Konik-eigenaren, deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Shariff32
Berichten: 54
Geregistreerd: 01-06-18

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:00

Wat een pracht paard is Indah zeg.


Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 01:10

KimIndah schreef:
Indah's moeder is inmiddels een z-springende, 1.60 hoge prachtmerrie. Vaders zal altijd de vraag zijn hoe groot hij is geweest.
Indah meet nu zo'n 1,56/1,57.

[ [url=m/IUnjBp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie merrie, maar o wat is dat veulen prachtig gebouwd! Dat is best groot voor een halve konik, ik vind hem echt schitterend!
Mag ik vragen of je ook merkt dat dit paardje sterker is qua gezondheid en op vlak van beendergestel?[/quote]

Indah is zeer correct gebouwd. Veel van moeders kant mee gekregen gelukkig. Heeft ook de ruimere gangen. Zijn karakter heeft ie echt van zn vader. Het lekkere nuchtere. Hij laat niet vaak of gauw zien dat hij toch enigszins over wat bloed beschikt.

Kwa gezondheid kan ik niet veel zeggen, omdat ik weinig vergelijkingsmateriaal heb. Hij heeft ooit eens wat last gehad van lichte Koliek, omdat hij zo gehaaid alle brokjes van de zandbodem at. Hier heb ik toen een klein sandaway kuurtje voor gebruikt en natuurlijk preventieve maatregelen voor genomen. Verder heeft hij met een half jaar waarschijnlijk met een peesblessure gestaan, hier heb ik me nooit druk om gemaakt omdat ik weet wat voor immens rare fratsen hij af en toe uit kon halen als hij met de shetlander aan het spelen was. Was hij ook snel van genezen trouwens!

Ben ondertussen even een goede standfoto aan het zoeken, maar die heb ik zo niet. Hij staat altijd t liefst met zn neus je kant op :,)
Mocht je die graag eentje willen, dan zorg ik dat ik een man versterking heb, zodat die hem even voor me vast kan houden haha!

Deze foto is van vorig jaar zomer, hier was ie 3.
Afbeelding[/quote]



Toch peesblessure? Da's jammer...maar natuurlijk is het geen zuivere konik. Toch goed dat het snel geneest!
Prachtig is hij wel, ongelofelijk mooi!

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 01:42

kwita schreef:
Al is het niet aan mij gericht de vraag hopelijk mag ik wel antwoorden, maar ik heb aan de bonte pony echt een sterk en gezond dier. Hij is al eens gekeurd door een veearts en hij had prima beenwerk en een goede rust hartslag en ook zijn longen en hartslag na arbeid was uitstekend. Maar hij heeft wel het nadeel dat je hem sober moet houden anders kan het voor problemen zorgen. dat is voorons simpel omdat hij op onbemeste weide met koudgras gehouden wordt,( dat is echt het soort gras wat de minste voeding bevat) op eigen terrein....Sta je bij een pension heb je dat dus niet te kiezen.
En dan een gekke vraag waar haal jij een konik hengst vandaan om te dekken, persoonlijk zou ik dan wel kiezen om toch iets te kunnen bepalen wat je veulen meekrijgt!?

Haha, tuurlijk mag je antwoorden ;-).
Ik denk dat dat voor alle robuuste paarden geldt, sober houden. Mijn Lusitano ook hoor! Beste is arm gras op hoge vlaktes!

Ik zou zorgen dat ik toch ietwat in dezelgfde genetische groep blijf, zelfde genetische cluster.
Zou een konik/ sorraia hengst nemen die ik ken, die zitten beide ook in hetzelfde cluster dus dat op zich is al een goede mix.
De sorraia helft zit dan weer in zelfde cluster als de Lusitano qua genetisch materiaal, waardoor ik denk dat je toch een kruising krijgt waarbij de genen niet te zwaar van elkaar verschillen.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:16


kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:53

Ja ik kan je helemaal begrijpen zo had ik het liefste ons spook ook gehad!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

KimIndah

Berichten: 625
Geregistreerd: 03-02-14
Woonplaats: Veldhoven

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:10

Pfiew Carl! Dat is inderdaad ook een hele knappe!

belindaap88

Berichten: 300
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 21:22


Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 22:11

Hoi allemaal. Zo wat een opleving in ons topic, wat super leuk! Ik ben een hele periode niet actief geweest op bokt, druk druk!
Zo maar eens alles bijleren.
Belinda, wat leuk dat je een nieuw zadel hebt! Heb je een foto?
Oh wat is Indah prachtig geworden zeg! Hij doet zijn naam eer aan! Wat een bijzonder paard is het toch.
Carl, er zijn ook koniks die aardig aan de maat zijn, Thor is ruim 1.50 :) zijn vader was ook een hele heer! Ik tijd met Thor ook veel trektochten, wat heel comfortabel en relaxed gaat. Hij heeft fijne gangen en niet gauw onder de indruk. Echt een lot uit de loterij

When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.

Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 22:14

Afbeelding
Foto van vandaag na een bosritje


Afbeelding
Dit was afgelopen winter, met zijn bizonvacht :) kun je de grootte een beetje inschatten

When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 23:39

Avalon87 schreef:
Hoi allemaal. Zo wat een opleving in ons topic, wat super leuk! Ik ben een hele periode niet actief geweest op bokt, druk druk!
Zo maar eens alles bijleren.
Belinda, wat leuk dat je een nieuw zadel hebt! Heb je een foto?
Oh wat is Indah prachtig geworden zeg! Hij doet zijn naam eer aan! Wat een bijzonder paard is het toch.
Carl, er zijn ook koniks die aardig aan de maat zijn, Thor is ruim 1.50 :) zijn vader was ook een hele heer! Ik tijd met Thor ook veel trektochten, wat heel comfortabel en relaxed gaat. Hij heeft fijne gangen en niet gauw onder de indruk. Echt een lot uit de loterij

Waw zo tof! Thx dat je me dit laat weten! Ik zou heel graag een konikje hebben of kruising.
Voor mij zou het puur om trektochten te maken zijn!
Heb je foto van jouw Konikje?

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 23:45

Avalon87 schreef:
[ [url=m/ZmL9OE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Foto van vandaag na een bosritje


[ [url=m/cKQDbr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit was afgelopen winter, met zijn bizonvacht :) kun je de grootte een beetje inschatten

Oh waw, thx om de foto te plaatsen! Wat een kanjer!
Haha bizonvacht!
Lukt dat goed om af en toe klein galopje te maken of beperk je tot stap en draf? Hij heeft wellicht sterkere hoeven dan een doorsnee paarderas? Rij je blootsvoets?
Mocht iemand merrie te koop weten, kruising mag, van rond de 1m45 of groter, je mag het me altijd laten weten ;-)

Shariff32
Berichten: 54
Geregistreerd: 01-06-18

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:39

Hoi hoi ben ik weer. Shimmer heeft nog geen chip en paspoort. En ja ik weet ze hoord die al te hebben heb der helaas zonder gekocht. Maar nu komt mijn vraag. Is er nog iets van een stamboek waar ik der kan in schrijven of gewoon via de knhs. Zoals de andere die ik heb.

SeaSide

Berichten: 2307
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 06:06

Shariff32 schreef:
Hoi hoi ben ik weer. Shimmer heeft nog geen chip en paspoort. En ja ik weet ze hoord die al te hebben heb der helaas zonder gekocht. Maar nu komt mijn vraag. Is er nog iets van een stamboek waar ik der kan in schrijven of gewoon via de knhs. Zoals de andere die ik heb.


Ik heb mijn konik bij Ics (irish cob society) ingeschreven scheelde heel veel geld.

Help my naar de finale van de Hollands Got Horsemanship wedstrijd! Stem via deze link https://mycompass.horse/home/nl-nl/mark ... en-van-sea
Sociale media:
Tiktok: Priscilla_otto
Insta: Priscilla_otto
YT:Seaside Horse Adventures
FB: Seaside Horse Adventures
Lessen of vragen over vrijheidsdressuur mail dan naar: seasidehorseadventure@gmail.com

Shariff32
Berichten: 54
Geregistreerd: 01-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 07:57

SeaSide schreef:
Shariff32 schreef:
Hoi hoi ben ik weer. Shimmer heeft nog geen chip en paspoort. En ja ik weet ze hoord die al te hebben heb der helaas zonder gekocht. Maar nu komt mijn vraag. Is er nog iets van een stamboek waar ik der kan in schrijven of gewoon via de knhs. Zoals de andere die ik heb.


Ik heb mijn konik bij Ics (irish cob society) ingeschreven scheelde heel veel geld.


Okee heb je daar een link van voor mij

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:41

ik heb wel eens gehoord dat het fjorden stamboek het goedkoopste is.
gewoon googelen en vergelijken voor de prijs.
Er is wel een stamboek want smoky heeft ook een stamboek papaier maar dat is in polen en ik weet niet hoe dat werkt!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

belindaap88

Berichten: 300
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 19:48

kwita schreef:
ik heb wel eens gehoord dat het fjorden stamboek het goedkoopste is.
gewoon googelen en vergelijken voor de prijs.
Er is wel een stamboek want smoky heeft ook een stamboek papaier maar dat is in polen en ik weet niet hoe dat werkt!


Kaiyo staat ook in 't fjorden stamboek ingeschreven inderdaad. Zelf niet voor gekozen, het paspoort zat er al bij.

Shariff32
Berichten: 54
Geregistreerd: 01-06-18

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 20:53

Aah bedankt. Ze is vandaag gechipt en word gewoon bij de knhs aangemeld. En vandaag ook der eerste enting gehad en een wormenkuur. En ze is na gekeken en is gelukkig gewoon gezond.

Afbeelding. Woensdag samen voor het eerst langs de hoofdweg bij stal gaan staan en ging super goed


Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 19:55

Carl123 schreef:
Avalon87 schreef:
[ [url=m/ZmL9OE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Foto van vandaag na een bosritje


[ [url=m/cKQDbr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit was afgelopen winter, met zijn bizonvacht :) kun je de grootte een beetje inschatten

Oh waw, thx om de foto te plaatsen! Wat een kanjer!
Haha bizonvacht!
Lukt dat goed om af en toe klein galopje te maken of beperk je tot stap en draf? Hij heeft wellicht sterkere hoeven dan een doorsnee paarderas? Rij je blootsvoets?
Mocht iemand merrie te koop weten, kruising mag, van rond de 1m45 of groter, je mag het me altijd laten weten ;-)


Hij heeft idd kei harde hoeven dus we rijden op blote voetjes. lukt prima. Kleine of grote galopjes zijn geen probleem ;) ook in de bak is Thor fijn te rijden, licht aan de hulpen en fijne gangen. Wat is de reden dat je een kruising zoekt i.p.v. een volle konik?
Shariff wat een knap schatje is dat zeg! <3

When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:15

De reden is dat ik al heel lang iemand in Frankrijk volg, ene Jacky, die terug fokt naar oertype paard, maar dan groot genoeg om te berijden. Omdat veel paarderassen totaal verkeerd gefokt zijn en daardoor allerhande kwalen aan voeten en lichaam krijgen.
In het verleden heel veel geld kwijtgespeeld aan veeartsten met mijn warmbloeden.
Hij kruist daarbij konik, sorraia en Lusitano voor de rijpaarden, die groter en slanker zijn dan de zuivere konik. Hij heeft ook nog een andere lijn, konik x poitevin. Dat zijn eerder paarden voor de koets, zeer sterk en sober allemaal.
Ik zag dit weekend iemand met een zuivere konik academische dressuur lessen volgen en geef toe, dat zag er echt schitterend uit en paardje is enorm gevoelig en bewust op lichaamstaal.
Ik zou liever een kruising hebben omdat ze iets slanker zijn en wat meer verheven, iberische gangen, robuuster dan de zuivere lusitano of PRE, maar wel met de lichte soeplesse verheven gangen, natuurlijke aanleg tot verzameling. Een zuivere konik is iets meer rechthoekig dan vierkant gebouwd en om te rijden zijn vietkant gebouwde paarden iets makkelijker te rijden.
Dit is een kruising konik, sorraia, lusitano die Jacky gefokt heeft, hij is 1m53:
https://myalbum.com/album/8JKKPJ9mVA5O

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:47

Heb je als eens gedacht aan een hanson, dat is ergenst in frankrijk een manage die ook zo een soort paard fokken wat jij zoekt. Ik had er al eens wat van gelezen zijn allen mooie paarden!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:50

kwita schreef:
Heb je als eens gedacht aan een hanson, dat is ergenst in frankrijk een manage die ook zo een soort paard fokken wat jij zoekt. Ik had er al eens wat van gelezen zijn allen mooie paarden!

Ik ken ze, bijna daar gaan wonen vlak aan de Henson kwekerij.
Nee, spreekt me niet zo aan, ben meer aan konik/Iberisch. Schitterende dieren! Ga nog wat doorsparen en wacht tot zo'n merrie ooit op mijn pad komt ;-)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 20:09

ooit wilde ik een higland pony kopen. konik kleur en ook meer oer dier... kijk daar ook eens bij ookal is het een pony en geen paard die hebben wel dat sierlijke ,tenminste de exemplaren die ik bezocht had.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:08

Ah op die manier :) daar zit wel wat in ja. Mijn konik is heel prettig te rijden, maar echt verfijnd gebouwd is hij niet :’)

When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:15

Avalon87 schreef:
Ah op die manier :) daar zit wel wat in ja. Mijn konik is heel prettig te rijden, maar echt verfijnd gebouwd is hij niet :’)

Begrijp me niet verkeerd, ik vind koniks helemaal geweldig! Voor mij mag het best ook een zuivere konik merrie zijn. Verfijnde bouw hoeft dus niet, want daar zit net die sterkte in! Ik wacht af tot er konikmeisje mijn pad kruist, laat het lot beslissen.
Ik ben pure wandelruiter, hou eigenlijk niet van dressuur, dus konikje zou voor mij ook prima zijn!

Shariff32
Berichten: 54
Geregistreerd: 01-06-18

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:59

Ik had ook nooit verwacht een konik te kopen en ze kwam op me pad en heb der mee genomen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers