Irish Draught in Nederland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Sille55

Berichten: 253
Geregistreerd: 08-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 21:29

Ziet er uit alsof jullie heerlijk met elkaar genieten Berdien!

Hier gaat alles ook lekker z'n gangetje. Blij dat we nog steeds redelijk goed weer hebben, eind november en nog geen last van blubberbende. :D Zal helaas wel snel verandering in komen...

De hengst heeft gelukkig geen berenvacht, veulentje wel...

Papa en dochter:
Afbeelding


paljaslaura

Berichten: 2741
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:51

Zeker een lekker vachtje het veulen!
Ziet er heerlijk uit Berdien!

Hier zijn we rustig aan zadelmak aan het maken met de drie jarige :) Hij pakt alles goed aan.
Afbeelding

egnie

Berichten: 2368
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:34

Hallo dames hoe gaat het met jullie en jullie paardjes?

Wij hebben een heftige week achter de rug. Zondag eind van de middag werd ik door de staleigenaar gebeld dat Ed niet lekker was. Hij lag in de wei en hij wilde eigenlijk niet gaan staan. Ben er direct heen gegaan en heb zijn temperatuur opgenomen. Hij had verhoging. De dierenarts gebeld en die was er met een goed half uur. Ed had koliek. Opgevoeld, maar geen verstopping kunnen voelen. Wel wat mest waar zand bij zat. Dus paraffine erin samen met een pijnstilling. De nacht afwachten en morgen verder kijken. Savonds laat nog een keer langs geweest en hij leek een stuk opgeknapt. Echter maanmorgen hoorde ik van de staleigenaar dat het niet goed was. Direct vanuit mijn werk de dierenarts gebeld en zelf weer richting stal.

Ed was echt ziek, stond helemaal krom (bolle rug en met de voor en achterbenen zowat tegen elkaar) wilde eigenlijk niet lopen maar bleef staan omdat ik er nog naast stond. De dierenarts verscheen en na een kort onderzoek werd de vraag gesteld of ik eventueel wilde opereren. Heb besloten dat ik dat om meerdere redenen niet wilde. Hierop weer pijnstilling en paraffine erin en hopen op beter. Echter zodra hij in de bak stond ging hij direct liggen. Hij rolde niet en was niet onrustig maar ging dus wel liggen. Advies gekregen dat zodra hij onrustig werd we moesten bellen en dat het dan dus ook echt slecht zou zijn. De middag is gelukkig rustig verlopen. Savonds kwam de dierenarts weer om te checken en om een pijnstilling te geven voor de nacht. Wonderbaarlijk was Ed al iets opgeknapt en was er een klein beetje mest af gekomen. De dierenarts gaf aan dat zij het somber in had gezien vanmorgen, was weinig darmgeluid en het totale beeld was echt slecht. Ja, dat idee had ik ook al. Juist ook omdat ze eigenlijk niet zoveel zei over hoe het erbij stond. Echter ze was dus aangenaam verrast en als de nacht ook goed zou gaan dan hadden waarschijnlijk het ergste wel gehad.

De nacht is gelukkig goed gegaan en er lag ook al weer mest in de stal. Smorgen telefonisch contact gehad met de dierenarts en Ed mocht weer een paar plukjes hooi eten over de dag. Ik was vrij en ben netjes elke 2 uur ongeveer bij hem geweest. Die plukjes hooi werden heel enthousiast naar binnen gewerkt.

Vanmorgen werd ik wederom begroet door een vrolijk paard met de nodige mest in de stal. Heb hem lekker getoiletteerd en hij staat nu weer in de binnenbak. We verhogen het hooi heel voorzichtig tot zijn normale portie en dan mag er ook weer wat brok bij. De oorzaak van de koliek is niet achterhaald. Er zit namelijk niet veel zand meer bij de mest. Wel krijgt hij volgende week een zandweg kuur.

Zo dat was een update van mijn kant.

DIRK 13/12/2009 ABE 31/07/2011 SEP 07/10/2015

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:30

heb ook een ID
moet altijd alert zijn want gevoelige darmen, winter in paddock krijgt hij 24/7 hooi ter beschikking en dan gaat t goed dus zorg aub dat je paard altijd iets te knabbelen heeft en niet zonder eten staat ? hopen dat t niet weer terug komt!

Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:37

Och arme Ed! Fijn dat hij zo is opgeknapt, wat zul je geschrokken zijn zeg. Beterschap!

Afbeelding

Afbeelding

Mijn blonde mormel (1,5 jarige Tinker) en mijn Ierse mormel :D :+: :+:

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Sille55

Berichten: 253
Geregistreerd: 08-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 17:45

Hé die foto heb ik op Instagram ook al voorbij zien komen :D

Dat is schrikken egnie! Hopelijk is hij snel weer helemaal fit!

Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:55

Klopt! :D

Afbeelding
Ik ben zo gek met haar <3 mijn knappe niet zo dappere jachtpaard <3

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

paljaslaura

Berichten: 2741
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:19

Jeetje wat eng Egnie! Gelukkig is hij weer opgeknapt!
Wat een knappe mormels :D

Mijn twee Iertjes doen het ook goed. Harvey is nu officieel zadelmak, heb er 5 keer opgezeten nu!
Afbeelding
En Mickey niet te vergeten:
Afbeelding

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:28

Egnie, dat is schrikken zeg! Gelukkig gaat het de goeie kant op..
Berdien, leuke foto's!
PL, war fijn dat het zo goed gaat!

Hier hebben de paarden vakantie. Ik ben geblesseerd en zit in het gips. Mijn Iertje vindt me doodeng als ik hinkel. Mijn zenuwpees halfbloed daarentegen vindt het helemaal prima.

san4nie
Berichten: 3555
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:11

Jeetje wat een schrik egnie! Hopelijk komt het nooit weer terug.
De mijne had een poos terug ook zo’n heftige koliek, en vorige week weer heel licht. Hij kan waarschijnlijk niet tegen zonnebloemolie.

Leuke foto’s Berdien en paljaslaura!

De mijne is bijna 5 weken geleden vol op mijn voet gesprongen, omdat die schrok. Heb 4 week niet gereden en een stalgenootje heeft hem toen voor me gedaan. Die is inmiddels dol op z’n goedheid en hij gaat ook als examenpaard mee voor haar orun.

Hij is wel ook ontzettend pluizig geworden, dus in jachtpatroon geschoren. Hij was best heel braaf! Op wat gevoelige plekjes na.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

egnie

Berichten: 2368
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:14

De mijne staat overdag in de wei. Kennelijk was het een piek wat koliek betreft. Ik was namelijk zondag al nummer 7 die belde voor een paard met koliek. Heeft te maken met de drassige bodem en korte grassprietjes. Ze krijgen dan sneller zand binnen aldus de dierenarts.

BERDIEN Wat een prachtige foto's! <3

PALJASLAURA Knappe Harvey, pakt ie lekker op zo te lezen. En ik vind Mickey ook een stoer dier <3

KAMSEL Wat balen zeg hoest dat zo gekomen dat je in het gips zit? Komt het allemaal weer goed?

SAN4NIE Verschrikkelijk die buikpijn bij paarden. Wat doe jij als hij lichte koliek heeft? Dat op je voet springen is mijn grootste angst bij Ed. Die heeft namelijk nogal flinke voeten..... := Fijn dat je stalgenootje hem beweging heeft gegeven. Zo te lezen ben je hem kwijt, weet je zeker dat ze hem netjes terug komt brengen? :+ :D

Vanmorgen en vanmiddag even bij Ed geweest. Hij doet het nog steeds goed. Heeft VEEEL honger en snapt niet waarom hij een klein portie krijgt.... Vanmiddag dus even op stal gezet voor een beetje extra hooi. Bedoeling is dat hij morgen of zaterdag weer de wei in gaat en dan ook weer zijn normale porties krijgt.

DIRK 13/12/2009 ABE 31/07/2011 SEP 07/10/2015

Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:09

Klopt, hier in de regio ook vééél koliekgevallen. Fijn dat het zo goed gaat met Ed! Veeeeel honger is een goed teken :j

Mijn paarden staan in de winter overdag op de paddock met onbeperkt hooi en 's nachts op stal met een immens hooi net volgestouwd met hooi. Dat is ze wel aan te zien := := maar het voorkomt wel voor een groot deel koliekellende. Daar ben ik wel heel blij mee! Ach, en een ID hoort rond te zijn, toch? O:) Sil is nu net een hele grote pony, met haar enorme berenvacht, kleine voetjes en bolle buikje. Hilarisch :')

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Lottebooij
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 13:27

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een irish draugt.
Weet iemand waar ik die kan vinden in Nederland?
Groetjes Lotte

san4nie
Berichten: 3555
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 21:46

Egnie, de laatste keer heb ik hem een spuit colosan gegeven en even met hem gestapt. Daar knapte die flink van op. Vorige keer had ie ook zo’n enorme honger en mocht maar kleine plukjes. Heel frustrerend voor hem, vond zo zielig om te zien. Mijn Gijs heeft ook flinke voeten. Maar stalgenootje vond het geen probleem om hem te doen. En die durft wat meer te springen, dus voor hem geen probleem. Heb hem gedeeltelijk weer terug nu, ze leent hem af en toe nog even. :')

Heerlijk Berdien, zo’n veel te grote pony!

De mijne heeft eigenlijk alleen pony oortjes. De rest wordt eindelijk wat dikker en breder!

Lotte: ik kan je helaas niet helpen. Ben toevallig tegen mijn ish aangelopen. Weet wel dat die mensen vaker zulke paarden uit Ierland halen. Mocht je het willen kan ik je eventueel de naam in pb doorgeven.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Lottebooij
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-09-18

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 21:58

Hallo,
Dat zou ok super vinden dan kan ik ook wat meer informatie krijgen over hoe we dat het beste aan kunnen pakken.

Groetjes lotte

paljaslaura

Berichten: 2741
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:41

Ik heb mijn Ierse sportpaard zelf uit Ierland gehaald en de ander ook toevallig tegen het lijf gelopen. Weet evt wel hele betrouwbare mensen die je in Ierland zouden kunnen helpen. Doen ook veel met de irish draughts!

Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:44

Hoi Lotte, wat leuk dat je ook interesse hebt in de ID!

Ik heb Sil gekocht via iemand die vaker Ieren in de verkoop heeft: Ellen Janssen uit Groesbeek. Ze importeert ze regelmatig, of heeft ze namens anderen in de verkoop. Het traject rondom de aankoop van Sil is mij toen heel goed bevallen, zou er zo weer eentje via haar kopen. Als m'n spaarvarken dat toe zou laten :+ Let wel, Ieren zijn niet bepaald goedkoop...

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:28

Op Facebook marktplaats voor de paardensport wordt nu een Ier aangeboden

Ties 3/6/2015 <3

san4nie
Berichten: 3555
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:43

Die merrie!?
Zooo, gaaf dier!

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!


IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:14

san4nie schreef:
Die merrie!?
Zooo, gaaf dier!


Ja perfecte aftekeningen ook

Ties 3/6/2015 <3

Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 09:41

Hele gave merrie inderdaad! Wel goed navragen of het een ID is of een ISH. Zie dat ze eerder ook een 'Ierse merrie' aanboden van 1.48m. Iers staat niet gelijk aan ID.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

paljaslaura

Berichten: 2741
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 09:58

Of een ander gek mengelmoesje haha. Ze noemen dan alles Iers omdat het een Iers papier heeft :P

egnie

Berichten: 2368
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:01

Ik ben wel benieuwd naar die merrie. Kan je die advertentie hier delen?

DIRK 13/12/2009 ABE 31/07/2011 SEP 07/10/2015

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:25

Iers noemen ze inderdaad alles wat ergens ooit uit Ierland kwam :))

ID is vaak wat zwaarder gebouwd dan ISH.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:43

Ik heb een ID maar die is niet extreem zwaar.

Die stond in België te koop als Ierse hunter

Ties 3/6/2015 <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 29 bezoekers