooralsnog gebruikt wordt heeft enkele nadelen, waardoor op grond van allellen zeker wel wat gezegd kan worden, maar niet de uitsluiting gevonden kan worden die men zoekt.

Onderzoek naar de (genetische) ontwikkeling van paardenrassen bevindt zich daarom momenteel nog in een overgangsfase, zich loswekend van achterhaalde theorieën, maar zolang er nog geen sluitend alternatief is, houdt men zich voor het gemak nog even aan de four foundations vast, ook al wordt daar al jaren aan gerammeld en ontwikkelt DNA onderzoek zich razendsnel.


RianneH: de ogen doen inderdaad denken aan die van kamelen. AT hebben ook woestijnogen, naast hooded eyes. Hooded eye is een van de kenmerken van woestijnogen, maar een die zich niet altijd uit. Dergelijke 'feestelijke' aftekeningen door het sabino-gen komen regelmatig voor. Wel is het zo dat Russische fokkers eerder selecteren op veel wit dan Turkoman fokkers in Iran dat doen – daar liggen bepaalde tradities aan ten grondslag.

Maylea: ik vind zwarte AT ook super! Ik wilde als kind altijd heel graag een zwarte AT, maar het is een valk AT geworden, uiteindelijk. :D

natascha6: :)) Tegenwoordig is het in elk geval een stuk makkelijker en goedkoper om aan een AT te komen dan vroeger. En ik dacht altijd dat ik pas het geld bij elkaar zou hebben als ik een jaar of 50 zou zijn, maar toen kwam de onze zomaar ineens op ons pad... net een beetje eerder… ;)


Tot slot nog een hooded eye van voren gezien.
Bij interesse kan ik eventueel ook wat historisch fotomateriaal laten zien. Nu is in elk geval mijn pc op tilt dus laat ik het hier weer bij.
Er moet ongetwijfeld hier en daar wat nuance worden aangebracht in deze hele lap tekst, dus vergeef me daarvoor, want mijn pc werkt echt totaal niet meer mee en is gaar. Mocht iemand roepen om nuance of verheldering, roept u maar. Ik ga nu naar bedje toe. :)

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 07:30

@JoSav: ik moest zondag nog aan je denken. Toen stapte er ineens een zwarte AT hengst in de ring. Hij schijnt uit Turkmenistan te komen en daar dekhengst te zijn geweest.

_Ilsee_

Berichten: 1152
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Bath, UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:11

Wouww, ik vind de paarden wel mooi maar té iel , ik ga dan tog liever voor een wat vorsere maar een arabier vind ik dan wel weer leuk xD

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:49

Ik heb me na lange tijd nog is bijgelezen, na men halfarabier dan toch maar is gaan denken aan een akhal teke.

Trouwens dat gedoe over 'raszuivere arabieren', de vader van de mijne zou raszuiver egyptisch gefokt zijn, ik heb zelf een DNA onderzoek uitgevoerd (een laten nakijken), en juist niets, in de 4de generatie zit er een engels volbloed tussen (wat natuurlijk voor mijn Anglo-arabier echt geen probleem is, maar geeft voor zijn halfbroers en zussen wel wat problemen)

Ik ga me nu wel weer eventjes niet laten horen, want ik zou eigenlijk moeten studeren 'zucht'.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 15:45

BBreedveld: er zijn enkele zwarte AT hengsten in NL, maar ben wel benieuwd welke dan degene was die je gezien hebt. Had je ook een naam? Mag ook via PB. :D Wel grappig dat je daarom aan mij moest denken. Wat vond je van hem?

Ilsee: wat grappig dat je Arabieren dan wel weer leuk vindt, want die zijn ook niet zo fors gebouwd. Als het karakter je aanspreekt, weet ik zeker dat je AT ook helemaal geweldig zou vinden. ;) :D

Seltje: het klopt dat er bij diverse populaties, vooral in Frankrijk, wat Anglo-Arabieren in de populatie zijn terecht gekomen waarvan de nakomelingen vermoedelijk zelfs geregistreerd zijn als raszuiver. Voor een Anglo maakt dat niks uit nee, maar voor een AV met een Anglo ergens in de afstamming is dat natuurlijk thuiskomen van een koude kermis, vooral als het ontkent wordt door veel betrokkenen.
Je mag altijd komen kennismaken met onze merrie. Ze maakt velen helemaal verliefd op het ras, hahaha. ;) Studeer ze!!

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:53

Hoi ik kom even in dit topic vallen.

Ik vind AT's veruit de mooiste paarden die er zijn! En kon er maar weinig over vinden, dus ik ben heel blij met alle verwijzingen hier.

Ik zou er DOLGRAAG 1 willen hebben, bijvoorbeeld oudere waar je nog wel mee kunt stappen, maar nu heb ik nog een heel lief ander paardje.

Helaas dat ze zo moeilijk te krijgen zijn. En ze zijn volgens mij ook duur...

Ik ga nu eens even rustig alle foto's bekijken. Dat wordt genieten!!!

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 16:14

jamiroquai: Ik ben het met je eens, haha. Het valt overigens best mee hoe duur ze zijn. Ze zijn over het algemeen niet meer zo duur als 15 jaar terug, of zelfs maar 5 jaar terug. Heel af en toe komt er ook een opknapper of afgedankte Teke via allerlei handelscircuits in de verkoop of oudere fokmerries die al enkele jaren gust blijven worden ook weleens voor een zacht prijsje weggedaan zodat ze nog wat individuele aandacht krijgen of omdat ze het oppasoma spelen niet zo leuk vinden. Maar dat moet je dan wel toevallig weten natuurlijk. :) Mocht je vragen hebben kun je die altijd in het topic of via PB stellen. :) :)

Veel kijkplezier wat betreft de foto's en video's! ;)

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:15

@Josav: je hebt pb ;)

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:58

Ha ha,ik zit echt te genieten van al die foto's en filmpjes.

In het boek vanYann Bertrand staan ze ook zoooooooooo mooi!

Weet alleen niet of dat actieve karakter goed bij mij past. Ik ben wat meer van de relaxte paarden...

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 18:19

BBreedveld: bedankt voor je PB ;)

jamiroquai: Het hangt ervan af wat je onder actief en relaxed verstaat. Onze merrie wordt morgen pas 4, maar het is een paard waar je een klein kind mee op pad zou kunnen sturen, echt heel fijn in de omgang, trapt niet, bijt niet, vindt het prima om een dag niks te doen en alleen te trutten, vindt het prima om te wandelen langs vrachtverkeer, loslopende honden, hengsten, spelende kinderen, noem het maar op, maar er zit absoluut wel best een koppie op: ze wil alles zien, ze houdt van grapjes uithalen, verandert in een complete ezel als ze gedwongen wordt of onder teveel druk staat, maar als ze schrikt of angstig is is ze absoluut niet blind voor de mensen om haar heen en heeft ze het nog nooit in haar hoofd gehaald zich los te rukken, me omver te lopen of weet ik veel wat. Uiteraard zijn er moeilijkere exemplaren, maar de oorspronkelijke nomaden kwaliteiten omvatten zeker een ontzettend lief en mensgericht karakter, met veel vertrouwen in hun eigen mens en veel moed en looplust. De onze heeft ook veel looplust, maar een 'saaie' wandeling op tergend langzaam tempo, genietend van het zonnetje doet ze net zo graag als in de turbo-stand rondcrossen. :) Maar, je moet je absoluut vooraf afvragen of het karakter en ras bij je past, want het is al heel vaak voorgekomen dat mensen deze paarden aanschaften en ze uiteindelijk als staatsgevaarlijk in de handel terechtkwamen (of erger) en dat voor een groot deel door onbegrip en onvermogen met het karakter om te gaan. Ik zeg niet voor niets altijd dat ze zeer zeker niet voor iedereen geschikt zijn. :) :)

Ah, en het boegbeeld van de AT in het boek van Yann Arthus Bertrand is de toen tweejarige hengst Murgi. :)

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:35

Ik stuur je wel even een pb met m'n antwoord :D bedankt iig!!

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:41

in hoeverre zijn de AT en het mongoolse paard aan elkaar verwant eigenlijk?
hoewel je ook binnen het mongoolse paard nog verschillende types hebt net zoals bij de AT.

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:43

edit, sorry!
Laatst bijgewerkt door Zitouna op 03-04-11 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

jamiroquai

Berichten: 2575
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Remunj ( Roermond)

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:58

Ja een paard is meer dan de buitenkant. Ik hou het voorlopig maar even bij kijken, want het karakter past niet zo goed bij mij. Of je moet al de mazzel hebben dat je een exemplaar tegen het lijf loopt met een karakter dat wel bij mij past.

Gelukkig kan ik al genieten van de plaatjes en de filmpjes!

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:04

JoSav schreef:
Ik heb wel een aantal wetenschappelijke artikelen - ik zal als ik tijd heb nazoeken welke denkelijk voor jou relevant zouden kunnen zijn. De bijbehorende links kan ik wel voor je opzoeken, maar voor 99% van de wetenschappelijke artikelen moet betaald worden, dat kan ik je op een briefje meegeven. Als je verbonden bent aan een wetenschappelijk instituut wordt dat abonnement voor je betaald. Als ik in mijn bibliotheek wat relevants vind kan ik je dat altijd uitlenen, als je wilt. :)
En even off topic: toevallig heb ik twee dagen terug een schilderij van een Carthaags/Numidisch paard afgerond voor mijn Equus Orientalis project. :D :D

Op pubmed? Ivm mijn werk kan ik bij meer artikelen dan zonder inlogcode, maar alsnog heel veel niet hoor.
Als je wilt kan ik ns voor je kijken.