Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:44

Goed uitgelegd! :j
Ik vind dat de kleuren heel mooi zijn, mooiste van het ras. :j Verder heb ik niets met deze rassen, ook niets met arabieren.. Geef mij maar lompe karrepaarden! :9

Maar wat je wel vaak ziet in topics; Ik hou totaal niet van (vul ras in) maar die van jou is prachtig. :=
Laatst bijgewerkt door Captain op 31-07-10 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt


magda_90
Berichten: 32269
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:46

Dit is een van de rassen die ik verreweg het mooiste vindt om te zien! In Duitsland ben ik eens wezen kijken bij een kennis op de pensionstal waar eentje stond, een mooi ding, absluut. :j

Bij ieder ras heb je vooroordelen, maar bij dit soort rassen zal het nog wel extremer zijn omdat het een nog niet veel voorkomend ras in Nederland is (bijvoorbeeld als de KWPN of Fjord).


Mocht je ooit nog eens foto's willen hebben dan wil ik maar al te graag eens langskomen!

KimD

Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:47

H_Nalanta schreef:
Goed uitgelegd! :j
Ik vind dat de kleuren heel mooi zijn, mooiste van het ras. :j Verder heb ik niets met deze rassen, ook niets met arabieren.. Geef mij maar lompe karrepaarden! :9

Maar wat je wel vaak ziet in topics; Ik hou totaal niet van (vuk ras in) maar die van jou is prachtig. :=


Ik wou nog een edit erin zetten ik hou ook van dikke, lompe, onbehouwde paarden :P maar inderdaad je zin in het mini klopt wel! :P en dacht ook dat het daarover ging :')


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:45

Tja, van mij ga je ook geen negatieve reactie krijgen, ben ik bang... :n
Wat een ontzettend leuk en leerzaam topic over de Akhal Teke! Dankjewel! +:)+
Ik kende het ras al uit mijn paardenrassenbibliotheek en ben vanaf het eerste plaatje al verliefd op het ras. Ik vind die windhondachtige 'ielige' types juist wel mooi. Ik vind het iets sprookjesachtigs hebben, een soort elfen onder de paarden. Al helemaal als ze die goudglans hebben of cremellokleurig zijn (en dan met blauwe ogen :9 , en ja, ik ben een freak ;) ). Ik mag ook graag op verschillende Akhal Teke sites rondsnuffelen en kwijlen bij de plaatjes, deze is één van mijn favorieten, maar ook een Tsjechische site, deze, vind ik erg leuk. Alleen al om Penelope, die lijkt als twee druppels water op 'mijn' oudste Quartermerrie (nah, als je een beetje kippig bent dan ;) , qua uitstraling klopt het zeker wel). Het karakter klinkt me ook als muziek in de oren. Intelligente, dappere dieren, daar hou ik wel van. Als ze net zo 'druk', 'vurig' en 'lastig' zijn als de Arabieren die ik ken dan zit 't wel goed. Paarden die idd niet bij elke scheet omvallen vind ik ook niet erg. Dat vind ik juist ook zo mooi aan veel van de Russisch/Aziatische rassen, maar ook sommige (semi)wilde paarden. Misschien voor het westerse oog niet mooi of correct gebouwt, maar de hardheid straalt er vanaf...

Dat veel mensen vallen over juist dit type is ergens wel begrijpelijk. Het is nou niet écht common te noemen en het is toch nog steeds vaak dat wat de boer niet kent dat vreet ie niet. Sommige mensen hebben al moeite met het feit dat ik op pony's (Quarters) rondhobbel. Dat ik muildieren ook erg leuk vind is helemaal onbegrijpelijk (heb ik al gezegd dat ik een freak ben :P ).

Wat misschien ook wel grappig is om te vermelden is dat een groep Nez Perce indianen het authentieke Nez Perce Paard proberen terug te fokken door het kruisen van American Appaloosas uit oude bloedlijnen met Akhal Tekes, juist ook voor het uithoudings en doorzettingsvermogen.(http://en.wikipedia.org/wiki/Nez_Perce_Horse) 'They allow you to ride them' klinkt dan toch wel bekend. :D Lijkt me ook een interessant ras, vooral als westernruiter...

Alleen nog één, misschien wat blond, vraagje. Hoe spreek je Akhal Teke nou officieel uit?

* Love Always 1991 - 2018 *

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:51

Ik vind het een ontzettend leuk en interessant topic. Mijn mening over deze dieren kan ik inderdaad enkel baseren op wat ik er over lees. Maar wat ik van de foto's zie, is dat ze vaak zo'n onderhals hebben en betrekkelijk weinig kap. Nou staat er in jouw profiel wel een hengst die dat wel heeft en dat vind ik zooo veel mooier.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

astridelise

Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Elst overbetuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:52

Met heel veel intresse jouw verhaal gelezen. Ik had nog nooit van dit ras gehoord.
Ik ben geen liefhebber van het type paard, maar dat neemt niet weg dat er mooie exemplaren tussen zitten.

Lidar 24 april 1991 - 7 april 2010
Tinka, mijn lieve,gekke merrie!

Amaretto27

Berichten: 2283
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:58

Sorry heb niet je hele verhaal gelezen.
Maar ik snap ook niet waarom mensen zeggen dat een bepaald paard lelijk is, ik snap dat iedereen een eigen voorkeur heeft voor een bepaald ras of kleur, maar ik vind geen 1 paard lelijk. Ik denk dat het de kunst is om bij elk paard zijn eigen schoonheid te vinden. En zeker niet altijd aan het standaard plaatje te moeten voldoen.

Leid het paard op zonder ooit te veel van het edele dier te verlangen. Het paard bepaalt de opleidingsduur. - Egon von Neindorff

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:08

Goed uitgelegd!

Over het algemeen ook niet mijn type paard,
maar vind het wel echt hele aparte paarden!
Een keer wat anders dan een bruine kwpn.

Vind ze wel echt heel apart! Vind het net schilderijen soms, dit bedoel ik wel positief, hele kunstzinnige paarden haha :+
Vind ook dat prof. fotografen bijvoorbeeld juist het mooie en het aparte uit zo'n paard kunnen halen, het heeft wel iets extra's!

AngeliqueB
Berichten: 1524
Geregistreerd: 29-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:11

Ik heb dit ras altijd bloedmooi gevonden, vanaf de foto uit mijn eerste paardenrassenboek, de hardheid, snelheid, kleur en karakter staan me erg aan! Mijn huidige paard lijkt er een tikje op qua bouw, lange harde benen, slanke hals en een 'vreemde' achterhand en ze kan de laterale gangen (ik zeg bewust geen tölt, want dat is het niet, lijkt op runningwalk van een Tennessee walker). Zij heeft een ramshoofd.

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-10 19:24

aerdenhout: dat kan ik alleen maar met je eens zijn. Overigens is dat binnen de AT ook een groeiend probleem. Voorheen werd vrijwel uitsluitend geselecteerd op uithoudingsvermogen en kwaliteit, tegenwoordig voert bij diverse fokkers het uiterlijk de boventoon: als het er maar typisch uitziet, of het wat kan is niet belangrijk. Binnen een kleine genenpoel is dat zeer gevaarlijk.

KBTP: jij snapt em! Foto's zeggen lang niet alles. Misschien een uitdaging eens op youtube "akhal teke" in te typen en te kijken wat er daar zoal te zien is. Ook in mijn profiel diverse filmpjes van Akhal-Teke. Kan het natuurlijk nog steeds niet jouw type paard zijn qua uiterlijk. Maar zoals elke paardenliefhebber weet is een paard meer dan een omhulsel. :)

Wat mij betreft zijn karrepaarden net zoveel waard en hebben die ook last van vooroordelen (karrepaard kan alleen maar voor de kar he?) Alleen maakt onbekend nog meer onbemind heb ik de indruk. Mensen zien voor het eerst een foto (vaak van de welbekende Kambar, die een deel Engels Volbloed voerde en qua bouw verre van perfect was) en denken meteen "ieks wat is dat?" omdat het zo anders is.

magda90: je bent van harte welkom hoor. Ze staat momenteel in Friesland dus... ;)

Pluizenbolpum: bedankt voor je uitgebreide bijdrage! Ik denk zelf overigens dat ze zeker meer passen in de groep speciale paardenrassen, zoals de Quarter hier in Nederland ook een beetje in die categorie hoort. De boventoon hier blijft immers KWPN en dressuursport. Vermoedelijk was Agilas (van Karakum Stud) de eerste AT die ik gezien heb. Het kan een andere creme kleurige AT geweest zijn die ik destijds in het circus heb gezien, maar ik hou me voor dat het heel goed Agilas geweest kan zijn. :D
Wat je zegt over de Nez Perce: oorspronkelijk kwamen binnen de Turkoman subgroep ook getijgerde paarden voor!

Iris82: het klopt wat je zegt. Ze zijn er zeker. Daarnaast is er ook een subgroep AT die geselecteerd worden op warmbloed kwaliteiten en in wezen meer op een warmbloed met een speciaal kleurtje lijken dan da echte oosterse beeld.

Dat mensen een paardenras niet mooi vinden kan ik nog in komen (hem natuurlijk wel in zijn waarde laten!) Maar om vooraf aan de hand van die afkeer voor hun uiterlijk op basis van een foto te bepalen wat ze wel of niet kunnen vind ik wat ver gaan. Uiteraard kun je aan de bouw een en ander aflezen maar om dan te zeggen (in dit geval dan) dat ze geen ruiter zouden kunnen dragen is gewoon een opmerking die nergens op slaat.

Vind het helemaal super dat iedereen hier zo open en fijn reageert! Want lelijk mag je ze echt vinden hoor, maar breekbaar lijkt me een lastiger verhaal. :D
En toegegeven zijn de kleuren toch best bijzonder, of niet dan? :)) Mijn merrie lijkt in de zon soms wel van witgoud, heb er geen andere omschrijving voor. :wow:

essie_blue: ben ik met je eens. Het zijn net levende standbeelden en ze kunnen heel aparte poses aannemen die dat versterken. Ik vind het heel expressieve paarden.

Oe AngeliqueB ik ga even in je profiel spieken. En idd laterale gangen, maar tölt (al is het dat dan niet) dat snappen mensen. Als ik zeg "ze hadden van oorsprong veel laterale aanleg" of "ze perestruppen" dan kijkt zelfs menig Akhal-Teke fokker me aan of ik Chinees spreek. :+

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:26

Wat een ontzettend leuk topic! Veel info, erg leuk om te lezen! :j

En ja, ik vind ze prachtig, ik vind het, zoals iemand hier al schreef, sprookjespaarden.

Edit: iets meer uitleg mag wel eigenlijk. :+ Ik hou wel van paarden met een tikje ramshoofd. En ja, ik vind het fragiele uiterlijk juist zo mooi. Prachtig de combinatie van zo'n elegant dier met al die kracht en hardheid. Ik vind het een ouderwets, klassiek aandoent ras. Prachtig!!

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:39

Je hebt duidelijk hart voor het ras! Heel leuk topic!

Ik heb 4 verschillende AT is het echt mogen aanschouwen waarvan 1 (niet geheel raszuiver 25% vreemd bloed) bij mijn paard op stal gestaan heeft. Mij spreekt het ras niet bijzonder aan al vind ik sommige kleuren wel heel erg gaaf!

Overigens kan je in je verhaal ook een heel aantal andere rassen plaatsen. Ik onder vind hetzelfde met mijn draver. Hoor heel vaak: ik vind draver over het algemeen lelijk maar die van jou is wel mooi.
Maar als je iemand vraagt hoe een typische draver eruit ziet dan weten ze het niet. Die zijn ook nooit op exterieuer gefokt dus er is een enorme verscheidenheid in.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-10 19:47

Over de uitspraak: je spreekt het officieel uit als "Achal-Tehké". De ch klinkt een beetje als een Hollandse g als in bijvoorbeeld "gôh".

Ir111: ik vind dat wel een mooie beschrijving. Het lijkt inderdaad net of ze zo uit een sprookjesboek komen. Een heel oosters aandoend uiterlijk en dan zoveel kracht (denk aan ninja's of van die fijne kung-fu meesters)

Dank, fransje23! Ben het absoluut met je eens wat betreft die vooroordelen. Bij dravers hebben mensen het vastgeroeste idee dat ze niet kunnen galopperen en ook een enge, dunne pierennek met lelijk exterieur hebben. En dat terwijl er zoveel verschillende dravers zijn van klein tot groot, fijn tot zwaarder van bot en idd op een bepaalde kwaliteit gefokt, niet op een specifiek uiterlijk (een algehele look komt daar vaak wel uit voort, dat wel, net als bij de AT). Wat men niet kent hè?

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

mait
Berichten: 450
Geregistreerd: 02-07-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:56

JoSav schreef:
En applaus voor iedereen die deze hele OP heeft gelezen. 8-)


Nou ik sta er wel een beetje van te kijken maar ik heb het helemaal gelezen! :+
Ik vind het een zeer leuk en informatief stuk!
En zoals je duidelijk benadrukt; als men een paard gebruikt binnen de grenzen van zijn kunnen kan het presteren.

Wel moet ik eerlijk bekennen dat ik niet thuis ben in de AT/AV wereld, desalniettemin vind ik het een zeer leuk verhaal! Ik heb weer wat geleerd vanavond! ;)

Time flies like an arrow, Fruit flies like a banana

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:59

essie_blue schreef:
Vind ze wel echt heel apart! Vind het net schilderijen soms, dit bedoel ik wel positief, hele kunstzinnige paarden haha :+
Vind ook dat prof. fotografen bijvoorbeeld juist het mooie en het aparte uit zo'n paard kunnen halen, het heeft wel iets extra's!

Zo heeft Yann Arthus-Bertrand héle mooie foto's van een AT: http://www.yannarthusbertrand2.org/inde ... rk&oid=103 . De hele site, vooral de databank: http://www.yannarthusbertrand.org/, vind ik wel erg fijn om te bekijken...
En weer wat geleerd 'oorspronkelijk kwamen binnen de Turkoman subgroep ook getijgerde paarden voor!' dat verklaard vast de stippels bij bv de Karabair?

Fransje, is idd zo. Dravers staan ook vaak niet echt positief bekent en om eerlijk te zijn vind ik ze niet allemaal even mooi, maar idd er zijn veel verschillende types en evenveel karaktertjes. 'T zijn ook net paarden ;) . Ik kende er eentje die een Quarter had kunnen wezen qua bouw en grootte en dat vond ik een prachtknol om te zien (en :x wat kon die galopperen :oo ). Maar goed, uiteindelijk is het allemaal maar verpakking. Mijn lievelingsdraver was een enorme hengst met klospoten, knokige benen, een ramshoofd op een iele nek en een veel te lang lijf, maar o, wat een schat en zo voorzichtig met dat rare wicht op z'n rug. <3 En tja, Quarters zijn saaie, doodse, veelste kleine knollen die alleen maar om tonnen heen rennen. Zo heeft elk nietstandaard ras wel zijn vooroordelen...

* Love Always 1991 - 2018 *

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:18

Heel mooi en informatief stukje. Ik ben in mijn hele leven maar 1 AT tegengekomen, en ik vond het een bloedmooie merrie, stond op de Kossack Stud en werd ieder jaar bij gebrek aan een goede AT hengst in NL, door een Arabisch Volbloed gedekt. Mooi stevig type, als ik de middelen had gehad, had ik haar meteen gekocht...

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:19

Pluizebolpum schreef:
Wat misschien ook wel grappig is om te vermelden is dat een groep Nez Perce indianen het authentieke Nez Perce Paard proberen terug te fokken door het kruisen van American Appaloosas uit oude bloedlijnen met Akhal Tekes, juist ook voor het uithoudings en doorzettingsvermogen.(http://en.wikipedia.org/wiki/Nez_Perce_Horse) 'They allow you to ride them' klinkt dan toch wel bekend. :D Lijkt me ook een interessant ras, vooral als westernruiter...


Ik weet niet hoe recent je informatie is, maar ik heb gehoord dat ze inmiddels toch van die kruisingen zijn afgestapt...

Je suis Charlie.

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:47

Mooi stukje over dit ras! 8-)
Absoluut niet mijn type paard, maar niemand kan niet om de bijzondere uitstraling en kleuren heen.
Zoveel mensen, zoveel wensen. ;)

Vooruit is niet altijd rechtdoor

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:58

Cassidy schreef:
Ik weet niet hoe recent je informatie is, maar ik heb gehoord dat ze inmiddels toch van die kruisingen zijn afgestapt...

Mijn info heb ik alleen van internet, dat kan idd wat gedateerd zijn :o . Toch jammer, het lijken iig in theorie hele fijne gebruikspaarden...

* Love Always 1991 - 2018 *

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:00

Ik denk niet dat de doorsnee westernruiter blij is met een te eenkennig paard...die het ook mag "dulden" dat je op zijn rug zit...

Je suis Charlie.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:09

Das een goeie, Cassidy, maarja, ik ben ook geen doorsnee westernruiter. ;)

* Love Always 1991 - 2018 *

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:12

In Amerika lopen genoeg westernpaarden rond die wel makkelijk in omgang zijn, en genoeg Appaloosa met Quarter Bloedlijnen. Waarom zou iemand die wel van de vachttekening houdt, verder alleen de Quarters qua omgang kent, kiezen voor een bewust eenkennig gefokt paard? Binnen de Appaloosafokkerij is er in het verleden al te vaak naar alleen de vachttekening gekeken en kwamen er paarden met dubieuze charactertrekken maar al te vaak aan bod als fokdier. En de tijden dat de Appaloosa werd ingezet van Raids en Oorlogen zijn al lang voorbij....

Je suis Charlie.

SnippergroenJarig

Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:19

Wouw wat een interessant topic! Dank je wel TS! Ik heb me nooit echt verdiept in dit ras, puur omdat ook ik dat vooroordeel had van dat iele paard dat om lijkt te waaien als je ook maar even blaast. Daarmee wil ik niemand beledigen, maar zo zag ik dit ras ;) Maar nu ik ook de foto's heb gezien van het 'stevigere' soort en vooral de uitleg van jou, TS, over het ras, zijn er zat vooroordelen die ik zéker terug moet nemen!

Bedankt voor de uitleg, het heeft erg verfrissend gewerkt :D

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:27

erg interessant topic!
ik moet zeggen dat ik ook niet van dat hele iele houd en ja daar ken ik ze inderdaad ook voornamelijk van. En de mooie goudkleurige vachtkleur dan die ik wel erg gaaf vind!
Maar heb er volgens mij nog nooit 1 in het echt gezien.
Maar die schimmel in de beginpost vind ik wel erg gaaf hoor!
Denk dat er ook veel vooroordelen zijn juist omdat ze bijna niet voorkomen.Maar begin nou toch wel een beetje nieuwsgierig te worden moet ik zeggen!

Volg onze bouw van ons huis hier:
[BEU] VOLG: Een huis op Zanzibar

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:43

Bedankt voor je uitleg over AT ik kende het ras idd niet. Ik heb ook geen flauw idee of ik ze ooit gezien heb. Bijzonder hoe de dieren werden uitgetest op uithoudingsvermogen. De achterliggende gedachte snap ik helemaal. Ik hoop alleen dat het nu niet nog zo gedaan wordt.

Helaas ben ik geen liefhebber van de halsbouw (zou ik al snel als zwanenhals achtig aanzien)Ik ben ook geen liefhebber van een schimmels. Ik zou dus ook iets over het hoofd zeggen puur omdat een hoofd je wel of niet aanspreekt en dat het mijn type niet is.

Omdat ik het ras niet ken(de) had ik er ook geen vooroordeel over. Natuulijk zou ik persoonlijk ook niet een tenger dier nemen om met mijn dikke kont op te gaan zitten. Puur omdat ik het zelf niet fijn vindt rijden op een erg rank type. Ik heb altijd het gevoel dat er voor mijn zadel niets meer is. Ik moet zeggen ik ben een ouderwetse bouw liefhebber.

Ok een belgisch trekpaard kan ook meer moeite hebben met zwaargewichten dan een arabier of AT. Mijn oplossing als ik op een vreemd dier mag rijden is met druk duwend over de rug wrijven. Zakken ze weg, dan een no no om te rijden te gevoelig voor zwaargewichten. Ze zullen me misschien wel kunnen houden maar de vraag blijft hoe extra gevoelig maakt dat de rug.

En grootte zegt weinig wat een dier kan hebben, kijk naar mijn welsh. Ik moest af en toe wel eens op hem om te corrigeren. Meneer had geen probleem met mij, geen doorgezakte rug, niet minder actief in liften van de benen. Terwijl met een 60 kilo zware ruiter ik hem letterlijk heb zien inzakken met zijn rug en hij bijna niet van de vloer kwam met de voeten. Dus zal ik nooit gillen rank type knakt door 2 ;)

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers