Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 11:32

JoSav schreef:
Ik moet dan een beetje grinniken dat mensen haar bont noemen en een schande voor de fokkerij want tja ze is niet bont. :+ Zouden betreffende fokkers zich toch een beetje in de genetica moeten verdiepen want bont is ze sowieso niet. Eerder sabino of white-gene.

Dat kan je eenvoudig laten testen. Wordt dat niet gedaan in dit stamboek?

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:02

zippora schreef:
@Einder, het ras heeft al niet veel genetische diversiteit, dus als er dan ook nog geselecteren moet worden op kleur wordt de genetische diversiteit wel heel erg krap. Dat wordt dus niet gedaan. Het is ten slotte niet levensbedreigend. ;)

Ik dacht eigenlijk precies aan het omgekeerde. Als je een ras hebt dat al zo zwaar ingeteelt is, lijken me tests op witte kleuren (en de daaraan verbonden problemen) wel een idee, zeker als de gezonde afkeer van wit blijkt te verdwijnen. Tests op een hoop andere problemen ook, maar die zijn er niet voor dit ras.. dus kleur is zo'n beetje het enige wat je kan doen.

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:56

JoSav schreef:
De paarden werden traditioneel dichtbij de mens gehouden. Bij de Turkmenen waren ze onderdeel van het gezin en hun status was hoger dan die van hun kinderen of vrouwen.

Doe je ze dan niet tekort als je ze na 4000 jaar selectie nu gewoon in een landje houdt? Eigenlijk is het een tuinpaard toch?
Niet naar bedoeld hoor. Ik zie gelijkaardige eigenschappen bij onze Spanjaarden. Die kunnen goed schakelen tussen 'wild' en 'zichzelf redden' maar zijn even goed ook helemaal in hun sas 'op de tuin' en ruilen dan eigenlijk zonder problemen ruimte voor aandacht en mentale uitdaging.

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 21:07

Retjethorse schreef:
JoSav is dat Fries dat jullie praten in dat linkje? :P

Ik denk dat. Ik heb vier keer moeten luisteren (Belg) :P Maar ik ben er uit, dat boek wil ik toch wel graag!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie