Ras van de maand: de Mérens

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
pien_2010

Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:12

Getipt werd ik over dit topic, en graag schrijf ik iets over het hele leuke ras merens waar ik al jaren aan verknocht ben.

Het merensstamboek Nederland schrijft over de geschiedenis van de merens . Dat kan ik zelf niet beter dus vandaar de link hier geplaatst. Door deze geschiedenis te kennen weet de (toekomstige) merens eigenaar dat ze te maken hebben met een sober waarschijnlijk zeer oud ras, dat nog dicht bij de natuur staat en karakter eigenschappen heeft zoals de rust en onverschrokkenheid dat te maken heeft met eeuwenlang leven in de bergen van de Pyreneeën. Als een merens ooit ergens van verschiet, dan blijft hij stokstijf staan. Het zit als het ware in de genen van de merens om niet te vluchten want in de steile bergen kan dit hem zijn leven kosten.

Het sobere is erg belangrijk om te weten, want eigenlijk zijn de weides in Nederland te rijk voor dit sobere paardje. Aangezien het paardjes zijn die het liefste veel buiten staan, vraagt dit wel een verstandig weide en voer beleid.

Twee merens paarden zijn in mijn bezit. Het hebben van één merens heeft namelijk een nadeel, je wilt er geheid twee :D .
Hercule is 20 jaar in mijn leven en wordt dit jaar 23 jaar en Polie is al tien jaar bij ons en zij wordt 15 jaar. Het zijn twee paarden met totaal verschillende karakters die hier rondom ons huis leven en 7 x 24 uur buiten staan. Ze zijn een onderdeel van het gezin.
Mijn ervaring is met deze twee paardjes, dat het even duurt voordat je echt een band hebt, maar als het vertrouwen wordt gegeven dan is dat voor het leven. Het zijn fijne paarden waar we van alles mee gedaan hebben en kunnen doen.

Hercule daar hebben we veel mee gemend, daar is show mee gereden onder de man en aangespannen en met de dochter is er in de ponyclub wedstrijden mee gereden en vrijheidsdressuur mee gedaan, iets dat hij geweldig vond en erg opgewonden van raakte :o . Graag reden en rijden we met hem buiten.

Een leuke anekdote als het gaat om de moed en onverschrokkenheid van de merens. We stonden in de jaarbeurs met het merens showteam te wachten want voor ons zou Anky van Grunsven optreden en wij na haar. Het was ontzettend druk, en Bonfire met al zijn ervaring durfde echt de hal niet in. Toen zijn we met Hercule met mij erop, voor haar uit gegaan en toen ze in de hal was, zijn wij weer met een bochtje vertrokken. Anky vond het hilarisch en kon er gelukkig ook hartelijk om lachen.

Polie was en is het tegenovergestelde van Hercule en een heter wat banger paardje. In tegenstelling tot Hercule vindt zij dressuren heel erg leuk om te doen en ze kan het ook goed. Ze is een lenig paardje, dat reageert op minimale hulpen en echt met je meewerkt. Heerlijk paard om te rijden. Echt een cadeautje. Polie is L1 start gerechtigd, maar door de emigratie hebben we haar dus na paar maanden uitgebracht te hebben, moeten laten stoppen met officieel wedstrijd rijden.
Buiten is Polie fijn voorwaarts en super aan de hulpen en echt betrouwbaar ook al is ze banger vergeleken met Hercule, die in principe nergens bang van is.

Af en toe zijn we met andere mensen, zij dan op Hercule, buiten wezen rijden. Iemand vertelde me ooit dat zij altijd het idee had dat merens slome paardjes waren. Maar zo zei ze naderhand: "ik vind het leuke onverstoorbare en kittige voorwaartse paardjes". "Erg leuk om buiten op te rijden, want doordat ze zo solide aanvoelen en totaal niet bang zijn, is het zelf ook echt genieten en om je heen kijken".

De onverstoorbaarheid van de merens uit zich op alle mogelijke manieren. Als je een jaar niet gereden hebt, dan pak je gerust je merens, je zadelt haar of hem en je kunt er gelijk zonder enig probleem mee wegrijden buiten. Ze zullen hooguit iets vrolijker zijn, maar alles zal binnen het toelaatbare blijven zonder enig probleem.

Een ander leuk en grappig voorbeeld van de veelzijdigheid en onverstoorbaarheid van de merens is het volgende. Ik werd gebeld op mijn werk door mijn instructeur. Totaal in paniek want zijn paard was met laden gevallen van de wagen en hij moest voor iemand van de manege een bruiloft rijden binnen twee uur. Of hij Hercule mocht hebben, want dat was de enige met wie hij het zo kort dag aandurfde en of mijn dochter mocht groomen. Toen ik geschrokken "piepte", maar hij ziet er niet uit joh, hij is helemaal modderig :oo , lachte hij en vertelde dat ze een les hadden afgezegd en dat Hercule al met vrouw en macht schoon geschrobd werd en hij het allemaal prima vond al die aandacht.
Het paardje van de instructeur had ongeveer dezelfde afmeting als Hercule dus tuig was geen probleem en dus later voor de sjieke trouwkoets, die al klaar stond in de vrachtwagen, kon hij zo ingespannen worden toen ze op de plaats van bestemming aangekomen waren. De verbaasde directeur van de middelbare school haalde dochterlief voor dit noodgeval uit de klas, dus die was ook al met spoed onderweg naar de manege. Achteraf kregen we de foto's. Hercule zag er prachtig uit en had zich onberispelijk gedragen en liep door de stad tussen al het drukke verkeer in, liep door de haag van mensen heen, alsof hij dit werk altijd al deed zonder ook maar één stapje verkeerd te zetten of aarzeling te tonen. <3 Wat waren we trots!

voor mensen die het leuk vinden kunnen nog de volgende oude topics over mijn paarden bekijken:
De eerste vier foto's Hercule en Polie voor het eerst op Bokt, mogen niet gebruikt worden want ik krijg de fotograaf niet te pakken voor toestemming.
[ITP] De merens Polie en Hercule voor het eerst op BOKT
De foto's van oortjes topic mogen allemaal gebruikt worden want heb ik zelf gemaakt.
[ITP] Oortjes topic in het mooie Frankrijk

en een filmpje van een ondeugende plagende Hercule die zijn baasje wilt plagen door niet te luisteren :Y) en alleen de pech had dat zijn vrouw Polie wel luisterde :P : https://photos.google.com/share/AF1QipP ... ZhTnJEYjN3

Er is heel veel over dit heerlijke paardenras te schrijven. Maar hier laat ik het even bij.

Hercule de Ecueil (eerste premie ruin 2004 algemene keuring) geboren 31 augustus 1995 op 5 jarige leeftijd:

Afbeelding


Polie de Bigorre 1 mei 2003 geboren 2016 hier aan huis met haar nieuwe hoofdstel:


Afbeelding


pien_2010

Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 11:39

Assiebassie, wat een mooie foto! <3

balance schreef:
Als iets goud waard is voor mij (inmiddels) dan is het wel een braaf, onverschrokken paard.
Dan zit je bij de merens aan het goede adres. Wel heb ik ook af en toe, draken van merens ontmoet (ver in de minderheid gelukkig) die volkomen onopgevoed waren. De merens moet je begrijpen. Ze hebben een sterk karakter en ze staan dicht bij de natuur.
Een merens die maar 3 uurtjes weidegang krijgt per dag die kan in een enorme draak veranderen, gewoon omdat ze dit psychisch totaal niet aan kunnen. Er zijn merens die wel goed op stal kunnen staan, maar dat moet je goed uitvragen. Een merens die uit Frankrijk komt vanuit 24 uur buiten staan op sober gras, moet je voorzichtig mee omgaan als het om weidegang gaat want het gras in Nederland is veel rijker. Ze kunnen daar ziek van worden, maar ook gewoon vervelend in het gedrag.
Tevens zie je wel eens merens met de kolder in de kop, omdat ze veel te rijk gevoerd worden (brokken b.v.) met alle problemen van dien.

Verder is het zo met dit ras, zo is mijn ervaring, dat ze zo zelfstandig zijn dat ze de mens als ze goed gehouden worden, eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Dit kan zich vertalen bij onzekere ruiters, dat ze het heft in handen nemen en de leiding over nemen. Ik vind persoonlijk een merens daarin "sterker" van karakter als bijvoorbeeld de KWPN-ers die ik gekend heb. Die zijn vaak veel heter en zenuwachtiger (iets waar ik niet zo van houd) maar ze geven wat gemakkelijker de leiding aan de mens, waarbij dit natuurlijk niet voor alle merens en alle KWPN-ers geldt. Generaliseren is nooit goed.

Mijn persoonlijke ervaring is dat je super consequent moet zijn zeker in het begin als je een nieuwe merens hebt. Zet hem lekker met vriendje of vriendinnetje bij elkaar en buiten en dat scheelt al een hoop. Want ze zijn zeer sociaal. Hoe fijner de merens zich voelt, hoe fijner ze zijn in de omgang.

Voorbeeldje:
Ooit toen ik mijn merens wilden wegbrengen om beleerd in twee span te worden, vroeg ik om 7x 24 uur buiten. De baas van het hele spul zei tegen mij dat er maar één ras is die bij hem 24 uur buiten mocht staan en dat was de merens. Normaal stonden de paarden bij hem veel binnen met paar uurtjes weidegang en twee merens bij hem waren letterlijk door de muur naar buiten gekomen want die konden dat niet verdragen. Dus dat werkte niet. }> Hij schoot hartelijk in de lach toen ik vertelde dat ik twee merens in de aanbieding had. :P Dit verhaal vertelde mij toen, dat het "anders zijn" wat ik zelf bij de merens zag bevestigd werd door deze man.
Ooit bij een hengstenhouder gehoord dat hij een enorme draak van een hengst op stal had staan. Toen ik geschokt vroeg of hij veel binnen stond kreeg ik te horen dat hij maar 3 uurtjes buiten stond en de rest alleen op stal :(:) . Toen hij zag hoe wij met onze paarden omgingen trok hij zelf de conclusie dat hij wellicht het fout gedaan had met die hengst, niet wetende dat dit ras gewoon veel buiten moet met een ander paardje erbij.


Als je iets van de merens gedaan wilt hebben en hij begrijpt wat je wil, blijf rustig en relax, maar stop pas als hij ook werkelijk gedaan heeft wat je vraagt. Het gebeurt af en toe nog steeds dat Hercule een "wie is de baas" spelletje speelt en dat na 23 jaar :D . Dan komt hij niet naar mij toe op de wei. Als hij echt niet komt dan roep ik: "laatste keer" en bij geen reactie vertrek ik gelijk en kom pas heel veel later terug. Dat gebeurt zelden of nooit meer, want meestal komt hij zo snel als zijn benen hem dragen kunnen bij het woordje "laatste keer".
Ook toen we hem net hadden een voorbeeld met buiten rijden. Ooit ben ik mijn dochter haar brood gaan brengen want mijnheer weigerde om een bruggetje over te gaan. Ze bleef hem met de neus in de richting houden waar hij naar toe moest, bleef consequent en vriendelijk en pas na 2 uur kwam er een diepe baal zucht en liep hij hartstikke vlot over de brug }> . Mijn dochter wist dat ze getest werd want Hercule is nergens bang voor ~~}> wilde ze doen, maar heeft ze gelukkig niet gedaan. Ook niet voor de zweep was hij bang, want daar gaf hij helemaal niets om. Inmiddels wel, want deze hebben wij zelden of nooit meer gebruikt. Dit soort verhalen ken ik ook wel van andere merens eigenaren. Dus ja het is een super tof ras (je hebt altijd uitzonderingen die draken zijn en blijven ongeacht de opvoeding) maar je moet wel echt opvoeden en leuke dingen met ze doen zodat je een band krijgt met ze. Als de band er eenmaal is, dan gaan ze voor het vuur voor je en is hij voor de rest van je leven aan je verknocht.

Zo was ik ook in Bouan (In Frankrijk waar de nationale keuringen zijn in augustus) en een Nederlands echtpaar zocht hun verkochte hengst tussen al die paarden. Het hengstje stond in de actieve dek dienst in de kudde in de bergen en was ook in Bouan hetgeen ze wisten. Maar enorm veranderd (heel mager) door het ruige leven van de bergen en het bedienen van de dames }> . Ik keek erop en zag hoe die twee zochten en zochten. Ik wist ook niet waar het hengstje stond er zijn daar altijd zoveel merens. En opeens komt er een hele harde hinnik en brul uit een kudde paarden en het hengstje rent naar de draad en blijft maar naar ze brullen. Het echtpaar was zo ontroerd, want het was hun hengstje die hen wel had herkend maar zij hem dus niet. Hij was totaal veranderd. Het manneke ging volledig uit zijn plaat en pikte zo hun stemmen uit de mensenmassa eruit. Toen heb ik ook een traantje weggepikt |(


pien_2010

Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:55

Assiebassie en Inkepink wat een mooie verhalen en foto's <3

Ik heb nog eventjes op internet gezocht. Het eerste filmpje gaat over de keuringen van de merens in Bouan elk jaar in augustus.
https://www.youtube.com/watch?v=uQXXVUztNwY In dit verhaal vertellen de mensen afzonderlijk over de veelzijdigheid van de merens en zie je op de achtergrond merens gaan.

Het tweede filmpje heb ik zelf ook gezien namelijk daar dalen de Fantilhou merens af van een zeer steile helling. Fantilhou fokt levert zo'n fijne gebruiks merens af <3
Zelf heb ik de afdaling gezien (een ander jaar) die jullie hieronder zien. Toen ik het zag deed mijn vriendin mee (ze doet in dit filmpje ook weer mee <3 ) en deed ik het zowat in mijn broek van angst want het is ongelooflijk stijl. Je moet je voorstellen dat beneden het publiek staat te wachten met ingehouden adem en helemaal los gaat van enthousiasme als de paardjes beneden zijn. Ik vind het een enorm spektaculair gezicht.
https://www.youtube.com/watch?v=kkl3IecScZk

en nog wat foto's en filmpjes van Bouan. Hier zie je merens in allerlei soorten en maten met hoogopgeleide ruiters en zeer laag opgeleide ruiters:
https://www.youtube.com/watch?v=UFuI6cuCltc

https://www.youtube.com/watch?v=ya7EHAuK00c

pien_2010

Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:11

Fijn Karuna dat Heleen goed terecht is gekomen. Ik zal haar nooit vergeten }> := .

assebassie schreef:
Dat eenkennige ken ik ook
Ja dat hoort erbij. Manlief, toen Hercule in Frankrijk stond bij mijn vriendin, wilde de hoeven van hem doen. Hij kon hoog en laag springen Hercule weigerde om zijn hoef te geven. Ik vond dat zo sneu, dus van een afstand doe ik boos mijn vinger omhoog zo van "denk erom hé". Gelijk, plof legde hij zijn voet in dehand van manlief ~~}> , waarop ml lief heel blij zei: "zag je dat Pien, hij gaf zijn hoef zo aan mij. Goed hé". +:)+ Tot op de dag van vandaag heb ik hem niet verteld dat het mijn non verbale communicatie was, want vanaf dat moment ging het heel goed tussen die twee.


assebassie schreef:
zit nog een erg oerinstinct in
De eerste keer dat manlief (we hadden toen nog niets) mee ging naar Hercule, zou ik hem even longeren en losgooien, waarna hij de wei op kon. Hercule deed zo ontzettend heftig tegen mijn man, als een heuse hengst (was al jaren een ruin) showde hij zijn mannelijkheid en ging iedere keer rakelings langs ml. (ml → manlief) die aan de kant stond te kijken. Ik begreep er helemaal niets van en toen ik dit later zei tegen ml gaf hij aan dat Hercule en hij elkaar heel erg goed begrepen :? . Pas toen we een relatie hadden vertelde manlief, dat Hercule instinctief hem als concurrent had gezien en voelde dat hij meer wilde als zomaar een vriend zijn. Dat het een "testeron" gevecht was tussen twee mannen en dat ml zoiets had, er kan gebeuren wat er wil, maar ik ga geen mm achteruit voor jou. Wen er maar aan. Hercule begreep dat helemaal want verder als dreigen is hij ook niet gegaan. _O- Geestig toch?


Jans schreef:
dan hoop ik stiekem wel even een aai of knuffel van m'n zwarte vriendjes te kunnen stelen.
Ik hoop eigenlijk op wat meer. Afhankelijk hoe laat de nieuwe gasten komen voor de gîte en jullie hier aankomen, hoop ik dat jij nog kunt rijden op Hercule. Het blijft lang licht. Polie wordt gerevalideerd aan de hand en misschien zit ik er dan op. We zullen zien, maar Hercule kan gewoon gereden worden.
En dan kom ik nog op iets wat niet genoemd is bij de merens en vind ik, heel belangrijk is om te weten. Het ras is ongelooflijk hard voor zichzelf en laten pijn heel moeilijk zien. Of anders gezegd, als je ook maar iets voelt bij je merens, dan ga er maar gelijk vanaf, want dan is er geheid iets. Dit wetende nemen wij heel erg ruimschoots de tijd om weer op Polie te klimmen (al dik jaar niet meer gedaan) om het risico uit te sluiten dat we te vroeg erop gaan en ze weer slecht wordt want Polie heeft een ongelooflijke smak op de wei gemaakt en toen ik haar zo vond heb ik in tranen de dierenarts gebeld overtuigd als dat ik was dat er een grote kans was dat ze ingeslapen moest worden. Gelukkig niet en zoals het er nu naar uitziet, krijgen we haar helemaal goed met hulp van een hele goede osteopaat.

pien_2010

Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:12

Dat voorbeeld van Quira :(:) Gelukkig dat ze weer bij jou is.

Vanwege dit topic heb ik foto's ontvangen van Mixta die ooit op Polie een clinic springen gevolgd heeft . Voor Polie was het de eerste keer. Mixta had al meer ervaring. Deze foto's mogen geplaatst worden in dit topic en omdat we nog geen actie spring foto's hebben plaats ik ze hier want een merens kan van alles een beetje, dus ook springen. Polie vindt springen geweldig en ze bleek ondanks dat ze nog wat onhandig was vanwege de eerste keer, het heel goed te doen.

Polie de Bigorre 1 mei 2003 geboren samen met Mixta van Bokt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:36

Hanafubuki schreef:
Zo leuk die springfoto's van Polie :D
Dank je wel Jans. Ik vind ze zelf ook prachtig!
Ja ik was zo blij verrast toen ik deze opeens kreeg toegestuurd voor dit topic. Ik kenden de foto's zelf niet en ik was het eigenlijk vergeten dat we dat springen via Mixta nog met haar gedaan hebben toen.

assebassie schreef:
De Merens is er in alle soorten en maten :+ en allemaal even bijzonder 8-)
en ik vind ze ook allemaal erg mooi Assie. Ik geniet ook van jullie foto's.
assebassie schreef:
Polie is echt een pittig en prachtig beestje!
Dank je wel. Ik vind dat we geboft hebben met beide paarden. Ooit stonden hier Fransen druk aan het discussiëren met elkaar aan het hek. Een man en een vrouw. Helaas kon ik toen nog niet heel goed Frans. Dus toen ik ging kennismaken (namen weer vergeten), hoorde ik dat zij jureren in Bouan en mijn merens allebei erg mooi vonden. Dat vond ik natuurlijk een enorm compliment. Van Hercule wist ik dat eigenlijk wel daar hij ooit 1ste premie was en altijd veel complimenten kreeg en krijgt. Polie is totaal anders en inderdaad een pittige merens. Zo jammer dat ze zo gevallen is. Springen zal ze nooit meer doen en ik denk dressuur ook niet meer |( . Maar we tellen onze zegening en zijn erg blij dat ze niet afgemaakt hoefde te worden en het redelijk goed lijkt te gaan de revalidatie aan de hand :)) . De osteopaat was erg positief over haar toekomst dus daar houden we ons maar aan vast en geven haar wel echt alle tijd zoals hij wel streng had aangegeven ("très longtemps et très doucement vous devez revalider Polie"!)

pien_2010

Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ras van de maand: de Mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 17:12

Voor impressie van die dagen waar Karuna het over heeft inclusief de afdaling zie filmpjes hier boven gepost.

pien_2010

Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 14:02

assebassie schreef:
Trebon heeft op de veulenkeuring ook een 1ste premie behaalt, toch best wel leuk *D
+:)+ Heel erg leuk. Ik vind het dan ook een prachtige merens net als Ukkie en Jasmine, die ik toch ook wel heel prachtig vind hoor.

Vanochtend vroeg ik aan manlief → ml, wat hij nu het leukste vindt van onze paarden. Gelijk zegt hij: "hun nieuwsgierigheid en vertrouwen in ons". Vervolgens verteld hij het volgende verhaal:
vorig jaar werden we gebeld door onze vrienden of we mee kersen gingen plukken op de wei van Monsieur Arno, daar staan onze paarden op met de heel belangrijke taak, het gras kort te houden :)) . Dat doen ze erg goed met veel verantwoordelijkheidsgevoel :9 . Dus wij met de hele familie naar de wei getogen en Dominique kwam met de tractor. De paarden hebben altijd afstand gehouden tot de tractor ook al hebben ze nooit angst getoond.
We stonden onder de boom te overleggen hoe we het zouden doen, en de paarden kwamen nieuwsgierig dichterbij op gepaste afstand van de tractor. Omdat het een grote boom is en boven veel kersen hingen, besloten we dat Dominique ml en mij in de grote lepel van de tractor naar boven zou doen. Gelijk toen wij in die grote schep waren gekropen, kwamen de paarden op een drafje dichterbij en het liefst kropen ze ook in die lepel }> , want de helft van de hun vertrouwde kudde zat er immers al }> . We hebben enorm gelachen met zijn allen, want de rest van de middag stonden ze zo verschrikkelijk in de weg. Dominique moest zeer voorzichtig manoeuvreren met de tractor en heel voorzichtig ons hoog of lager zetten want anders stootten de paarden hun hoofden := . Het had wel het "voordeel" dat als er eens een kers omlaag viel, de paarden er als de kippen bij waren om die op te eten. Ook dat leverde hilarische taferelen op en een paar mensen (waaronder oma) die eerst angst had voor de paarden, werden er zo vertrouwd mee. Het was gewoon heel erg gezellig.
Nog steeds is het zo, dat de gepaste afstand tot de tractor is opgeheven. Als Dominique het hooi komt brengen, dan "helpen de paarden hem", door hun hoofd vol genot, op de grote baal te leggen en zo met hem aan de zijkant mee te lopen en "de hele zaak te begeleiden" _O- .

pien_2010

Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ras van de maand: de Mérens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:24

Ooooooh Liseef wat een leuk verhaal en mooie foto's. Echt heel leuk dat je nog op de valreep je verhaal hebt gedaan. Super bedankt!


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers