Het Belgisch Trekpaard: wie heeft ze, wat doen ze er mee?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HJules
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-12-13

Het Belgisch Trekpaard: wie heeft ze, wat doen ze er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 15:04

Hallo !
Zijn er hier mensen die het Belgisch Trekpaard berijden, of inspannen?
Ik vind het een zeer leuk en interessant ras en zou er wel wat meer over willen weten.
Zijn ze duur in onderhoud, in aankoop, zijn het gezonde dieren, zijn gemakkelijk te beleren, zijn ze betrouwbaar?
Is het een aanrader als reacreatiepaard?
Ik heb het gevoel dat ze voorwaarts zijn, is mijn vermoeden juist?

Groeten
Jules

Loveskary

Berichten: 733
Geregistreerd: 21-11-13
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:44

Vrienden van ons hebben zulke paarden rijden er aangespannen mee.
Dat gaat erg goed iemand die ik ken een eind verderop rijdt op zon paard das wel een erge dikkerd.
Hij is wel goed bom proef maar oh zo lomp voor de rest is die niet erg voorwaarts.
Ze zijn wel erg koel in het hoofd.
Ideaal paard voor buitenritten zei dat meisje bij ons verderop.
Ik zelf rijd met een Arabier buiten das toch andere koek.
Zijn wel rustige paarden dat wel.

Mariaboz1982
Berichten: 92
Geregistreerd: 03-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 01:30

Hoi hoi,
Hier een trotse trekpaard eigenaar. Het zijn geweldige paarden. De aankoop van een trekpaard. Ligt relatief laag. Ligt er aan of hij beleerd is voor de kar, of onder het zadel. Het grootste probleem met een trekpaard is mok. Cpl. Die oh zo mooie sokken. Verbergen vaak een heleboel ellende. Opzich is het goed te behandelen. Maar daar moet je wel consequent en constant mee bezig. Verdiep je daar echt in, voor je gaat kijken voor een trekpaard. Op vele stallingen ben je niet welkom. Hou daar rekening mee. Of je betaald de hoofdprijs. Vele stallen zijn ook niet geschikt voor een trekpaard. Als hun even lekker hun kont gaan schuren. Ligt zon stal wandje er snel uit. (Spreek uit ervaring) maar al met al ze zijn geweldig. Voor mij geen ander ras meer. Maar denk niet dat ze allemaal bomproof zijn. Dat is geen 1paard. Ze zijn ongelooflijk sterk. En dat kan in een paniek situatie erg heftig zijn. En of ze sloom zijn. Nee, ja zeker die zitten er ook tussen. Maar ze trekken graag een sprintje zo nu en dan. En ze zijn snel. Ze willen graag voor je werken. Hebben een heerlijk vriendelijk. Maar ook ondeugend karakter. Ze zijn trouw. Maar je mag er niet van uit gaan dat je er iedereen maar op kan zetten.
Het is zeker een aanraden voor recreatie. Je moet niet van crossen houden. Maar gewoon een rustige rit. Af en toe wat draven. Een galopje tussen door.
Ook is het lastig een hoefsmid voor ze te vinden. Dit gebeurt al gauw in een hoefstal. En niet ieder hoefsmid heeft dat. Die van mij wordt los uit het handje bekapt. Maar veel hoefsmeden doen dat niet.

sjaanie1988

Berichten: 40
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 08:03

Hoi hoi hier nog een zeer trots trekpaard eigenaar,

Ik heb ook een Belgisch trekpaard ruintje van nu net 2 jaar oud.
Ik doe voornamelijk grondwerk met hem, vrijheidsdressuur, wandelen en schriktraining. Allemaal van dat soort dingetjes. Nu langzamer had ook wat longeren heel af en toe. Alles rustig aan.

Ik vind trekpaarden geweldige dieren met een heel eigen karakter, ze zijn heel intelligent en zeer sociaal. Het karakter moet wel bij je passen maar dat is natuurlijk met ieder ras.

Groetjes sharon

Cupido0

Berichten: 89
Geregistreerd: 03-07-10
Woonplaats: Geldermalsen

Re: Het Belgisch Trekpaard: wie heeft ze, wat doen ze er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:00

Op de manege hebben ze een Belgisch Trekpaard, is van de eigenaresse.
Maar ze wordt bereden en voor de kar gezet dacht ik.

Erg leuk paard, wel een tank maar hoort natuurlijk bij het ras.