Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:53

Als toevoeging op je laatste commentaar JoSav: Akhal-Teke Est http://www.akhalteke.ee/heeft ook een waslijst mooie paarden voor een zeer redelijke prijs, vooral ruin Kesgin (nog in groei maar nu al 1.60 of hoger (interessant voor de langere nederlander ;) ) is zeer redelijk geprijst (€2000,= dacht ik).
Wou dat ik tijd en plek had voor een merrie plus veulen, dan zou ik voor Sayathkanum gaan... daar heb ik al zolang een oogje op ondanks haar respectabele leeftijd en dan ook nog drachtig van Serdarjan :wow: . En ze is eindelijk betaalbaar, snif...


zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:22

JoSav schreef:
Dan over hoeven van Teke...
Zwakke zolen en zwakke hoefwanden komen helaas voor. Ik ken verhalen van Teke met goede hoeven en Teke met slechte hoeven, die slechte hoeven hadden om uiteenlopende redenen (niet alleen erfelijke problemen). De zwakke zolen en zwakke hoefwanden zijn trouwens uitsluitend een erfenis van Engelse Volbloeden. Niet om de EV af te vallen, maar bij de Turkoman kwamen dergelijke problemen simpelweg niet voor. Zwakke paarden gingen namelijk dood (als je weet hoe de bodem in het oorspronkelijke leefgebied is weet je genoeg) dus eventuele problemen werden op die manier uit de genenpoel geweerd.
Een traditionele, oorspronkelijke Teke heeft kleine (soms enigszins steile), keiharde hoeven.

Dan specifiek over de hoeven van de onze... Onze AT heeft kleine, keiharde hoeven; ik stap minimaal 4 à 5 keer per week minstens een half uur met haar over het harde, 1 keer per week anderhalf uur (incl draf). Ze geeft zelf aan dat ze erg graag wil draven over asfalt (wordt ontzettend voorwaarts) en dit sta ik dus 1 keer per week toe.
Ze staat zonder ijzers en loopt absoluut niet gevoelig over moeilijk terrein met veel losse steentjes e.d.
In de opfok (voor ik dus met haar op stap ging) was het vooral opvallend dat de kuddegenoten vaak al scheuren en brokkelende hoeven kregen maar de onze zag eruit alsof ze gisteren nog bij de hoefsmid was geweest. Prima hoeven dus.


Die van mij heeft dan wel enigszins platte zolen, maar staat al 9 jaar zonder ijzers en heeft supersterke hoefwanden. Hij loopt ook heel graag op asfalt, liever dan in de berm. En ik kreeg laatst nog een compliment over zijn hoeven (zonder scheuren en zagen eruit alsof hij net bij de hoefsmid was geweest. Dat was echter alweer een maand daarvoor). Dat was tegen het eind van het extreem droge voorjaar, toen de meeste paarden vanwege de droogte wat mindere hoeven hadden.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:18

Tendance schreef:
Beste TS ik ben ook totaal niet gecharmeerd van het Akhal teke ras.
Het zijn gewoon paarden, die mijn interesse niet hebben. Puur een kwestie van smaak.
Wanneer, zoals hier in de buurt gebeurd, een Akhal Teke gekruisd wordt met het kwpn, dan vind ik ze vaak een heel stuk mooier!


Heb je foto's van die kruisingen?

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:46

Milly_ schreef:
leuke info!
ik heb een kruising akhalteke gehad, vader akhalteke moeder bwp.
Door dat hij een kruising was hij absoluut niet zo iel, zijn vader die ik alleen van fotos ken wel, prachtig dier was dat :oo
Zijn overgrootvader was absent meende ik me te herinneren. Ik heb helaas geen fotos meer van zijn vader(huis dertijds afgebrand, en had ze niet op de pc).
Ik heb hem enkele jaren geleden verkocht(geen klik)


Kwam hij uit de buurt van Luik?
Ik heb daar ooit zo'n kruising gezien, leek me wel een erg pittig (en ook mooi trouwens) dier.
Dit was toen nog een hengst van vier jaar oud (nu tien/elf jaar geleden).

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:16

JoSav schreef:
Er werd vanalles georganiseerd in de week voorafgaand en de dag zelf, waaronder diverse wedstrijden.
Springwedstrijd


Grinnik... knap zoals de ruiter zijn voet houdt tijdens de hindernis :D .

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:49

Zat! Hier in het topic staan er verschillende, scroll het maar eens door. En de tokhtamysh die hierboven genoemd wordt is ook zwart.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 11:12

Je zou niet zeggen dat die Atrak 37 jaar oud is!!! Zo veel energie en hij ziet er nog zo fantastisch goed uit!

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 09:45

.@Josav, Link staat in mijn onderschrift ;)

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:52

@tessastone: Ik kan zeker Josav's verhaal bevestigen. Die van haar is dan wel een merrie en die van mij was nog hengst toen ik hem kocht (en mijn 1e eigen paard), maar ik heb precies dezelfde ervaring. Met een jonge hengst/ruin heb je bovendien een hoop fantasie nodig want ze testen je iedere dag weer uit of je nog steeds de leider bent.
Dan bedacht die van mij weer een trucje, had ik een dag of twee nodig om te bedenken hoe ik dat trucje kon voorkomen, dan ging hij weer twee tot drie dagen nadenken hoe hij mijn trucje weer kon omzeilen :+ .
Was een interessante tijd! Nu is hij gewoon een lieverd, die weet dat ik al zijn trucjes ken en doorheb en aankan, maar hij probeert nog steeds regelmatig of er misschien iets veranderd is. Maar er zit absoluut geen kwaad bloed in. Hij is rustiger als sommige kwpn'ers op stal, maar heeft inderdaad heel veel energie. Veel beweging hebben ze dan ook nodig.

Geduld, geduld, geduld, afwisseling, afwisseling, afwisseling en inderdaad extreeeeem consequent zijn, zijn vooral de sleutelwoorden denk ik.

Als je geen geduld hebt, geen fantasie (voor die afwisseling), en niet consequent kunt zijn, is het niet het ras voor jou. Maar zo te horen heb jij het geduld al ;).

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:15

@tessastone:
Wat energie betreft: In het begin van het winterseizoen (als ze weer dag- en nacht op stal staan) moet Agan echt iedere dag beweging hebben. Als je hem 1 dag stil laat staan, is hij de volgende dag met rijden dan wel braaf, maar heeft zo veel energie dat hij ook op alle andere dertigduizend dingen om hem heen reageert en alles als excuus gebruikt om te schrikken en even lekker een paar galoppassen te kunen doen. Van te voren longeren helpt dan een beetje, maar dan heeft hij nog steeds lekker wat energie over.

Maar naarmate het winterseizoen vordert, kan ik hem in geval van nood een dag stil laten staan (stal + paddock) en dan is hij de volgende dag nog steeds braaf en rustig.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:46

Nadja Tasarova staat heel erg goed bekend in de AT-wereld. Schijnt erg eerlijk en behulpzaam te zijn.
Maar Josav weet daar ongetwijfeld veeeeeel meer over! Nadja werkte voorheen voor de Akhalt-Service stoeterij waar Josav haar merrie vandaan heeft.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:30

Misschien moeten we een FB-actie beginnen voor deze mooie Don's. Als ik het geld en de tijd had zouden er zo een paar naar hier verhuizen... Zeker nu de slacht het enige andere alternatief is voor deze zeldzame dieren. Moeten we dit niet melden bij die internationale organisatie die het uitsterven van rassen in de gaten houdt? Dit ras is nog meer bedreigd als de AT.

Wie weet trekt het nog wat internationale aandacht (en de aandacht van de rijke paardenliefhebbers). Misschien wat eventing ruiters aanschrijven..... reddingsplan krijgt steeds meer details en ideeën in mijn hoofd. Nu nog de tijd om het uit te werken... Zijn er hier op bokt geen Don-eigenaren?
Morgen ben ik vrij en moet ik foto's van mijn vakantie uitzoeken, zal eens op onderzoek uitgaan, want ik vindt dit toch wel echt erg.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:00

Ik heb in ieder geval op FB al het bericht van Nadja gedeeld.
Ik heb hieruit begrepen dat zij ook al pogingen aan het doen is, om de Russische ministeries die hier mee te maken hebben, zover te krijgen dat ze actie ondernemen om de paarden te redden.
Nu nog even die internationale organisatie googlen (ben het webadres kwijtgeraakt) en dan hun contacteren.

Meer kan ik helaas niet doen. Hoop dat alle beetjes in ieder geval wel helpen!

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:01

Of zou een apart topic hierover op Bokt ook helpen?

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:55

Voor degenen die een Akhal-Teke in het echt willen zien, ook dit jaar zijn er weer 3 exemplaren aanwezig op Horse Event.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:06

;) alle kleine bijdragen om ons favo ras bekend te maken tellen mee, hé!

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:24


zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:30

@Josav, ik vond Gizlin in ieder geval érg rastypisch. Het is dat jij haar afstamming weet, maar niemand kon zien dat ze geen AT was (zelfs AT mensen weten het pas als ze haar afstamming opzoeken). Ze heeft het ras zeker goed vertegenwoordigd.
Kinderen en volwassen zagen al van verre dat ze een heel zacht vachtje moest hebben door die lichte glans die eroverheen lag. Ze staat zelfs nog korter in haar vacht dan mijn raszuivere Agan op dit moment! Maar Agan voelt gelukkig net zo zacht aan! :D Daar heb ik mij bij thuiskomt nog even van overtuigd :o .

En ik denk dat het voor veel van de 1-paardeigenaren (zoals ik) gewoon een te duur uitje is om een paard mee naar toe te nemen (als je ten minste geen eigen transport hebt voor je paard, maar dit moet huren).
Het is nu eenmaal zo dat veel AT eigenaren een AT hebben omdat ze gek op het ras zijn geworden, maar niet genoeg geld hebben om hun paard/ras ook te promoten door het uit te brengen in de sport. Wat meteen ook het grootste probleem is van dit ras. En helaas hoor ik ook bij die club :o .

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:26

Nee hoor, Agan staat al sinds de eerste heftige regenbuien met regendeken, en helaas is die niet meer afgeweest. Sinds afgelopen zondag is het weideseizoen hier ook over in verband met alle regen. Al had Agan het al op vrijdag wel gezien. Die wilde niet meer naar de wei en alleen nog maar naar zijn veilige paddock met droge stal. Dus sindsdien stond hij al 's nachts op stal en was ik zo wreed om hem 's ochtends nog op de wei te zetten }> . Maar dat is nu dus ook over.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:21

Afgelopen dagen eens lekker door die sites gescrold. Moet zeggen dat de foto's die op de site van Alania staan stukken beter zijn! En wat hebben ze veel van de paarden die ik mooi vindt. En de meeste daarvan zijn nog eens niet te koop ook. Niet dat ik geld en tijd zou hebben, maar het gaat toch kriebelen als je al die foto's ziet.
@kiekje: ben benieuwd naar je foto's! en vooral van degene die je daar niet kon achterlaten natuurlijk :D .

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:36

Moet wel zeggen dat de locatie van die handelsstal wel superdeluxe is....

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:40

Piekosjj: Ik heb ze en paar keer ontmoet en vond ze heel erg aardig. En zoals Josav zegt, het zijn dierenartsen dus je kunt er ongetwijfeld een hele berg leren. Om nog maar niets te zeggen over de mooie AT's die ze hebben.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:34

Standfoto is super gelukt... je ziet nu ook heel mooi de lange nek uitkomen :D . Die lijkt zo echt langer als haar benen :) . Daar zou je mooie punten voor krijgen bij een AT keuring.


zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:23

De stokmaat bijvoorbeeld: die gaat tegenwoordig wel een stuk hoger dan 163. Dat de meest voorkomende kleur valk is, is er nog een. Het is misschien de kleur waar ze bekend om staan, maar het isniet de meest voorkomende.

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:59

JoSav schreef:
Er wordt ook niet stil gestaan bij hoe ongelooflijk vertekenend de rankheid van een doorsnee Teke verder is want ze hebben vaak een boommaat die normaal of zelfs breed te noemen is. Een boommaat van 35-40 is helemaal niet raar voor een Teke.
Mijn ontzettend klein uitgevallen Teke heeft zelfs al een boommaat van rond 37. Heel slank?
Hoe komt dat dan? Dat komt omdat ze een fikse schouderpartij en behoorlijke ribbenkast hebben.


Dat laatste werd 2 weken geleden nog bevestigd door een vrouwtje dat bij mijn AT zadels kwam passen (nieuw merk (Balance zadel). Ze zei voordat ze Agan had gezien (alleen nog van foto's) dat ze dacht dat de zadels te breed zouden zijn voor hem. Kreeg eerst nog een hele cursus biomechanica (echt interessant!!) en toen gingen we zadels passen...
Het eerste wat ze zei toen ze Agan goed bekeek: "oh... maar ik denk dat de zadels hem super zullen passen (eerste zadelpasser die zoiets zegt over een AT, volgens mij :D ). Hij is helemaal niet zo smal, hij is juist heel breed op zijn rug (en noemde inderdaad de ribbenkast o.a. breed)".

Natuurlijk is dat breed heel anders als het brede van KWPN'ers en andere rassen, want als je erop zit, zit het toch smal. Heeft dus alles te maken met de bouw, die gewoon anders is.
Overigens... ik denk dat ik eindelijk het juiste zadel heb gevonden *\o/* , maar nu moet ik eerst nog even sparen ervoor :\ .


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers