Ras van de maand: de Mérens

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Lous, Melissa0304

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:51

Afbeelding
leuk de merens ras van de maand!

Ik heb het ras leren kennen als klein meisje van net aan 8 jaar oud, nu 30 jaar later ben ik er nog steeds verzot op..
Voor mij zijn het vleesgeworden penny paardjes :) ieder meisje droomt wel van een bepaald type paard toch? Voor mij was dit de merens, zwart, redelijke veel manen, lief en een tikkie eenkennig.

In 2005 kocht ik Quira......van een foto op internet.....
De advertentie had ik al meermaals gezien, toch weggeklikt, tot een goede vriend bij haar in de buurt een ander paard moest wegbrengen en vroeg: zal ik haar maar ophalen dan? Gok gewaagd en jemig wat een geluk heb ik met haar gehad. Zo was ze in 2006 beste 2 jarige en behaalde ze in 2009 het sterpredikaat na 4x op rij een 1e premie te behalen en een hele nette rijproef neer te zetten. In 2010 heeft ze daar nog een schepje bovenop gedaan door algemeen dagkampioen te worden met haar lieve hengstveulen arthur aan de voet.

Afbeelding

In 2017 heeft quira, of ukkie zoals ze thuis meestal genoemd wordt weer een veulen gehad, nu een mooi merrieveulen met de naam Hera.

Afbeelding
Tussen de bedrijven door loopt quira onder het zadel op concours in de L2 dressuur en gaan we komend jaar het mennen ook wat serieuzer oppakken.

Naast quira heb ik ook sinds jaren de merrie Igora du Sinther, een totaal ander paard dan quira, veel meer op 1 persoon gericht en heel duidelijk, je kunt ermee overweg of niet...en niks daar tussenin .
Ook met igora hebben we een aantal veulens gefokt, deze wonen nu allemaal in duitsland. Hopelijk geeft zij ons in 2019 nog 1x een veulen, ze is afgelopen week geinsemineerd dus nog even afwachten. Wel erg spannend omdat igora niet meer de jongste is.

Afbeelding

Nog kort samengevat waarom ik zo dol ben op het ras:
Het zijn alleskunners die erg gericht zijn op de eigenaar en wat terughoudend kunnen zijn richting vreemden.
Ik rij ze onder het zadel in de dressuur, maar ook crossen ga ik niet uit de weg en daarnaast men ik ook met ze.

Afbeelding

Afbeelding

wat vandaag niet lukt, lukt morgen wel :)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:11

Merens eenkennig? hoe kom je erbij :+
grootste voorbeeld hierin is wellicht mijn quira.
Ooit een paar terug moest ik haar verkopen vanwege mijn ziekzijn (stomstom) enfin...quira had volgens mij een leuk baasje gevonden. Nog geen 3 maand later krijg ik bericht dat quira niet te vertrouwen zou zijn, er iedere keer vandoor ging en dat ze daarom verkocht zou worden.... mensen die quira kennen weten dat het een dame is die liever lui dan moe is dus het hele verhaal overrompelde mij dusdanig in combinatie met het onzettend missen van haar dat we niet getwijfeld hebben, bericht hebben gestuurd dat we haar weer ophaalden en toen ze hier weer met een grote zucht uit de trailer stapte wist ik genoeg...die gaat niet weer weg

wat vandaag niet lukt, lukt morgen wel :)

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten