Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jasz

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:40

wat leuk!! dan vertekend het dus toch wel op de foto, want ja, ik vindt het nog steeds wat vreemd haha

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:50

jasz schreef:
wat leuk!! dan vertekend het dus toch wel op de foto, want ja, ik vindt het nog steeds wat vreemd haha


Ik heb een heleboel foto's gemaakt, denk dat Jorieke ze wel hier plaatst (of een topic opent) als ik ze allemaal af heb :)

jasz

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:07

oeh! ik ben benieuwd!

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 20:22

Ja, plukje ziet er niet raar uit, maar lijkt op de eerste foto's dus wel zo. :j
Ben blij dat ze in de smaak is gevallen, Bente. Maar dat kon ook bijna niet anders, het is zo'n lief beest.

Voor wie nieuwsgierig is naar de foto's van Bente:
[ITP] Bokker Fiffill en een gorilla op bezoek bij mijn valk merrie

Op pagina 2 staat nog een reeks.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 15:11

Naar aanleiding van een e-mail met een vraag over de herkomst van een paard werd ik herinnerd aan een eerdere post over de Dons.
Vrijwel alle jonge paarden zijn verkocht. Het is een beetje raar gelopen uiteindelijk maar het belangrijkste is dat geen paard geslacht is. De verkoop had verder nog wat voeten in de aarde en ondanks interesse vanuit het buitenland konden de paarden alleen daar op locatie gekocht worden en niet op afstand.

Hoewel het al enige tijd geleden is zal ik deze week ook proberen wat foto's te plaatsen van Star of Turkestan. Ik kan de file waarin ik het heb geschreven nu niet vinden, dus even een zoethoudertje. :+

Blauwe ogen bij AT:

De blauwe ogen kunnen o.a. door splash of een variant van sabino komen. Een zichtbare witte aftekening hoeft dan niet dicht bij het oog te zitten.
Zie bijvoorbeeld deze Teke:

Menelik
Menelik andere kant
Andijan
Andijan andere kant
Andijan heeft dus ook 2 blauwe kijkers
Tokhtamysh
Khadjibek
Gulperi
Gulperi andere kant
merrie Agnita kolletje en vier witte voetjes.
Merrie Aksylu alleen kolletje, toch een blauw oog.
Gorez
Nogmaals Gorez

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:57

Gelukkig dat het zo is afgelopen.

Mooie foto's, apart die blauwe ogen. En het lijkt wel of Tokhtamysh heel boos kijkt, maar dat hadden sommige van die paarden toch?

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 22:03

Ja, Tokhtamysh heeft hooded eyes of Aziatische ogen, dit is een raskenmerk maar bij hem is het nogal extreem. Heb er in eerdere posts ook al eea over gepost en kan nog wel wat nieuwe foto's plaatsen van hooded eyes. :j

De blauwe ogen komen ook relatief vaak voor bij het ras, vaak veroorzaakt door splash.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 12:14

Ik kom momenteel niet echt aan dit topic toe maar omdat het komkommertijd is een raadseltje:

Afbeelding


Welke kleur heeft deze AT?
Wie het weet mag het zeggen (ik weet hoe hij op papier staat maar zal niks verklappen, ook niet over zijn afstamming).














En het antwoord is.....


:D :D
De kleurenkenners zullen vragen hebben, dus ik zal ze even beantwoorden:

Ja, hij heeft zebrastrepen op zijn benen.
Ja, hij heeft een aalstreep.
Ja, hij heeft een zwart masker.
Ja, hij heeft volle papieren.
Nee, de aalstreep vervaagt niet.
Nee, hij verkleurt niet.
Nee, hij is niet geschoren.

Dus... wie het weet... mag het zeggen!
Wie durft?

(Voor de zeer kritische en sceptische meelezer kan ik linken naar een video en de kleuren van zijn ouders noemen. Door beide word je in een andere richting geduwd).

Dus... wie o wie?
Dun dun dunnnnnn! :+ :Y)

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:06

Smokey black met wildkleur erover? Prachtig kleurtje zeg!

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:13

Dun komt niet voor in dit ras, dus dat kan je al schrappen ;)

Ik vermoed dat er een Ccr gen in zit. Ik zou dan eerder richting sooty buckskin gokken.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:34

Dun zou idd niet kunnen, zou ook eerder richting buckskin met sooty gaan of een smokey black in een hele lichte kleur... maar op andere foto's lijkt hij wat geliger dus dan zou je eerder buckskin denken.

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:18

Hij deed me even aan deze denken:

Afbeelding

Voor wie 'm schitterend zou vinden... inderdaad, schitterende photoshop ;-)

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:02

kiekje.be schreef:
Hij deed me even aan deze denken:

[ Afbeelding ]

Voor wie 'm schitterend zou vinden... inderdaad, schitterende photoshop ;-)


Ik was inderdaad even van 'wie heeft dat paard zilver geverfd?'.

Ik kom niet verder dan grijs trouwens, ben niet bekend met alle kleurtjes.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 21:45

Nou, laat ik dan maar verklappen dat hij wel degelijk als wildkleur in het stamboek staat ingeschreven. Vanuit zijn ouders (vader valk ingeschreven, moeder zwart) zou je eerder smoky black of sooty valk verwachten idd, ook al is hij niet bruin/gelig genoeg om overtuigend een van beide te kunnen zijn (ik heb zo'n aparte kleurvariant nog nooit gezien en google helpt ook niet). Als het mijn paard zou zijn zou ik evenwel een zygosity test doen om in ieder geval een idee te krijgen. Ik zou bijna twijfelen aan de afstamming! Ik zou wat dat betreft zeker testen of hij smoky black of valk zou zijn, want wildkleur is het laatste dat je verwacht, dat is een ding dat zeker is. Het is een ruin dus voor de fokkerij maakt het evenwel niets (meer) uit.

Maar bij VNIIK/MAAK staat hij toch echt als 'dun' ingeschreven. Dat terwijl wildkleur officieel idd niet voorkomt en er alleen vermoedens zijn van wildkleur of iets dat daarop lijkt (wellicht door sooty, maar de strepen in kwestie verdwijnen niet). Lijkt me een interessante vraag voor kleurenexperts, want wellicht is hij toch een vreemde variant van valk of smoky black... of toch wildkleur zwart?

Dun dun dunnn!!!

:+

Misschien moet ik hem in het topic over theorie achter bijzondere kleurtjes posten, want ik dacht ook bij het zien van meerdere foto's en een video: :wow:
Laatst ook al een merrie gespot die wildkleur bruin was, maar daar bleek wat Vyatka bloed achter te steken (of all breeds). Die was dus zeer zeker dun. Iemand een idee of het smoky black of valk is??? Ik wrijf me nog even in de ogen, hihi.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:50

Hmm, ben benieuwd wat de experts ervan zouden zeggen. Maar wss kunnen alleen testen het uitwijzen. Het is in elk geval apart! Op andere foto's vind ik hem geliger lijken trouwens.
Sooty hoeft toch niet te veranderen voor zover ik weet?

Vyatka is wel even wat anders dan een AT :7
Maar dan moet wel een van de ouders dun geweest zijn, dat wordt alleen direct doorgegeven.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 21:53

Ja, precies, daarom vind ik het ook zo vreemd. Bij zowel vader als moeder kan ik niet direct wildkleur kenmerken herkennen; moeder is pikzwart, vader lijkt toch echt 'alleen maar' valk te zijn. Het moet dus bijna wel een aparte uiting van sooty zijn, gezien zijn afstamming. Het kan, bij mijn weten, nl. idd niet ergens meeliften of apart ingeschakeld worden oid. Een geval apart idd.

En een Vyatka x AT is idd een aparte kruising. Merrie was alsnog enorm duidelijk een AT, maar van een iets zwaarder/compacter type. :j

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:56

Foto? O:)

Of de vader is de vader niet... :Y) Of hij is een dunskin. Maar dat zou in theorie ook niet moeten kunnen bij de AT. Zou dan inderdaad toch denken dat het sooty is die zorgt voor de wildkenmerken...

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:58

De enige manier om het zeker te weten is inderdaad een kleurentest. Puur op een foto is en blijft een gok, de belichting van die foto is al héél slecht dus je kan je daarop niet baseren. Wel een leuk kleurtje! Dat is het leuke aan dit ras, zelfs binnen 1 kleur heb je nog ontelbare varianten!

Of de vader is inderdaad de vader niet... klinkt bekend, vraag ik me ineens af welk kleur mijn paard eigenlijk heeft... :D

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 23:50

De merrie in kwestie:
Hoofdfoto
Standfoto
Met zeer prominente aalstreep
In zomervacht
Nog een
Ze is, geloof ik, dunskin.


Ik ga er eigenlijk van uit dat hij smoky black is met vrij extreme countershading en sooty. Hij lijkt mij echt te grijs voor sooty valk (maar ook weer bizar grijs en licht voor smoky black) maar een kleurenexpert ben ik natuurlijk niet. Zijn kleur lijkt op het eerste oog ook grullo, maar ik ga toch uit van een enkele verdunning - en dan bedoel ik geen dun.
Maar een mooie kleur is het wel!
Van de vader heb ik maar 1 foto gezien en daaruit kon ik niet direct opmerken of hij een aalstreep had, maar prominente strepen op de benen had hij niet (niet meer dan mijn eigen merrie heeft bijv.). Wel lichte uiting van sooty trouwens.
Zeker niet zulke overtuigende wildkleurkenmerken als de merrie in deze post, maar daarvan is duidelijk waar de wildkleur vandaan komt. :D

En idd het ras kent zoveel kleurvariëteiten zelfs binnen 1 kleur, sooty kan echt extreme vormen aannemen bij de AT. :j
Ik verwacht verder wel dat de vader de vader is, maar het zet je wel even op het verkeerde been en niet een beetje! Het zet je natuurlijk wel aan het denken. Ik zou zelf check en dubbel check doen en allerlei kleurentests want het is echt een aparte verschijning. Zijn er bij jou trouwens al ontwikkelingen in het hele gebeuren? Mag ook via PB.

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:57

JoSav schreef:
Zijn er bij jou trouwens al ontwikkelingen in het hele gebeuren? Mag ook via PB.


Doe ik :j

Boraaa12
Berichten: 49
Geregistreerd: 17-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:41

ik vind het prachtige dieren!!!

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:55

Voor degenen die een Akhal-Teke in het echt willen zien, ook dit jaar zijn er weer 3 exemplaren aanwezig op Horse Event.

bumblebijtje

Berichten: 187
Geregistreerd: 03-07-13
Woonplaats: steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:01

tjonge kende het ras niet vind ze niet lelijk vind ze wel mooi om naar te kijken. al zou ik er zelf niet zo snel een kiezen maar dat is idd smaken verschil. blijft dan ook dat ik bij standpunt blijf dat dieren jou uitkiezen dus wie weet....

jasz

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:04

zippora schreef:
Voor degenen die een Akhal-Teke in het echt willen zien, ook dit jaar zijn er weer 3 exemplaren aanwezig op Horse Event.


ja ik zag het al staan op de site!! helaas ben ik geld-loos en kan ik niet naar HE ;(
hopelijk eindelijk volgend jaar heen!

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 17:14

Dankjulliewel! Ik vind sowieso dat een karakter dat bij je past veel belangrijker is, maar de meeste mensen kiezen dieren nu eenmaal uit op basis van wat ze mooi vinden en niet of het karakter bij hun past of niet. Ik heb aan mijn Teke in elk geval een echte soulmate. :))

Mijn merrie staat momenteel trouwens op dieet. We doen nog steeds niet zo heel veel werk op het moment, maar omdat ze 24/7 op een karige weide staat (met hooi) en we wel elke avond sowieso wat wandelen e.d. is ze al aardig afgevallen. Het lijkt al een heel ander paard nu, maar nog geen iele spriet. Nu nog spieren kweken, dat geeft een wat mooier beeld.

Winter, vóór ze op dieet was:
Afbeelding

Begin van de zomer:
Afbeelding

Afgelopen week:
Afbeelding
(Op commando stilstaan, jawel)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn Teke is dit jaar niet van de partij op HE, aangezien wij geen (eigen) vervoer hebben. Maar dat mag de pret voor liefhebbers van dit ras zeker niet drukken, denk ik.
Zippora: goed dat je het in het topic vermeldt! Op die manier worden HE gangers of mensen die erover denken erheen te gaan erop geattendeerd.