Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:06

;) alle kleine bijdragen om ons favo ras bekend te maken tellen mee, hé!

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:24


JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 13:59

Bedankt voor het plaatsen van je foto's!

Ik meende op een foto hier op het forum al Gizlin te herkennen maar kon me niet voorstellen dat een partbred mee zou doen aan de rassenparade. :+
Verkeerd gedacht!
Hadden ze uiteindelijk zo'n moeite geschikte deelnemers te vinden? Werd het wel vermeld dat ze partbred was of dat niet?
Wat is Ghilzai wit geworden!
Jammer dat er maar zo weinig publiek aanwezig was bij de voorstelronde in Fokkerijwereld.
Oh, ik begrijp dat er te weinig paarden waren die dag en dat zal dan ongetwijfeld de reden zijn dat Gizlin mee heeft gedaan. Zonde zeg. Realiteit blijft dat er weinig vertegenwoordigers van het ras zijn in NL, laat staan raszuivere, en dan moet het ook nog lukken om een heel weekend in Deurne te staan. C'est la vie. En bezoekers vergapen zich, gok ik, het liefst aan metallic exemplaren uiteraard. :z

De link over Absent heb ik geloof ik al eens geplaatst, maar blijft een leuk artikel.


Verder, voor de liefhebber...
Tot eind oktober staat in Tsjechië een jonge raszuivere hengst te koop voor maar 2000 euro.
Hij is 2,5, geboren in 2011. Wie dus voor deze winter een plekje over heeft op stal... dit is voor een jonge, gezonde AT echt een unieke prijs!

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:08

JoSav schreef:
Verder, voor de liefhebber...
Tot eind oktober staat in Tsjechië een jonge raszuivere hengst te koop voor maar 2000 euro.
Hij is 2,5, geboren in 2011. Wie dus voor deze winter een plekje over heeft op stal... dit is voor een jonge, gezonde AT echt een unieke prijs!



Vraag je je toch meteen af wat er mis is met hem? Waarom gaat zo'n mooi paardje aan die prijs weg? Financiële redenen niet want de andere verkoopspaarden zijn niet te koop aan 'soldenprijs' - wat is dan de reden dat deze eruit moet voor eind oktober?
Ik ben nogal achterdochtig geworden hoor, if it looks to good to be true, it probably is...


Spijtig dat er niet meer AT op Horse Event waren, en ik vind de partbred een hele mooie! Je ziet ook meteen dat hij 'anders' is, zeker geen slechte vertegenwoordiger voor het ras! Ik vind 'm qua bouw zelfs leuker dan Ghilzai die dan een volbloed is, maar dat zijn dan weer smaken en kleuren natuurlijk :)

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 14:18

Niets weerhoudt je ervan een aankoopkeuring te doen, toch? Ik heb begrepen dat ze veel te veel (jonge) hengsten hebben en deze op hun stoeterij geen toekomst heeft. Omdat hij bijna klaar is om te worden ingereden en ze geen tijd hebben om hem de aandacht te geven die hij nodig heeft willen ze hem graag kwijt. Ze vroegen deze zomer al erg weinig voor hem, geloof zo rond 4000 euro. Ik geloof niet dat Petra een probleem met dit paard zou verzwijgen. Dat kan ik me moeilijk voorstellen, maar goed, ook daar zijn keuringen voor.

Ja, bij Gizlin zie je direct dat er AT bloed in zit! Is geloof ik ook 75% AT. :j Maar blijft toch gevoelsmatig gek, een partbred bij een rassendefilé.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:22

Oh wat een stoer dier zeg. Wat jammer dat ik nergens een paard kwijt kan :=

evita_

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-01-05
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:51

Hoi!
Wij waren met mijn hengst Kemsiz vrijdag en zaterdag op Horse Event. Hebben genoten van alle aandacht en Kemsiz gedroeg zich werkelijk fantastisch. Wat is het toch een edel en wijs karakter! Ik heb hem zelfs gereden zaterdag terwijl ik er thuis sinds zijn aankomst nog maar twee keer alleen opgezeten had <3
Afbeelding
Afbeelding

evita_

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-01-05
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:02

JoSav schreef:
Verder, voor de liefhebber...
Tot eind oktober staat in Tsjechië een jonge raszuivere hengst te koop voor maar 2000 euro.
Hij is 2,5, geboren in 2011. Wie dus voor deze winter een plekje over heeft op stal... dit is voor een jonge, gezonde AT echt een unieke prijs!


Die is ook erg leuk!

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:06

JoSav schreef:
Niets weerhoudt je ervan een aankoopkeuring te doen, toch? Ik heb begrepen dat ze veel te veel (jonge) hengsten hebben en deze op hun stoeterij geen toekomst heeft. ....
Ik geloof niet dat Petra een probleem met dit paard zou verzwijgen. Dat kan ik me moeilijk voorstellen, maar goed, ook daar zijn keuringen voor.


Dat is waar, maar wel weer een heel gedoe want het paard staat niet in de buurt eh. Je kan niet snel even je veearts langs daar sturen, een paard in het buitenland kopen is altijd extra gedoe. En ik wil best ook wel geloven dat Petra eerlijk is, maar ik heb ondertussen al andere ervaringen met mensen van wie ik ook dacht dat ze niets zouden verzwijgen, ik herhaal het nogmaals: ik ben wat achterdochtig geworden, met reden :(
Los daarvan vind ik het ook wel een prachtig paardje hoor... maar een hengst... verdorie :D

JoSav schreef:
Ja, bij Gizlin zie je direct dat er AT bloed in zit! Is geloof ik ook 75% AT. :j Maar blijft toch gevoelsmatig gek, een partbred bij een rassendefilé.


Nja, jammer zeker omdat er toch wel enkele mooie volbloeden in Nederland staan. Weinig interesse precies, spijtig... want dit soort evenementen is wel leuk om het grote publiek te laten kennis maken met dit ras, en hen meteen te tonen dat het NIET de koppige, lastige paarden zijn die in zoveel boeken omschreven zijn. Kemsiz geeft meteen het goeie voorbeeld dan, wat een prachtige hengst <3

sharon1703
Berichten: 26
Geregistreerd: 27-06-09
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:26

Afgelopen zaterdag en zondag reed ik met Ghilzai op Horse Event. Hierbij nog een foto:
Afbeelding

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 12:15

@Fiffill: hij heeft een prethoofd he? Ik vind hem leuk.

@Evita: Wat een leuke verzameling foto's van jou, Willem en Kemsiz! Zoals het een AT betaamt heeft hij zich als een heer gedragen! Goede vertegenwoordiger van het ras, dat blijkt dan maar weer. Maar hihi wat een gupje is het naast Willem. :))
Hij heeft een hele lieve uitstraling. Dezelfde open, vriendelijke en wijze blik die mijn merrie ook heeft.

@kiekje: heel begrijpelijk!! De standaard werkwijze is natuurlijk als een eigen DA niet mee kan om te vragen van welke DA zij gebruik maken en dan een andere op niet al te grote afstand kiezen. Eventuele foto's en videomateriaal kan dan op afstand worden bekeken door de eigen DA. Lang leve het digitale tijdperk. Zo kun je toch enige vorm van zekerheid creëren.

Sharon, leuk dat je een foto van jou met Ghilzai deelt! Ik begrijp dat je hem ook gaat uitbrengen in de sport? Ik heb gehoord dat je hem netjes rondstuurde bij de demo in Fokkerijwereld! Top!

sharon1703
Berichten: 26
Geregistreerd: 27-06-09
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:41

Bedankt JoSav! :D
Ja, klopt! We gaan in oktober/november starten in de M1 dressuur.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:30

@Josav, ik vond Gizlin in ieder geval érg rastypisch. Het is dat jij haar afstamming weet, maar niemand kon zien dat ze geen AT was (zelfs AT mensen weten het pas als ze haar afstamming opzoeken). Ze heeft het ras zeker goed vertegenwoordigd.
Kinderen en volwassen zagen al van verre dat ze een heel zacht vachtje moest hebben door die lichte glans die eroverheen lag. Ze staat zelfs nog korter in haar vacht dan mijn raszuivere Agan op dit moment! Maar Agan voelt gelukkig net zo zacht aan! :D Daar heb ik mij bij thuiskomt nog even van overtuigd :o .

En ik denk dat het voor veel van de 1-paardeigenaren (zoals ik) gewoon een te duur uitje is om een paard mee naar toe te nemen (als je ten minste geen eigen transport hebt voor je paard, maar dit moet huren).
Het is nu eenmaal zo dat veel AT eigenaren een AT hebben omdat ze gek op het ras zijn geworden, maar niet genoeg geld hebben om hun paard/ras ook te promoten door het uit te brengen in de sport. Wat meteen ook het grootste probleem is van dit ras. En helaas hoor ik ook bij die club :o .

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 11:50

Ben ik zeker met je eens, Tabitha! Menig partbred is rastypischer dan sommige purebreds. :j Sommige kruising Teke hebben bovendien een erg interessante afstamming (dan heb ik het over het algemeen over de 90+% AT want een kwart Arabisch bloed vind ik niet zo interessant om mee te fokken) dat ik denk "oooh wat zonde dat er geen vol papier bij zit!"
Het is gewoon gevoelsmatig gek, een partbred bij een rassendefilé. Dat terwijl Gizlin zeker heel rastypisch is en als ik haar niet had herkend had ik me afgevraagd wie nog meer een AT merrie had in NL die bovendien zo te zien niet afkomstig is uit De Wijk. :D

AT zijn voor een heel groot deel liefhebberij voor eigenaren en potentiële kopers. Dat is bij veel speciale paardenrassen zo die niet veel in Europa voorkomen. Is met de grotere gangenpaardenrassen bijv. ook het geval (net als de drang naar leuke kleurtjes maar dat is een andere discussie). Relatief duur(der) maar de meeste ruiters hebben het geld of de ambitie niet om heel hoog in de sport te gaan of kiezen dan eerder voor endurance en dan vaak meer onder het mom "we zien wel waar het schip strandt". Voor mij is Deurne ook ver weg zonder eigen vervoer.
Dan wordt het een dure onderneming. Is voor ons toch wel een km of 250 denk ik en dat maakt dat het niet zomaar ff te regelen is zonder eigen trailer. :j
Paardlief had al die aandacht wel leuk gevonden, al word je dat als paard denk ik ook wel beu, de hele dag dat geaai en geooh en aah. Zou haar vast tijdelijk genezen van die zucht naar aandacht, hihi. Maar ik hoor ook bij die club, om het maar zo te zeggen. En dat vinden sommigen erg zonde omdat ik een merrie heb en daar 'moet' mee gefokt worden. :o

Staat jouw Agan nog 24/7 buiten zonder deken?
Dat speelt ook mee in de dikte van de vacht momenteel. Dat is de laatste dagen met die koude nachten ineens heel snel gegaan. :j

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:26

Nee hoor, Agan staat al sinds de eerste heftige regenbuien met regendeken, en helaas is die niet meer afgeweest. Sinds afgelopen zondag is het weideseizoen hier ook over in verband met alle regen. Al had Agan het al op vrijdag wel gezien. Die wilde niet meer naar de wei en alleen nog maar naar zijn veilige paddock met droge stal. Dus sindsdien stond hij al 's nachts op stal en was ik zo wreed om hem 's ochtends nog op de wei te zetten }> . Maar dat is nu dus ook over.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 11:34

Het koelt inmiddels ook wel aardig af, vooral 's avonds wordt het na zonsondergang snel fris. Inmiddels regent het weer veel minder, maar in het najaar blijft het afwachten. Zie hier ook al overal paddenstoelen uit de grond komen. Regendeken is dan geen overbodige luxe, maar mijn Teke staat zonder deken. Rond 6 's avonds (later als het erg mooi weer is) gaat zij inmiddels weer op stal. :j

Komt heel enthousiast naar het hek als ik kom, maar vindt het verder prima op de weide. Ik weet niet hoe de weides in Zeeland zijn? Hier wordt het ook snel een natte bende, maar als het een x aantal dagen droog is trekt dat ook wel weer weg.

Verder nog een fotootje van een AT hengst die ik ook in de OP had staan: Merv
In de discussie op wikipedia wordt meteen geroepen dat het vast een niet-rastypische Teke of een kruising is, vanwege zijn hals. Zo zie je maar dat mensen die dressuur-gereden Teke vaak gewoonweg niet herkennen als AT. Dat terwijl hij het op de keuringen in Ising helemaal niet zo slecht deed. Qua puntentoekenning een middenmoter, maar dus zeker niet "ontypisch" oid. Hihi, de lange rug zou toch een dead giveaway moeten zijn voor elke leek. :P Nu zou ik hem niet direct scharen onder massivya, maar het ranke type behoort hij zeker niet toe, nee. Voor veel mensen blijft hun idee van een AT toch dat ene windhind type, en iets anders is vast een kruising of 'gewoon' een of andere warmbloed. :x

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 16:41

De website van Nadja is inmiddels geupdate met diverse nieuwe AT en/of aangepaste VP. Klik

Verder staan er voor de liefhebber ook een behoorlijk aantal net gespeende AT veulens van dit jaar te koop bij diverse fokkers. :j

Ik zal ook binnenkort weer eens de tijd gaan nemen een foto post te doen. :)

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:32

Vreemd dat Gapel er niet tussen staat... bereden merrie, lagere prijsklasse maar ook minstens 1 sarcoid op de borst (onbehandeld).
Wie interesse zou hebben, ik heb recente foto's en video van haar. Ik heb ook met haar gereden, fijn paard.

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:19

Afbeelding
Die wil ik wel hebben *D

minetje
Berichten: 324
Geregistreerd: 18-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:51

Piekosjj schreef:
[ Afbeelding ]
Die wil ik wel hebben *D


Héérlijk paard dat :D Ik rijd hem nu wekelijks, het is zo'n schat ook <3 Hij zit ook geweldig!

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:11

Och wat ben jij een gelukzak, k vind hem er ook super uitzien! Beweegt zo mooi.

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:05

minetje schreef:
Piekosjj schreef:
[ Afbeelding ]
Die wil ik wel hebben *D


Héérlijk paard dat :D Ik rijd hem nu wekelijks, het is zo'n schat ook <3 Hij zit ook geweldig!


Oooooh lucky you! Zit echt weg te kwijlen bij dat paardje zeg, heb nog nooit gehad 'wauw die wil ik serieus hebben' maar dat gevoel heb ik nu wel een beetje. Al is mijn eigen verzorgpaardje nog steeds mijn grootste liefde hoor :D

sharon1703
Berichten: 26
Geregistreerd: 27-06-09
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:18

@ Piekosjj, hij is te koop. Hij staat in De Wijk.

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:35

Klopt, maar als 17-jarige student die nog maar net de zadelmaker kan betalen voor d'r verzorgpony zit een Akhal Teke paardje van 8500 euro er niet in :+

sharon1703
Berichten: 26
Geregistreerd: 27-06-09
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:43

Ah ja, snap ik. Dan wordt dat moeilijk ja.