Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:41

Het ziet eruit alsof de advertentie met alleen die bruine wel serieus is en die 2e advertentie met meerdere paarden, gewoon inderdaad een advertentie is.... zeker omdat die overleden cremello erbij staat.


zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:26

Piekosjj, vooral veel foto's daar spammen! ga je blog zeker volgen!
Veel plezier in Estland.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:51

Hihi.... wat jaloers zijn betreft heb ik met mijn Teke dezelfde ervaring als JoSav.
Als ik hem uit de wei haal en een ander paard waagt het om mijn aandacht te vragen, dan jaagt hij die heel erg fel weg.Heb daar nog een superfoto van, maar die heb ik helaas niet op internet staan.

Maar als ik hem tegenhoudt dan staat hij de nadering toe al heeft hij z'n oortjes duidelijk in de dit vindt ik niet leuk stand staan. Maar hij blijft braaf en ik kan hem zelfs met een ander paard meenemen de wei uit/naar de wei toe.
Met rijden idem dito als met Josav haar merrie. Hij vindt het niet leuk als ik me met een ander bezig houdt (en hij dat ziet). Laat het ook goed weten. En als een ander erop rijdt, doet hij een stuk minder zijn best.
En kleine kindjes zijn bij hem superveilig. Hij durft amper een been te bewegen dan, laat staan een voet verkeerd te zetten.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:27

Nou... dat hangt ook van het karakter van het paard zelf af. Ondanks het algemene karakter waaraan de meeste AT's voldoen, hebben ze natuurlijk ook nog hun persoonlijke karakter.

Die van mij is heel slim en heeft een heel sterke eigen mening. En omdat hij zo slim is, vindt hij dat hij alles in de gaten moet houden, mocht het eens gevaarlijk zijn. Dus om hem ontspannen te laten lopen (en dus aan de teugel), is een grote uitdaging. Maar hij kan het wel!
En hij weet dat soort dingen (geluidjes) heel goed te misbruiken als hij geen zin heeft. En dan "schrikt" hij net zo hard als KWPN-ers. En hij heeft elk geluidje in de gaten, dus ook al heeft hij zijn favoriete hoeken, als hij in de stemming is, kan hij elk geluidje op elke plek misbruiken.
Al zal hij niet gaan bokken, hij draait zich alleen heel scherp om en racet weg (breng-jezelf-en-je-ruiter-in-veiligheid actie). Wat vraagt om een zeer goede zit en een zeer snel reactievermogen om te blijven zitten :D of om hem voor te zijn. Gelukkig ken ik hem onderhand goed genoeg om hem de meeste keren voor te zijn.

Buiten zijn puberteit heeft hij nooit echt gebokt of gesteigerd. Hoogstens eens een licht protestbokje als hij het er niet mee eens is dat hij wordt gecorrigeerd. Meestal heeft hij dan gelijk, dat het niet terecht was :o . Als het wel terecht is, accepteert hij de correctie meteen en let hij meteen weer beter op.

Overigens was hij in het begin wel heel erg gevoelig op benen, ik moest bijna met mijn benen ver van hem af rijden. En dat is niet zo handig. Dat heeft ongeveer een jaar geduurd. Nu is hij eraan gewend en kan ik mijn benen gewoon de hele tijd goed aanleggen.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:47

Ik weet nog toen Sypayi een veulen was (hij staat nu Engeland), dat Michèle van Kasteren (fokster) me vertelde dat die sabinovlek die hij bij zijn buik had ook helemaal niet gewenst was in het ras. In verband met het bijgeloof van oudsher.

@Einder, het ras heeft al niet veel genetische diversiteit, dus als er dan ook nog geselecteren moet worden op kleur wordt de genetische diversiteit wel heel erg krap. Dat wordt dus niet gedaan. Het is ten slotte niet levensbedreigend. ;)
Al staat het de fokkers die er niet van houden natuurlijk vrij om zelf niet meer te fokken met de ouderdieren die sabino gen dragen. Maar dat is dan hun eigen beslissing. Ik denk dat deze zelfregulatie ook de reden is, dat zulke aftekeningen redelijk zeldzaam zijn binnen het ras.

Maar nu er veel Westerse fokkers komen die het vaak geen probleem vinden (oftewel niet bijgelovig zijn), zie ik het wel steeds vaker voorkomen. Tien jaar geleden was Sypayi nog een echte zeldzaamheid. Nu zie ik echter regelmatig AT's met sabino aftekeningen voorbijkomen.

foto Sypayi: http://sporthorse-data.com/d?showpic=10933378&time=1398440908


zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:23

@Einder: welke problemen met wit? Voorzover mij bekend is dat alleen bij frame overo (lethal white syndroom)... en die wit-veroorzaker zit volgens mij niet in het ras. Wel sabino.

Of zijn er nog andere gezondheidsproblemen die witte aftekeningen veroorzaken?

@ Piekosjj, helemaal gelijk 3 witte benen is helemaal top. 4 witte benen is mooier voor de shows/dressuur. en ze zijn in TM ook helemaal gek van kolletjes en snebjes zo is mij verteld. En als je paard donkere aftekeningen heeft op de schouders (die van mij krijgt dat altijd met verharen in de lente) dan is dat nog een erfenis van de legendarische gevleugelde voorrouders van de AT :D (waar de titel Hemelse Paarden vandaan komt), want dat is de plek waar hun voorrouders de vleugels hadden zitten. Zo wilt de legende.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:14

Leuk dat jouw merrie dat ook heeft, bij Agan zitten ze op precies dezelfde plek alleen nog iets donkerder. Ieder voorjaar moet ik er weer aan denken dat ik volgens die legende :D een van de beste AT's heb die er zijn *D .
Ik heb alleen nog geen legende ontdekt over het "baardje" dat hij iedere lente krijgt op zijn wangen, daar krijgt hij diezelfde zwarte verkleuring als op de schouders.

Wat betreft countershading.... Ik kom daar niet helemaal uit. Is dat iets wat alleen met verharen duidelijk zichtbaar is of kan het altijd zichtbaar zijn? De boeken zijn daar niet helemaal duidelijk over (voor mij dan :o ).
Want Agan heeft die aalstreep altijd, en nog redelijk breed ook.

En ik vindt het ook altijd zo apart dat hij in de winter bruine plekken tussen zijn zwarte kousen krijgt en zomers worden ze weer helemaal zwart. Ondertussen vindt ik het al doodnormaal, maar ik herinner mij nog mijn verbazing daarover toen ik hem net had. Bij andere paarden heb ik dat nog niet gezien.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:43

Nou, gelukkig wisten we al dat we een speciaal ras hadden :D . Nog meer spannende dingen als aparte bouw, metallic weerschijn in de vacht en een bijzondere geschiedenis kan er ook nog wel bij :9 . Als ze zelfs de kleurenexperts voor raadsels stellen.....
Het blijft interessant die kleurenwetenschap.

@Piekosjj: Agan heeft het hele jaar door een overduidelijke, heel brede aalstreep. Dat deel van zijn vacht blijft altijd hetzelfde Maar zoals Josav zegt, het is in het midden dus echt donker en naar buiten toe steeds lichter tot het overgaat in zijn lichte bruine kleurtje. Dus het zal wel countershading zijn dan.

Zo te horen is Agan dus niet alleen met zijn bruine plekken op de benen. Dan moet ik op stal toch maar eens nog beter naar de benen van andere paarden kijken. Momenteel met het verharen worden ze steeds duidelijker (hij heeft nu zwart met goudgevlekte benen *D (daar zie je zijn metallicfactor echt heel goed, terwijl het op de rest van zijn lichaam bijna niet opvalt)).

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 10:38

Agan heeft dit jaar voor het eerst ook een paar van die kale plekjes op zijn ene achterhand.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:38


zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:54

Tsjonge.... wat is het topic weer lekker druk.
Josav, je vriend heeft een goede smaak... ik had hem ook al gezien.. doe ook nog steeds aan fotoshopping :D . En ik ben benieuwd naar je boek en de tv documentaire over de Fries! Volg dat topic trouw.

De geschiedenis van Satrap die je verteld doet me zo aan Agan denken.... die zou ook zo'n zorgzame hengst zijn geweest. Vond het wat dat betreft altijd zonde voor hem dat ik hem heb laten castreren. Hij is altijd heel erg geïnteresseerd in merries en superlief voor veulens en jonge paarden.

Twee weken geleden heeft hij een veulen op stal "gered".
Ik was klaar met hem poesten en vertroetelen en leidde hem door de grote stal naar buiten om naar zijn paddockstal te gaan toen meneer opeens zijn alarmbries uitstootte en helemaal overstuur ging dansen en naar de box van het merrieveulen (7 maanden oud) keek.

Dus als echte AT-eigenaar betaamd, braaf naar mijn paard geluisterd (zoals jij ook aanhaalde) en maar eens in de box gekeken waarom meneer zo'n heibel maakte.
Bleek het veulen vast te liggen tegen de muur, half op haar rug (achterhand) en voorbeentjes plat uitgestrekt tegen de muur geplakt. Dus oke, meneer wilde dat ik ging helpen, maar dat ging moeilijk met een dansende Agan naast me. Dus iemand anders gevraagd of ze wilde helpen (die durfde niet te kijken naar het veulen) om Agan even wat verderop bij de poestplaats te zetten.
De hele tijd dat hij daar stond, heeft hij met hoog opgeheven heeft als een standbeeld in de gaten staan houden wat er allemaal gebeurde.
Toen het veulen weer los van de muur was en opstond, Agan weer gepakt en weer langs de box. Meneer moest persé checken of alles nu in orde was met het veulen en toen... :D Toen voelde hij zich erg trots en de grote held want hij danste als een stoere trotse hengst met mee naar zijn paddock. Echt met de houding: "Zo, dat heb ik eens eventjes goed geregeld". :')

@Thioro: Josav heeft al veel verteld, Maar ik kan je bevestigen dat AT inderdaad erg zeker van zichzelf zijn en erg onafhankelijk. Naast het mensgerichte.
Met die van mij heb ik nog regelmatig "discussies" of iets echt wel nodig is/moet. en hij blijft regelmatig checken (lees uitproberen }> ) of het niet toch op zijn manier kan. Maar hij heeft dan wel een stuk dominanter karakter dan Muzanna, denk ik.
Gedeeltelijk komt dit omdat hij toen hij een jonge hengst was van een pensionhouder heeft geleerd dat hij mensen de baas kan en zijn zin kan doordrijven. Die man stond helaas niet zo sterk in zijn schoenen als ik en corrigeerde hem niet.
En als AT niet goed opgevoed worden, zijn ze slim genoeg om heel snel door te krijgen dat zij de baas zijn en dan handelen ze ook daarnaar. Daarom moet je heel goed weten of je in staat bent om een jonge AT consequent !!!! op te voeden. Als je het goed doet hebben ze enorm veel respect voor mensen, als het fout gaat kunnen ze zelfs gevaarlijk worden op het moment dat je iets van ze vraagt waar ze het niet mee eens zijn. En dan vraagt het veel tijd en ervaring en inzet om zo een AT weer om te turnen naar een goed opgevoed paard.
Ben met die van mij dus helaas nog steeds bezig :o , ondanks dat hij heel goed weet hoe het hoort blijft hij dus toch nog altijd uitproberen of hij niet toch zijn zin kan krijgen.

Gelukkig is hij ook heel erg lief van karakter en zit er geen enkel kwaad in, hij is het braafst als lespaard voor jonge kinderen. Met de allerkleinsten op zijn rug durft hij zelfs bijna niet te stappen. Dus die zorgzaamheid voor mensen zit er echt ingebakken.

Mijn ervaring van een dag niet komen stemt helemaal overeen met die van JoSav. Toen Agan jong was, was hij het eerste uur dat ik weer bij hem was, niet van me gediend (kont naar me toe, oren naar achter.. zo van, jij komt niet, nu wil ik jou niet zien). Dan moest ik hem echt even laten betijen en daarna was alles weer ok tussen ons. Nu kan ik wel eens een dag of twee niet komen, maar alleen in de zomervakantie als hij op de wei staat waag ik het om echt op vakantie te gaan. En dan is hij altijd blij als ik weer terug ben, komt meteen uit de kudde aanlopen als ik roep.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:50

JoSav schreef:
Maar als je afhankelijk bent van een pensionstal of opfok heb je ook te maken met derden die je paard hanteren en dat kan, zeker bij een gevoelig, apart ras als de AT, toch wel slecht uitpakken. Ik ben heel tevreden over waar mijn paard staat maar met de kennis van nu zou ik er nooit meer voor kiezen een (jonge) AT op een pensionstal te zetten. Iets milder: ik zou er in elk geval drie keer over nadenken voor ik het weer zou doen.


Same here.... maar ja, door schade en schande wordt men wijs, helaas.
Alhoewel een pensionstal waar je alles zelf in de hand hebt (lees uitloopstal of 24/7dag buiten) en jij dus de enige bent die je paard hanteert, nog wel zou kunnen voor een jonge AT.

Het is zo leuk om te horen dat ook al heeft Muzanna een heel ander karakter dan Agan ze wat sommige aspecten betreft precies hetzelfde reageren. Dat van die andere ruiter heeft Agan net zo bij volwassen/tieners... dan kan hij me ook zo aankijken van: vrouwtje wat doe je me aan, mag ik nu stoppen? Ik kan meteen zien of Agan voor iemand respect heeft, voor die persoon loopt hij het 2e rondje al actiever en het derde rondje begint hij zijn best te doen. Maar die personen heb ik nog niet veel gehad. 'Mijn verzorgster heeft nog steeds (na 2 jaar!) de uitdaging om Agan voor haar aan het werk te krijgen, maar ze komt dan ook maar gemiddeld 1x per week.
Om dan die tegenstelling van gedrag (engelengeduld en voorzichtigheid) te zien zodra het om kleine kinderen gaat is zo vertederend.
Laatst bijgewerkt door zippora op 04-03-16 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:14

Leuk om te horen Retjehorse! Succes met rondshoppen :D !

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:59

Echt... het zijn schatten. Heel slim, maar echt lief.
En gelukkig zijn de meeste Europese AT's heel netjes opgevoed en hebben ze echt geleerd beleefd te zijn. die van mij heeft gewoon pech gehad ;( . En zelfs dan is hij nog een charmeur en weet hij mensen over hun angst voor paarden heen te helpen.
Dus maak je niet al te druk.

Wat ga je zoeken? Een volwassen paard of een veulen/jaarling?

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:12

JoSav schreef:
Ik vind nog steeds dat we eens een meeting moeten organiseren en dan ook langs de stoeterij in Drenthe gaan. Lijkt me een leuke en leerzame excursie, maar is natuurlijk niet naast de deur rondje Apeldoorn, Drenthe en dan Friesland... en weer naar huis...

:D ... wat dacht je dan van Vlissingen (zeeland)-Apeldoorn-Drenthe-Friesland en dan weer naar huis :+ .
Maar het idee van een meeting is inderdaad heel leuk.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:03

En ik kan niet de eerste week van augustus.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:12

Nou.... volgens mij is die meeting in augustus helemaal misgelopen |( .

Maar het laatste weekend van oktober ga ik (als er geen rampen gebeuren) met mijn Agan op vakantie in Drenthe (http://alberthoeve.nl/).
Misschien kunnen we dan ergens een ochtendje/middagje afspreken? Of we plannen een AT ruitertocht :D .

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:17


zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:50

Wat ik mij vooral meen te herinneren van een wetenschappelijk dna onderzoek, dat de AT en de Kaspische pony aan de wieg staan van het Arabische paard.
Kan me niet meer herinneren of er ook nog relatie was tussen de AT en de Kaspische pony zelf. Misschien dat Josav dat inderdaad weet.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:05

Leuke veulen inderdaad!
En die oren horen, hoor! daar groeien ze in. die van mij had ook zulke lange flappen als veulen. Nu gewoon normaal formaat oren passend bij het formaat hoofd.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:07

Nou LisaVH96, dan hoor je bij een grote groep AT fokkers, eigenaren en liefhebbers *\o/* .... Velen van ons (incl. ik) zijn zo bij de AT terecht gekomen :j .

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 15:37

Maar goed dat ik geen geld heb om er 2 te onderhouden, anders zou ik wel erg in de verleiding zijn.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:22

@Amaniblauw - het zit gedeeltelijk in de lijnen inderdaad - welke de meest zware types leveren weet ik niet meer. JoSav ongetwijfeld wel.

Ik heb net een topic over het AT kampioenschap op Bokt gezet waar je wat verschil in types kunt zien.
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=176&t=1949542

Een tweetal foto's die ik daar niet geplaatst hebt waren van 2 dochters van Ata Gush. De ene Gadyrly was super zwaar (te dik) en ook nog eens ERG stevig gebouwd. Haar halfzus Melodiia was ook stevig gebouwd, maar op gewicht. En mooier. Beiden hadden erg mooie gangen. Melodiia, 9 jaar, heeft overigens haar klasse (merries van 3 jaar en ouder) gewonnen. Gadyrly is zelfs 3e geworden, vooral dankzij haar gangen.
Dus Ata Gush geeft zeker veulens van een zwaarder type.
Gadyrly
Afbeelding

Melodiia
Afbeelding

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 15:28

Dit was haar flaterende kant :D .
Hier valt nog niet echt op hoe zwaar ze gebouwd is en hoeveel ze eigenlijk te dik was.

Maar als je de extra vetjes wegdacht was ze zeker niet verkeerd. De juryleden waren te spreken over haar conformatie (vandaar de 3e plaats). En het publiek over haar gangen - ze waren gewoon overdonderd :+ (ze donderde letterlijk door de baan, waar de rest als vlindertjes door de baan ging :j ) . Maar op type werd ze wel afgestraft - daar was ze echt te zwaar voor gebouwd.
Terwijl Melodiia, die lichter gebouwd is, op type aardige cijfers kreeg. Terwijl zij toch ook wat steviger was als de andere Tekes. Daar was ik enerzijds verbaasd over (ik had het niet van bepaalde juryleden verwacht) en anderzijds vond ik het erg positief.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 14:05

Nou heb ik er spijt van dat ik geen foto's genomen heb van de Franse hengstencatalogus... Daar zaten een aantal hengsten bij, waaronder Garmsil, met een pijpbeenomvang van >21 cm! Ik weet alleen dus niet meer wie welke omvang had. Ik weet wel dat ik bij een aantal echt verbaasd was omdat dit duidelijk uitschieters waren binnen het ras.
Ik had daar wat uitleg over gevraagd en begreep wel dat binnen de fokkerij/stamboek de zienswijze is, hoe groter de omvang van het pijpbeen hoe beter - oftewel die krijgen extra punten. Dus het wordt wel graag gezien. Misschien omdat het zo zeldzaam is. Maar ik neem aan dat als dit positief beloond gaat worden hier ook wel meer op gefokt zal worden. Al ben ik nu misschien naïef. ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 53 bezoekers