Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 12:24

Ja, Samruk is gaaf he? Vond die als veulen al helemaal leuk en nu staat ze te koop. Als ik toch een geldboompje had...

De handelsstal is mooi he? Wat een gave locatie. Zo luxe heb ik het hier in Nederland nog niet gezien, maar in Rusland is dat wel vaker zo - zeker rond St. Petersburg en Moskou. De bodem in de rijhallen is ook al zo geweldig. Daar kun je echt onder alle weersomstandigheden blijven rijden en ook geen gedoe met stof tijdens droge periodes. Maar goed, je wilt ook niet weten wat stalling daar kost want dan krijg je echt een rolberoerte. :+

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 15:06

Klopt, het is erg duur. Maar net als in NL kun je het zo duur en luxe maken als je zelf wilt. Er zijn stallen die omgerekend 1500 euro (of zelfs meer) per maand kosten voor stalling en er zijn ook stallen in regio Moskou (niet in of direct bij de stad want dat is stukken prijziger) die bijv. meer richting 350-400 euro gaan voor volpension. Maar, dan moet je wel weer rekening houden met het feit dat het leven in Rusland anders is dan in Nederland en de lonen dus ook niet hetzelfde zijn.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 11:21

Wat leuk dat je ons op de hoogte houdt over de vorderingen van Ghilzai! Goed om te horen dat jullie de eerste winstpunten al in de pocket hebben!

Verder is het nog steeds uitverkoop in AT land. Stoeterij Naib Idris heeft o.a. diverse (drachtige) oudere merries in de verkoop gedaan.

Ook wil ik langs deze weg Michelle en Gyshgun feliciteren met het winnen van het kampioenschap van de endurancevereniging in klasse 3. Ze hebben een topseizoen achter de rug. Gyshgun is inmiddels ook CEI* geklasseerd. Hij is overigens een halfbroertje van Ghilzai.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 16:06

Leuk verslag, kiekje! Bedankt voor het plaatsen. Vind het echt zo'n mooie merrie met zo'n zachtaardige uitdrukking. <3
Jammer dat er helemaal geen herkenning meer is tussen moeder en dochter maar het is natuurlijk ook een hele tijd geweest.
Gaaf filmpje ook. Wat een ruimte. Denk dat de 80-90 HA die wij bij stal hebben daarbij alsnog verbleekt. :+
Ik begrijp dat de paarden 's avonds allemaal naar stal gaan daar?

Knappe Omelia op de voorgrond in de kudde. Vind dat ook echt een gave merrie. Het merrieveulen van dit jaar is overigens ook te koop, en zeker niet bijzonder duur.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 11:13

Bedankt voor de tip! Ik heb er wel eens wat over geschreven in dit topic, maar omdat niemand er ooit specifiek naar gevraagd heeft ben ik er verder nooit heel diep op in gegaan. Dat zal ik nu dan even doen en dan mezelf even quoten in dat andere topic.

NFS (Naked Foal Syndrome, ook wel Hairless Foal Syndrome) komt sporadisch voor bij de AT.
Het is een recessief waarvoor helaas nog geen test beschikbaar is, waarvan diverse dragers bekend zijn.
Ik weet dan ook exact de afstamming van het veulen dat in de OP van dat andere topic staat.
Recessief betekent dat het niet dominant vererft en een paard dat 1 defect gen draagt geen symptomatische uiting heeft (= naaktpaard/sfinxveulen). Wel heeft een combinatie van dragers waarschijnlijk 25% kans op een veulen dat beide genen meekrijgt en dus een sfinxveulen is (ervan uitgaande dat het zich als een regulier recessief gedraagt, zoals bijv. OLWS).

Wat in de OP wordt gesteld is echter een aantijging die uit de lucht is gegrepen. De suggestie dat 'Door veranderingen in het stamboek' dit is ontstaan is namelijk een nogal boute uitspraak waarvan ik me afvraag waar het op gebaseerd is, behalve een verbastering van het nogal kritische geluid dat werd geuit door de site van de Foundation Teke Turkoman, waar Wikipedia gebruik van heeft gemaakt.
Over aantallen is weinig te zeggen; ze zijn na te tellen in het stamboek. Het stamboek is ook digitaal beschikbaar via de database van VNIIK.
Een officiële statistiek van dit fenomeen is er niet, omdat het extreem zeldzaam is. Om de zoveel jaar wordt er een veulen geboren, maar veel dragers zijn bekend bij mensen die dit ras goed kennen.

Verder denk ik dus wel te weten wat de algemene bron is van de informatie, aangezien er weinig informatie over beschikbaar is in een andere taal dan het Russisch (en zelfs dan moet je direct bij de betrokken partijen zijn die wel eens zo'n veulen gehad hebben of in het stamboek kijken waarin het staat opgetekend).

Deze sfinxveulens hebben over het algemeen inderdaad afwijkingen, zoals chronische hoefbevangenheid en darmproblemen. Ook is de huid zeer gevoelig. Ze zijn soms geheel naakt, soms hebben ze sporadisch wel wat haar.
Dit veulen specifiek had ook problemen met de tanden.

Het is destijds aangekocht door een 'liefhebber' die al een andere sfinx AT had. Het veulen is niet oud geworden.
Op Stavropol stoeterij heeft een aantal jaar een sfinxmerrie rondgelopen op het erf. Ik geloof dat die standaard een deken droeg om te beschermen tegen weersinvloeden. De huid heeft extra zorg nodig, net als bij sfinxhonden en sfinxkatten.

Sfinxveulens zijn niet exclusief iets van dit ras, maar het fenomeen is wel anders dan naaktveulens die bijv. bij trekpaardrassen wel eens opduiken.

Dit veulen kreeg na een aantal maanden ook ineens allemaal haar, met name op de benen, maar dat was een soort wildgroei van haar.
De meeste 'blijven' naakt.

Over het algemeen worden ze niet oud, nee.

De stoeterij waar ik mijn paard vandaan heb heeft wel een aantal van dit soort veulens gehad, waaronder het veulen in de OP. Toen de dragers bekend waren zijn die combinaties uitgebannen.
Zij waren er erg open over, wat helaas niet voor elke fokker geldt.

Tenslotte over dat deze genetische problemen nieuw zijn... Van oorsprong was de Turkoman extreem gezond, werd doorgaans erg oud en had niet of nauwelijks genetische problemen, afgezien van (vermoedelijk) heel soms een haarloos veulen (sfinxveulen). Niet levensvatbare veulens, alsook dubbele verdunningen werden vroeg na geboorte gedood.

Omdat het ras zich inmiddels makkelijk over de gehele wereld verspreid heeft onder liefhebbers kan het zijn dat het iets vaker voorkomt, omdat veel mensen zich o.a. door gebrek aan kennis van het Russisch niet goed inlezen en dus niet weten dat hun paard een drager is of zou kunnen zijn en deze met een hengst combineren die ook een drager zou kunnen zijn. Dat heeft niets met veranderingen in het stamboek te maken, maar meer met keuzes die fokkers (als ze die naam mogen dragen) maken.
Als een hengst die drager is of zou kunnen zijn veelvuldig gebruikt wordt verspreidt het aantal mogelijke dragers zich natuurlijk verder. Vooralsnog is het een fenomeen dat slechts heel zelden voorkomt.
Diverse veulens zijn via dragerhengsten gefokt, waarbij dus nadien deze hengst ofwel is geruind ofwel verkocht omdat na 1 of meerdere veulens bleek dat het om een drager ging.
Het komt evenwel vooralsnog niet vaak voor.

Wat ik nog even wil toevoegen is dat de mogelijkheid zeker bestaat dat dit is ontstaan of versterkt is door inteelt. Het ras heeft natuurlijk meerdere malen op de rand van uitsterven gestaan in de afgelopen 100-150 jaar.

Wie verder vragen heeft roept maar.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-14 15:26

Ik wil iedere liefhebber van de AT een mooi 2014 wensen.
Wij hopen onze merrie dit jaar te kunnen laten dekken, maar het is vooralsnog even afwachten. We hebben helaas geen eigen vervoer meer en dus kijken we nu rond naar passende hengsten die middels KI beschikbaar zijn. Dat is bepaald geen gemeengoed meer in het AT wereldje dus het is zeker even puzzelen. Helaas zitten we met de hengst die we eerst voor ogen hadden ook met een behoorlijk hoge kostprijs (3000 euro eer ze dragend is - terwijl de dekprijs zeker niet hoog ligt) en dat is in deze tijden dus wel even slikken. Maar goed, wie weet.

Voor wie nog op zoek is naar een leuke, niet al te dure AT kan altijd nog even rondkijken in Slowakije, waar nog verre van alle paarden verkocht zijn.


Intussen genieten we van lekkere buitenritjes.
:)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-14 16:45

Op de site van de stoeterij staat (een aantal jaar terug) een Nederlandse genoemd als stagiair, Jeanet Wolf. Dit is haar site: http://www.eigenpaardgoudwaard.nl/ Je zou haar kunnen mailen over haar ervaringen.
De hengst Kemsiz van Willem en Eva (bokker evita_) komt ook van deze stoeterij. Zij zijn er een paar keer kort geweest.

Ik heb geen persoonlijke ervaringen met Kätlin en Kaido, maar ze staan goed aangeschreven, zover ik weet. Qua klimaat kan het wel pittig zijn, maar omdat het beide dierenartsen zijn kun je er wel veel leren.
Ze adverteren onder de naam Akhal-Teke EST en staan bij MAAK ingeschreven onder de naam Akhal-Teke Est. Ik neem aan dat je hun Facebook pagina al gevonden hebt?
Spannend hoor! Houd je ons op de hoogte?

xilsexlovex: foto's moet je eerst uploaden bij een externe site, bijv. bij http://imageshack.us en niet direct van je pc op bokt.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-14 13:16

Piekosjj: hoe ze met stagiairs zijn weet ik natuurlijk niet, dus het is goed dat je daarover informeert. De Facebook van Kätlin staat wel vol met foto's en dergelijke, o.a. van de kuddes en de nieuwe veulens. Verder staan er op hun site onder nieuws nog wel andere stagiairs genoemd, maar ik wist toevallig dat er ooit een Nederlandse stage had gelopen dus heb dat even voor je nagezocht. Handig, zo'n geheugen. :D

Voor de liefhebber van bijzondere verschijningen... er staat in Stavropol weer een blauwogige hengst te koop:

Maskarad Op de foto 2, dit jaar wordt hij 3.
Hoofd. Beide ogen zijn blauw en hij is goudbruin. Modern gefokt met grote namen als Orlan, Serasker en Gaigysyz in zijn pedigree.

Er staat ook een bruin meisje op met een vreselijk lieve uitstraling: Omar-Guly.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-14 23:46

Dat is een voordeel, Piekosjj. Ik blijf benieuwd.

Jaja, onlangs gehoord dat de hals van mijn paard wel meeviel. Niet zo'n pierenekje als de meeste AT...
Jawel... dat voor een veredeld recreatiepaard waar ik 2 keer in de week een buitenritje mee doe. :D

Dus, voor de liefhebber wat pierenekjes... :D

Monmartr 20 jarige hengst.
Best pierig toch?
Zal voor een AT wel meevallen...
Voor een 4 jarige vast
Ook pas 4
Een 3 jarige dan?
Nog een van 3
Een met racetraining dan? valt ook wel mee?
De staart is iig wél pierig
En bij deze ook al
Nog zo'n pierige staart maar de nek...?
Is dit dan wel een beetje een pierenek?
Misschien wordt een lange nek met een smalle hoofd-hals verbinding wel bedoeld?
Nog een jonge gup dan maar proberen Valt ook wel mee toch, die AT pierenek?
Piertje!


Maar ze zijn er wel hoor... de pierenekjes... 1 en 2 jarigen in training bijv... (ik zoek even wat duidelijke voorbeelden... dat betekent wel even zoeken trouwens).

Zoals deze jaarling
Of deze fokmerrie die voor een niet-liefhebber vast een groot, lang hoofd met pierenek heeft en zeker vanuit die hoek. Ranke type, dat mag duidelijk zijn.
Gupje in training inclusief opgetrokken buik en geen grammetje vet.
En voor de volledigheid een destijds 2 jarig gupje met voor het ras extreem lange nek en helemaal droog.

De meesten zullen los van het rankere type met andere training en voeding alweer heel anders tonen.
Zoals:

2 jarige
Op volwassen leeftijd

2 jaar
5 jaar

3 jaar op de baan
Als volwassen dekhengst

Ach, leuk excuus voor een iets ander soort post. :D
Het geeft een beeld en ook een indruk wat het verschil is tussen een 2 jarige in racetraining en een volwassen hengst of het ene type versus het andere type.
De insteek blijft dat het beeld van het windhondpaard een beetje een plaat is die blijft hangen en niemand die ooit wist dat er nog 20 heul andere liedjes na komen. :D
Hoort erbij... ooit nemen de rassenboeken de beide hoofdtypes eens op in hun beschrijving en dan met foto van beide types. "Huh, is dát óók een AT?!" *\o/*

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-14 13:26

Piekosjj: wat leuk! Hopen dat het doorgaat, dan kun je echt van dichtbij meemaken hoe het ras is en veulentjes! Veulentjes! :))

set_elkol: iele pierenekjes zijn het iig niet. Dat mensen zich dan maar beklagen over de zielige staarten, want dat is wel de realiteit (ook niet bij alle, want de mijne heeft een hele mooie volle, lange staart - voor haar ras dan). :D

Gulpamyk is overduidelijk van het rankere type. Vind het een echte Gundogar merrie (terwijl ze lijnteelt heeft op Akbar al is die niet zo zwaar ondanks Arab-lijn; net als haar volle broer trouwens, ook duidelijk Gundogar-lijn, hoofdtype, en van nature heel droog). :j Mooie merrie hoor. Maar idd een beetje een zielig staartje.


Afbeelding
Afbeelding

Mijn merrie is een heel ander type, meer middentype en ook moeilijk op gewicht te houden, zet juist heel makkelijk aan. Ook een veel minder hoogbenig type. :j

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-14 11:50

Nee, die zijn van afgelopen jaar. Ik maak niet zo vaak foto's. :o En als ik nu overdag op stal ben gaan we meestal op buitenrit en dan 'denk' ik er niet aan om foto's te maken (of alleen van die oor-perspectieven). :))

Maar ze zit momenteel erg goed in haar vel. En eigenlijk moet ik dat idd vastleggen, haha. Ik neem dus echt bijna nooit mijn camera mee. Macht der gewoonte.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-14 17:02

Een kleine update met wat historisch materiaal...

Bechtau v. Gelishikli.
Darya (Keik) 1948.
Kir Sakar 1936. Leeft mn voort in merrielijnen, als bloedlijn vrijwel uitgestorven.
Sinok 1944, v. Sapar Khan
Melekush 1941 v. Tyllia-kush.
Mag 1941 v. Mari
Tebit 1939 v. Tyllia-Kush.

Birgut (Kerogli x Maja)
Gomin, Chorog, Horgos drie hengsten
Suhti v. Sapar Khan x Mari 1938.
Bek 1935 Bek Nazar Dor x Ak Sakal
Askol 1947 Sudan x Ak Kyz. Dit bloed is helaas met terugwerkende kracht getermineerd binnen het hoofdstamboek.
Moro v. Everdi Teleke. 1939.
Julduz Icoon van het ras en van de fokkerij van Shamborant.
Ararat Absent x Karta 1 v/d zoons van de beroemde Absent.
Absent paard van de eeuw, bijgenaamd de Zwarte Zwaan. Ongekend succesvol als Olympisch dressuurpaard.
Susniak v. Skak


Djeiran Deze hengst is aan het begin van de 20e eeuw ingezet in de Trakehner fokkerij. Het gaat dus om een AT en zeker niet de enige die in de 19e en 20e eeuw is gebruikt binnen de Europese warmbloedfokkerij.
Wie interesse heeft, ik kan evt. wel nog een aantal voorbeelden tonen.

Van de trek Asjchabad-Moskou
Idem trek over 4300km.

Nog iets verder terug in de geschiedenis...

Argamak Uit 1 van de werken van H. Moser circa 1880. Turkoman oorlogspaard.
Khiva krijgers collectie Moser, paarden voeren scheut(je) Turkmeens bloed.
Tsjerkessiër op Teke hengst. Turkomans waren zeer geliefd en verspreidden zich dan ook o.a. over de Kaukasus.
Turkoman laatste kwart 19e eeuw. Waarschijnlijk Iomud.
Turkoman idem, Teke.


Moet er weer vandoor, dus volgende keer meer.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-14 14:52

Dankje!
Nou, het is meer dat mensen het ras lelijk vinden "Oh ik vind Akhal-Teke zo'n lelijk ras!" en dan kijk ik ze natuurlijk nogal sceptisch aan dus dan verkondigen ze vervolgens dat mijn merrie wél mooi is. Maar misschien is dat een beleefde vorm van "wat vind ik dit toch oerlelijke paarden en ik wil je niet voor het hoofd stoten maar ik vind jouw paard dus ook lelijk". :)) Als je dan naar de reden vraagt is het omdat ze iel zouden zijn en weet ik het wat en dat is toch echt een vooroordeel gebaseerd op 1 van de drie algemene types... *zoekt schouderophaal smiley* :Y)
Nog los van de verbaasde reactie als ze naar het ras van de mijne vragen: "Oh echt? Ik dacht dat die veel ieler waren!"

Overigens, voor de liefhebbers een nieuw topic van mijn AT:
[ITP] Mijn Teke is dus écht bombproof!

Afgelopen weekend hield het leger een reeks oefeningen in de buurt. Zo ook naast stal. We hadden nog niks gehoord toen onverwachts een bom afging op het moment dat ik op het pad naast het bos een standfoto van mijn merrie wilde maken en ik haar om die reden los had staan (ik heb veel vertrouwen in mijn onverschrokken spook). Ze schrok, want er ging een schokje door haar heen en ze keek heel alert en wakker richting explosie. Verder niks. Hoog in het bloed staand enzovoorts enzovoorts. :j
Het resultaat was een zowat perfecte standfoto.

Afbeelding

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-14 21:36

Kan hem zo naar het stamboek sturen voor in het merrieboek bij haar naam en afstamming. :))
De mijne is middentype en zit tussen het renpaardtype en massieve type (van oorsprong de oorlogspaarden) in. :j Vergelijkbaar met koudbloeden zijn ze natuurlijk niet, aangezien het een volbloed is, maar wel heerlijk nuchter. Persoonlijk vind ik menig trekpaardras ook erg gaaf, maar ik vrees echt dat ik verpest ben door dit ras, haha.

Voor de verdere liefhebbers en meelezers ook een kort "kijk er zit ook een turboknop op" filmpje van mijn crossmonster:


Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-14 21:17

EmmaVZ: klopt! Ben ook heel trots op haar mooie volle staart. Als ik dan zie wat voor sneue staartjes ze soms kunnen hebben... Haar manen waren wel een zielig slierterig geheel geworden, maar nu ze terug groeien lijkt het ook al heel wat (voor een AT want voor een warmbloed is het vast nog maar zielig). Krijg ik op buitenrit weer te horen "is het een Arabier?" hihi.

kiara_xxx: in België zitten niet zoveel AT en eigenlijk alleen wat private eigenaren die af en toe een veulen fokken. De enige grote stoeterij zat in Belgisch Luxemburg maar is inmiddels over de grens naar Duitsland gegaan. Er worden wel eens keuringen georganiseerd in Luxemburg, dus wellicht dat er binnenkort weer een zal plaatsvinden. Als je interesse in het ras hebt zou ik je dat zeker aanraden. Of anders eens op vakantie en dan bij 1 of meer grotere stoeterijen langs. :j Ik vrees dat ik een beetje ver weg woon, dan kom je al heel wat eigenaren en stoeterijen onderweg tegen voor je er bent. :+

ArinaDiaat:
Als paarden opgewonden zijn houden ze de staart af van hun lijf. Als ze een sterk ontwikkelde staartspier hebben al of niet in combinatie met een hoge staartinplant dragen ze de staart zo hoog (flagging wordt dit genoemd in het Engels). Arabische paarden hebben dit bijv. net als paarden met veel Arabisch bloed, maar elk paard kan zijn staart zo af houden - de een alleen hoger dan de ander.
De Akhal-Teke voert geen Arabisch bloed, maar is voorouderlijk aan de Arabier. Veel AT hebben een dergelijke staartdracht. Als mijn paard echt heel alert is krult ze de staart zelfs helemaal over de rug heen en snuift/briest daarbij behoorlijk, wat vaak juist wordt geassocieerd met Arabische Volbloeden.

Ter illustratie een aantal AT die duidelijk flaggen en een aantal die het niet zo extreem doen:

Pirakhmed
Miras
Feisal
Gazomnet doordat de staart bijna kaal is kun je de staartwortel goed zien krullen.
Khanbegler houdt de staart duidelijk af van het lijf, maar is meer horizontaal dan hoog.
Dallas deze heeft een veel minder hoge staartdracht.
Monmartr deze hengst heeft een lage staartaanzet en draagt zijn staart hier ongeveer op zijn hoogst.
Karabek deze houdt de staart ook duidelijk van zijn lijf af, maar hoger dan dit komt ie niet.

Alle bovenstaande hengsten zijn volbloed AT.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-14 20:35

Fiffill: haha, ja het is echt typisch Muzanna. :))

kiara_xxx: als er een keuring in Luxemburg aan zit te komen zal ik er hier wel over posten. Voor nu staat een keuring op de planning in september in Gut Ising (Duitsland), maar dat is niet echt naast de deur natuurlijk.

Klokjes: *geeft koekje* OP lezen is al heel wat, want het is een lange OP. ;) En graag gedaan!

zippora: ja, ze heeft idd best een lange nek. Niet zo extreem als sommige AT, maar van die echte extremen houd ik ook niet. Muzanna is wat dat betreft ook vrij gematigd qua type (en in mijn ogen overigens ook meer Fakirpelvan dan Arab).

kiekje: haha, je hebt ergens wel gelijk. Het is ook meer derde versnelling misschien. Maar echt wild gedoe doet ze niet aan want daar is ze te "chill" voor. Dit is voor haar doen dus al best gek. :))

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-14 20:41

Haha, ja de plaaggeest. Heeft ze daarna ook niet meer gedaan. Flauw he? :P
Mijn Teke houdt er blijkbaar van om mij als entertainment te gebruiken af en toe.
Als het goed is doet het filmpje het zo weer. Ik heb het liedje eruit gefilterd. Aangezien de radio aanstond speelde er op een gegeven moment een liedje en blijkbaar is dat heel foei, ook als het wat vaag op de achtergrond speelt. Flauw flauw.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-14 15:39

Ik kwam deze foto nog tegen, geloof van afgelopen zomer:
Afbeelding
Ze is nu nog druk aan het verharen maar het begint er langzaam weer op te lijken.

Verder nog een topic over mijn mafkees:
[ITP] Mijn paard neemt mij niet serieus!
Wederom met een filmpje.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-14 20:29

kiara_xxx: dankje! Hoort traditioneel natuurlijk ook wel een beetje, geschoren manen. Hier zal de schaar er vast nog wel eens in gaan, maar voor nu laat ik het even. Ze is toch nog druk aan het verharen nu.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-14 21:19

Een interview op de site van Bit over het hebben van een Akhal-Teke: http://www.bitmagazine.nl/artikelen/bij ... teke/7984/

Wel jammer van de misvattingen en fouten die erin staan. Het wijst me er toch weer op dat er in de 3,5 jaar sinds ik dit topic heb geopend misschien wel niks is veranderd wat betreft de misvattingen en vooroordelen...

Ik had een hele column of "rant" geschreven maar denk dat ik het hierbij laat. Het zal weinig verschil maken, ben ik bang. Zoals een open brief aan Bit of de schrijver van het artikel waarschijnlijk ook niks zou opleveren. Het is jammer.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-14 18:54

Katja, in het kort, een aantal punten:

Wat zippora zegt, valk is niet de meest voorkomende kleur. Ze staan weliswaar bekend om zolotisto bulanaya en zolotisto solovyj (solovii), oftewel (metallic) goudvalk en (metallic) goudpalomino. Maar de meest voorkomende kleur is vooralsnog toch echt bruin.
Er is overigens ook een wezenlijk verschil tussen bulanaya (kleur van het paard in het artikel) en zolotisto bulanaya; een gouden vriendje hoeft dus niet daadwerkelijk gouden (zolotisto) te zijn. En het was leuk geweest als daar aandacht aan was besteed, want het is JUIST de kleur waar het ras om bekend staat. Maar goed, daar val ik dan verder niet over. Ze hadden een metallic exemplaar kunnen kiezen, maar hebben dat niet gedaan, maar wek dan niet de suggestie dat dit ook een goudvalk is. Denk ik dan. Dat is nl. toch een beetje misleidend. Niemand valt erover als iemand zijn haflinger gouden noemt... maar bij paarden waarbij 'metallic' voorkomt is het ergens toch een beetje jammer.
Maar goed, waar het echt om gaat is dat valk niet de meest voorkomende kleur is, wat in het artikel wel zo staat.

Stokmaat is ook zoiets inderdaad. Zelfs in de 19e eeuw kwam een stokmaat ruimschoots boven de 165 al veel vaker voor (de hoogste uitschieter tot nog toe is 182), maar tegenwoordig zijn de kleine exemplaren meer uitzondering dan regel en is de stokmaat eerder tussen 155 en 170, met uitschieters naar beneden en naar boven.

Crystalvorming is een woord dat niet bestaat. Kristalvorming dan weer wel, maar de oorzaak is heel simpel gezegd gewoon weerkaatsing van licht als gevolg van een holle of sterk onderbroken haarkern (vergelijkbaar met satin bij o.a. konijnen), waardoor er meer en sterkere lichtreflectie optreedt. Is ook de reden dat een goudvalk op een bewolkte dag lang niet zo spectaculair is als op een zonovergoten middag.

Hele slanke paarden wordt er verder in het artikel gesuggereerd. Er wordt daarmee voorbijgegaan aan de drie types (ik moet de persoon nog tegenkomen die durft te beweren dat een Teke van het massivya/alaman type slank, laat staan heel slank is). Er wordt ook niet stil gestaan bij hoe ongelooflijk vertekenend de rankheid van een doorsnee Teke verder is want ze hebben vaak een boommaat die normaal of zelfs breed te noemen is. Een boommaat van 35-40 is helemaal niet raar voor een Teke.
Mijn ontzettend klein uitgevallen Teke heeft zelfs al een boommaat van rond 37. Heel slank?
Hoe komt dat dan? Dat komt omdat ze een fikse schouderpartij en behoorlijke ribbenkast hebben. Is ook de reden dat bij veel AT het écht normaal is als je in beweging de ribben ziet (en soms zelfs als ze stilstaan) terwijl menig ander paard dan toch echt te schraal zou zijn. Ze hebben zulke ribben.
Dat soort misleidend woordgebruik (en ik gok dat er zelfs oprecht heel slank bedoeld wordt) houdt ook de irritante misvatting in stand van "ik denk dat ik *krak* hoor als ik erop zou gaan zitten*.
Ze hebben vaak niet zoveel front en ze hebben fijn, droog beenwerk. Echter, de AT heeft een hogere botdichtheid dan welk ander ras. Dat betekent dat ze dus met dat fijne beenwerk meer kunnen hebben dan menig ander paard met zulk fijn beenwerk. Dit zijn spijkerharde paarden.

Er wordt bovendien de suggestie gewekt dat het paarden zijn die alleen voor endurance geschikt zijn, terwijl dat handjevol exemplaren dat is uitgebracht met de intentie 'hogere sport' het ontzettend goed gedaan heeft en doet in uiteenlopende disciplines. Dat houdt in grand prix dressuur, zelfs op Olympisch niveau en eventing op Olympisch niveau (o.a. USA; dus niet alleen in Verweggistan). Het zijn dus niet zomaar paarden voor alleen lange afstanden. Het zijn paarden die potentie hebben voor velerlei disciplines en bepaald niet pertinent op recreatief niveau. En dat op zo'n kleine populatie!
Tegelijk kan op de zaterdag een wedstrijd op hoog niveau gelopen worden om op de zondag een ontspannen buitenritje te doen aan een lang teugeltje, ook met een kind van vier.

Er wordt gesproken over zilverkleurige met witte manen. Zilver komt niet voor. De foto('s) waar naar verwezen wordt zijn van Sally Anne Thompson en de originelen laten o.a. Kambar zien, die goudpalomino was. Er heeft o.a. in de Penny in de jaren '90 een verkleurde afdruk gestaan. Ook niet echt representatief. Daarbij is Kambar verguisd door veel fokkers en staat hij lijnrecht tov het gedachtegoed van de vooraanstaande Vladimir Shamborant. En het gaat om een foto van méér dan 40 jaar oud (Kambar werd geboren in 1961 en die bewuste foto, van een niet zonder meer representatieve hengst in renconditie, circuleert al sinds de jaren '70).

Dat zijn een paar van de ergerlijke dingen in het artikel. Het enige waar ik iets blijer van word is dat het karakter eens niet negatief is neergezet, maar ook daar valt wel een en ander over te zeggen. Een kind kan nl. over het algemeen alles, maar een volwassene zal toch echt eerst het respect moeten verdienen.

Maar goed, het is niet het eerste en zal evenmin het laatste paardgerelateerde magazine of boek zijn dat moedwillig onzin verkoopt en niet de moeite neemt voor goede journalistiek. Een gemiste kans.

Erg leuk als er aandacht aan het ras wordt besteed, maar doe het dan gewoon eens een keer goed... dit vind ik nl. best jammer.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-14 13:49

Ja oeps, het was de bedoeling even in het kort de punten na te gaan, maar het zijn er blijkbaar alsnog best een paar en dan krijg je zo'n lap tekst. :o

Ja ach, in 3,5 jaar is er blijkbaar nog niks veranderd. Wat doe je eraan? Ik weet het niet zo goed.

Ben ik in mijn ergernis ook vergeten te melden dat mijn merrie gisteren 7 is geworden. Ongelooflijk, wat vliegt de tijd.
Geen foto's, want we hebben gewoon lekker genoten van een buitenrit, verder niks.

Wel een filmpje van 's avonds op stal, lekker kriebelen. Laat goed het vertrouwen zien. Als ik zou willen kan ik mijn paard in haar oog prikken, want ze vertrouwt me blindelings (pun intended).


Ik wil ook nog eens een filmpje maken van hoe leuk ze met onze hond is, maar dat is nog niet gelukt omdat de twee hun relatie blijkbaar liever geheim houden. :=

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-14 21:00

Haha, dat zijn Tekes. :)) Of die van mij is gewoon nóg raarder. Vind het zo'n leuk, maf beest.

Ja, het is ongelooflijk. Mijn kleine guppenpaard is al bijna volwassen. :oo Kan me bijna niet meer voorstellen hoe klein ze was. Niet dat ze nu echt groot is ofzo. :Y) Blijft lekker handzaam en zou het liefst de hele dag in mijn broekzak kruipen.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-14 10:00

Dank voor jullie bijdrage, dames! Ze zitten idd absoluut niet breed, dat dan weer wel, en dat vind ik juist ideaal en fijn zitten. Ik kan ook prima zonder zadel rijden, zeker gezien de onwijs vlakke gangen.

:D Graag gedaan, Katja.
Ik zag het idd. Het zijn twee advertenties, zag ik, waarvan 1 met meerdere. De paarden van die foto's staan allemaal op dezelfde sportstal behalve de laatste, want dat paard is al jaren dood. Dat is een beetje apart.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-14 20:11

*blaast stof van het topic*
Ik had helemaal niet gezien dat er reacties waren.
Zo te zien is de foto van Habib inmiddels uit de advertentie gehaald. Zou iemand haar getipt hebben? :D

AnimalCare: *geeft koekje* Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, daar niet van. :D :D

Verder een kleine update.
Vorige maand was weer het jaarlijkse festival Dag v/h Paard in Turkmenistan.

Een eerste mini impressie, want ik heb nu geen tijd om uitgebreid foto's en dergelijke te selecteren.


Dzhigitovka demonstratie van het circus in Asjchabad.


Ja, uiteraard vergt dit een enorme kracht van het paard in kwestie.

Na de vorige keer stapte de president wederom op een renpaard.

Uiteraard werd er ook dit jaar weer een schoonheidswedstrijd gehouden.


In China zijn ze momenteel nog steeds razend populair overigens.
De president van China kreeg er onlangs een als staatsgeschenk:



En ter promotie werd Jackie Chan eerder al opgetrommeld ter promotie van het gerelateerde evenement:


Overigens duidelijk door iemand in elkaar gedraaid die werkelijk niets van het ras weet want veel van de beelden zijn geen Teke. :+

Van dit evenement kan ik ook wel wat beelden plaatsen voor de geïnteresseerden. Daar werd ook een keuring/schoonheidswedstrijd gehouden.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers