Tuiger?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:22

Wat is een tuiger nou precies?
Ik heb gegoogeld maar is een tuiger nou een ras?
Wij hebben op stal ook een tuiger, zwart met een kolletje.
Echt een schat van een dier!
En zijn tuigers fijn om op te rijden?

Ann_moi

Berichten: 3852
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:24

Tuigers zijn geen rassen, maar eigenlijk net zoiets als springpaarden of dressuurpaarden. Ze zijn dus in een bepaalde richting gefokt.
Tuigpaarden zijn erg veelzijdig, dus je ziet ze ook onder het zadel regelmatig voorbij komen. :)

lauratje90
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-08-12

Re: Tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:26

Het verschilt per tuiger net zoals per paard of je een dier fijn vind rijden.
In het algemeen gooien tuigers vrij hoog op met de benen zoals friezen oid.

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:29

De wedstrijd tuigers zijn een plezier om naar te kijken, ben met wedstrijdtuigers opgegroeit.
Maar zou van mijn verdriet nooit een tuiger willen hebben :o

Ohja, ik noem ze eigenlijk nooit tuigers maar teigers.

Anoniem

Re: Tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:31

Hebben ze bepaalde 'eigenschappen' (natuurlijk hoog op gooien met de benen, maar verder, karakter enz)
Of omdat het geen ras is zijn die er niet?

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:37

Ik vind de gemiddelde tuiger geen fijn karakter hebben.
Maar dat kan ook zijn omdat ik alleen nakomelingen heb gekend van renovo en waterman ( zijn een stuk pittiger dan renovo)

LisaLuna

Berichten: 4933
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:38

Oh ik zag tuigers eigenlijk als Hackney's en die soorten..

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:43

Ik heb heel lang een tuiger gereden, opa was waterman. Heerlijk paard.
Weet iemand een beetje goede tuigpaardfokker/handelaar?

zwieke

Berichten: 2390
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: België

Re: Tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:51

Ik heb een tuiger, en ze heeft een ongelofelijk eerlijk karakter. Inderdaad is ze vrij pittig, maar goudeerlijk. Ik rij er wel dressuur mee, dus ik gebruik ze niet als "tuiger".

Mijn tuiger komt van M i t t e n d o r f - naar het schijnt goed heb ik gehoord.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:58

Hebben die een website zwieke?

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Re: Tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:03

Ikzelf heb ook een tuiger gehad. Was echt een super fijn paard ook om te rijden. Het enige nadeel was dat ze erg groot was (1.81) en daardoor wat lastig bij elkaar te rijden. Maar ze was wel goed in verhouding. Ook had ze wel een sterk karakter (Ganges x Manno) maar verder een gouden paard. Kon er mee lezen en schrijven. Overigens zijn tuigers ook gewoon in alle kleurstellingen te vinden. De mijne was een schimmel, bruin geboren en erg lang donker gebleven. 's zomers bruin / wit 's winters bruin/zwart :D

zwieke

Berichten: 2390
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: België

Re: Tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:11

Mijn tuiger(tje) is dan weer te klein gebleven, 1m55 en een vos. Zij heeft als afstamming Oase x Fabricius (Renovo langs 2 kanten).

belle_boef: Ik heb nog geen website van hun gevonden :n Ik ben een paar keer naar een tuigerinformatie-iets geweest en bij alle mensen werd M i t t e n d o r f hoog gewaardeerd. Als je googled vindt je ook veel uitslagen van paarden van hun, vrij goed geplaatst.

nynke_x

Berichten: 21
Geregistreerd: 11-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:18

mijn verzorg paarden zijn allemaal KWPN tuigpaard, en worden daar gefokt. mijn ervaring met tuigpaarden is dat ze een zeer lief karakter hebben, ze zijn zeer inteligent en zijn erg macho.:P ik vind ze ook erg fijn rijden omdat ze vaak erg werk willig zijn en ik heb zelden een lui tuigpaard gezien. ook heb ik ervaren dat als je met een tuigpaard eenmaal een band hebt geschept ze voor jou door het vuur gaan. bij ons word voornamelijk met patijn gefokt.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:24

Tuigpaarden vallen onder het KWPN, net als Gelderse-dressuur-springpaarden.
De klassieke Tuigpaarden hadden veel Gelders bloed, de huidige Tuigpaardenstapel is vaak vol gefokt met Hackney's.
Tuigpaarden kunnen over het algemeen prima in de dressuur, goed nageeflijk gereden kun je er net zo goed op doorzitten als op ieder ander paard.
Wij hebben onze klassiek gefokte Tuigpaardmerrie Zakerno x Indiaan over laten schrijven naar de Geldersen, en fokken er ook Gelders mee.
Voordelen zijn o.a. het krachtige achterbeen en het werkwillige, blije, werkwillige, vurige maar goed controleerbare karakter. Je kunt ze heet maken, maar die heetheid ook weer af laten vloeien.

M i t t e n d o r f is een heel bekende fokker, die beste paarden heeft.
Laatst bijgewerkt door linky op 15-10-12 11:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:24

Wij hebben ook twee kleine tuigertjes op de manege staan die zowel voor de kar als in de lessen lopen. één van de twee heb ik een tijdje wekelijks gereden, en de andere 1 keer. Ze zijn heel erg verschillend. De ene is ontzettend heet en springerig, waar de andere vrij rustig is onder het zadel. Maar die tweede is voor de kar dan wel weer heel pittig. Het zijn wel hele leuke werkwillige paarden. En zeker geen uitstralingsloze en totaal tamme dieren.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:33

Ann_moi schreef:
Tuigers zijn geen rassen, maar eigenlijk net zoiets als springpaarden of dressuurpaarden. Ze zijn dus in een bepaalde richting gefokt.
Tuigpaarden zijn erg veelzijdig, dus je ziet ze ook onder het zadel regelmatig voorbij komen. :)


Tuigpaarden zijn juist helemaal niet veelzijdig. Ze zijn uitsluitend voor het showtuigen gefokt. Stap en galop wordt helemaal niet meer naar gekeken.

Het Tuigpaard waar Linky het over heeft was veel veelzijdiger. Daar zaten nog goede springers tussen. En het echt veelzijdige paard is het Gelderse Paard. Die worden voor Springen, dressuur, mennen en recreatie gefokt.

Het Nederlandse Tuigpaard is wel uniek in de wereld. Alleen in Nederland wordt dit type paard gefokt. Het is inderdaad geen ras het is een type. Een bepaald soort paard met een specifiek soort uiterlijk en bewegingen.
Veel mooier dan Hackney's met ruimere gangen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 16-10-12 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann_moi

Berichten: 3852
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:40

Ah dan lag het gewoon aan de paarden van mn opa :') Want die waren tuigers en veelzijdig. Die konden een leuke sprong maken, gaaf voor de wagen en ook in de dressuur wel aardig leuk lopen. :)

Weer wat geleerd :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:42

Ann_moi schreef:
Ah dan lag het gewoon aan de paarden van mn opa :') Want die waren tuigers en veelzijdig. Die konden een leuke sprong maken, gaaf voor de wagen en ook in de dressuur wel aardig leuk lopen. :)

Weer wat geleerd :)


De Tuigers van jouw Opa waren waarschijnlijk de klassieke geheel van de Gelderse afstammende klassieke Tuigpaarden. Gelderse Paarden dus. Zonder Hackney dus.

Ja die waren heel veelzijdig. :)

Anoniem

Re: Tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:50

Ik weet jammer genoeg niet de afstamming van de tuiger hier op stal, zal er eens naar vragen!
Ondertussen is er nog niets met hem gedaan (qua training) erg jammer.

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:59

NatasjavE schreef:
Ann_moi schreef:
Tuigers zijn geen rassen, maar eigenlijk net zoiets als springpaarden of dressuurpaarden. Ze zijn dus in een bepaalde richting gefokt.
Tuigpaarden zijn erg veelzijdig, dus je ziet ze ook onder het zadel regelmatig voorbij komen. :)


Tuigpaarden zijn juist helemaal niet veelzijdig. Ze zijn uitsluitend voor het showtuigen gefokt. Stap en galop wordt helemaal niet meer naar gekeken.

Het Tuigpaard waar Linky het over heeft was veel veelzijdiger. Daar zaten nog goede springers tussen. En het echt veelzijdige paard is het Gelderse Paard. Die worden voor Springen, dressuur, mennen en recreatie gefokt.

Het Nederlandse Tuigpaard is wel uniek in de wereld. Alleen in Nederland wordt dit type paard gefokt. Het is inderdaad geen ras het is een type. Een bepaald soort paard met een specifiek soort uiterlijk en bewegingen.
Veel mooier dan Hackney's met ruimere gangen.


Met de stelling dat tuigers NIET veelzijdig zijn ben ik het zeker NIET eens. We hebben hier een drietal staan en ze zijn alle drie zeer veelzijdig: aangespannen, crossen, slipjacht, dressuur en springen; volledig tuiger op papier en niemand die het er in gebruik van maakt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:02

Michellette schreef:
Met de stelling dat tuigers NIET veelzijdig zijn ben ik het zeker NIET eens. We hebben hier een drietal staan en ze zijn alle drie zeer veelzijdig: aangespannen, crossen, slipjacht, dressuur en springen; volledig tuiger op papier en niemand die het er in gebruik van maakt.


Uitzonderingen bevestigen de regel en waarschijnlijk het geluk dat juist het Gelderse bloed bij deze paarden is boven komen drijven.

Piloetje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 06-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:04

Mijn eerste paard was een tuiger van Manno. Draak van een dier. Keiharde benen en super qua gezondheid. Maar qua karakter zijn het veelal zeer dominante dieren. Niet geschikt voor beginnende of onzekere ruiters zou ik zeggen. Al heb je natuurlijk ook uitzonderingen.

Die van mij vloog bokkend door de bak, uit het niets. Onbetrouwbaar paard. Moeilijk in de omgang.

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:32

NatasjavE schreef:
Uitzonderingen bevestigen de regel en waarschijnlijk het geluk dat juist het Gelderse bloed bij deze paarden is boven komen drijven.


Helaas hebben deze drie meer Hackneybloed dan Gelders bloed, dus ook dat gaat niet op.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 07:42

Michellette schreef:
NatasjavE schreef:
Uitzonderingen bevestigen de regel en waarschijnlijk het geluk dat juist het Gelderse bloed bij deze paarden is boven komen drijven.


Helaas hebben deze drie meer Hackneybloed dan Gelders bloed, dus ook dat gaat niet op.


Dus uitzonderingen bevestigen de regel....

Kijk ik vind Tuigpaarden heel erg leuk hoor. Maar vooral voor de showwagen. Zie er veel om mij heen maar onder het zadel vindt ik het nou niet echt.

zwieke

Berichten: 2390
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: België

Re: Tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:54

Uitzonderingen zijn er altijd he :) Zo ook, ik breng mijn tuiger uit in dressuur - ze heeft nog nooit voor de wagen gelopen. Ik vind dat je moet doen wat je zelf wilt doen, als jij met je tuiger/fries/tinker eender welke sport wilt uitoefenen, waarom niet? Meningen zijn daarin natuurlijk verschillend.