Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-14 13:18

Haha, ja geloof het ook. Terwijl het helemaal niet moeilijk is om te googlen op Akhal-Teke of specifiek op deze Teke, Dirkhan. Want hij staat zelfs op Wikipedia. :+

Afbeelding

Google... en u vindt....

Afbeelding

Dirkhan zat niet in de top drie in Peking want die bestond uit Nuberdykhan, Saburbek en Gudrat-Shah.
Respectievelijk gefokt door Stavropol, Naib Idris en Shah-Teke.

Afbeelding
Saburbek.

Foto's van het evenement kan ik dus evt. wel plaatsen, al werden de paarden net als bij veel AT keuringen voornamelijk aan de hand getoond. Het ras is de laatste jaren enorm in opkomst in China, deels vanwege de historische link (o.a. ten tijde van Wu-ti zo'n 2000 jaar geleden).

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-14 13:41

Dirkhan wordt nu ook door een springruiter getraind in China. Ik geloof dat ze wel sportieve ambities met hem hebben.

Dankjewel, ThreeFingers! Vaak zijn de heel iele exemplaren én van het lichte type én pas 2 jaar én in renconditie. Bij een laat-volwassen ras is het dan niet zo gek dat het net windhonden zijn. :D
Maar ik hou zelf ook meer van het middentype en het massieve type. Dat waren ook de oorspronkelijke paarden voor lange afstanden.
Ter vergelijking een twee-jarige van het massieve type: Gaon.

Ook hier welkom, Lynnepinny. Als je nog vragen hebt over het ras stel ze gerust. :D

Leuk dat je een blog gaat bijhouden, Piekosjj! En helemaal leuk dat je de link hier plaatst zodat ook de posters en meelezers in dit topic mee kunnen genieten. Wel jammer dat je het veulenseizoen dan al hebt gemist maar het zal alsnog onwijs leerzaam zijn, denk ik.
De paarden worden wel voornamelijk voor de fok gebruikt dus ze zijn van wat ik gehoord heb zijn de meeste wel relatief weinig gewend, maar dan is het juist extra leuk om het vertrouwen te winnen. Dat is nl. het leukste aan dit ras, als je dat vertrouwen krijgt. Zo bijzonder.

Dat moet hoe dan ook een heel leerzame en bijzondere ervaring gaan worden. :j

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-14 20:39

Het zal ongetwijfeld een mooie ervaring worden, en heel divers met veulenspul dat gespeend moet worden, dragende merries, hengsten, jong grut...

Voor de liefhebbers:
[ITP] Valk Akhal-Teke stuiterbal

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-14 16:08

Jullie timmeren super aan de weg, Michelle! :j

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-14 22:23

Ik heb wel enige ervaring met de PRE (zowel ruinen, hengsten als merries) en er zijn inderdaad wel overeenkomsten, zoals de AT ook raakvlakken heeft met bijv. de AV en de Berber. De AT is voorouderlijk aan die rassen en veel van de paardentradities zijn via Perzië verspreid onder o.a. de Bedoeïenen.
Teke zijn in mijn ervaring in alles wel iets extremer. Zoals de Iberische paarden, AV en Berbers enorm kunnen spiegelen kan de Teke dat ook, en vrij extreem waardoor ze heftig kunnen reageren op verkeerde vibes. Over het algemeen verkiezen ze hun mens altijd boven de kudde. Mensgericht in extrema dus, maar zo, zo gevoelig (en daarmee bedoel ik: ze voelen heel sterk gevoel en intentie van mensen aan, spiegelen extreem en zijn op gedachten te sturen). Daar valt overigens ook misbruik van te maken en dan kunnen ze helemaal in zichzelf keren of erg gevaarlijk worden. Daarom ook niet een ras om zomaar naar een zadelmakmaker te sturen. Ik heb verhalen gehoord van mensen die ruime ervaring hadden met Iberische paarden zadelmak maken maar Teke (en meer dan 1) verpestten omdat ze nóg gevoeliger waren. Sommige konden nooit meer gereden worden, terwijl het voorheen fijne paarden waren.
Iberische paarden zijn ook goudeerlijk, moedig en gaan voor hun mens door het vuur. Ze zijn ook gevoelig, intelligent en eenkennig maar in mijn ervaring wederom niet zo extreem als Teke in het algemeen zijn. Je kunt je afvragen wat fijner is natuurlijk, want een paard dat zo slim is als een ezel staat in de rassenboeken dan ook omschreven als moeilijk, koppig en opstandig in de omgang terwijl mijn ervaring juist is dat ze juist ontzettend intelligent zijn en gewoon heel graag meedenken en meewerken. Echter niet zomaar VOOR je werken of klakkeloos doen wat je vraagt en dan kan het snel mis gaan als je niet door hebt waarom het paard doet wat het doet (of niet doet). Respect moet je echt verdienen en dat krijg je dan ook niet zomaar. Als je dat respect en vertrouwen hebt moet je dat koesteren en dan heb je zo'n innige band met een paard, dat is met geen pen te beschrijven. Of dat iets exclusief is van de AT zou ik niet durven zeggen, maar bijzonder is het wel. Het is misschien zweverig maar het voelt bijna alsof je elkaar volledig aanvoelt en ze dingen van je aanvoelen nog voor je het vraagt. Ze reageren dus heel sterk op intentie. Maar dat betekent ook dat ze je zó door hebben en ze heel snel verveeld zijn want ze weten het allemaal wel. In die zin is een PRE bewerkbaarder. Teke willen MINIMAAL gelijkwaardigheid tov hun ruiter. Dat betekent omschakelen, ook met rijden want daarin zijn ze vaak ook zeer gevoelig (maar juist erg voorzichtig met beginnelingen). PRE zijn daarin ook gevoelig, maar diegenen die ik heb meegemaakt waren allen lang niet zo extreem als de Teke die ik ken en makkelijker aan het werk te krijgen. Heel eerlijk vond ik iig qua intellect en gevoeligheid de PRE die ik heb meegemaakt maar simpele zielen. :o :o (Ik ben echt verpest... ik hou van die uitdaging)

Qua oorsprong hebben Iberische paarden een barokke omslag doorgemaakt die aan de Turkoman (Akhal-Teke) voorbij is gegaan. De AT bleef nl. tot eind negentiende eeuw een oorlogspaard voor snelle rooftochten (guerrilla avant la lettre) en heeft daarna nog t/m de Tweede Wereldoorlog als cavaleriepaard gediend en in sommige delen van Centraal-Azië nog tot de jaren 40 als paard voor rooftochten. Rooftochten zijn uiteraard heel anders dan georganiseerde cavalerie eenheden zoals Europa ze kende, maar diverse eigenschappen zijn natuurlijk inderdaad vergelijkbaar zoals moed, gericht op mensen, vingervlug en gevoelig, intelligent. Teke moesten bovendien actief meevechten en uitkijken naar vijanden wat ze extreem alert op de omgeving maakt.
Ze werden bovendien specifiek geselecteerd op eenkennigheid. Ze waren van hun gezin en als het paard zonder ruiter thuiskwam was de ruiter dood want anders zou het paard zijn mens nooit verlaten (zo was de strekking van een van de nomaden gezegdes). Ze werden getraind en geselecteerd op wantrouwen en zelfs agressie naar vreemden omdat ze vijanden ook moesten aanvallen. Dat zijn natuurlijk extremen, en lang niet alle AT zijn tegenwoordig zo extreem. Wel is het zo dat ze vaak daardoor wel wat argwanend en terughoudend kunnen zijn naar vreemden (al zijn er dus zeker extremer eenkennige gevallen). Dat is voor een Westers cavaleriepaard natuurlijk een heel ander verhaal, omdat de manier van oorlogvoeren heel anders is.
Maar qua karakter zou ik als ik de AT in een paardenhokje zou moeten stoppen (ipv in het ezel hokje, waar ze imo het beste passen) zou ik ze stoppen in het hokje Iberisch, Berbers en Arabisch. :j

Mijn ervaring, maar die is persoonlijk, is dat in die opzichten de AT vooral extremer is en daar moet je van houden en mee om kunnen gaan. Ik denk dat net als Iberische paarden het vooral iets is van je valt voor die eigenschappen of je kunt er weinig mee omdat het een andere aanpak vergt dan eender welke warm- of koudbloed. Als ik ooit voor een warmbloed zou kiezen zou het zeer waarschijnlijk een Iberisch paard zijn. :j *\o/*
Lusitana hier op bokt heeft overigens een AT gehad en heeft ruime ervaring met Iberische rassen. Of haar Teke raszuiver was weet ik niet, want ik heb nooit gevraagd naar het brandmerk. Het was een van de vele Teke en Teke kruisingen die op transport gingen naar Europa in de jaren '80 en '90.


Verder qua endurance sport: De endurance staat nog in de kinderschoenen in Centraal-Azië. Lang is het nut van die tak van sport niet ingezien. In Rusland is vooral springen, eventing en dressuur (vooral dressuur!) enorm in opmars. Teke zijn ontzettend atletisch maar ook voor Russische begrippen relatief duur en ze vinden ze vaak te gevoelig. Veel warmbloeden vinden het best om een stalruiter te hebben die alles traint en dan af en toe de eigenlijke ruiter. Teke accepteren dat niet. Die pikken het niet om een gebruiksobject te zijn en geen partner en gezinslid. Warmbloeden zijn daarin over het algemeen veel makkelijker. Als je verder nagaat dat voor elke Teke er 150 tot 300 Arabische Volbloeden zijn doet de Teke het vooralsnog helemaal niet gek in de endurance sport! Want hoeveel procent van de AV populatie redt het in de hogere endurancesport of is er überhaupt geschikt voor? Mensen vergeten het vaak in perspectief te zien. :D
De toekomst zal uitwijzen wat de AT gaat laten zien in de endurance en hoe de sport zich gaat ontwikkelen.
Ik zou niet iedereen aan de AT willen want ze zijn echt niet voor iedereen, maar het zijn bijzondere paarden die meer bekendheid zouden mogen hebben en echt onterecht zo'n slechte naam hebben.


Verder in het algemeen:
Ik heb nog een paar foto's van mijn Teke in het topic geplaatst dat ik in een eerdere post linkte. :)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-14 01:44

Haha, Piekosjj, oma vertelt graag. :+ :+
Hihi, ik antwoord graag uitgebreid en volledig. :D
In Centraal-Azië en Rusland gaan ze vaak ook anders om met de paarden. De paarden zijn dan vaak ook veel reactiever. Hengstengedrag is daar dan ook veel normaler, tot gesteiger en achterover klappen aan toe, maar als het erop aankomt is een rukje aan de lijn meestal voldoende. Die manier van omgaan gaat natuurlijk zeker niet voor alle eigenaren en ruiters op, want er zijn er genoeg die op een heel andere manier gebruik maken van die gevoeligheid. Je ziet een Teke ook vaak als een blad aan een boom draaien als het touwtje van de ene op de andere persoon overgaat. Ze reageren echt heel sterk op je uitstraling. Ze worden ook veel gebruikt in het circus daar, bijvoorbeeld.

Ik heb mijn merrie keurig opgevoed uit het zuiden van Rusland over laten komen. Gaf braaf voetjes, liep netjes mee aan een touwtje en wijken voor druk kende ze prima. Heeft ook nooit lelijk gedaan, terwijl ze amper een jaar was toen ze hier kwam en in een grote kudde in zuidelijk Rusland liep. Het meeste halen uit een Teke vergt echter samenwerking. Dan komen ze het best tot hun recht, evenals een context waarin ze hun vaste mens hebben. Je doet ze geen plezier met een manege setting of geleur van de ene eigenaar naar de volgende. Dan kwijnen ze gewoon weg.

Zo gaat het verhaal dat Stalin niet te paard tijdens de overwinningsparade in 1945 ging maar zijn generaal de Teke hengst Arab liet rijden in zijn plaats. Het verhaal was dat in de voorbereiding Arab zijn ruiter had afgeworpen en hem alle hoeken van de piste liet zien.
Diens zoon, het dressuurwonder Absent, was ook een heel gevoelig paard. Zijn ruiter Sergej Filatov moest het paard persoonlijk trainen, zelf borstelen en zadelen en uitstappen, en heel, heel veel afwisseling bieden (Grand prix dressuur oefening? Twee weken later pas weer die oefening anders werd ie boos) want anders was er geen land met hem te bezeilen. Dat pikte hij namelijk niet en menig stalruiter beet in het stof. Ze zeggen dan wel dat het eenmanspaarden zijn maar Absent, die erg eenkennig en trots was, ging graag op buitenrit met Filatov's kinderen en liep op het hoogste niveau onder drie verschillende ruiters. Een ontzettend pittig, gevoelig paard, maar oh zo voorzichtig met die kinderen op buitenrit. Beest kon knallen (Olympisch kampioen dressuur) en tegelijk sprong ie 1.80 onder de man en aan een los teugeltje stuurden de kindertjes hem rond. Zijn mensen, daar ging ie voor door het vuur.

Qua jaloezie is het zo dat ze zich enorm hechten aan hun mens. Mijn merrie vindt het vréselijk als ik een ander paard aandacht geef, maar accepteert het (zij het met tegenzin). Dat heeft ze moeten leren. In het begin was ze een terror koningin (we noemen haar nu nog steeds liefkozend tsaritsa) en dan stoven de paarden uiteen als ze haar oor draaide omdat een het waagde bij mij of vriendlief aandacht te vragen of er zelfs maar aan te denken onze kant uit te lopen. Ze vlogen dan zelfs over de waterbak heen om maar te maken dat ze wegkwamen. Ze kunnen dus wel degelijk gedrag vertonen dat lijkt op jaloezie. Ze gaan heel graag een exclusieve band aan met 1 mens, maar dat wil niet zeggen dat ze maar 1 ruiter accepteren of het niet kunnen accepteren dat een ander paard ook wel eens aandacht krijgt. Mijn ervaring is dat ze het niet leuk vinden, maar dat is wat anders. Ze vindt het bijv. ook niet leuk als ik haar door een ander laat rijden, maar doet het braaf. Soms iets minder braaf als ik wegga en als ik wegloop wil ze daar wel eens van gaan roepen of bij de uitgang gaan zenuwpezen. Ze zoekt graag mijn bevestiging. Ze zijn echt geselecteerd op het hebben van een exclusieve band.

Waar op de steppe de meeste nomaden tientallen of honderden paarden hadden, hadden de meeste Turkomans er 1 of 2 en de hele rijke konden er vier onderhouden. Waarom zo weinig? Dat kwam door de extreme omstandigheden waarin ze de paarden hielden en de individuele manier van houden die lijnrecht tegenover de algemene manier van paardenhouden van de steppe staat (grote kuddes op steppegras versus individueel bij de tent op afgestemd rantsoen). Ze hadden daarnaast vaak wel nog 1 of meer yabou, dat waren de gewone werkpaardjes. Maar hun oorlogs- en paradepaard waren hun alles. Zéker de oorlogspaarden waren daarnaast hun bron van rijkdom waarop hun hele bestaan was gebouwd. Dat verklaart ook de bijzondere band die ze hadden, een beetje te vergelijken met de mystiek rondom de Bedoeïenen en hun Arabische paarden.

Wat betreft beter... welk ras beter bij je past bedoel je? Het is immers een kwestie van wat je zelf fijner vindt en het best bij je past. Dat moet je ondervinden, al kun je op basis van je persoonlijkheid best een inschatting maken.
Ik heb het al vaker gezegd maar Teke zijn niet voor iedereen. Als je "pet scheef staat" kun je een zorgeloos ritje of grondwerk sessie vergeten. Dwang kun je vergeten. Een ferme tik verkopen is ook niet zomaar wat (mijn paard vindt het al vreselijk als ik haar streng toespreek, een tik slaat ze volledig van dicht en is ze dagen van slag). Een Teke weet precies wat jij wanneer nodig hebt. Betere therapie is er niet zeg ik altijd maar. :+
Te slim af zijn is een utopie. Dat lukt je een keer en dan gaat er weer een hele nieuwe trukendoos open. Maar vaak is het ook willen spelen want over het algemeen zit er geen kwaad in. Ze hebben wel een uitgesproken eigen mening en kunnen zomaar beslissen dat ze vandaag ergens anders zin in hebben dan hetgeen jij voor ogen had. Dat ken ik eigenlijk alleen van dit ras, want andere paarden deden nooit zo... typisch. Is het dan een verwend nest? Nee, het is een keurig opgevoed paard dat braaf los kan staan, maar gewoon ook een mening heeft. Houdt het interessant, maar niet iedereen houdt daarvan. Tijdens het rijden kunnen ze nl. ook heel sterk meedenken (dat betekent veel afwisselen anders zijn het net geprogrammeerde manegepaarden - maar dan anders) en snel verveeld zijn. Dat snelle verveeld zijn (dan heb ik het over 1 keer om het te leren, 2e keer om het te doen, dan weer wat anders) betekent ook dat ze gauw flegmatiek worden of gaan klieren want het is zo saai... vergelijk het met een hoogbegaafd kind dat de gewone sommetjes inmiddels wel wéét.
Ze laten niet zo snel het achterste van de tong zien en moeten ze werken? Dan moet jij ook werken. Heb je een dipje? Dan doen ze extra hun best voor je. Het zijn paarden die je scherp houden. Het zijn paarden die je niet aan een stel bijrijders kunt overlaten. Als je wilt dat zij zich voor jou inzetten moet jij je voor hun inzetten. Klinkt bijna menselijk, maar ik kan er echt niks anders van maken. Ze hebben zo hun eigenaardigheden, zowel fysiek als qua karakter. Ik vind het fantastisch, zo'n ezel in paardverpakking. Ik heb de mijne al zes jaar en nog verbaas ik me regelmatig over hoe intelligent ze is en hoe menselijk ze lijkt, terwijl ik juist helemaal niet van het vermenselijken van dieren ben. Ik vind het vaak nog steeds bizar hoe een paard zo intelligent en zo op mij ingespeeld kan zijn. Ik bedoel... het is een páárd... nee, moet ik mezelf dan herinneren, het is een Teke. Maar, je moet ervan houden. Ieder zo zijn ding, toch? :D :D

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-14 15:06

Voor mij heel herkenbaar wat zippora en kiekje schrijven. Als je denkt dat Iberische paarden gevoelig zijn... AT zijn nog veel extremer. Het vergt een totaal andere denkwijze. Dat heeft zijn eigen charme. :j

Kandar is hier inderdaad al eens voorbijgekomen. De familie Case heeft diverse Teke uit laten brengen op hoog niveau in eventing. AT zijn relatief klein maar hebben een groot atletisch vermogen.

Haha, hoezo misleidend, die reclame van Havens. :)) Wil je instant metallic glans zul je toch echt een of andere spray moeten gebruiken. :+ Die specifieke glans van Teke (en daarmee ook de Don) heeft natuurlijk niets met voer of gezondheid te maken (of sprays).

Mijn merrie de afgelopen tijd:

Afbeelding
Eind juli

Afbeelding

September
Afbeelding

Afbeelding

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-14 12:07

Dankje. Het is maar een karige glans vergeleken met echte metallic exemplaren, al is dit er eigenlijk ook alsnog niet in te voeren met "bepaald voer" :+ :))

Nog mensen die naar Horse Event gaan? De AT zal ook dit jaar weer van de partij zijn.
Dit jaar is ook weer een grote Europese keuring in Gut Ising.
Het boek van Klimuk en Baboev zal daar ook gepresenteerd worden.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-14 06:32

Jammer idd! Ising is uit aan het groeien tot dé keuring van Europa. Mij komt september helaas de laatste jaren vooral steeds heel slecht uit. HE zal dan idd ook niks worden, helaas. Dus helaas ook geen Horse Event. Iedereen die gaat: niet vergeten ook even bij de Tekes te kijken! :D (Als ik tijd heb, trouwens Katja, dan wil ik nog wel eens komen kijken bij Ilya...)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-14 18:41

Een kleine update, gewoon omdat het kan. :)
Op HE is het ras dit jaar opnieuw vertegenwoordigd door Ahilles (Dagestan import, v. Nart), Ghilzai en Gyshgun (gefokt in Nederland, beide v. Gargantua).
Aankomend weekend is het Europees kampioenschap voor AT in Gut Ising, Duitsland. Het is de vierde keer dat er te Gut Ising een kampioenschap wordt georganiseerd.

Volgens mij ben ik ook compleet vergeten de follow-up te geven van de hengsten Khan-Dengri en Al-Djahir. Zij dreigden naar de slacht te gaan. Beide hebben op tijd een nieuwe eigenaar gevonden.
Al Djahir bleek helaas ook (grotendeels) blind aan één oog, maar verder kon hij snel wennen.
Djahir is gekocht door de eigenaresse van zijn vader en hij doet het goed, is zelfs onder zadel.

Pardus, goudbruin.
Pardus, geheel.
Pokoritel.
merrie Rukhama.
Rukhama.


En ik kwam ook deze van Absent nog tegen op FB.
En deze van Opal.

Elite merrie Omega staat te koop in Slowakije. Van Maksut 2 uit de waardevolle merrie Opera (moeder van diverse wereldkampioenen).
Merrie met een geweldig leuk karakter, heel rastypisch maar daardoor zeker niet voor iedereen weggelegd.

Schattig veulenspul van dit jaar:
Adira.
Omid.
Daghesta.
Yakhaira.
Trembita.
Tajgeta.
Barbaris.
Serapita.
Auari.
Gasarbek.
Dzantemir.
Afassa.


En volstrekt ongerelateerd, meer een knipoog naar dit forum met al die trouwjurk fotoshoots: Friesje en jurk gaan niet altijd samen. Foto van Vera Grishutina.
Ik moest er wel om lachen, ook al is het verder off topic en kan ik me om eerlijk te zijn zo'n tafereel met een AT niet zo goed voorstellen. :)) Maar grappig is ie wel.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-15 11:52

Wat ontzettend leuk dat het topic toch in leven wordt gehouden tijdens mijn (ietwat lange) afwezigheid! Helemaal geweldig. :D

Iedereen echt heel erg bedankt voor de bijdragen tijdens mijn afwezigheid.
Ik heb het momenteel erg druk, ik werk aan een boek dat waarschijnlijk dit jaar nog in de winkels zal liggen en dat slokt nogal veel tijd op. (En ja, het is een paardenboek, hoezee!)

In september was het Europees kampioenschap in Gut Ising. Daar ontstond overigens wat geroezemoes ivm de merrie Alsu die door sommigen bont werd genoemd (en een schande... ook door een enkeling...)

De merrie is overigens gefokt in Stavropol en is inderdaad opvallend getekend...

Haar pedigree (en aftekeningen).

Ik kan zo snel geen goede foto's van haar vinden waarbij goed te zien is hoe indrukwekkend ze getekend is (sabino?) maar voor een indruk:

In de verte.

Achterin. Het is niet moeilijk haar te spotten. Ze is immers nogal opvallend.
Ik moet dan een beetje grinniken dat mensen haar bont noemen en een schande voor de fokkerij want tja ze is niet bont. :+ Zouden betreffende fokkers zich toch een beetje in de genetica moeten verdiepen want bont is ze sowieso niet. Eerder sabino of white-gene.

In de tussentijd heb ik me wat AT betreft beziggehouden me te verdiepen in perest(r)up of gangenaanleg. Daar kan ik evt. wel wat over vertellen. Verder geldt helaas dat ik het nog steeds erg druk heb en vooral tijd besteed met verhuizen, onderzoek doen en schrijven. Ja en mijn AT uiteraard. :D :D :D

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-15 11:54

Klopt. Het heeft deels ook te maken met bijgeloof omtrent buikvlekken. Die werden als zeer ongewenst gezien omdat ze ongeluk zouden brengen (voor paard en ruiter). Ik meen dat er in de Arabische wereld een soortgelijk vooroordeel rust op buikvlekken. Goed, nu is deze iets spectaculairder dan dat. Net als sommige extreme sabino Arabische Volbloeden. :j

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-15 21:43

Kleur is geen vereiste bij inschrijving in het stamboek. DNA test met parentage verification is wél verplicht. Op kleur wordt inderdaad niet geselecteerd. Sommige fokkers houden van sabino, sommige fokkers gruwelen van te veel wit. In Centraal-Azië wordt het over het algemeen nog steeds niet gewaardeerd en veel fokkers in Rusland verkopen paarden die te veel wit hebben of paarden met blauwe ogen (met of zonder dubbel crème).

De merrie staat ingeschreven als skewbald.

Leuk dat verhaal van de schoudervlekken, ik ken dat verhaal ook en moet er eveneens altijd in het voorjaar aan denken, omdat mijn merrie ze dan ook krijgt (net als een valse aalstreep en appeltjes - die verschijnen trouwens als allerlaatste).

Zie topic: [ITP] Racing stripe en 'wings' want het is weer voorjaar!

Ik vind een sneb dus echt ontzettend mooi. En ik ken overigens ook het verhaal over het geluk of ongeluk van witte benen. :j

Toch vind ik sabino heel gaaf, juist omdat het zo veel kanten uit kan. Ik heb geloof ik al eens een extreme sabino Turkoman kruising uit Iran hier geplaatst. Meer wit dan bruin. :j Bij het Welsh stamboek zie je vaak ook van die witkoppen, vind dat stiekem erg gaaf.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-15 19:51

Die bruine plekken krijgt mijn merrie ook, Tabitha. Of het normaal is weet ik niet, het is de enige norm die ik heb dus voor mij is dat, net als voor jou, ook heel normaal. :j Misschien hoort het gewoon bij de wintervacht. Zowel heel licht bruin als meer grijzig. Vind het zelf ook niet zo heel mooi, haha. Maar hoort bij haar.

Wat betreft countershading: dit kan altijd zichtbaar zijn, maar als de streep altijd zichtbaar is kan het ook een echte aalstreep zijn. Veel fokkers zullen je het tegendeel proberen te zeggen maar wildkleur komt wél voor bij de Akhal-Teke, zij het heel sterk gemaskeerd. De keren dat het echt overduidelijk is zijn echt op 1 hand te tellen. Voorbeeld is de grullo (wildkleur zwarte) die ik een aantal jaar terug (?) plaatste in dit topic.

Bij countershading kun je over het algemeen stellen dat de streep niet duidelijk, hard is afgebakend, maar meer vervaagd aan de randen. Een aalstreep heeft dat over het algemeen niet.

Bij mijn merrie kun je iig niet zeggen dat het daarna niet meer zichtbaar is omdat het niet meer opvalt, want die is zo wit als karnemelk. Ze heeft wel enkele zwarte stippen die jaarrond zichtbaar blijven. Dat duidt mogelijk op sooty, maar ook dat is natuurlijk een beetje gek want sooty wordt juist geassocieerd met die hele donkere Akhal-Teke. Ook die schoudervlekken zouden daarop kunnen duiden. Akhal-Teke hebben vaak weer een iets aparte uiting van gewone kleurleer. Waarom, geen idee. Wellicht omdat er zoveel modifiers kunnen meespelen. En wat het 'metallic' daarbij doet heb ik ook geen idee van.

Dat is ook de reden dat zoveel fokkers er heilig van overtuigd zijn dat wildkleur niet voorkomt, terwijl ik toch niet enorm lang geleden hier nog een voorbeeld heb geplaatst van een grullo volbloed die als grullo is ingeschreven en onomstotelijk alle kenmerken die bij grullo horen bezit. Bij de ouderdieren is het absoluut gemaskeerd, vermoedelijk achter creme. Hoe dat generaties lang kan? Pfoe... goede vraag.

Hoe het dan precies zit met countershading en sooty waar AT ook heel bijzondere uitingen van kunnen hebben... ik heb het wel eens voorgelegd aan de kleurenexperts hier op het forum, maar daar kwam echt geen eenduiding antwoord op.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-15 16:11

Het zal dan waarschijnlijk een aalstreep zijn ja. Als ie wildkleur bruin was geweest had dat vermoedelijk toch zijn weerslag gehad op zijn kleur, maar goed bij AT weet wildkleur zich toch al vele generaties schuil te houden. Zo sterk zelfs dat de meeste fokkers er heilig van overtuigd zijn dat wildkleur helemaal niet voorkomt. :D

Qua verharen gaat het hier ook met hele plukken tegelijk die langzaam worden verdrongen door het nieuwe haar en in clusters eraf komen. Dat gaat gelukkig niet te snel en voordat er nieuw haar is dus geen kale plekken hier. Dat terwijl ze dus wel van het minste of geringste schuurplekje al kaal wordt (wat resulteert in onderlegde halsters en hoofdstellen anders heb ik een grijs paard ipv een valkkleurig paard...)

De appeltjes zijn hier inmiddels ook volop aanwezig en de streep en schoudervlek zijn er dit jaar nog steeds, misschien door het koude voorjaar of heeft het met leeftijd te maken, geen idee. Normaliter had ze nu alleen nog wat verdwaalde appeltjes.

chantalnadia: ze hebben inderdaad een speciale bouw die weerspiegelt wat ze zijn: woestijnpaarden. :j

Verder heb ik het momenteel nog heel druk en gaat mijn tijd voornamelijk op aan mijn boek dat deze zomer klaar moet. Ik zal me er voor nu dus heel makkelijk vanaf maken door alleen snel wat mooie foto's van Dacor te plaatsen. :+

De prachtige Monmartr die er met zijn 21 jaar en bewogen leven toch echt nog prachtig uitziet.
Karakterkop.
En praatjesmaker.
Hoezo AT zijn sterrenkijkers? :+
Of iel?
Wat ze overigens sowieso niet zijn, want mijn merrie heeft toch echt een wijde boommaat en dat voor een klein e-pony'tje. :=

Nog zo'n sterrenkijker... :+
Alysh-Dagly
Nog een keer.
Vooruit, nog een.

Tijd zit er weer aardig op dus ik laat het hier voor nu weer bij.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-15 17:38

Wat leuk, Katja. Spannend hoor, je kleine gup loslaten in de grote paardenwereld. Toen mijn AT naar de opfok ging werd ze zonder pardon in een kudde van 25 gedropt want de stalhouder durfde dat wel aan. Teke-lief draafde zonder vrees achter de voltallige kudde aan en niemand die het heeft gezien had ooit zoiets gezien omdat het juist andersom "hoort". Ook de kudde wist niet wat ze overkwam. :=

Piekosjj, ik meende dat je juist zo'n zwak had voor een van de perlino dames? :+
Gulistar is van Gulistan. Er is weinig over hem bekend. Mogelijk is ie drager van NFS, geloof ik. Hij is toch vooral gebruikt voor warmbloedfokkerij meen ik.
Heerlijk toch dat de veulentijd er weer is!

Ik schrijf een boek over het Friese paard. Dat is vrij toevallig zo gelopen. :+

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-15 21:50

Dankjulliewel voor de reacties! De AT heeft inderdaad een interessante (en lange!) geschiedenis. Dat maakt ze voor mij als historicus natuurlijk extra fascinerend. :D

Boek is een aanrader, al is het alleen al vanwege de foto's. Via de Duitse Amazon heb je wel een creditcard nodig overigens.

Afgelopen weekend was een kampioenschap in België. Ik heb het zelf veel te druk gehad met mijn boek en fotograferen op evenementen anders was ik er met Muzanna bij geweest. Ik verwacht dat dit jaar het laatste echt extreem hectische dramajaar gaat zijn (fingers crossed) en we vanaf komend jaar in rustiger vaarwater zitten. Dan kunnen we eindelijk echt eens aan keuringen en fokken gaan denken. Muzanna gaat overigens goed! Ik zal zo een fototopic aanmaken en de link hier plaatsen. :)

Als ik er nog aan toe kom zal ik ook wel wat links naar foto's van het evenement plaatsen. Helaas zelf dus echt enorm druk vanwege de verplichtingen rond mijn boek (leuk druk, maar... crisis!)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-15 23:07


Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-15 23:23

Joelle: snap ik ook niet hoor, al denk ik dat het komt doordat er in de algemene rassenhandboeken slechte foto's staan en de schrijvers daarvan ze nog nooit van dichtbij hebben gezien. Best jammer natuurlijk.

Piekosjj: leuk! Wel jammer idd dat veel links niet meer werken, maar het topic loopt ook al vijf jaar. Wil daar trouwens nog wat mee doen, maar dat zal wat van het najaar zijn. Nu veel te druk. Maar na zoveel jaar is het topic al een mooie verzameling geworden met info over de AT. En daarin zijn we met zijn allen eigenlijk nooit uitgeleerd!

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-15 11:33

Ja, gaaf hè? Er is helaas niet jaarlijks een kampioenschap in België. Om de zoveel jaar wordt deze gehouden. Er zijn afwisselend Europese kampioenschappen in België, Frankrijk en Duitsland. Ik kondig het normaliter tijdig aan in dit topic maar vanwege mijn boek heb ik het te druk gehad voor bokt. :o

En een echte perestruppende Teke zou ik zelf ook wel graag willen hebben, al heeft de mijne ook wat gangenaanleg. Of ik dat er ooit goed uitgereden krijg weet ik niet. Comfortabel is het wel en ze doet het graag bij langdurig draven. Is overigens geen stijfheid oid al wil ze soms richting schweinepass zakken. Als die tölter ;) dus een hengst is heb je alvast een dekking, haha. Russen zullen een dergelijke AT iig niet willen aanhouden. Denk dat de kans er een te vinden in de VS nog het grootst is want die waarderen dat soort paarden meer. Stiekem hou ik de AT die online staan natuurlijk wel in de gaten dus wie weet. :D

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-15 21:27

Haha ja ik hou ook van merries! Maar als ik een hengst zou kunnen huisvesten waarom niet?
In Rusland is de gangenaanleg en het perestruppen er rigoureus uitgefokt vanaf de jaren 70/80. Veel zijn er dus niet meer, maar als je gericht zou zoeken met een geschikte tussenpersoon die echt voor je kan zoeken zou het mogelijk moeten zijn. De prijs hangt dan zuiver af van hoe goed de andere gangen zijn, de aanleg voor show of sport, anders zou het in theorie minder duur moeten zijn inderdaad. De praktijk is in Rusland echter vaak anders. Zo kun je soms voor vrij weinig een hele goeie kopen en staan er matige voor meer dan een halve (of hele) ton te koop. Wat de gek ervoor geeft. Rode Friezen zijn inderdaad gaaf, maar historisch kwamen die weinig voor. Friezen waren meestal bruin, zwart, bruinschimmel of zwartschimmel (roan).

Voor de liefhebbers, mijn Teke maakt binnenkort haar televisiedebuut: [VVDD] Ons nationale televisiedebuut

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-15 18:58

Dank voor het delen van de link!
Wat kruisingen gangenpaarden met AT betreft staat me bij dat er jaren geleden eens een veulen is gefokt uit een AT merrie en een singlefooter. Ik heb destijds nog contact gehad met diegene die haar kocht. Zij kocht niet lang daarna ook de AT merrie, geloof ik. Of dat veulen nu in de endurance loopt durf ik niet te zeggen, maar lijkt me sowieso op papier een super buitenrijpaard.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-15 23:51

Een hele korte reactie van mij; ik reageer volgende week even wat uitgebreider.
Het boek is echt een aanrader voor mensen die een eerste kennismaking willen met het ras. Er staan erg mooie foto's in en ook informatie over bloedlijnen. De geschiedenis kan ik als historicus wel eea over opmerken, maar in grote lijnen klopt een groot deel. Het boek is natuurlijk ook niet bedoeld als geschiedenisboek maar meer als prachtige introductie. Dus, wie van mooie foto's houdt, vooral van paarden en landschappen, en nieuwsgierig is naar dit ras: ik kan dit boek van harte aanbevelen.

Later zal ik een echte update doen, heb het nu nog te druk met de laatste puntjes op de i voor mijn boek. De kopij is voor 99% ingeleverd, maar juist die laatste kleine dingetjes moet ik deze week afronden.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-16 16:15

*blaast lagen stof van topic*

Het is een drukke periode geweest, dat is een ding dat zeker is. In de afgelopen periode dat het hier stil is geweest zijn er diverse artikelen van mij gepubliceerd, waaronder een bundel. Ook heb ik een artikel mogen schrijven voor de Her&DER van de endurancevereniging van de KNHS. Dat is, hoe kan het ook anders, een artikel over de Akhal-Teke. Ik zal het nog even kortsluiten met de redactie van het blad maar zodra het kan zal ik het artikel hier plaatsen. :j

Persoonlijk vond ik het een mooi artikel geworden, dat heel goed de essentie van het ras laat zien; een intelligent, mensgericht paardenras dat in alles al eeuwenlang is gefokt als familiepaard, oorlogspaarden en paard voor (soms uitzonderlijk) lange afstanden.

Goed, afgelopen tijd heb ik nog enkele keren de vraag gekregen wat te zeggen over het boek dat ieris zo mooi op haar schoorsteenmantel heeft staan. :D
Daar zal ik nu dan eindelijk even kort op in gaan.

In de eerste plaats is het boek bedoeld als een koffietafelboek met mooie foto's. Daarin is het ook zeker geslaagd en zeker het standaard formaat is zeer aan te raden met mooie full spread foto's die echt de aristocratische trots van deze paarden laat zien. Op veel foto's is de intelligente oogopslag gevangen. Je ziet gewoon dat deze paarden heel goed weten wat ze zijn. Dat is ook Akhal-Teke eigen. Ze hebben een zelfbewustzijn die ik nog niet bij een ander ras ben tegengekomen. Ze trekken ook heel erg naar elkaar toe, alsof ze te arrogant zijn zich te willen associëren met het gewone gepeupel. :+

Het boek is tegelijk een introductie voor mensen die het ras willen leren kennen. Niet alleen qua beeld maar ook in woord. Het geeft een korte geschiedenis van het ras. Het is echter door een bekende fokker geschreven met een groot archief aan historisch materiaal die bovendien in de leer is geweest bij de legendarische 'redder van het ras' Vladimir Schamborant. Het is echter niet geschreven door een historicus en is toch wel gekleurd wat betreft de Russische geschiedenis van het ras. Het mist daardoor enige nuance. Dat is niet erg, want het boek is niet bedoeld als geschiedenisboek, maar als introductie voor beginnende liefhebbers van het ras, maar ook een echte aanwinst is in de bibliotheek van ervaren kenners en fokkers.

In het boek wordt bovendien een introductie gegeven in de verschillende bloedlijnen. De merriestammen worden niet behandeld, maar de hengstenlijnen wel en dat is, zeker in het Engels, absoluut een aanwinst. Het geeft een heldere introductie voor wie zich wil verdiepen in dit ras. Dat staat nog los van de over het algemeen adembenemende foto's die dit ras echt recht doen.

Qua geschiedenis geeft het wel in grote lijnen de historie van dit ras en paarden in deze regio weer. Veel geschiedenis hangt echter van los zand aan elkaar. Over het algemeen zijn de beweringen wat sterker dan de onzin dat paarden op Egyptische wandschilderingen Arabische paarden zijn omdat ze een posters uiterlijk en hooggedragen staart hebben maar een historicus kan nooit 1 op 1 hard maken dat het voorouders zijn van dit of dat ras. Er kan hoogstens worden gezegd dat er in het gebied waar het ras vandaan komt al eeuwenlang, ook ver voor de geschreven geschiedenis al paarden van dit type gefokt werden. Meer dan dat kun je gewoon niet hard maken. Daar zal ik echter niet zo snel over vallen.

Het Russische deel van de geschiedenis heb ik meer moeite mee. Ik hou echter in mijn achterhoofd dat het door een Rus is geschreven en bovendien niet door een historicus. Westerlingen kijken ook met een heel andere bril naar de geschiedenis van dit ras en daar wordt ook een terechte opmerking over gemaakt in het boek zelf. Wat mij betreft ligt de waarheid iets meer in het midden. Russen hebben veel voor dit ras betekent, echter zowel in positieve als in negatieve zin; ze hebben het zowel (bijna) vernietigd als gered. Dat ligt echter voor velen gevoelig en tegelijk kun je je afvragen of dit boek wel het juiste boek is om daarop in te gaan. De geschiedenis is immers langer en complexer dan de paar pagina's die het boek eraan wijdt. :j Als introductie kan ik het zelfs alleen maar aanraden.


Bambiliny: als die gouden hengst een palomino was, dan was dat ongetwijfeld het renpaard Kambar. :j Een ietwat controversiële dekhengst die in het westen nog steeds een van de bekendste AT is en het paard dat mensen met dit ras associëren ook al is hij al een jaar of dertig dood en is hij ook nu nog niet zonder controverse.

Goed, tot slot, een stoeterij in Slowakije heeft eindelijk een website gelanceerd. De stoeterij heeft destijds veel paarden van Akhalt-service aangekocht, waaronder de grootmoeder van mijn merrie, een bejaarde dame die ontzettend op mijn merrie lijkt, zie. Alleen de kleur is iets donkerder en ze is natuurlijk behoorlijk wat ouder. Maar verder dezelfde fijne uitstraling, hoofd lijkt ook ontzettend, bouw, enz. Best bizar!

Nu weer verder met het werken aan de proefdruk van mijn boek, dat ik dit weekend hoop af te ronden. Voorlopig zal het wel weer vooral erg stil zijn aan mijn kant... druk druk!

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-16 14:58

Even kort want ben op locatie bij de KFPS hengstenkeuring: de halsbandjes zijn aladjas. Die brengen geluk en behoeden volgens traditie het paard voor onheil. Het is eigenlijk zoiets als bij verkoop een oud halster meegeven of 25 gulden op de aankoopprijs teruggeven :)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers