Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
ingaa

Berichten: 1161
Geregistreerd: 14-03-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:26

Mooie foto op de vorige pagina Punz.

Wat spijtig Curly dat het zo moet (af)lopen, toch een respectabele leeftijd, sterkte!

En wat een nare val Saams, fijn dat jullie er beide goed vanaf zijn gekomen, doe voorlopig maar rustig aan zoon klap kan je later nog flink gaan voelen.

Wat een lieve slaapfoto's hierboven, vol vertrouwen heerlijk toch.

Hier ook een niet zo getalenteerde amateur die vooral veel lol maakt met de pony :D
Toch heeft Beth de laatste tijd fijne stukken, misschien toch maar weer eens wat wedstrijden opgeven. Helaas met de overgang startkaart/pas mijn punten niet overgezet omdat Beth in de eerste instantie verkocht zou worden dus begin weer bij 0. Voor het springen wel fijn want vind een meter in het parcours ook wel flink zat voor de pony.

Dinkytoy's Elisabeth
Lini Louise


Saaams

Berichten: 13258
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:31

Neem nooit je vader mee naar een ruitershop. Kost je altijd geld.
Nieuwe cap gekocht. Blauwe kask *\o/*

Afbeelding

Afbeelding


Beaut liep goed vandaag. Wel wat wisselend over de benen. Maar qua lichaam en koppie was ze goed te doen. Kort even wat los gereden voor het gevoel. Maar ik zag weinig geks. Godzijdank.
Maandag wel voor mijn eigen gevoel de dierenarts bellen. Ze toont 0.0 protest dus een breuk lijkt me onwaarschijnlijk maar ik wil het zeker weten.

Laerkens Beauty

esje007

Berichten: 620
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:59

Mooie cap, Saaams!!! (Wie heeft dit geld gekost, jou of je vader? Heeeeel vroeger ging ik graag shoppen met mijn vader, die gaf mij dan altijd iets wat hij zelf ook mooi vond. Bovendien was dat altijd erg gezellig . )
Ik ben weer druk aan het studeren op de dressuur proeven van morgen. Helaas is de bak bij ons nog steeds veel te nat om fatsoenlijk in te rijden. Dat betekent dat de voorbereiding dus ook bagger is. maar ik wil wel een proef rijden, anders maken we geen kilometers en blijft Rebbie zo kijkerig op wedstrijd. Ligt ook aan de ruiter....

Saaams

Berichten: 13258
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:06

Ik moest zelf betalen. Maar hij bedacht dat deze veel mooier was en beter en kwalitatiever blabla dan wat ik zelf gekozen had (charles owen) dat stond niet bij mij :+

Wanneer heb je wedstrijd?

Laerkens Beauty

esje007

Berichten: 620
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:45

Morgenmiddag wedstrijd.

Saaams

Berichten: 13258
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:47

Spannend. Succes! Laat je weten hoe het gegaan is? Zal Rebel instralen dat bloembakken en hekjes niet eng zijn.

Laerkens Beauty

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:30

Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar jullie karakters van jullie Connemara..

Ik ben mij steeds meer aan het verdiepen ik het karakter van Flynn. Hij is soms vrij koel in zijn karakter, maar kan ook ineens heel bang worden en op de vlucht slaan, zeker als we nieuwe oefeningen gaan doen. Hij is enorm introvert.. Hij heeft dan ook niet zo n goede start gemaakt in Ierland en bij de vorige eigenaren. Dit zal ook meespelen.

Ik ben een beetje aan het kijken naar de karakters van de vijf elementen (hout, water, metaal, vuur en aarde). Maar ik twijfel heel erg tussen metaal en waterman.. Zit van beide wel wat in..

Hoe zijn jullie Connemara s?

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

esje007

Berichten: 620
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 23:31

Ik heb geen verstand van deze 5 eigenschappen.
Rebel is erg alert op vreemd terrein en met buiten rijden. Zeker nu in de winter is hij buiten "tintelfris", maar laat zich meestal goed overtuigen. Vorige week lukte het om toch langs een veld met een zoemende drone te gaan. De bolchrysanten van de vorige wedstrijd staan mij nog in het geheugen. ...die bleef hij vreselijk spannend vinden. Springparcousen zijn ook eng, vooral die met glimmende balken.
Maar hij kan ook heerlijk ontspannen gaan liggen rollen midden in het bos (bij wandelen) en had geen problemen met twee dagen op een andere pensionstal staan. Dan is hij heel relaxed.
Poetsen is niet zijn hobby, en geduld heeft hij niet echt. (Ook niet mijn sterkste kant).

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 00:17

My Connie is in de hand de ideale pony. Ze houd enorm van aandacht en kroelen. Bijt en stampt nooit. Ik zou ze vertrouwen met een kind. Doet haar hoofd naar beneden bij het aandoen van hoofstel omdat ik klein ben met korte armen en dat had ze snel door.... Ik scheer haar zonder probleem helemaal, ook haar oren. Ze staat geduldig stil, ook voor meer dan een uur.

Ze is een enorme spiegel en heeft meteen door of ik een goede of slechte dag heb.

Andere paarden houd ze op afstand. Met stoere ruinen heeft ze een love|hate relatie.

Op buitenrit in de bossen durft ze wel schrikken, want volgens mij is ze het niet gewend (in Ierland heb je amper ruiterpaden, en zeker niet in bossen) Ze vind het vooral eng als ze een glimp opvangt van bijvoorbeeld een fietser op een dicht bijzijnd pad. Ze houd alles graag in de gaten, vertrouwd mij niet blindelings, daar is ze te eigenwijs voor. Maar dat komt hopelijk nog wel. Op de straat waar alles goed zichtbaar is is er niets aan de hand. Als ze schikt is dat meestal een sprongetje opzij, of plots stoppen. 1 keer is ze 90 graden omgedraaid en in galop weg gerend, maar ik had haar na 5 tellen terug onder controle. Niet bompoef dus, maar wel betrouwbaar.

Met het rijden is ze een typische merrie EN pony. Ze is ontzettend slim (zegt mijn instructie ook) en als je een steek laat vallen neemt ze daar meteen misbruik van, echter nooit op een gevaarlijke manier. Bijvoorbeeld als je niet consequent bent met de beenhulpen zit je na 30 min rijden constant been te geven. En ze doet dit zonder dat jij het beseft.

Als jij niet de leiding neemt neemt ze zelf de touwtjes in handen. Ze zal wel aandraven als je het vraagt, maar zal hoeken afsnijden, laat reageren op hulpen (of niet genoeg), met haar neus in de lucht lopen en lekker rondkijken terwijl ze haar rondje doet. Ik denk dat er een beginnetje met een beetje rijervaring en wat lef er op kan.

Ze kan wel eens bokken in de galop, maar dat is enkel als ik haar vraag om eens door te galloperen in een kleinere bak. Ze ziet er namelijk het nut zelf niet van in. En daarom protesteert ze. Buiten gallopeerd ze wel graag door, of in een grotere piste.

Springen doet ze graag. Voor een klein kruisje doet ze echter nooit haar best. Ze wordt pas wakker 70CM +. Wederom als ze van iets het nut niet inziet doet ze niet haar best.

Als ik zelf in de problemen kom (evenwicht verliezen) dan gaat ze van ondeugende pony naar engel in een nano seconde: ze probeerd mij erop te houden bij wijze van spreken. Als ik bevoordeeld tijdens de spong haar een ruk in de mond geeft, en dan in haar nek beland blijft ze rustig rechtdoor galoperen en vertraagd ze dan zelf tot in stap. Een andere paard gooit je er, terecht, gewoon af.

Kortom - ze is een dominante merrie met een gouden hart. Ze is mijn eerste paard, en ik ben een talentloze ruiter die 5 jaar niet had gereden. Het feit dat ik nog leeft en dat we samen erg veel lol hebben zegt wel wat over haar karakter.

Wat een geweldig dier. Ik ga me nooit vervelen met haar.

Oops Stukje langer geworden dan gepland!

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 01:00

Lloyd is super makkelijk met alles eigenlijk, maar wel op zijn manier :+ hij vindt iemand leuk of niet, als ie jou niet leuk vindt legt ie gerust de oren plat en doet zijn bekkie open (ook als dat een klein 2-jarig Pennymeisje is := ) echt bijten zal hij overigens niet doen, maar duidelijk is hij wel :+ Mijn spanning (eigenlijk altijd aanwezig) heeft zero effect op hem; of dat nu thuis is, of elders. Hij is stabiel, voorspelbaar en flegmatiek (perfect voor angtshaas hier :)) ) Máár ook hij kan tintelfris zijn, alleen in het bos doet hij dat. Maar blijft beleefd. Verder is hij enorm gericht op “zijn” mens (en op eten _O- )

www.connemara.nl

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:03

Ik heb dus 2 connie's gehad. Met echt 2 verschillende karakters. Maar het typische van een connemara zit er echt bij beide in en herken ik zeker terug.
Eamonn was echt een aardepaard zag het nut er niet zo van in. En ik was eigenlijk te ambitieus.
Daarom wilde ik de volgende keer weer graag een Connie maar ditmaal een vlugge.
De kosmos heeft mijn vraag luid en duidelijk gehoord ik heb een super vlugge gekregen. Sky is een echt vuurpaard. :D Het eerste jaar dat ik sky had was echt een jaar van opvoeden en wennen aan mekaar.
En nu een jaar later zijn we verhuist. En leer ik opnieuw met sky zijn karakter hoe die nu op nieuwe spannende dingen reageert.
In eerste instantie komt hij heel erg op voor zichzelf. in 2 de instantie is die veel te nieuwsgierig om het nieuwe onderwerp links te laten liggen.
En eens hij een 3 tal keer heeft kennis gemaakt vertrouwt hij op mij en dan gaan we er samen voor.
Maar ik merk dat hij nu een berg energie heeft en hij elke dag wat te doen moet hebben om zijn hoofd leeg te maken. Dus die ambitie van mij zit nu wel goed. Maar zijn leeftijd ik wil maar max 3 keer per week rijden vanwege de groeischijven die nog niet gesloten zijn. Verder doe ik nu wat longeerwerk en handwerk ernaast. Want ik zit er momenteel nog niet op. Daar moet opnieuw wat op mekaar afgestemd worden.

Connemara pony's zijn dé leukste pony's !

#paddyfromculmore
http://mijnpaardinbeweging.com Sportmasseur voor paarden

esje007

Berichten: 620
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:56

Leuk om al die verschilllende karakters te lezen.
Ik heb lekker losgereden op wedstrijd, dat ging eigenlijk heel goed. Over de proeven was ik - gezien de voorbereidingen - best tevreden. Er zaten mooie stukken in. Alleen wijken ging steeds niet goed, en dat terwijl het zelfs op het bospad super ging! Nu viel hij over de schouder weg en was de voorwaartse impuls wat zoek.
Punten vielen me tegen: 167.5 en 166.5... -O- -O- Voor wijken zelfs een 3!!!
Maar geen laatste geworden, en er waren er meerdere met dergelijke punten.
Helaas nog erg ver van een winstpunt verwijderd. Dat is toch wel teleurstelling, omdat het naar mijn gevoel best goed ging. Dat betekent dat het nog HEEEL VEEEEEEL beter moet. :(
Het enige lichtpuntje is dat we consistent een 7 scoorden voor aangalopperen, zowel links als rechts in beide proeven.

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:40

Je kunt ook de pech hebben gehad van een wel heel strenge jury. Dat geeft ook een vertekend beeld. Want een 3 voor het wijken in de L1 is wel streng zelfs al ging dat wijken echt niet goed.
Wat was ongeveer je plaatsing in de ring? Want dat zegt vaak meer. Als je een beetje in de middenmoot zat dan was het misschien beter dan de punten doen vermoeden.
Niet bij de pakken neer gaan zitten hoor!

Mark en Cézanne (Mistral x Bernstein), Dressuur L2 + 13, Springen B + 8, SGW B+11

esje007

Berichten: 620
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:21

Mwah...ik was 13e van de 15.
Ik meen dat er wel stuk of 5 onder de 170 pt zaten. Clubje prutsers. :D

Punz

Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 23:52

Esje:
Je had een strenge jury.

Inmiddels kan ik met Jou wijken, maar toen ik nog L startte kon ik dat dus maar niet he ( met EK deed hij het natuurlijk probleemloos, maar ik kon het lange tijd echt níet)



En eerlijk: nog nooit een 3 gehad... ( terwijl ze me echt op momenten met recht een 1 hadden mogen geven :') :j )

Kortom: ook gewoon een strenge jury, fijn dat het losrijden goed ging, en veel, veel, veel belangrijker: ik hoor geen schrikken van bloembakken of andere zaken verhaal van je....

Dussss
Vooruitgang!! *\o/*


Iedereen een Connemara!!


.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:55

Leuk jullie karakters!

Ik ben gister heel hard van Flynn af gevallen.. Ik merk dat hij met rijden heel anders is dan op de grond. Hij is er gister twee keer vandoor gegaan waarvan ik er een keer vanaf geklapt ben.. Hij is enorm introvert en weet niet zo goed wat en hoe ik t nu ga aanpakken. Op de grond beheerst hij veel NH, noodrem wil ik nog aanleren.. Hij kan ook dressuur aan de hand.. Ik denk dat ik m gister overprikkeld heb waardoor hij er vandoor ging, maar t kan ook aangeleerd gedrag zijn..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 16:30

Balen Esje! Idd strenge jury lijkt me, dit motiveert ook niet. Is ook beetje mijn angst dat ik ergens blijf hangen in een klasse of lage punten scoor steeds -O- Enige wat je kan doen is door naar volgende wedstrijd. En toch km’s maken denk ik, hier in de buurt zijn veel workshops en oefenavonden mbt proeven rijden, weet niet of jullie dat ook hebben?

Oei Gizeppie, dat is schrikken! Zelf niets? Wat deed hij precies?

www.connemara.nl

Majabeestje
Berichten: 3803
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 17:44

*ik lees stiekem mee hoor*

Mijn connie is momenteel best fris.. Wat meer nerveuzig, kijkerig en energiek.

Herkenbaar?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:50

Marrit13 schreef:
Balen Esje! Idd strenge jury lijkt me, dit motiveert ook niet. Is ook beetje mijn angst dat ik ergens blijf hangen in een klasse of lage punten scoor steeds -O- Enige wat je kan doen is door naar volgende wedstrijd. En toch km’s maken denk ik, hier in de buurt zijn veel workshops en oefenavonden mbt proeven rijden, weet niet of jullie dat ook hebben?

Oei Gizeppie, dat is schrikken! Zelf niets? Wat deed hij precies?



Ik loop als een 84 jarige, ben 22 jaar hha. Ben best wel wat gewend met mijn vorige beestje die was af en toe ook best gek, maar gister ben ik echt wel hard geklapt.. Hij was heel gek..

Ik heb een Connemara pony geïmporteerd uit Ierland, voordat hij bij mij kwam is hij nog van iemand anders geweest in Nederland. Ik heb hem nu zo n 2 maandjes..

Ik wist toen ik hem kocht dat het een project zou zijn.. Maar er zijn mij een aantal dingen opgevallen. Onze start ging voorspoedig. Grondwerk pakt hij mega goed op, zowel rechtrichten als parelli.. Aan de hand kan ik alles met hem.. Hij is dan ook ontspannen. Ik ben met hem ook een aantal keer t bos in geweest samen met een ander paard, deed tie super! Maar ik ben gister voor het eerst echt in de bak gaan rijden, daar waren wel twee andere paarden bij in waaronder eentje die erg onrustig is.. Na 20 minuten merkte ik wel dat hij gespannen werd, maar toen ik hem een lange teugel wilde geven ging hij er ineens vandoor en echt uit paniek, waardoor ik eraf geklapt ben in de hoek.. Ik ben vervolgens er wel weer opgestapt. Toen deed tie het weer ineens uit het niets schoot hij weg.. Hij is wel mega introvert. Misschien dat ik de signalen te laat heb gevoeld waardoor hij eigenlijk al over de grens was.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

esje007

Berichten: 620
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:27

Ik zou hier in de buurt geen workshops en oefenwedstrijd weten. Maar misschien kan ik ze niet vinden en zijn ze er wel. Dus suggesties welkom! !
Dat vastlopen in L 1 is nu mijn vrees, wat wel domper zou zijn. Hier geen Z verwacht, maar hoop toch wel wat verder te komen dan B....
Met les zit er echt wel progressie in, alleen komt het er nog niet uit op wedstrijd. En ik ben absoluut geen EK qua capaciteit en Rebel zal het proces met mij door moeten. Geen getalenteerde bijrijder beschikbaar. En natuurlijk helpt het niet dat de bak zeiknat is. En tijd ontbreekt om vaak naar een binnenbak te gaan. Iets met werk....

Gizeppie, wat een schrik als ze er zo onverwacht van door gaan.ik herken dit niet. Rebel komt ook uit Ierland. Is door een jachtruiter geïmporteerd, wij hebben hem van haar gekocht. Hij was toen nog best groen. Inmiddels al zes jaar bij ons.
Nu tintelfris (spontane galop sprintjes, sprongetje opzij e.d.) bij buiten rijden.


Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 07:10

Gizeppie, altijd lastig om na te gaan op welk moment het bij de opvoeding/het aanrijden verkeerd gegaan is. Kan ook evengoed zijn dat hij wat complexer karakter heeft en meer tijd nodig heeft om dingen te verwerken. Het is niet per defininitie zo dat alles wat uit Ierland komt minder goed ingereden is, of slecht behandeld is. Staan ze daar kniehoog in het stro? Nee doorgaans niet, in NL vertroetelen we ze wel meer wat dat betreft _O- Heb je les of begeleiding van iemand? Denk dat dat wel belangrijk is. En dan niet van Truus op de hoek die net haar Orun heeft gehaald :P Het gaat vast goedkomen!

Hier niet verl last van frisse paarden op stal. Ze staan allemaal van 8 tot 16 buiten dus genoeg tijd om uit te waaien :))

Esje mocht ik eens wat zien in jouw regio dan laat ik het wel weten. Meestal op FB wel eens workshops aangekondigd.

www.connemara.nl

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:54

Marrit13 schreef:
Gizeppie, altijd lastig om na te gaan op welk moment het bij de opvoeding/het aanrijden verkeerd gegaan is. Kan ook evengoed zijn dat hij wat complexer karakter heeft en meer tijd nodig heeft om dingen te verwerken. Het is niet per defininitie zo dat alles wat uit Ierland komt minder goed ingereden is, of slecht behandeld is. Staan ze daar kniehoog in het stro? Nee doorgaans niet, in NL vertroetelen we ze wel meer wat dat betreft _O- Heb je les of begeleiding van iemand? Denk dat dat wel belangrijk is. En dan niet van Truus op de hoek die net haar Orun heeft gehaald :P Het gaat vast goedkomen!


Dat is waar! Ja denk dat het een combinatie is van een negatieve ervaring en complex karakter. Ja heb natuurljk les Haha. En niet van iemand om de hoek Haha. Heb les bij de Academy van Greetje Hakvoort.
Hier niet verl last van frisse paarden op stal. Ze staan allemaal van 8 tot 16 buiten dus genoeg tijd om uit te waaien :))

Esje mocht ik eens wat zien in jouw regio dan laat ik het wel weten. Meestal op FB wel eens workshops aangekondigd.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:18

Oh Greetje ken ik van naam! Heb zelf met met mijn Draver een tijd bij Marlous Eertink gelest, erg leuk :j Dat moet vast goedkomen :D

www.connemara.nl

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:39

Ik hen jarenlang bij Marlous gelest voordat ik mijn rijbroek aan de wilgen heb gehangen. Heel fijn lessen. En mijn allerliefste hondje is bij Marlous geboren.

Mark en Cézanne (Mistral x Bernstein), Dressuur L2 + 13, Springen B + 8, SGW B+11

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:59

Esje dat jij al het fijne gevoel hebt na een proef is heerlijk, het is natuurlijk altijd jammer als de jury iets anders in het hoofd heeft maar zolang jij je eigen doelen stelt en deze haalt is het prima en niet alle jury's jureren hetzelfde.

Hier van t weekend lekker veel motivatie opgedaan, heel weekend subtop in assen van amateur profs tot olympische ruiters dus was echt gaaf. Sanne had de mazzel dat ze ook nog beide dagen mocht schrijven bij de zz zwaar, young riders en junioren. We moeten nog heeeeeel veel oefenen ...

Saams hoe is het met jezelf ?

En wat betreft schrikken? Melody schrikt van fietsers schuin achter hem of andere dingen achter of schuin achter hem. Bij veel herhalen zoals een deken op of af doen tijdens rijden went hij er wel aan. Verder? Een gouden pony zo wil ik er nog wel 10. Maar ik moet eerlijk toegeven we houden wel rekening met zijn tik zeg maar.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers