Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:43


www.e-horse.be


kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:52

Enkele posts hoger staan linkjes naar foto's van Tokhtamysh.

Op diezelfde fokkerij hebben ze nog een mooie zwarte hengst, Posman-Kara:

Afbeelding

En ze hebben een prachtig zwart veulen van de hoger genoemde Tokhtamysh te koop ook!

Afbeelding

www.e-horse.be

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:27

JoSav schreef:
Met spoed wordt voor 3 drachtige merries en 1 dekhengst een nieuwe eigenaar gezocht. Ze staan in Rusland, maar transport kan geregeld worden en gezien de omstandigheden zal de vraagprijs vermoedelijk laag zijn, misschien zelfs meer symbolisch (boven slachtprijs). In de advertentie staat "paarden met moeilijk lot" wat in Rusland vaak gebruikt wordt om uit te drukken dat ze niet direct verhongeren of naar de slacht dreigen te gaan maar wel zsm en voor een symbolische prijs weg moeten omdat het anders wel dreigt. Ik ga er daarom van uit dat ze niet duur zullen zijn, maar van de verdere omstandigheden ben ik niet op de hoogte omdat ik er niet naar geïnformeerd heb.



Heb je meer info? Een link eventueel voor wie interesse zou hebben? (Ik ben zelf ook altijd wel benieuwd... hihi)

www.e-horse.be

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:58

JoSav schreef:
Voor wie een leuke Teke voor weinig geld zoekt en binnen NL:
Met spoed te koop. Lieve, veelzijdige merrie, koffievos, 11 jaar oud. VP 2000 euro. Meer info via bovenstaande link of PB.


Spijtig dat ik net een extra paard gekocht heb, over deze had ik niet lang hoeven twijfelen... (toen ik rondkeek was ze ook al te koop maar aan een véél hogere prijs, nu is het echt een koopje... spijtig :-( )

Wat die Dons betreft: ze zijn écht wel zeldzaam, in Rusland nog zo'n 250 merries... en dit gaat om een 30tal merries (drachtig en met veulen), 20tal jonge paarden en 4 hengsten. Zonde! Zo'n prachtbeesten...

www.e-horse.be

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:44

jasz schreef:
die dons zijn echt niet heel duur nu, door dat ze weg moeten. echt het enige probleem is dat ze nog hierheen moeten komen. en dat ik dan niet eens weet of ik wel een klik heb of niet. daar eerst heen gaan kost nog meer geld.
het zijn wel echt prachtige paarden. als ze hier stonden had ik het wel geweten :(
bij elkaar wordt dat dat rond 5000 euro of meer en dan zit ik met het risico dat er geen klik is.


Als er geen klik is, kan je nog steeds op zoek naar en nieuwe eigenaar toch? Alles is beter dan de slacht denk ik dan...
Qua transport: dat moet toch te drukken zijn als er een groepstransport kan geregeld worden?

www.e-horse.be

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:30

Met die redenering gaan er niet veel rassen meer overblijven dan in Nl: Fjorden, Ijslanders, Arabieren, PRE, Lusitano, en ga zo maar door... allemaal weg. Beetje kort door de bocht, ik ken genoeg AT die hier leven en er schitterend bij staan. Ze lopen dan wel in de sport dus hebben veel beweging, er wordt op hun voeding gelet etc. Die van JoSav staat inderdaad te rond maar ze zet er zelf ook bij dat ze in weideconditie staat. Idem met de mijne, ze is pas 3 dus ik laat haar lekker op het gras, ik ga haar niet uithongeren omdat ze dan 'mooier' zou staan. Ze is ook nog niet zadelmak en ik let er wel op dat ze niet té vet staat - niet zoals vele KWPN-ers die ook véél te vet staan. Geen enkel paard is gemaakt om op een vette weide te staan, wij hebben dat er zelf van gemaakt.

Ik geloof ook niet dat deze regio hun eigenschappen zou afzwakken, kijk maar naar de AT hier die meelopen in endurance, ze eindigen altijd bovenin! Net als arabieren (die hier dan ook niet thuis horen, want dat zijn ook woestijnpaarden die geen groen gras gewend zijn). Ik ben het niet met je eens dus :-) Dat er weinig AT in de hoge sport zijn komt door een combinatie van factoren: ze zijn al met weinig om te beginnen, de meeste daarvan zitten dan bij hobbyruiters en niet bij mensen die het kapitaal hebben om op dat niveau te gaan rijden, en ze moeten opboksen tegen rassen die specifiek op bepaalde doelen gefokt zijn (BWP, KWPN, Zangersheide...) dus in dat opzicht hebben ze achterstand.

www.e-horse.be

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:32

Ziet het er ook niet vreemd uit, met enkel een voorpluk...? Zo wat hare Krishna? :D
Misschien moet JoSav eerst maar een echte foto posten, kunnen we beter oordelen (en kan haar vriend al wennen aan het zicht, moest de voorpluk er ook nog af gaan :D )

www.e-horse.be

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:34

Ja ik vind het er wat raar uitzien, maar dat zal wel zijn omdat ik net gewend ben van ze allemaal zonder voorpluk te zien. Verder is de coupe wel leuk!

www.e-horse.be

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:35

Jaaaaa vind ik een stuk mooier :D En die aanblik vind ik nu ook niet echt hard veranderen hoor! Ze is knap zo! :j

www.e-horse.be

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:13

Dun komt niet voor in dit ras, dus dat kan je al schrappen ;)

Ik vermoed dat er een Ccr gen in zit. Ik zou dan eerder richting sooty buckskin gokken.

www.e-horse.be

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:18

Hij deed me even aan deze denken:

Afbeelding

Voor wie 'm schitterend zou vinden... inderdaad, schitterende photoshop ;-)

www.e-horse.be

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:58

De enige manier om het zeker te weten is inderdaad een kleurentest. Puur op een foto is en blijft een gok, de belichting van die foto is al héél slecht dus je kan je daarop niet baseren. Wel een leuk kleurtje! Dat is het leuke aan dit ras, zelfs binnen 1 kleur heb je nog ontelbare varianten!

Of de vader is inderdaad de vader niet... klinkt bekend, vraag ik me ineens af welk kleur mijn paard eigenlijk heeft... :D

www.e-horse.be

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:57

JoSav schreef:
Zijn er bij jou trouwens al ontwikkelingen in het hele gebeuren? Mag ook via PB.


Doe ik :j

www.e-horse.be

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:08

JoSav schreef:
Verder, voor de liefhebber...
Tot eind oktober staat in Tsjechië een jonge raszuivere hengst te koop voor maar 2000 euro.
Hij is 2,5, geboren in 2011. Wie dus voor deze winter een plekje over heeft op stal... dit is voor een jonge, gezonde AT echt een unieke prijs!



Vraag je je toch meteen af wat er mis is met hem? Waarom gaat zo'n mooi paardje aan die prijs weg? Financiële redenen niet want de andere verkoopspaarden zijn niet te koop aan 'soldenprijs' - wat is dan de reden dat deze eruit moet voor eind oktober?
Ik ben nogal achterdochtig geworden hoor, if it looks to good to be true, it probably is...


Spijtig dat er niet meer AT op Horse Event waren, en ik vind de partbred een hele mooie! Je ziet ook meteen dat hij 'anders' is, zeker geen slechte vertegenwoordiger voor het ras! Ik vind 'm qua bouw zelfs leuker dan Ghilzai die dan een volbloed is, maar dat zijn dan weer smaken en kleuren natuurlijk :)

www.e-horse.be

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:06

JoSav schreef:
Niets weerhoudt je ervan een aankoopkeuring te doen, toch? Ik heb begrepen dat ze veel te veel (jonge) hengsten hebben en deze op hun stoeterij geen toekomst heeft. ....
Ik geloof niet dat Petra een probleem met dit paard zou verzwijgen. Dat kan ik me moeilijk voorstellen, maar goed, ook daar zijn keuringen voor.


Dat is waar, maar wel weer een heel gedoe want het paard staat niet in de buurt eh. Je kan niet snel even je veearts langs daar sturen, een paard in het buitenland kopen is altijd extra gedoe. En ik wil best ook wel geloven dat Petra eerlijk is, maar ik heb ondertussen al andere ervaringen met mensen van wie ik ook dacht dat ze niets zouden verzwijgen, ik herhaal het nogmaals: ik ben wat achterdochtig geworden, met reden :(
Los daarvan vind ik het ook wel een prachtig paardje hoor... maar een hengst... verdorie :D

JoSav schreef:
Ja, bij Gizlin zie je direct dat er AT bloed in zit! Is geloof ik ook 75% AT. :j Maar blijft toch gevoelsmatig gek, een partbred bij een rassendefilé.


Nja, jammer zeker omdat er toch wel enkele mooie volbloeden in Nederland staan. Weinig interesse precies, spijtig... want dit soort evenementen is wel leuk om het grote publiek te laten kennis maken met dit ras, en hen meteen te tonen dat het NIET de koppige, lastige paarden zijn die in zoveel boeken omschreven zijn. Kemsiz geeft meteen het goeie voorbeeld dan, wat een prachtige hengst <3

www.e-horse.be

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:32

Vreemd dat Gapel er niet tussen staat... bereden merrie, lagere prijsklasse maar ook minstens 1 sarcoid op de borst (onbehandeld).
Wie interesse zou hebben, ik heb recente foto's en video van haar. Ik heb ook met haar gereden, fijn paard.

www.e-horse.be

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:11

Och wat ben jij een gelukzak, k vind hem er ook super uitzien! Beweegt zo mooi.

www.e-horse.be

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:26

JoSav schreef:
Mocht iemand overwegen hier te gaan kijken of een AT te willen aanschaffen, stuur mij of kiekje dan even een PB. Kiekje is er afgelopen maand nog geweest en zal ook over een paar dagen weer naar Slowakije gaan heb ik begrepen.


Klopt, zondag vertrek in naar ginder! Wie meer foto's wil van een bepaald paard kan dus nu een verzoekje doen ;-)

www.e-horse.be


kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:31

Ik kan ondertussen melden dat Belgiė officieel 1 AT merrie rijker is ;) vannacht zijn we aangekomen na een lange maar veilige rit, en nu is mevrouw ons gras aan het proeven! Ik heb een pak fotos die ik zeker nog post, maar vandaag gaat alle aandacht even naar paardlief ;)

www.e-horse.be

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:22

JoSav schreef:
Plaats je tzt ook foto's van de gezinshereniging? :D (Ik neem aan dat ze voorlopig apart staat?) Veel plezier vandaag, geniet ervan. Hier is het winderig maar verder wel mooi weer dus hopelijk daar ook!


Ze staat apart ja maar naast de drie andere, en ik heb niet echt het gevoel dat ze elkaar herkennen tot nu toe... ik heb ze apart gelaten omdat ze precies zelf geen zin had om in de kudde te lopen. Telkens die drie dicht bij de draad kwamen gingen haar oren plat in de nek en liep ze weg, deed ze ook naar Grappa. Ik vermoed dat ze in Slowakije helemaal onderaan de rangorde stond ook (gezien de vele bijtplekken die ze altijd had) en het begrip 'kudde' voor haar dus vooral 'vechten' is. Ze blijft wel in de buurt van de draad hoor, maar staat niet te drummen om naar de andere kant te mogen. Ah, ik laat haar eerst wat bekomen en wennen aan de omgeving, misschien morgen even proberen met Grappa erbij, één per één zal beter zijn voor haar, niet teveel stressen.
Ze heeft ook al een ferme Belgische bui over haar heen gehad, maar wou toch niet op stal schuilen, dan bleef ze liever dichter bij de kudde dus dat komt zeker goed!

www.e-horse.be

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:06

Ik zou nog een verslagje geven over Gulpamyk, die ondertussen reeds 5 weken in België woont! Met fotootjes gaat het wat makkelijker, hier gaan we dan!

Begin september ben ik afgereisd naar Slowakije, naar Alania Stud om Gulpamyk te bekijken. Er zijn regelmatig communicatieproblemen daar en toen ik daar was bleek ook dat Gulli die zadelmak zou zijn, in geen 3 jaar meer bereden was geweest. Toch wou ik haar even opzadelen en longeren om te zien hoe dat ging. Verder was ze ook ontzettend lief, en ondanks het feit dat ik wél met Gapel heb gereden (leuk paard!) was ik toch verliefd op deze dame :) Ik kwam toen ook tot de ontdekking dat ze 2 sarcoiden heeft, wat ze ginder wegwuifden als 'wratjes, gemakkelijk te genezen'.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan is het ineens 20 oktober en vertrekken we met de trailer naar Slowakije, om mijn paardje op te halen! :) Ik heb me ondertussen goed geïnformeerd rond sarcoiden en weet aan welke kosten (en risico) me te verwachten, ik heb ook met aandrang gevraagd dat ze er ginder vanaf blijven, daar ik een behandeling bij prof. Knottenbelt van de universiteit van Liverpool wil.

Quality time in de stal :)
Afbeelding

Afbeelding

En dan klaar voor een lange rit, vertrek héél vroeg in de morgen! Even aarzeling bij die trailer...
Afbeelding

De rest van de stal zwaait ons uit!
Afbeelding

Wakker worden in een nieuwe stal, en héél nieuwsgierig naar wat daar allemaal buiten is!
Afbeelding

Verkennende wandeling rond de weide - ze is héél aandachtig!
Afbeelding

De 3 kunnen al vrij snel samen al zijn ze geen dikke vriendjes! Vooral moeder en dochter maken regelmatig ruzie, met al snel wat schaafwondjes tot gevolg, gelukkig niets erg. Gulpamyk is enorm defensief en zodra een ander paard maar naar haar kijkt gaan die oren plat in de nek om zich te verdedigen. Zelf aanvallen doet ze niet dus ik denk dat ze gewoon heel erg onzeker is.
Afbeelding

Drafje door de weide!
Afbeelding

Haar gouden pelsje glimt in de zon!
Afbeelding

Moeder en dochter! Helaas na 2,5 jaar gescheiden geweest te zijn geen enkele herkenning meer, ze zien elkaar als vreemde paarden en maken dus ook wel eens ruzie.
Afbeelding

Ondertussen half november, een maand na aankomst:

Haar drafje is al wat rustiger, minder spanning :)
Afbeelding

Ze staat wel scherp, dat uit die buik al veulentjes gekomen zijn is lastig te geloven zo!
Afbeelding

Olijke trio - Gulpamyk loopt mee met de kudde maar op een afstandje, het lijkt alsof ze daar geen behoefte aan heeft en wel graag op haar gemak is.
Afbeelding

Toch een winterpelsje in de maak, al is het dan een kleintje...
Afbeelding

Ondertussen is de veearts ook langs gekomen om haar te chippen, is ze ontwormd en wordt de medicatie voor de behandeling van haar sarcoiden aangemaakt.
Rijden is momenteel nog niet mogelijk omdat 1 sarcoid onder het zweetblad van het zadel zit. Ik hoop dat we snel kunnen starten nu, zodat we begin volgend jaar toch stilaan aan de slag kunnen!

www.e-horse.be

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:06

set_elkol schreef:
Wat een mooie dame! Is het officieel een vos of palomino? Of nog weer iets anders :) op de allereerste foto lijkt ze wel 2 kleuren manen te hebben! Succes met de sarcoiden, en nog heel veel plezier met deze dame! Ze ziet er erg lief uit.


Dank je wel! Ze is ook erg lief, naar mij toe dan ;-) Naar de andere paarden een beetje kribbig.
Ze is officieel palomino, maar maakt zich nogal graag vuil... de witte manen zijn meestal grauwig bruin, haha.

www.e-horse.be

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:19

set_elkol schreef:
Knappe schimmel Arabier trouwens ook in je profiel O:) daar kijk ik dan weer naar haha.


Haha, Fire Light J is een knappe vent, dat klopt, ook al ziet hij er nu uit als een teddybeertje! Wie zegt dat volbloeden amper wintervacht krijgen, moet eens naar hem komen kijken... de gemiddelde Shetlander wordt jaloers op zo'n donsvacht! Hij krijgt er ook zo'n schattig kopje door :)

set_elkol schreef:
Is dat onder haar oog de andere sarcoid?


Inderdaad, dat is de grootste. Hier zie je hem in detail.

www.e-horse.be

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:30

set_elkol schreef:
Oh jeetje heb er nog nooit zo eentje gezien, verstandig dat je je daar in verdiept hebt :j Doen ze ook echt zeer?


Nee hoor, ze heeft er totaal geen last van! Ik had schrik dat het zou jeuken bvb en ze het dan open zou schuren ofzo maar dat doet ze dus niet. Het is belangrijk dat het sarcoid met rust gelaten wordt, er aan snijden/pulken/schuren kan het wakker maken en dan krijg je sosm explosieve groei, en heb je na een week een gezwel van een tomaat groot bvb.
De behandeling gebeurt met zalf die op dit moment speciaal voor haar samen gesteld wordt in de UK door een prof die al 30 jaar paarden met sarcoiden behandelt. De behandeling zal een maand lang duren, om de 48u moet de zalf aangebracht worden.

set_elkol schreef:
En over die vacht, mijn Arabier is er helaas eentje die wat minder vacht aanmaakt, deze winter lukt het eindelijk! :D (beetje offtopic sorry) maar het is nog steeds geen vacht om voor te appaludiseren.


Dat paardje gaat misschien ook op stal 's nachts? Dat maakt veel uit merk ik, bij Gulpamyk dan. Als je de foto's ziet van haar vertrek eind oktober, heeft ze amper wintervacht, terwijl het daar in de bergen in Slowakije toch kouder is dan hier. Ze ging er wel iedere nacht op stal. Sedert ze hier is blijft ze dag en nacht buiten op de weide, en ik zie op 3 weken een groot verschil in vacht! Ik hou het in de gaten, als het écht koud wordt en gaat vriezen... als ze dan staat te rillen heb ik een deken klaar voor haar.

www.e-horse.be

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:50

set_elkol schreef:
Lijkt me bijzonder om in Slowakije die paarden te zien lopen, heel leuk.


Zeker weten! Zo ver je kan zien is weide voor hen, er zijn nergens omheiningen, de kudde loopt waar ze zin heeft. Er is een herder die ze in de gaten houdt en bijstuurt als ze te ver zouden gaan (3 jaar geleden reed die met een friese ruin, ondertussen heeft hij een quad ;-) )

Video van Gulpamyk die naar de kudde toe loopt - op 't einde ook de quad in beeld ;-)

Afbeelding

Afbeelding

www.e-horse.be


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers