Ras van de maand: de Mérens

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:32

Afbeelding

hoofdje van die van mij <3 , stukje volgt, even geen tijd

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:35

Ik herken wel veel in jou verhaal Pien, ze zijn heel apart vind ik en soms net echte paarden :+ .

16 jaar geleden maakte ik kennis met de Merens, een geweldig leuk en apart ras.
We gingen op paardrijvakantie en wilden een mooie omgeving en leuke paarden.

Zo kwamen we uit bij Ies Ollivettes in de Ardennen.
Betrouwbare en voorwaartse paardjes was de omschrijving, we gingen ‘of the road’ rijden.
We waren benieuwd, want ja je weet niet wat er klopt van de beschrijving, maar we hadden een geweldige vakantie, vooral dankzij de Merens paarden, wat een geweldige dieren, ze waren kalm en onverstoorbaar maar heel snel als ’t kon, vriendelijk en werkwillig, en heel stoer!, ze klommen en daalden met een zeer stevige tredvaste stap.
De steile heuvels op, soms stenen trappen, en bij het dalen gleden ze bijna op hun kont naar beneden, je mocht afstappen als je niet durfde maar we bleven lekker zitten want we voelden ons eigenlijk gewoon veiliger op die brede paardenrug.
We gingen door riviertjes en door dorpjes en dwars door het stadje, over paden waarbij we het stadje diep onder ons zagen, prachtige vergezichten, smalle paden, brede paden, tussen bomen door naar beneden, over karresporen, aten en dronken onderweg, de paarden waren echt geweldig en gingen gewoon door, soms 4 uur aan één stuk, daarna pauze en weer verder.
We reden langs de kudde met merries en veulens, er werd ook gefokt en verkocht. We werden begeleid door de eigenaresse die vaak op haar dekhengst tussen de merries reed. Hij was heel braaf en een ster in het openmaken van zijn stal, hij stond tussen de merries en dat was geen probleem.

Een jaar later zijn we weer gegaan en weer dezelfde geweldige ervaring gehad, we waren eigenlijk wel heel erg weg van dit ras, zo een zou ik er wel bij willen hebben, maar ja had er al drie dus….
Maar ik nam me voor, als er een bij komt, dan ga ik zoeken naar een Merens, we zijn ook verschillende keren naar een keuring geweest, ook het paardje waar ik in de Ardennen op gereden had was erbij, met haar veulen, ze werden eerste in hun klasse, vond ik dubbel leuk natuurlijk.

En sinds 5 jaar heb ik een Merens merrie!!, wat een geweldig leuk beest, ze is lief, rustig en zeer betrouwbaar, is altijd vrolijk en soms erg jolig, we zijn echt gek op haar en eigenlijk iedereen die haar kent.
Ze kan ook lekker stressen om niks, maar dat is snel over.
Ze was 6 toen ze hier kwam, net nog een veulen, moest wel een tijdje wennen, was eerst erg onzeker en stresserig, kon nog niet heel veel, maar ik ben rustig van voren aan begonnen en ze is nu zo makkelijk, soms erg eigenwijs, maar dat is meestal snel weer over, dan werkt ze gewoon goed mee, en er moet ook wat inzitten toch? Ze is lekker pittig, kan enorm hard gaan en wil dit ook graag haha, mag ze niet van mij, maar je kan ook uren rustig met haar stappen, ze is erg nieuwsgierig, wil overal op af en alles bekijken, en als ze iets eng vind gaat ze ‘staan’, geen beweging in te krijgen, en gaat pas weer bewegen als ze het goed bekeken heeft, raar beest!! wel een met sterk karakter, zeker geen doetje meer zoals eerst. Natuurlijk vind ze bepaalde dingen ook eng, plotselinge harde geluiden bv. En een rij motoren die nogal knetteren, groot landbouwverkeer en grote vrachtwagens, en dat komt hier alletwee veel voor helaas.
We rijden recreatief en doen wat grondwerk in de rijbak, rijden over polder weggetjes, over de dijken, in de bosjes , langs de zeedijk en als het eb is op het slik (drooggevallen Oosterscheldebodem ).
We hebben 2x meegedaan aan de Huybergse driedaagse, zijn naar ’t strand bij Renesse geweest en hebben veel hier rondgereden, we gaan van de, vrij steile , zeedijken met basaltblokken naar beneden en gaan daar ook weer over naar boven, dat vind ze echt geweldig, klimmen zit in haar bloed, haha. Hoe uitdagender hoe leuker ze het vind, ze is graag bezig, maar kijkt daarbij tevens goed uit waar ze gaat.
Tot vorig jaar heb ik gelest met haar, dressuurmatige training, ook in een binnenbak, dit vond ze eerst erg spannend, maar ging steeds beter. Met een betere ruiter zou er heel wat uit te halen zijn, ze loopt ruim en ijverig. Balkjes lopen/springen vind ze helemaal geweldig. Ze is heel groot voor een Merens, ze is nog gegroeid nadat ze hier kwam, hoger dan 1.55, nooit officieel gemeten, maar ik ben 1.75 en niet te lang voor haar, wel brede rug natuurlijk, zit als een luie stoel _/-\o_ .

Toen ik haar een half jaartje had, ben ik in de polder van haar af geduikeld, mijn zadel ging schuiven, en ik moest haar loslaten, het paard van mijn vriendin rende weg, een provinciale weg op, echt wel hard en ver!!! Zij er een stukje (20 meter)achteraan, tot ze me hoorde roepen, ze stopte, draaide zich om en bleef staan tot ik bij haar was.
Ze was echt verbaasd en keek nog wel even naar het paard dat verder denderde, maar koos ervoor om op mij te wachten, ik vond dat zo wonderlijk, maar was natuurlijk heel blij en ook trots op haar, ik kon zo weer opstappen!!superbeestje!!

Dus ja wij zijn wel weg van dit ras, moeilijk vind ik dat ze zo snel eten en snel dik worden, ze hebben niet veel nodig aan eten, dat is zeker een aandachstpunt. Die van mij is ook erg gevoelig voor vliegen, ze heeft dus ’s zomers een vliegendeken op, anders loopt ze te stressen, met vliegendeken gaat het prima.

Dit is tijdens een clinic vrijheidsdressuur in de binnenbak, schoon paard :j

Afbeelding

Lekker vies met wintervacht van afgelopen maart, op de uitkijk :D zo lijk ik nog groter 8-)

Afbeelding

En,ik kan het niet laten, nog een van haar mooie koppie _/-\o_ knap paardje hé

Afbeelding

Zo nog een heel verhaal geworden maar wel leuk om eens neer te pennen over mijn lieve beestje.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:18

Wat een leuk stukje Inkepin en prachtige foto's <3 , je doet echt veel met ze.

En hele leuke filmpjes Pien, dat dalen deden we in de Ardennen ook zo, zie je hoe voorzichtig ze dat doen, het was echt een ervaring die ik nooit zal vergeten, knappe paarden.
Daarom hebben ze zo'n dikke kont :+ .
Ze hadden daar trouwens wel borsttuigen en staartriemen om te voorkomen dat het zadel ging schuiven.

Ik heb trouwens nog veel meer foto's, zou ik er nog wat hier neerzetten?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:08

Heftig verhaal karuma, gelukkig met goede afloop.

Dat eenkennige ken ik ook ja, de eerste tijd kon alleen ik wat met haar doen, en nu nog als manlief haar eens uit de wei wil halen komt hij vaak terug en zegt dat ze niet 'wil' jaja, ze probeert gewoon wat ze kan om in de wei te blijven, draakje, ze loopt gewoon weg van hem.

Ga ik erom, en zeg een beetje boos: dat doen we zo niet he, we gaan wel normaal doen, kijkt ze zo van ach ja een grapje op zijn tijd moet kunnen, ik ga wel mee hoor maar is wel leuk om eens te kijken of het lukt en hij was niet duidelijk genoeg. En loopt ze als een lammetje zo mee, de schurk :+

Dus inderdaad geen paard voor iedereen, zit nog een erg oerinstinct in, zijn erg zelfstandig of eigengereid, hoe je het wil noemen. Zij maakt mij me zeer bewust van mijn eigen gedrag, soms confronterend |( .

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:23

Kortom een superras als ze je mogen, *\o/* een regelrechte ramp als ze je niet mogen. _-:(

Een waarheid als een koe }:0 , ze laten hun voorkeur duidelijk merken 8-)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:30

Mooie foto's meiden <3 .

Polie is echt een pittig en prachtig beestje!

En Jasmine is ook prachtig, was ook echt een lieverd hé.

De Merens is er in alle soorten en maten :+ en allemaal even bijzonder 8-)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:30

Wat fijn Pien dat het goed lijkt te gaan met Polie, doe maar heel rustig aan hoor, beter een maand te lang dan een dag te kort!, succes!

Ze zijn inderdaad allemaal mooi, en toch zo verschillend.

Trebon heeft op de veulenkeuring ook een 1ste premie behaalt, toch best wel leuk *D

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 19:56

Kortom: de Merens heb ik leren kennen als een paard die enorm veelzijdig is en veel in zijn mars heeft. Hun karakter is bijzonder sterk. Ze zijn eenkennig en eigenwijs, maar ook betrouwbaar en werkwillig. Met hun stoere zwarte vacht en ruige haren is de Merens een ras waar je echt verliefd op kunt worden, dus wees gewaarschuwd :D

Mooi gezegd Liseef, verder ook prachtig verhaal en weer een prachtige Merens <3 .

Ook jou laatste verhaal weer geweldig Pien, lekkere vent die Hercule <3

Vandaag weer lekker over 't slik gedenderd met Trebon, ze vond het geweldig, dat water, heeft er nog van geproefd maar was niet te drinken volgens haar :+

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten