Ras van de maand: het Trekpaard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10463
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Ras van de maand: het Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 14:27

Even alleen een foto van de 16-jarige Herman van ter Bolle, rest moet ik zoeken
Afbeelding

Kleuren: vos, vosschimmel, bruin, bruinschimmel, zwart, blauwschimmel, appelschimmel

Karakter: werkwillig, nuchter, eerlijk, vriendelijk, gemakkelijk

Belgisch trekpaard en Nederlands trekpaard is hetzelfde paard maar ander stamboek, gekeurde hengsten mogen bij beide stamboeken dekken volgens mij (verbeter mij indien fout)


Granoek
Blogger

Berichten: 10463
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Ras van de maand: het Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 14:29

En omdat veulentjes het leukst zijn <3
Foto’s door mezelf
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10463
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Ras van de maand: het Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 15:19

Foto’s van mij zijn allemaal België.
Herman is niet beleerd
De merries gaan onder zadel en een aantal ook voor de koets en tramwagen.

We hebben er jarenlang optredens mee gereden, carroussel met 8 trekpaarden maar nu op een laag pitje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik zoek nog wat foto’s van vlechttechnieken


Granoek
Blogger

Berichten: 10463
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 15:26

Onderhands wol ingevlochten in Belgische driekleur

Afbeelding

Koffievos Bram van de Ruiting in wintervacht op Nationaal kampioenschap, bijna zwart haha

Afbeelding


Openingsceremonie CHIO Aachen 2009 met 10 vosse trekpaarden

Afbeelding

Afbeelding


Vooral voskleur want hier worden de vosjes gefokt. Zullen nog wel zat bokkers zijn met schimmels :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10463
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:30

Ik heb een Schots trekpaard maar voor de Clydesdale is al eens een 'ras van de maand' geweest. Mag het dan evengoed?
En is er een mogelijkheid dat ik de gebruikersnaam kan krijgen van de verwijderde reacties? Ik ging haar foto's van haar veulen sturen maar weet niet meer wat haar bokt naam was..

edit: begrijp niet dat ik hier niet eerder aan dacht maar ik heb ook nog boomsleepfoto's :+ Ik zal me dan beperken tot +/- 2 foto's per ras anders lukt het echt niet om te kiezen :P

Noriker

Afbeelding

Afbeelding

Cheval Breton

Afbeelding

Afbeelding


Belgisch Trekpaard

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10463
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:04

Random hersenspinsels van Anoek;

Shires/Clydes werden gefokt voor landbouw en is nog steeds zichtbaar aan de koehakkige stand van de achterbenen, om in het spoor van de ploeg te blijven.


Verder;
De fokkerij van een echt Belgisch raspaard dateert uit het begin van de 17de eeuw. In het jaar 1615 werden de postkoetsen in gebruik genomen. Die hadden zeer energieke en sterke paarden nodig voor hun lange reizen met zware voertuigen.

Tijdens de Hollandse periode van 1814-1830 werd de fokkerij niet meer aangemoedigd. En zo kwam het dat in 1830 het pas onafhankelijk verklaarde België bijna geen kwaliteitspaarden bezat. Er werden onmiddellijk door de nieuwe overheid maatregelen genomen om de nationale fokkerij te stimuleren. De aanleg van de spoorweg in 1835 vormde opnieuw een bedreiging. De postkoetsen verloren aan belang en er kwamen honderden kwalitatieve goede paarden op de markt terecht. De landbouw zorgde voor de heropleving door zijn vraag naar sterke paarden voor de akkerbouw. Het was deze economische sector die aan de basis lag van het internationale succes van ons Belgisch Trekpaard. De stoeterij van Tervuren werd definitief gesloten en betekende een einde van de periode van kruisingen van verschillende rassen. Vanaf dan werd het Belgisch Trekpaard gefokt voor zichzelf en verbeterd door zichzelf.

bron: http://www.trekpaard.be / "Het Belgisch Trekpaard, onze nationale Trots", P. Wolfs en L. De Greeff, Ledenboekje Koninklijke Maatschappij Het Belgisch Trekpaard. December 1999.

Granoek
Blogger

Berichten: 10463
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Ras van de maand: het Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:15

Wellicht omdat de Noriker uit Oostenrijk komt en daar wordt wel vaker het tuig op die manier versierd.
Mag ik hier ook gewoon foto's van Google plaatsen ter illustratie?
Geen idee wat de reden er achter is trouwens

Granoek
Blogger

Berichten: 10463
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Ras van de maand: het Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 17:31

Ja dat dacht ik al inderdaad, ik heb er geen foto’s van helaas

Granoek
Blogger

Berichten: 10463
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Ras van de maand: het Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:22

Highland pony, maar totaal geen ervaring mee :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10463
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:29

oh ik ging zeggen ik zie hem echt niet, maar nu zie ik het. Jammer dat daar geen reacties op kwamen!


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EsmeeKKK en 7 bezoekers